Gå til innhold

Nanoteknologi gir 100 TB per plate


Anbefalte innlegg

Hadde vært kjekt med EN sånn plate til divx/spill :D

Hva om du hadde mistet platen da?

 

Hvis dette kommer på markedet (noe jeg ikke tror), ser jeg flere problemer.

 

Hvem er kundegruppen? Kan ikke tenke ut noen mange som har bruk for en slik lagringskapasitet. Hvis de bare har planer om å selge til store bedrifter er prisen litt lav. De må selge mange produkter for å tjene penger.

 

Hvor skal en privatperson få tak i så mye data at han/hun trenger noe slikt? Internett er alt for tregt til at man kan få tak i så mye data. Hvis dette produktet kommer innen 3-5 år er det sikkert ADSL2 som er det mest vanlige. Ikke i nærheten raskt nok til å laste ned så mye data.

 

Dette er BS tror jeg.

Max. 100TB Kjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jaja, vet der er max 100TB, men har fremdeles ingen tro på produktet.

 

Har hørt om lignende ting før, og det har aldri blitt noe av det. Kanskje produktet kommer på markedet innen 5 år, men neppe til den prisen, og neppe med den kapasiteten.

Jeg stiller meg tvilsom jeg også, men hadde jo vært skøyt med en 2TB disk... :D

Lenke til kommentar

Det foregår faktisk mye spennende forskning innenfor nanoteknologi her på fysikalsk institutt ved NTNU (www.fysel.ntnu.no). Et interessant kandidat for fremtidig minniteknologi er som mange vet ferroelektriske materialer, et eksempel er bly-zirconium-titanate (PZT). Disse materialer har to bistabile polarisasjonstilstander som tilsvarer 0 og 1, og kan dermed svitsjes ved å sende et tilstrekkelig stort elektrisk felt i materialet. Utfordringen har vært å lage små kondensatorer med laterale dimensjoner ned mot noen få 10 nm. Derfor er Tbit minnelagringskapasitet innenfor rekkevidde i nær framtid. F.eks. 1T/1C (1 transistr/ 1 capasitor) konfigurasjon med et areal på tilsammen 100 x 100 nm^2, vil tilsvare 1 terabit per cm^2. Så framtiden ser lys ut, dere :)

Lenke til kommentar
Tenk å fylle et maxitower med slike disker da  :dribble:

Nesten som å høre Onkel skrue fortelle hvor lite penger han har i pengebingen og at han skulle ønske han hadde tusen milloner milliarder pengebinger....

 

.. m.a.o. Jeg ser ikke poenget med så mye plass. I hvertfall ikke at 1 av disse diskene skulle være så "små" at du skulle ønske at du hadde et maxitower fullt av slike.. :dontgetit:

 

Forresten: Så tror jeg ikke det før jeg får se det. Hvis dette hadde vært sant så hadde nok aksjen til samtlige harddisk-selskaper sunket betraktelig den siste tiden. Så vidt jeg vet så har de ikke det, og da tar nok analytikerene dette med en stor klype salt.

 

Det er mulig det er journalisisk feiltolkning (ala de feiltolkningene ITavisen har som varemerke). Da er trolig orryden i kilden noe slik: "Dette viser potensiale til å kunne utvikle seg til 100TB disker (i det lange løp) til en pris ned mot *de nevnte prisene*. De første kommersielle versjonene av diskene forventes allerede om 2-3 år (men da i svært begrenset opplag, til fantasipriser og kun x TB i første omgang).

Lenke til kommentar

dette minner meg om illustrert vitenskap nyheter hvor dem forteller om ting som skal komme om 3-4 år men man aldri ser noe till(bare sjekk et par år gamle blader)

vi hører stadig vekk om utrolige ting som dem får til i lab'en, men tviler sterkt på at dette kan bli klart for masse produksjon om 3-5år

Lenke til kommentar

Knick Knack: I motsetning til vanlig DRAM er ladning i en polarisert tilstand i et ferreoelektrisk materiale non-volatile (ikke-flyktig) selv etter at man har fjernet E-feltet. Denne nye minne-typen heter FeDRAM, ferroelektrisk non-volatile minne rett og slett. Denne egenskapen legger grunnlaget for bruk i f.eks. smartkort, det lagres data permanent.

Lenke til kommentar

Hører noen over at hvem har brukt for så mye plass...

Tenk dere litt om , for noen år siden kom de fleste spill på 1,44 mb disketter.

Husker at Doom kom på 4 stk a 1.44

Dagens Doom kommer på ca 1500 mb, og det er ca 1070 ganger større.

Så om 10-12 år så er sikkert spillene 1000 ganger større.

Så 100 tb høres ikke så helt galt ut.

 

Husker også for 8-9 år siden, kjøpte min første harddisk på Clas , størrelsen var 850 mb og prisen var da 2800,- Det var mye den gang.

Nå får man 350 gb for samme prisen..

