Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*UPDATE*

 

Jeg slo av VSYNC i Doom3, og nå fikk jeg 65.5 fps i 1600x1200 High Quality! (P4 2.8 @ 3.5 og 6800 Ultra @ 400/1100)

 

Er det en bug eller har VSYNC så mye å si for ytelsen i Doom3?

Nei, VSync låser fps'en til f.eks 60 om du kjører bare 60hertz. F.eks jeg kjører vsync på i CS og får 100fps fordi jeg kjører 100hz.

Lenke til kommentar
Vsync er satans verk! Eneste poenget med det er når man kjører spill som har 100-200 fps, hvor ting går "FOR" fort. I Doom3 har det null å si.. :)

 

VSync - av!

Veeel...

 

V-Sync er ikke akkurat laget for det

Den er laget for å slippe image tearing f.eks.

De aller aller fleste spill har frame limitor som sier at en gitt bevegelse skal skje over et gitt tidrom og ikke over ant. frames ;).

 

Uansett...

Gleder meg vilt til jeg får taki min D3 =) Sernesten litt lovende ut for meg dette når det gjelder PC'en min, D3 og FPS, kanskje over 40 i 1024 High?

(Får 512MB mer RAM straks)

Lenke til kommentar
<--- Doom3 bestilt fra Elkjøp. Verdt å bruke penger på dette.

Er nok mange som er enig i det..

 

Vært moro med en nytenkende produsent som lot "piratverden" kjøpe spillet online.. og der kunne velge mellom å bare få en lisens eller om en vil ha hele spillet. Kun lisens og de slipper mellomledd, produksjon av CD'er, manualer etc.. burde slippe unna med en fornuftig pris.

 

Funker kanskje dårlig når en da gjør piratkopiering litt mer godkjent......

Lenke til kommentar
Vsync er satans verk! Eneste poenget med det er når man kjører spill som har 100-200 fps, hvor ting går "FOR" fort. I Doom3 har det null å si.. :)

 

VSync - av!

Tearing kan oppstå når framebuffer bytte skjer under en refresh. Mao det også oppstå med lav framerate. Dessuten med OpenGL har man mulighet til å tvinge tripple buffering i driveren som gjør at skjermkortet alltid har et buffer å skrive til.

Lenke til kommentar

utrolig mange som har testet timedemo, men det kommer jo ikke til norge før 13. august. Det kan ikke være import siden de starta ikke å sende ut før 3. august i usa, og tar flere dager å få sendt det. Så hvordan har det seg at så mange har doom 3? :hmm: Kanskje adde til posten deres at dere har lasta ned spillet :p

Endret av user1
Lenke til kommentar
utrolig mange som har testet timedemo, men det kommer jo ikke til norge før 13. august. Det kan ikke være import siden de starta ikke å sende ut før 3. august i usa, og tar flere dager å få sendt det. Så hvordan har det seg at så mange har doom 3? :hmm: Kanskje adde til posten deres at dere har lasta ned spillet :p

tatt opp 5 ganger i tråden ;)

Lenke til kommentar
Vsync er satans verk! Eneste poenget med det er når man kjører spill som har 100-200 fps, hvor ting går "FOR" fort. I Doom3 har det null å si.. :)

 

VSync - av!

Vel... så lenge man har normalt syn, vil tearingen i Doom3 irritere og og ødelegge mye av opplevelsen.

Jeg glemte å skru på vsync når jeg skulle teste spillet, og det så jævelig ut for å si det mildt. Tearing og lag/hakking er etter min mening like ille.

 

 

vsync av for de blinde, og vsync på for de med syn.

Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg er fornøyd <_<

 

Medium 1024*768 (alt på advanced skrudd av)

24FPS

 

Alt på det laveste (640*480)

56.7FPS

 

Mine specs er:

Avantech Server tower m. 400W Q-tec PSU

P4 2.53GHz 533MHz FSB @ 3.3GHz 38C (Zalman CNPS7000ACU 650gram 100% kobber-kjøler)

Asus P800S Hovedkort

2*512mb PC3200

Radeon 9800SE AIW 256bit @ 410MHz CORE-348MHz MEM Arctic VGA Cooler

2* 80mm vifter

1 WD raptor 10k RPM, 3 WD80gb, 1 maxtor160gb, 1 maxtor250gb (extern)

edit: Det er installert på raptoren seff :)

 

Kanskje en reinstallering av windows vil hjelpe? (copy/paste, search, Internet explorer+ er ganske funker ikke i det hele tatt!!)

Endret av kazaa
Lenke til kommentar
Kjørte timedemo igjen og det samme skjer. 1600x1200 High Quality :

Med VSYNC på = 44,5 fps

Uten VSYNC = 66 fps

 

Hvordan forklarer dere det? Test selv og kom med resultater her. Bug i spillet eller driverene? Eller skal det være slik?

Du kjører nok skjermen din på 85hz. Siden skjermkortet ikke klarer å holde følge med det vil den hoppe over annenhver refresh. 85/2=42,5

Lenke til kommentar

Hm her er et lite test-projekt for de som gidder, som kan gi økt ytelse..

 

Åpne .pk4 filene fra DOOM3\BASE katalogen i WinRar (3.x?), og pakk dem ut i samme katalogen...så fjerner du .PK4 filene etterpå (flytt dem ut av katalogen, som backup;)

 

Doom vil lese de upakkede filene istedet for pk4 filene, og slipper da å "dynamisk" pakke ut innholdet når du kjører spillet... Har ikke testa det selv enda (skal gjøre det når jeg kommer hjem), men har lest at noen andre har fått økt ytelse av det.

 

Var kanskje noe med at kun HD'er med 8mb cache eller noe slikt kom til å få økt ytelse fra det, ikke sikker :p Men det kan testes, iallefall!

Lenke til kommentar
Kjørte timedemo igjen og det samme skjer. 1600x1200 High Quality :

Med VSYNC på = 44,5 fps

Uten VSYNC    = 66 fps

 

Hvordan forklarer dere det? Test selv og kom med resultater her. Bug i spillet eller driverene? Eller skal det være slik?

Du kjører nok skjermen din på 85hz. Siden skjermkortet ikke klarer å holde følge med det vil den hoppe over annenhver refresh. 85/2=42,5

Lengre oppe sier han at han har 60 Hz på monitoren. Regner med at det lave resultatet kommer av at enkelte steder så går fps over 60 fps. Men det blir kuttet til 60 pga Vsync er på.

 

 

 

Tror jeg må si meg enig med djorgen her om VSYNC. Doom3 er kappa på 60 fps og jeg kjører skjermen på 60 Hz også. Tror det er slik at når man bruker en slik "refreshrate fix" for å få monitoren på f.eks 100 Hz, det er da "tearing" kommer.

 

Det er helt motsatt Betroz. Hvis skjermen max viser 60 fps(hz om du vil) og maskinen spyr ut 100 fps så blir det tearing. Iallefall det jeg erfarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...