Gå til innhold

Nanoteknologi gir 100 TB per plate


Anbefalte innlegg

Det er en morsom holdning blant folk her at man MÅ ha en superproff webside for å være seriøse og at man må ha en teknologi alle forstår for at den skal være reell.

 

For 100 år siden lo folk av romfartøy og tanken på selv en 8086 cpu. Hadde noen sagt for 20 år siden at i 2004 har "alle" pcer 3dkort og minst 80gig disker så hadde man også ledd. Om noen hadde sagt at VHS skulle byttes ut med DVD ville man ledd. Og å si at hvermann i gata skulle kunne laste ned alle cder og filmer, eller kommunisere via et trådløst nett, eller ha en mobil i lomma som var mindre enn en korteske men kraftigere enn den tids datamaskiner.. så ville man ledd.

 

poenget? Historien har vist at fremtiden er grenseløs:)

Det at man har null begrep om hvilken teknologi som finnes om 100 år er greit. Men de 20år gamle eksemplene dine er ikke like bra. Alt du nevner er faktisk bare evolusjon av hva som allerede eksisterte da. Det er slettes ikke vanskelig å tenke seg til at PC'ene vil blir lattelig mye kraftigere og lagringskapasiteten vanvittig mye høyere. Det var nok like enkelt å tenke at VHS ville blitt erstattet av noe digitalt og bedre som det i dag er å tenke seg at DVD/HDTV vil bli erstattet av noe bedre innen 20 år. Langt mindre og kraftigere mobiltelefoner var vel heller ikke så vanskelig å forestille seg.

 

Akkurat på samme måten er det realistisk å tro at vi kan få så mye lagringskapasitet om f.eks 20 år. Men som jeg nevner over: Veien dit er lang, og jeg tror ikke vi ser 100TB-disker flyte over i butikkhyllene til 45$ stykket om 2-3 år. Det blir nesten som at man i 1984 skulle ønske at 100GB-diskene skulle komme allerede i 1986/87 til en en pris av en halv dagslønn. Noe de som kjent ikke gjorde. Det går altså an å ta ting med en klype salt uten å være teknofob og naiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje 3. verdenskrig har brutt ut og ingen tenker på utvikling av lagringskapasitet lengre... Hvem vet? Tiden vil vise. Veien frem til billig masseproduksjon er nok mye lengre og smalere enn mange tror.

 

INGENTING har vist seg å være så effektivt til å fremme teknologi som en skikkelig storkrig :) dette har vist seg gang på gang :!:

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Det at man har null begrep om hvilken teknologi som finnes om 100 år er greit. Men de 20år gamle eksemplene dine er ikke like bra. Alt du nevner er faktisk bare evolusjon av hva som allerede eksisterte da. Det er slettes ikke vanskelig å tenke seg til at PC'ene vil blir lattelig mye kraftigere og lagringskapasiteten vanvittig mye høyere. Det var nok like enkelt å tenke at VHS ville blitt erstattet av noe digitalt og bedre som det i dag er å tenke seg at DVD/HDTV vil bli erstattet av noe bedre innen 20 år. Langt mindre og kraftigere mobiltelefoner var vel heller ikke så vanskelig å forestille seg.

 

Akkurat på samme måten er det realistisk å tro at vi kan få så mye lagringskapasitet om f.eks 20 år. Men som jeg nevner over: Veien dit er lang, og jeg tror ikke vi ser 100TB-disker flyte over i butikkhyllene til 45$ stykket om 2-3 år. Det blir nesten som at man i 1984 skulle ønske at 100GB-diskene skulle komme allerede i 1986/87 til en en pris av en halv dagslønn. Noe de som kjent ikke gjorde. Det går altså an å ta ting med en klype salt uten å være teknofob og naiv.

Word :yes:

Lenke til kommentar
Hører noen over at hvem har brukt for så mye plass...

Tenk dere litt om , for noen år siden kom de fleste spill på 1,44 mb disketter.

Husker at Doom kom på 4 stk a 1.44

Dagens Doom kommer på ca 1500 mb, og det er ca 1070 ganger større.

Så om 10-12 år så er sikkert spillene 1000 ganger større.

Så 100 tb høres ikke så helt galt ut.

 

Husker også for 8-9 år siden, kjøpte min første harddisk på Clas , størrelsen var 850 mb og prisen var da 2800,- Det var mye den gang.

Nå får man 350 gb for samme prisen..

 

Så velkommen til systemet, bare det virker og at prisen passser vanlig man i gata.

Husker stadig min første 1.3 GB disk, det var i 90?? 5 1/4" Full høyde SCSI......

18tusen pluss mva.

