Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I am Legend

 

Hint til neste gang, ikke ta en av verdens dårligste skuespillere i hovedrollen når en lager film om den siste mann på planeten.

 

Ble veldig fasinert av settingen, og selvom Will Smoth lyste mot meg i trailere og på plakater klarte jeg ikke stå imot. Det burde jeg imidlertid.

 

Will engasjerer ikke et sekund, og filmen ville nok gjort det betraktelig bedre om jeg faktisk brydde meg om sjebnen til denne stakkaren. Zombiene var heller ikke spesielt stilige, skumle, spennende eller noe som helst. De så ut som disse nakne kattene, mer latterlig enn noe annet. Jeg likte dog hunden - dens replikker var også morsommere enn alt Will hostet opp.

 

Filmen er heldig og scorer 4/10, siden jeg er i godt humør sånn ellers.

 

Shoot Em Up

 

Sist gang jeg så hovedrolleinnehaveren spillte han min desiderte favorittkarakter, Dwight, i Sin City. Siden dette er en av mine favorittfilmer er det jo selvsagt at jeg skulle ha med meg denne også.

 

Historien er akkurat noir og morsom nok til å kvalifisere som en historie i det hele tatt, men lager en perfekt ramme rundt handlingen, som tross alt er det viktigste. Politiske konspirasjoner blir avslørt, men hvem bryr seg vel egentlig? Jeg betalte for kjappe replikker og fantasifull og godt gjennomført skyting. Jeg føler jeg fikk i pose og sekk!

 

Karakterene er stilige, og til og med den nitriste våpenfabrikkeieren scorer høyt i min bok. Han brillierer som lett gal familiefar/drapsmann og passer glimrende i settingen.

 

Greit nok, alle filmer kunne ikke vært som Shoot Em Up, det ville blitt tomt i lengden. Men i en tid hvor filmene konkurerer seg imellom om å være mest mulig 'epic' og dyptgående er Shoot Em Up ett herlig avbrekk hvor en bare kan lene seg tilbake med vakker grafisk vold i en stilig setting.

 

8/10

Lenke til kommentar
I am Legend

Hint til neste gang, ikke ta en av verdens dårligste skuespillere i hovedrollen når en lager film om den siste mann på planeten.

 

Hvor tar du det fra? Will Smith en av verdens dårligste skuespillere?

 

Skal se filmen i morgen, og ble litt skeptisk av at du ga den 4/10. Men så så jeg at du ga Shoot 'Em Up 8/10, så da regner jeg med vi har såpass forskjellig smak av filmen vil falle i smak uansett.

Lenke til kommentar

Synes I Am Legend var en fin film, jeg. Skvatt nok mer av små-tjukk-jentene som satt på siden og rykket til hele tiden, men filmen var jo creepy nok. Helt kurant film. Føltes bittelitt ut som en amerikansk 28 Days Later, menmen. Ser ikke det som noe negativt. Problemet var at den aldri helt ble noe stort liksom. Nådde ikke helt opp. Minner mye om I, Robot - som også er en fin film som ikke kom helt "dit".

Lenke til kommentar

Exorsisten

 

Da var Exorsisten ferdig. Litt skuffa, fordi jeg hadde forventa meg en film som skulle få meg så redd at jeg kom til å pisse på meg etter det jeg har hørt og lest om den. Jeg ble ikke det minste redd, derimot synes jeg den var ganske morsom (dette er ikke noe jeg sier for å være "tøff") Synes den var rimelig kjedelig til tider. Mye av det samme pjattet, men jeg ble imponert over hvor godt framstilt demonen blir etter hvert.

 

7/10

Når jeg ser ting som dette i en grøsser kan jeg ikke gjøre noe annet enn å le :!:

Lenke til kommentar

Syns Exorsisten var dritskummel da jeg saa den, jeg. Var vel 13-14, riktignok, men hadde sikkert skremt buksene av meg i dag ogsaa, husker da noen öyeblikk som merket meg en stund etterpaa.

 

Men i en tid hvor filmene konkurerer seg imellom om å være mest mulig 'epic' og dyptgående

 

Er det tiden vi er i naa?

Lenke til kommentar

I Am Legend var veldig "meh" for min del. De kunne gjort så utrolig mye mer med det konseptet de hadde, i stedet valgte de den aller mest brukte vinkelen, med de mest brukte tvistene osv. Karakterene har man sett før, handlingen har man sett før. Dette er ikke en stor spoiler, men jeg legger den i spoilertags allikevel: Det vitner om manglende nytenking når filmens emosjonelle klimaks er

når Neville innrømmer at han er ensom.

 

 

Jeg var veldig likegyldig til alt som skjedde, men skuespillet til Smith var hakket over middelmådig, så jeg gir den 6/10.

Lenke til kommentar

Alistair MacLean's Bear Island (1979)

 

Navnet Alistair MacLean taler godt for plotet i det minste og her ble jeg ikke skuffet. Vi har hemmelige agenter, drama, action, nazister og gull.

 

I kjent MacLean-stil blir personene vi blir kjent med drept en etter en uten at vi helt kan sette fingeren på hvem den (de?) skyldige er. Så historien er det ingenting å si noe negativt om. Full pott for den.

 

dessverre så er ikke utførelsen like god. Om du har lest en del MacLean eller sett filmer som Where Eagles Dare, Ice Station Zebra eller The Guns of Navarone så kjenner du hvordan han liker å bygge opp spenningen. I denne merker du hva forfatteren har prøvd å formidle, men du merker også det at regissøren ikke helt har mestret å feste det til filmen.

Dette gjorde at jeg satt i halve filmen og irriterte meg over hvor god den KUNNE ha vært.

