Gå til innhold

ATI svarer på Doom 3-kritikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Robin B Skrevet 26/07/2004 : 12:59

  QUOTE (genesis @ 26/07/2004 : 11:42)

 

...............

 

Når lagde egentlig ATi opengl driverne?

ATi har vel laged en egen opengl driver for radeon kortene med arkitekturen som har regjert til nå?

 

Ca. Hvor lang tid vil det ta å lage opengl driver fra bunn av?

Kan man være flere personer, eller bør det være en?

(hvor lett er det å samkjøre det hele?) 

 

 

 

Ati sine Ogl drivere er veldig gammle, eldre enn Radeon kortene. Direct3d driverne ble etter sigende skrevet fra skratch til R9x00 serien.

 

De nye Ogl driverne til Ati er neppe klar før til neste høst etter et lite hint fra Dave Baumann (Beyond3d).

 

 

!!! Neste år! :hrm:

 

Vet noen om nestegenerasjons chippene deres har ny arkitektur`?

Isåfall, utvikler de denne nye driveren (opengl og direct 3d vel?) tilpasset til denne arkitekturen?

 

Veldig sløvt om de går i samme fella, og ligger etter med de nye driverne til den aktuelle arkitekturen.

 

forresten bra du småpekte til kilde, alltid gøy det :yes:

Lenke til kommentar
La oss ikke glemme at sist gang ATI lå langt bak i ett OPENGL spill var med Quake3. Da slapp de drivere som de skrøt av at hadde MYE bedre ytelse, å rett etterpå ble de tatt i juks. De nye driverene satt ned bildekvaliteten masse i Quake3. Så hvorfor de skryter av å alltid ha topp bildekvalitet vet ikke jeg  :roll:

Vel, er jo minimal forskjell på "Quack3"-driverne (v7196) og driverne som rettet opp problemet (v7206). Som man ser, så var ATI jevngode med nVidia i Quake3. Kan heller ikke huske at ATI skrøt av at v7196 hadde så mye bedre ytelse :hmm: Har du link til dette, eller tar du det ut fra løse luften?

 

http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...eon8500-07.html

Du hadde rett her. Synes å huske at forskjellen var større. Uansett, det jeg ville frem til var at det blir litt for dumt å skrike at Nvidia minker kvaliteten for å få mer frames, når ATi har blitt tatt for det samme :roll:

 

Uansett, er rimelig lei av disse trådene jeg også. Vi får smøre oss med tålmodighet å vente på å teste spillet selv. Det er den beste måten å se om man er fornøyd med kortet eller ikke :thumbup:

Lenke til kommentar
t0mse: Hear hear. Problemet da blir selvsagt at hvis man trodde folk var på viddene når det gjaldt å diskutere skjermkort så går man en varm overraskelse i møte om man plutselig skal begynne å diskutere forskjellene mellom D3D og OGL.. :)

 

(..og OpenGL eier forresten)

Jeg bare ble litt nysgjerrig. Nå som Doom3 nærmer seg og greier har jo denne ATI vs nVidia debatten slått gnister igjen, og siden det koker ned til D3D vs OpenGL, så tenkte jeg at mange her hadde hatt godt av å lære litt om emnet, deriblant meg selv. :p *søke litt på google*

Lenke til kommentar
The DX driver is a clean slate fore R300 onwards. OpenGL wasn't - not only do they have the historical code in there, but also a bunch that was added after they bought FireGL.

 

Naturally, though, there is only so much that a driver can do and over half the passes taken in each frame of D3 will favour nvidia architecture more than ATI's.

 

http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.ph...r=asc&start=220

Endret av Robin B
Lenke til kommentar
Blir jo bare flaut. Hvis de ikke har noe å frykte kan dem jo bare vente til spillet kommer ut og smile fornøyd og si: "Hvem er best? Coma again? Hvem er best?"

 

Eller noe sånt.

PR er alt.

