Gå til innhold

ATI svarer på Doom 3-kritikk


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM
Dette er en ikke-sak - Doom 3 er ikke en gang tilgjengelig end

 

den satt virkelig ja...hvor mange dager er det igjen nå ? 5-6 ?

fredag 13 august er vel datoen for doom III i europa.

litt mer enn 5-6 dager om du kan telle :tease:

 

snakket jeg om norge releasen?

usa releasen er vel 3 august ?

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De skal jo bare lage optimaliserte drivere til ATI kortene, Drivere har før løftet ytelsen på både ATI og Nvidia baserte 3D kort så jeg tror ATI klarer seg veldig godt.

 

Det ATI er sure for er at det står 50000 plasser at Nvidia er best og at de nye kortene til ATI ikke klarer å holde følge når de faktisk kan klare det med en liten BIOS flash og ny driver. Klart folk som skal oppgradere PC'ene sine velger Nvidia hvis de ser noe sånnt og tar alt de leser med god tro.

Lenke til kommentar
Hvordan kan ATi anklage nVidia for å jukse?

 

nVidia har da hatt like mye (altså ingen) tilgang på doom 3, så ingen har kunnet optimalisere koden og/eller jukset.

 

Hvordan kan nVidiakortet kjenne igjen D3 og sette ned instilllingene når nVidia ikke har hatt muligheten for å optimalisere?

 

Nei, bare whine fra ATi.

 

(og før dere sier noe annet, så er jeg nøytral i denne kampen)

nVidia har sponset Doom 3 helt siden FX5900-tider.. ATi hadde ikke sett koden i det hele tatt før disse testene

Lenke til kommentar
Noen som vet hvilken maskin de hadde kjørt de testene på?  :roll:

HardOCP kommer til å lansere en artikkel i nærmeste framtid med mer detajler rundt testinga. De har brukt mange forskjellige systemer(Prosessorer under 2Ghz også..?) og mange forskjellige skjermkort(visstnok alt fra Geforce 3/Radeon 8500 til dagens GeForce 6800 og Radeon x800). Alle systemene ga visst spillbare resultater! :DDet syns jeg er gode nyheter!

 

CS:Source BETA kommer snart , da får vi vel de første benchmarkene fra det, og da også svar på hvem som kjører HL2 best.

Tror ATI kan yte hvertfall 30% bedre i OpenGL enn de gjør i dag med nye drivere.

Beta-benchmarks = :thumbdown:

 

Nå tar ikke du hensyn til de allerede 58 Modifikasjonene som er planlagt for HL2 ,hvordan det kan bli ensformig skjønner jeg ikke :)

58 mods!? Rått! :D Men det blir igjen noe annet enn CS...i mine øyne :p

Lenke til kommentar
' date='26/07/2004 : 16:29']
Noen som vet hvilken maskin de hadde kjørt de testene på?  :roll:

HardOCP kommer til å lansere en artikkel i nærmeste framtid med mer detajler rundt testinga. De har brukt mange forskjellige systemer(Prosessorer under 2Ghz også..?) og mange forskjellige skjermkort(visstnok alt fra Geforce 3/Radeon 8500 til dagens GeForce 6800 og Radeon x800). Alle systemene ga visst spillbare resultater! :DDet syns jeg er gode nyheter!

 

CS:Source BETA kommer snart , da får vi vel de første benchmarkene fra det, og da også svar på hvem som kjører HL2 best.

Tror ATI kan yte hvertfall 30% bedre i OpenGL enn de gjør i dag med nye drivere.

Beta-benchmarks = :thumbdown:

 

Nå tar ikke du hensyn til de allerede 58 Modifikasjonene som er planlagt for HL2 ,hvordan det kan bli ensformig skjønner jeg ikke :)

58 mods!? Rått! :D Men det blir igjen noe annet enn CS...i mine øyne :p

Sitter bare å drømmer om DoD source eg :dribble:

Lenke til kommentar

Litt OT (og beklager for det), men jeg kom bare til å lure på noe.

Også denne gangen svømmer det lignende rykter, om at Doom 3 kanskje skal bundles med GeForce 6800.

 

Hvis det blir slik at Doom3 kommer med 6800, blir der jo slik at man må vise legitimasjon på at man er 18 år for å kjøpe skjermkortet. Akkurat som om man hadde kjøpt spillet løst. Eller kanskje det komme "non-doom3"-bundler?