Problemet var at i Norge fantes det ikke SCSI kontrollere som taklet mere enn 1 Gig... etter endel søk (Internet var tilnærmet ukjent for vanlige døde i den tiden men vi hadde da BBS'er) så fant jeg en IN2000 SCSI kontroller, og en forhandler i Sverige.... det var over 2000 penger for den kontrollern og siden jeg "trengte" den fort så fikk jeg den flysent... Penger Penger..

 

Jaja det hva nu ihvertfall Djævelsk artig med den største harddisken i PC i Bodøområdet.

Lenke til kommentar
Tenk dere litt om , for noen år siden kom de fleste spill på 1,44 mb disketter.

Husker at Doom kom på 4 stk a 1.44

Dagens Doom kommer på ca 1500 mb, og det er ca 1070 ganger større.

Så om 10-12 år så er sikkert spillene 1000 ganger større.

Så 100 tb høres ikke så helt galt ut.

Nei,

 

4 disketter*1,44MB=5,76MB

5,76MB*1070=6163,2MB

 

1500MB/5,76MB=260,41 ganger større.

Lenke til kommentar
Kjekt å kunne gå inn på TG med en mobil slik koblet til en laptop og "assimilere" all data på hele nettverket.

 

På bildet i artikkelen står det "10 Petabytes", og er ikke det 10 000 gigabyte ?

Nei 10 000GB er 10TB

10 Petabyte (PB) er 10 000 000GB

 

Altså, nesten ufattelig stort i dag, men lite om 20 år (kanskje ;) )

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
Det er en morsom holdning blant folk her at man MÅ ha en superproff webside for å være seriøse og at man må ha en teknologi alle forstår for at den skal være reell.

 

For 100 år siden lo folk av romfartøy og tanken på selv en 8086 cpu. Hadde noen sagt for 20 år siden at i 2004 har "alle" pcer 3dkort og minst 80gig disker så hadde man også ledd. Om noen hadde sagt at VHS skulle byttes ut med DVD ville man ledd. Og å si at hvermann i gata skulle kunne laste ned alle cder og filmer, eller kommunisere via et trådløst nett, eller ha en mobil i lomma som var mindre enn en korteske men kraftigere enn den tids datamaskiner.. så ville man ledd.

 

poenget? Historien har vist at fremtiden er grenseløs:)

Det at man har null begrep om hvilken teknologi som finnes om 100 år er greit. Men de 20år gamle eksemplene dine er ikke like bra. Alt du nevner er faktisk bare evolusjon av hva som allerede eksisterte da. Det er slettes ikke vanskelig å tenke seg til at PC'ene vil blir lattelig mye kraftigere og lagringskapasiteten vanvittig mye høyere. Det var nok like enkelt å tenke at VHS ville blitt erstattet av noe digitalt og bedre som det i dag er å tenke seg at DVD/HDTV vil bli erstattet av noe bedre innen 20 år. Langt mindre og kraftigere mobiltelefoner var vel heller ikke så vanskelig å forestille seg.

 

Akkurat på samme måten er det realistisk å tro at vi kan få så mye lagringskapasitet om f.eks 20 år. Men som jeg nevner over: Veien dit er lang, og jeg tror ikke vi ser 100TB-disker flyte over i butikkhyllene til 45$ stykket om 2-3 år. Det blir nesten som at man i 1984 skulle ønske at 100GB-diskene skulle komme allerede i 1986/87 til en en pris av en halv dagslønn. Noe de som kjent ikke gjorde. Det går altså an å ta ting med en klype salt uten å være teknofob og naiv.

irriterende nok så har du mest sannsynlig rett.

Lenke til kommentar
Kjekt å kunne gå inn på TG med en mobil slik koblet til en laptop og "assimilere" all data på hele nettverket.

 

På bildet i artikkelen står det "10 Petabytes", og er ikke det 10 000 gigabyte ?

Nei 10 000GB er 10TB

10 Petabyte (PB) er 10 000 000GB

 

Altså, nesten ufattelig stort i dag, men lite om 20 år (kanskje ;) )

Eh, en liten skrivefeil av meg der... jeg mente:

 

"er ikke 10 Petabytes 10 000 TB og ikke 100 TB som dere skriver?"

Lenke til kommentar
Hvis dette var så bra, ville nok alle harddiskprodusentene kastet seg over det...

Er ikke helt sikker der jeg. Riktig nok ville de tjent graps i begynnelsen, men hva med når alle hadde fått seg en slik harddisk? Ingen hadde hatt behov for å kjøpe mer enn en slik harddisk på mange, mange år. De hadde ikke tjent mye på denne teknologien i lengden, bare vi forbrukere hadde kost oss...

Lenke til kommentar

å si at vi ikke trenger større disker, blir jo akkurat som bill gates sine uttalelser om minne ("64kb ought to be enough..")

 

nyere programmer krever større plass, og da er det bare rett å tenke i den retning om at diskene blir større og..

 

edit: leif was here

Endret av juliussen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...