Utrolig mange kommer til å kjøpe nytt grafikkort i anledning Doom 3/HL2, og hvis ATI blir forhåndsdømt nedenom og hjem, så kommer det til å svi.

 

Heldigvis for meg, har jeg tålmodighet til å vente..

Lenke til kommentar
har du ingenting mer å komme med i denne saken enn å kritisere det du mener er syting for å få mer fps i et spill ?

Niks. Å lage en såpass enorm oppstandelse pga et par lusne bilder i sekundet, fatter jeg ikke hvordan er mulig. Uansett hva folk kjøper, kommer de til å kunne spille Doom3, Half-life 2 og alle kommende spill med en akseptabel framerate.

Lenke til kommentar

ZzzZZzzz.

 

Slike topics får meg til å sovne. I det store og det hele spiller det overhodet ingen trille hva man velger av grafikk-kort så lenge man er fornøyd med utfallet.

 

X800 = kjapt highend spillekort.

6800 = kjapt highend spillekort.

 

Våkne opp og smak på sannheten; Alle driter i dette. :yes:

Lenke til kommentar

PR er alt.

Utrolig mange kommer til å kjøpe nytt grafikkort i anledning Doom 3/HL2, og hvis ATI blir forhåndsdømt nedenom og hjem, så kommer det til å svi.

 

 

Nå har kanskje HL2 større kjøpergruppe enn det Doom3 har, om ATI gjør det bra på HL2 så vil nok alt dette med D3 bli glemt og alle vil skrike mot Nvidia i stede, fordi ATI er bedre og de som kjøpte seg nytt kort vil føle seg lurt.

Lenke til kommentar

Dette var bra greier. Kanskje ATI også skulle ta høyde for at stadig flere "kansellerer" kjøpet av x800 når de får vite de faktiske forholdene rundt opengl-driverne til ATI, og at driverne til GNU/Linux er ubrukelige.

 

Det ble foreslått i rage3d-forumet at man ved et intervjuv helt uventet skulle stille kun linux-relaterte spørsmål og på den måten sette kniven mot strupen til ATI. Samtidig burde ATI komme med en offisiell innrømmelse at man for all dell ikke må kjøpe ATI-kort hvis man skal bruke GNU/Linux, og at alle løftene om entusiastisk driverutvikling på Linux-plattformen er ren og skjær løgn, løgn og enda mer løgn.

Lenke til kommentar

PR er alt.

Utrolig mange kommer til å kjøpe nytt grafikkort i anledning Doom 3/HL2, og hvis ATI blir forhåndsdømt nedenom og hjem, så kommer det til å svi.

 

 

Nå har kanskje HL2 større kjøpergruppe enn det Doom3 har, om ATI gjør det bra på HL2 så vil nok alt dette med D3 bli glemt og alle vil skrike mot Nvidia i stede, fordi ATI er bedre og de som kjøpte seg nytt kort vil føle seg lurt.

Jeg tror ikke noen vil føle seg lurt av annet enn prisen på kortene. 4-5000 er alt for mye å legge ut for å få akseptabel ytelse i spill.

Lenke til kommentar
ZzzZZzzz.

 

Slike topics får meg til å sovne. I det store og det hele spiller det overhodet ingen trille hva man velger av grafikk-kort så lenge man er fornøyd med utfallet.

 

X800 = kjapt highend spillekort.

6800 = kjapt highend spillekort.

 

Våkne opp og smak på sannheten; Alle driter i dette. :yes:

He he. Låter nesten som om du sover allerede. Hvis det viktigste er at "man er fornøyd med utfallet", tror du realitetene bør spille med her? Les:

 

 

6800GT - ekstremt bra kort, inkludert til Doom 3.

X800 - ekstremt bra kort, men duger ikke i Doom 3.

 

;)

Lenke til kommentar
ZzzZZzzz.