 

Bare en liten tanke. :roll:

Lenke til kommentar
Hvordan kan ATi anklage nVidia for å jukse?

 

nVidia har da hatt like mye (altså ingen) tilgang på doom 3, så ingen har kunnet optimalisere koden og/eller jukset.

nVidia har sponset Doom 3 helt siden FX5900-tider.. ATi hadde ikke sett koden i det hele tatt før disse testene

Sant men det betyr ikke at de har blitt presentert hver enda del i utviklingen, og har hatt muligheten til å "bygge kortet rundt Doom 3".

 

Som det står i artikkelen om benchmarking'en, så står det

Både ATI og nVidia var til stede under testen, men ingen av dem hadde tilgang til demoen som ble brukt på forhånd (slik at "juksing" er usannsynlig).
Lenke til kommentar

Hvis det blir slik at Doom3 kommer med 6800, blir der jo slik at man må vise legitimasjon på at man er 18 år for å kjøpe skjermkortet. Akkurat som om man hadde kjøpt spillet løst. Eller kanskje det komme "non-doom3"-bundler?

 

Bare en liten tanke. :roll:

flott :) endelig kommer det til nytte å være over 18 :p

Nei, endelig har det kommet noe der nvidia knuser ATi, og hvem syter da? jo ATi folkene..

Nei.. denne testen gjør ingen forskjell i mitt valg av skjermkort.. skal ha 600GT kort uansett

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Litt OT (og beklager for det), men jeg kom bare til å lure på noe.
Også denne gangen svømmer det lignende rykter, om at Doom 3 kanskje skal bundles med GeForce 6800.

 

Hvis det blir slik at Doom3 kommer med 6800, blir der jo slik at man må vise legitimasjon på at man er 18 år for å kjøpe skjermkortet. Akkurat som om man hadde kjøpt spillet løst. Eller kanskje det komme "non-doom3"-bundler?

 

Bare en liten tanke. :roll:

since when har noen i div butikker begynt å bry seg om hvor gammel personen som kjøper spillet er ?

 

kommentar til div andre som skryter over ALLE modifikasjonene som kommer til half life 2...whats the big deal ? det er ingenting annet enn remake av modifikasjoner som allerede er ute, hva med noe NYTT ?

jeg sluttet ikke å spille cs pga grafikken, gameplayet + resten av spillerne var mer enn nok grunn..bedre grafikk forandrer ikke mentaliteten til såpass mange nek.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
' date='26/07/2004 : 17:29']
Nå tar ikke du hensyn til de allerede 58 Modifikasjonene som er planlagt for HL2 ,hvordan det kan bli ensformig skjønner jeg ikke :)

58 mods!? Rått! :D Men det blir igjen noe annet enn CS...i mine øyne :p

natural-selection all the way (blir endelig offisiell utgave i løpet av en ukes tid, skal vistnok dukke opp under my games hos alle steam brukere.

Lenke til kommentar
Dette var bra greier. Kanskje ATI også skulle ta høyde for at stadig flere "kansellerer" kjøpet av x800 når de får vite de faktiske forholdene rundt opengl-driverne til ATI, og at driverne til GNU/Linux er ubrukelige.

 

Det ble foreslått i rage3d-forumet at man ved et intervjuv helt uventet skulle stille kun linux-relaterte spørsmål og på den måten sette kniven mot strupen til ATI. Samtidig burde ATI komme med en offisiell innrømmelse at man for all dell ikke må kjøpe ATI-kort hvis man skal bruke GNU/Linux, og at alle løftene om entusiastisk driverutvikling på Linux-plattformen er ren og skjær løgn, løgn og enda mer løgn.

Nå begynner vi å snakke her, det er akkurat dette _jeg_ er interesert ihvertfall. Har dårlig efaring med ATI kort på linux, og dem har ikke vært tidlig ute for å si det mildt, med de driverene. Nå skal det ikke sies at Nvidia er beste gutt i klassen der heller, men de har mye bedre aparat rundt linux driverene...

 

Sjeldent jeg er enig med psilocybe, men denne gangen har han så rett...

Lenke til kommentar
Dette var bra greier. Kanskje ATI også skulle ta høyde for at stadig flere "kansellerer" kjøpet av x800 når de får vite de faktiske forholdene rundt opengl-driverne til ATI, og at driverne til GNU/Linux er ubrukelige.