 

Så velkommen til systemet, bare det virker og at prisen passser vanlig man i gata.

Lenke til kommentar
det betyr da at om en slik disk krasjer kan det bety et tap på over 100TB med data :cry: da får IBAS en del arbeid, isåfall :p

Jeg vil tro tvert i mot. Så stor lagringskapasitet på små brennbare disker vil føre til at det blir svært mye enklere å ta backup av enorme datamengder. Dermed vil det bli færre som ikke har backup og dermed trenger IBAS.

Lenke til kommentar
Gleder meg. Men spørsmålet er jo om det vil vere meir holdbart enn dagens disker, (eller dagens disker om 5 år).

Er jo på tide det kommer forandringer.

Holdbarheten på dagens CD/DVD-plater er ganske laber, men harddisker er en del bedre. Uansett så vil det være uforsvarlig å lagre ting kun på en plass. Selv de nye diskene vil kunne mistes i gulvet, ripes opp, knekke en pinne på tilkoblingen, få et slag under lesing eller skriving som kan få laserstrålen helt på villtur, bli stjelt, utsatt for brann, oversvømmelse eller andre ting.

 

Men det geniale med disse 100TB-platene er (om de kommer) at enhver person kan ha backup av nesten alt mulig til en lattelig lav pris. Man kan til og med utvikle disker med innebygd Raid1 (mirror) uten at noen vil fnyse pga halvert lagringskapasitet.

 

Men som sagt: Dette er nok mer fiction enn science.

Lenke til kommentar

Det er en morsom holdning blant folk her at man MÅ ha en superproff webside for å være seriøse og at man må ha en teknologi alle forstår for at den skal være reell.

 

For 100 år siden lo folk av romfartøy og tanken på selv en 8086 cpu. Hadde noen sagt for 20 år siden at i 2004 har "alle" pcer 3dkort og minst 80gig disker så hadde man også ledd. Om noen hadde sagt at VHS skulle byttes ut med DVD ville man ledd. Og å si at hvermann i gata skulle kunne laste ned alle cder og filmer, eller kommunisere via et trådløst nett, eller ha en mobil i lomma som var mindre enn en korteske men kraftigere enn den tids datamaskiner.. så ville man ledd.

 

poenget? Historien har vist at fremtiden er grenseløs:)

Endret av talisar
Lenke til kommentar
3 til 5 år, hehe!

 

Vi ser nok neppe dette før om 20 år.

Om 20 år er det sikkert ingen som husker denne "nyheten" eller firmaet lengre. Det finnes sikkert en elelr annen grunn til at dette ikke ble noe av. Kanskje noen fant opp noe lignende eller bedre og bruker det i stedet for. Kanskje lagringsbehovet stoppet opp langt før 100TB slik at andre teknologier kunne konkurrere det ut? Kanskje prisen per TB ikke ble så lav som antatt og dem dermed priset seg selv ut? Kanskje bryter det med noens patentrettigheter og må legges på is eller blir alt for dyr? Kanskje det var svakheter med teknologien som gjorde den for vanskelig/dyr å masseprodusere? Kanskje 3. verdenskrig har brutt ut og ingen tenker på utvikling av lagringskapasitet lengre... Hvem vet? Tiden vil vise. Veien frem til billig masseproduksjon er nok mye lengre og smalere enn mange tror.

Lenke til kommentar

Mer interessant med en harddisk på 100TB synes da jeg =) Da kan du for alvor starte slike ambisiøse prosjekter som å samle all digitalisert musikk i hele verden osv. lol ^_^

 

Hadde vært en fin følelse å ha "ubegrenset" plass på maskinen, med det komemr nok neppe i et slikt hopp. Om teknologien i det hele tatt kommer til markedet for forbrukere, så er det nok ganske mer "nedvannet", ihvertfall til å begynne med.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Det er en morsom holdning blant folk her at man MÅ ha en superproff webside for å være seriøse og at man må ha en teknologi alle forstår for at den skal være reell.

 

For 100 år siden lo folk av romfartøy og tanken på selv en 8086 cpu. Hadde noen sagt for 20 år siden at i 2004 har "alle" pcer 3dkort og minst 80gig disker så hadde man også ledd. Om noen hadde sagt at VHS skulle byttes ut med DVD ville man ledd. Og å si at hvermann i gata skulle kunne laste ned alle cder og filmer, eller kommunisere via et trådløst nett, eller ha en mobil i lomma som var mindre enn en korteske men kraftigere enn den tids datamaskiner.. så ville man ledd.

 

poenget? Historien har vist at fremtiden er grenseløs:)

skjønte ikke helt hva det hadde med websiden å gjøre men, poenget mitt var bare at dette ikke så ut some et seriøst og stort firma som inen 3-5 år kan pumpe ut 100tb nano disker. det ble ikke akkurat pumpa lite $$$ inn i romkappløpet på sin tid :p

jeg ser bare ikke for meg at vi innen 3-5år har nanoteknologi i stuepc'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...