 

Slike topics får meg til å sovne. I det store og det hele spiller det overhodet ingen trille hva man velger av grafikk-kort så lenge man er fornøyd med utfallet.

 

X800 = kjapt highend spillekort.

6800 = kjapt highend spillekort.

 

Våkne opp og smak på sannheten; Alle driter i dette.  :yes:

He he. Låter nesten som om du sover allerede. Hvis det viktigste er at "man er fornøyd med utfallet", tror du realitetene bør spille med her? Les:

 

 

6800GT - ekstremt bra kort, inkludert til Doom 3.

X800 - ekstremt bra kort, men duger ikke i Doom 3.

 

;)

Det er bare snakk om drivere. Begge kortene er steike bra.

ATi lager sikkert driversett som gjør Doom3 til en drøm og nvidia kommer sikkert til å levere driversett som sparker rumpe på HL2.

 

Som sagt blir hele denne topicen (som vanlig) bare fanatiker-flaming. :p

Lenke til kommentar
X800 - ekstremt bra kort, men duger ikke i Doom 3.

Definér "duger ikke". Nekter spillet å starte hvis du har et slikt kort installert? Får du bare spilt i 640x480 med 16bit fargepalett? Vil 1024x768@32bit føre til at det blir et 1fps-slideshow?

Vi beveger oss åpenbart inn i diffust terreng her, og det er selvfølgelig grense for hvor lenge det er meningsfullt å snakke om dette. Men jeg kan ikke unngå å føle at det er de som ikke vil innse at Nvidia har et ekstremt overtak her, som er de mest usaklige. Det eneste vi har som ligner realiteter i denne sammenhengen, er de testene som foreligger. Og når 6800GT i enkelte tilfeller har opp imot dobbel ytelse, så velger jeg å slå på stortromma. Men det er selvfølgelig også definisjonsproblematikk: hvis du velger å mene at X800 "duger", så kan jeg ikke ta fra deg retten til det. Jeg for min del vil komme til å spille det på mitt 4200 ti, og det "duger" i første omgang for meg. :)

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
X800 - ekstremt bra kort, men duger ikke i Doom 3.

Definér "duger ikke". Nekter spillet å starte hvis du har et slikt kort installert? Får du bare spilt i 640x480 med 16bit fargepalett? Vil 1024x768@32bit føre til at det blir et 1fps-slideshow?

Vi beveger oss åpenbart inn i diffust terreng her, og det er selvfølgelig grense for hvor lenge det er meningsfullt å snakke om dette. Men jeg kan ikke unngå å føle at det er de som ikke vil innse at Nvidia har et esktremt overtak her, er de usaklige. Det eneste vi har som ligner realiteter her, er de testene som foreligger. Og når 6800GT i enkelte tilfeller har opp imot dobbel ytelse, så velger jeg å slå på stortromma. Men det er selvfølgelig også en definisjonsproblematikk. hvis du velger å mene at X800 "duger", så kan jeg ikke ta fra deg retten til det. Jeg vil komme til å spille det på mitt 4200 ti, og det "duger" i første omgang for meg. :)

Hehe. Da synes jeg ikke du burde poste så åpenbart fjollete innlegg. ;)

 

Det alle testerne har dedusert seg fram til, er at man ikke skal forvente noe som helst slik situasjonen er nå, men heller vente og se hva produsentene klarer å levere av drivere over sommeren. Derfor er det veldig ulurt (i mangel av et annet dekkende ord) å poste uklare og meningsløse indisier. :roll:

Lenke til kommentar

"Duger" er ett relativt ord. Alle som ønsker å holde diskusjonen på et objektivt plan burde styre unna bruken av dette ordet. Uansett så er denne diskusjonen snart død, så det har vel ikke så mye for seg. :blush:

HL2 blir større enn D3, baser kjøp ut fra egen overbevisning folkens. Liker du doom3 da blir det nVidia, vil du spille HL2 med utallige modder fremover i årevis, kjøper du ATI... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...