 

Det ble foreslått i rage3d-forumet at man ved et intervjuv helt uventet skulle stille kun linux-relaterte spørsmål og på den måten sette kniven mot strupen til ATI. Samtidig burde ATI komme med en offisiell innrømmelse at man for all dell ikke må kjøpe ATI-kort hvis man skal bruke GNU/Linux, og at alle løftene om entusiastisk driverutvikling på Linux-plattformen er ren og skjær løgn, løgn og enda mer løgn.

Nå begynner vi å snakke her, det er akkurat dette _jeg_ er interesert ihvertfall. Har dårlig efaring med ATI kort på linux, og dem har ikke vært tidlig ute for å si det mildt, med de driverene. Nå skal det ikke sies at Nvidia er beste gutt i klassen der heller, men de har mye bedre aparat rundt linux driverene...

Sitter nå med Linux 2.6.7 og fglrx driveren fra ATI, det fungerer knirkefritt og laptoppen min drar fint Enemy Territory. Jeg forstår ikke hvorfor dere hetser ATI så mye, NVidia har like dårlige Linux-drivere. Jeg har dog ingen problemer med å få ATI- og NVidia-kort til å fungere fint i Linux 2.4.xx og 2.6.x.

 

Det ideelle hadde jo vært om begge selskapene hadde lansert opensource drivere og fått dem inn i Linux-kjernen, men det skjer nok ikke før moskusene på dovre har fått vinger og flyr til månen.

Lenke til kommentar
jeg sluttet ikke å spille cs pga grafikken, gameplayet + resten av spillerne var mer enn nok grunn..bedre grafikk forandrer ikke mentaliteten til såpass mange nek.

:!:

 

Er vel ikke så mange openGL spill ute å går lengre? Hvilke spill kommer i dette formatet i fremtiden?

Return to castle wolfenstein er jo OpenGL, UT200x kan kjøres i både D3D og OpenGL, jeg regner vel med at spill kanskje vil bruke DOOM3 motoren også? Og OpenGL er jo ett alternativ/en konkurrent til Direct3D, så jeg ser ikke for meg at det bare forsvinner :p

Lenke til kommentar
Dette var bra greier. Kanskje ATI også skulle ta høyde for at stadig flere "kansellerer" kjøpet av x800 når de får vite de faktiske forholdene rundt opengl-driverne til ATI, og at driverne til GNU/Linux er ubrukelige.

 

Det ble foreslått i rage3d-forumet at man ved et intervjuv helt uventet skulle stille kun linux-relaterte spørsmål og på den måten sette kniven mot strupen til ATI. Samtidig burde ATI komme med en offisiell innrømmelse at man for all dell ikke må kjøpe ATI-kort hvis man skal bruke GNU/Linux, og at alle løftene om entusiastisk driverutvikling på Linux-plattformen er ren og skjær løgn, løgn og enda mer løgn.

Nå begynner vi å snakke her, det er akkurat dette _jeg_ er interesert ihvertfall. Har dårlig efaring med ATI kort på linux, og dem har ikke vært tidlig ute for å si det mildt, med de driverene. Nå skal det ikke sies at Nvidia er beste gutt i klassen der heller, men de har mye bedre aparat rundt linux driverene...

Sitter nå med Linux 2.6.7 og fglrx driveren fra ATI, det fungerer knirkefritt og laptoppen min drar fint Enemy Territory. Jeg forstår ikke hvorfor dere hetser ATI så mye, NVidia har like dårlige Linux-drivere. Jeg har dog ingen problemer med å få ATI- og NVidia-kort til å fungere fint i Linux 2.4.xx og 2.6.x.

 

Det ideelle hadde jo vært om begge selskapene hadde lansert opensource drivere og fått dem inn i Linux-kjernen, men det skjer nok ikke før moskusene på dovre har fått vinger og flyr til månen.

Sitter nå med Linux 2.6.7 og fglrx driveren fra ATI, det fungerer knirkefritt og laptoppen min drar fint Enemy Territory. Jeg forstår ikke hvorfor dere hetser ATI så mye, NVidia har like dårlige Linux-drivere. Jeg har dog ingen problemer med å få ATI- og NVidia-kort til å fungere fint i Linux 2.4.xx og 2.6.x.

