Gå til innhold

Deres kabinetter her!


Anbefalte innlegg

N o r e n g skrev (51 minutter siden):

Samsung B-die liker ikke å passere 50C når det kjører på 4000 MHz CL15

Jeg vurderte å kommentere på overklokkingsscenarioer som et unntak, men gamblet med at det ikke ville være aktuelt i akkurat dette tilfellet. Såklart, skal man presse komponentene "til det ytterste" (siden ikke alle her er like tech savvy og kanskje tolker overklokking generelt som å presse komponetene utover det de er beregnet på) så vil god kjøling - også på RAMen - være viktig.

EDIT:
Endret formuleringen så jeg ikke hele tiden blir tatt 100 % bokstavelig.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PaladinNO skrev (9 minutter siden):

Jeg vurderte å kommentere på overklokkingsscenarioer som et unntak, men gamblet med at det ikke ville være aktuelt i akkurat dette tilfellet. Såklart, skal man presse komponentene til det ytterste så vil god kjøling - også på RAMen - være viktig.

4000 CL15 er på ingen måte "presse komponentene til det ytterste", da snakker vi 4000 CL12

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (8 minutter siden):

Med en AIO hadde det vært dårligere luftsirkulasjon rundt socket, ikke bedre.

Jeg er ikke så sikker på det er tilfelle her. Siden på den ene vifta dekker den ene brikken  helt, og akkurat der er det ikke mye luftflyt. Hadde han hatt en radiator i toppen ville han sugd ut den varme luften. Vifta på kjøleren får lufta si hovedsaklig fra vifta i front. Han hadde også hatt plass til minnebrikker med større varmespreder/kjøleribber.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
3 hours ago, RRhoads said:

Jeg er ikke så sikker på det er tilfelle her. Siden på den ene vifta dekker den ene brikken  helt, og akkurat der er det ikke mye luftflyt. Hadde han hatt en radiator i toppen ville han sugd ut den varme luften. Vifta på kjøleren får lufta si hovedsaklig fra vifta i front. Han hadde også hatt plass til minnebrikker med større varmespreder/kjøleribber.

Egentlig ett interressant spørsmål, høres ut so noe en eller annen youtube kanal burde teste.

Personlig tror jeg at en viftekjøler vil ha mer airflow, siden viftene "puller" luft fra området rundt, så du vil antakelig ha mer total airflow, unntaket er vel om du har ekstremt mye luftflyt over hovedkortet fra før.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (På 23.2.2020 den 11.48):

Jeg er ikke så sikker på det er tilfelle her. Siden på den ene vifta dekker den ene brikken  helt, og akkurat der er det ikke mye luftflyt. Hadde han hatt en radiator i toppen ville han sugd ut den varme luften. Vifta på kjøleren får lufta si hovedsaklig fra vifta i front. Han hadde også hatt plass til minnebrikker med større varmespreder/kjøleribber.

Selv hvis jeg snur kjøleren så den står den riktige veien, gikk tom for pasta og skal få tak i ny i dag, så er det uansett litt spinnvilt i dette tilfelle her å si at jeg ikke har mye luftflyt ? En AIO i dette tilfelle hadde bare vært ulemper slik jeg kan se det. Men den lille viften der er stort sett en trigger for at flere bare må finne en negativitet uansett :)  For å si det slik kunne jeg uansett ikke bare hatt en AIO og droppet den lille viften, hvis det var det som var tanken bak det hele.

Når du sier dette tilfellet så regner jeg med at du tar hele bygget under ett. Kjører oppimot 1.5v på minnebrikkene. Det blir kjøligere av av det dyttes kjøligere luft på minnebrikkene enn at det suges varm luft vekk. Tar den tårn kjøleren og den 60mm viften over en AIO når som helst. Sliter med å skjønne hvorfor jeg skulle ha behov for en AIO i toppen.  

Edit: Fikk nå snudd kjøleren, fant ut at jeg måtte legge ut ett bilde bare for å vise at kjøleren går klar minnebrikkene, slik at det ikke blir noen feilinformasjon om at u12a ikke går klar minnebrikkene. Tja, så sant den monteres riktig vei selvsagt ?  