At du fikk driverne til å virke knirkefritt må skyldes *ekstrem* flaks eller forhåndspatchede pakker til distrubsjonen din. Jeg måtte patche (uoffisiell patch ikke laget av ATI vel å merke!) sourcen for i det hele tatt få møkka til kompilere. Prøv å få bestemor til å finne riktig patch (det er vel rundt 10 velge mellom)

 

Når modulen er kompilert og lagt inn i modulkatalogen til kernelen får du håpe på at den fungerer, for det er ingen selvfølge. Ikke bli overrasket om det er konflikt med mesa-pakker (og fglrx-driveren gir elendig ytelse) eller x-serveren hjenger seg ved oppstart - det er helt vanlig :yes:

 

Men hvis vi nå antar at du mot alle odds har klart å få driveren til å virke, vil du med stor sannsynlighet oppdage at ATI har gjort sitt ytterste for å få linux-sesjonen din til å bli så pinefull som mulig: Sjekk linken i signaturen min for en liten liste over feil (slapp av, det er sikkert flere i 3.9-driveren for ATI har for vane å¨bugge driverne mer for hver release). Hovedpunktene er:

 

*Elendig xv-støtte. Alternativet er å gå for vidix, men da må du være root.

 

*Dette burde ikke komme som en bombe, men har du problemer med et spill i WineX er fglrx-driveren det første du burde se etter. Det hjelper lite at du kjører i kompatibilitetsmodus :thumbdown:

 

*Ytelsen er elendig: Prøv et spill utenom ET (det virket fint for meg også). JEg gleder meg virkelig til å prøve Doom 3 i GNU/Linux ;)

 

*ACPI-støtte?

 

*Det hadde vært dødsfett om ATI hadde fikset alle bugs og artifacts som kommer og går ved hver driverrelease (sjekk rage3d hvis du er i tvil, men drit i Komatant sine innlegg)

 

*Jeg hadde satt pris på et kontrollpanel som fungerer. Nei forresten. Det er jo til stede, men endringene GJØR IKKE EN DRITT!

 

*Dårlig 2d-ytelse. Opensource-driveren er mye bedre, men den støtter ikke 3d på >Radeon 9200.

 

*Du kan ikke kjøre 2 X-sesjoner samtidig, med mindre du vil teste hvordan en hard-lock oppleves.

 

*Bruk av Xinerama innebærer null 3d-støtte

 

*...Men det er morsommere å få en dvd-film til å spille av på TV-ut: Skru på dualhead (clone-mode kan du bare glemme) og velg tv'en som den primære skjermen. Eller så kan du prøve opengl-plugin i mplayer

 

*Man må være veldig forsiktig med hva man trykker. Klarer du å kombinere trykkene ctrl, alt og backspace så slutter faenmeg 3d å fungere.

 

*Ingen XrandR-støtte (iallfall ikke i XINE)

 

*Prøv lykken med litt AA og AF, men da reduserer du den, allerede elendige, ytelsen.

 

Jeg installerte forresten de nyeste NVIDIA-driverne på en gammel skrothaug med Geforce 2 GTS. Det første jeg merket meg ved installasjonen var at alt var så enkelt! Bare velg "neste" helt til du er i mål. Jeg trenger heller ikke å legge til 50 linjer i XF86Config, men misunnelesen melder seg skikkelig når jeg ser kontrollpanelet! Kanskje jeg skal sette inn det gamle gf4 ti4200-kortet og prøve tv-ut!

 

Og forresten: NVidia jobber faktisk, såvidt jeg vet, med driverne sine. Det gjør ikke ATI, med mindre man anser en endring på et par linjer over en periode på 3 måneder som "hardt arbeid". Og hvor blir det av støtte for x800? NVIDIA har allerede hatt støtte for Geforce 6800 en stund...

 

Det ideelle hadde jo vært om begge selskapene hadde lansert opensource drivere og fått dem inn i Linux-kjernen, men det skjer nok ikke før moskusene på dovre har fått vinger og flyr til månen.

Jeg er enig med deg, men hovedsaken for meg er at driverne fungerer og har god ytelse. Jeg mener å ha lest en uttalelse fra ATI hvor de sier at de skal støtte opensource-communityet, men merkelig nok gjør de alt for å unngå en dialog :hmm:

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...