Spoiler

NsOJIwk.jpg

 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
FranZe skrev (På 24.2.2020 den 13.07):

Edit: Fikk nå snudd kjøleren, fant ut at jeg måtte legge ut ett bilde bare for å vise at kjøleren går klar minnebrikkene, slik at det ikke blir noen feilinformasjon om at u12a ikke går klar minnebrikkene. Tja, så sant den monteres riktig vei selvsagt ?  

 

Ser ut som det er bedre plass nå som du har fått snudd kjøleren. Det eneste "problemet" jeg ser er at du ikke får satt skjermkortet i 16x slotten og må kjøre det i 8x, men 8x er vel ikke flaskehals med 2060.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (3 timer siden):

Ser ut som det er bedre plass nå som du har fått snudd kjøleren. Det eneste "problemet" jeg ser er at du ikke får satt skjermkortet i 16x slotten og må kjøre det i 8x, men 8x er vel ikke flaskehals med 2060.

Jepp :) Kjører kun x8 men det er helt greit. Når neste skjermkort kommer så blir det nå i alle fall pcie 4.0 @ x8. Angående cpu pasta så er det veldig kjedelig å gå tom, så nå er den en "sprøyte" på 11.1g med kryonaut på vei. Litt over 270 kr var ikke så gale inkl. frakt. Fikk lånt meg ei "ert" så lenge. Kunne jo gått innom Elkjøp å kjøpt en "sprøte" med Noctua H1, men den har jeg brukt så mange år nå, så hvorfor ikke teste noe annet, som er noe bedre og rimeligere? :) 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

ROG Strix Helios.

Byttet ut mitt gamle Cooler Master CM 690 III med Helios, hadde planer om å oppgradere innmaten i løpet av året med tanke på nye grafikkort fra Nvidia. Men enn så lenge så og med tanke på situasjonen i verden så duger dette oppsettet for mitt bruk en stund til.

Hovedkortet er ROG Strix X99 Gaming og prosessoren er en i7 6800K som er overklokket til 4.0GHz, 32GB med 3000MHz RAM og grafikkortet er et ROG Strix GTX 1080ti. Skjermen er en ASUS MG28UQ 4K 60Hz som jeg angrer litt på, 60Hz blir i minste laget i mange spill og det hadde helt klart vært bedre med en 1440p eller lignende med mere Hz.

DSC_0062.thumb.JPG.bcd0976f3f14113e04eaf335ca60b593.JPG

Noctua NH-D15 kjøleren virket veldig stor i det gamle kabinettet, men her har den rikelig med plass og den ser nesten liten ut. Temperaturen er betraktelig lavere med det nye kabinettet, prosessoren ligger på ca 60° i Cinebench 15 noe som vist skal bære veldig bra siden det er en i7 6800K.

DSC_0067.thumb.JPG.cc84d7937e3dbfbbd5debe01a7c5ae15.JPG

Jeg er stort sett fornøyd med kabinettet bortsett fra at støvfilteret kunne vært bedre og at kontakten for RGB belysningen ikke passer på hverken hovedkortet eller grafikkortet.

Helios.thumb.jpg.28394fb1e85755a74308ad197c1e792f.jpg 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nettopp bygd meg ny maskin. Bærbart m-atx system:

  • Coolermaster Q300L 
  • AMD Ryzen 7 3700X
  • 2x8GB 3733mhz 
  • Gainward GTX 1080 ti Phoenix 
  • EVGA 650w
  • 500GB nvme m2 Samsung
  • 1GB sata SSD Samsung 
  • 4stk Noctua P12 
  • 1 stk Coolermaster vifte (standard i Q300L 

IMG_20200405_202624.jpg

IMG_20200405_202529.jpg

IMG_20200405_202523.jpg

IMG_20200405_202428.jpg

IMG_20200405_202416.jpg

IMG_20200405_202356.jpg

IMG_20200405_202342.jpg

IMG_20200405_202330.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...