 

I tillegg så har de valgt å bruke skikkelig overdrevne *POW*-lyder hver gang noen slår noen. Selv sett i forhold til når filmen er laget så blir det for dårlig. Jeg har sett eldre filmer med bedre bruk av lydeffekter.

 

Nå høres det kanskje ut som jeg synes denne filmen var elendig...

Vel, det var den ikke. Det var en middelmådig film bassert på en over middels historie.

Første halvdel av filmen virket som om den var forkortet veldig i forhold til historien. Som om man hadde komprimert det for å få tid til alt. Andre halvdel var klart bedre gjennomført. Det er faktisk verd de 99 minuttene man bruker på å se den, selv om det ikke er verdens beste film.

 

Jeg gir den 6,5/10

Lenke til kommentar
I Am Legend var veldig "meh" for min del. De kunne gjort så utrolig mye mer med det konseptet de hadde, i stedet valgte de den aller mest brukte vinkelen, med de mest brukte tvistene osv. Karakterene har man sett før, handlingen har man sett før. Dette er ikke en stor spoiler, men jeg legger den i spoilertags allikevel: Det vitner om manglende nytenking når filmens emosjonelle klimaks er

når Neville innrømmer at han er ensom.

 

 

Jeg var veldig likegyldig til alt som skjedde, men skuespillet til Smith var hakket over middelmådig, så jeg gir den 6/10.

Jeg synes det klimakset var veldig kult, uten at jeg skal bli fyren som forsvarer filmen ingen andre likte. Det var noe med at filmen konsentrerte sapass pa Smith og sinnet hans, i motsetning til f eks 28DL, som gjorde at den skilte seg ut som spesielt god. Han spilte en utrolig kompleks karakter som hadde hele verden pa sine skuldre og ikke hadde et oyeblikk til seg selv og egen psyke, og sammenbruddet foltes utrolig menneskelig.

Lenke til kommentar
Må flau inrømme at jeg ikke har lest Jane Austens roman, som sikkert er mye bedre enn filmen, som de fleste bøker er, men alikevel tør jeg påstå at dette er en av de bedre filmatiseringene av kjente bøker.

For noe møl.

 

Film er ikke bok, og bok er ikke film.

Enkelt og greit.

 

 

Enig. Man kan ikke sammenligne to vidt forskjellige mediumer på den måten. Man kan kanskje se på hvordan filmen er i forhold til boka, men en direkte sammenligning blir feil.

 

Dette ble veldig småpirk. Selvfølgelig mener jeg i forhold til filmen. Og det er sant at de fleste filmatiseringer ikke klarer å skildre historien like bra som bøkene. Er dette bare for å komme med en kommentar uansett hva som står?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

I Am Legend

 

Synes dette bar en helt fantastisk film. Elskbart å se Will Smith gå i gatene i New York helt aleine, med bare en kompis - Sam. Will Smith spiller kjempegodt og engasjerer hele tiden, og som alltid når han spiller trist så kommer det fram en tåre hos meg. Samme som i The Pursiut of Happyness. Tror aldri jeg har grått så mye av en film.

 

Skvatt en del ganger i, da jeg synes 'de andre' var ganske ekle og altfor kjappe for min smak. Ble ganske stresset gjennom filmen når de kom løpende noe jeg ikke har nerver for.

 

En-må-se film som er utrolig god, men veldig godt skuespill. Plottet er også helt fantastisk.

 

9/10

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

I går så jeg fire filmer, noe jeg burde gjøre oftere.

 

Jurassic Park

(Steven Spielberg, 1993)

 

Dumme drittunger, djerve drankere og djevelske dinosaurer! Dette er en film som har magi, den episke følelsen av å oppleve noe stort og den spesielle Spielberg-følelsen av lek og moro. Jeff Goldblum stråler i rollen som standupkomiker og dinosaurene er imponerende den dag i dag. Det stilles moralske spørsmål uten svar og spenningen er absolutt tilstede, dette sammensuriumet er hva Steven Spielgberg er mesteren av. Han innførte blockbusteren med Jaws på 70-tallet og nesten 20 år seinere holder mannen det gående med denne filmen. En filmatisk berg-og-dalbane som lider smått av det ekte berg-og-dalbaner lider av: Vanvittig irriterende skitunger som trekker ned opplevelsen.

 

5

 

The Lost World: Jurassic Park

(Steven Spielberg, 1997)

 

Der den forrige filmen hadde magi, plothull og idiotiske folk, har denne bare de to siste. En mer meningsløs film skal man virkelig lete lenge etter. Jeg likte ikke filmen da jeg så den på kino i 1997, og jeg likte den fremdeles ikke da jeg så den igjen nå 10 år seinere. Her er det egentlig ingen historie, kun masse danseshows hvor dinosaurer leker med menneskene. En irriterende drittunge måtte selvfølgelig være med, og det samme måtte vanvittig dumme valg være. Det skjer så mange dumme ting i denne filmen at jeg ikke klarer å la være å irritere meg over dem. Noen få håpløse oppførselshendelser i eneren var greit, men når en film er en eneste lang oppvisning i menneskelig dumskap, lurer jeg på om dette er Spielbergs mest misantropiske film noensinne. La dinosaurene ete opp alle sammen, sier nå jeg!

 

2

 

Jurassic Park III

(Joe Johnston, 2001)

 

Joe Johnston skjønte hva det hele dreide seg om: Action, action og action! De smått samfunnskritiske elementene man kunne spore fra Michael Crichtons originalverk i forgjengerne er her byttet ut med pulpromanens ytterste grovslipthet. I motsetning til forrige film har denne mengder med humor og selvironi, som f.eks. da gjengen går rundt og knasker på sjokolade eller at mobilen stadig dukker opp med en ekstremt mannevond dinosaur. Selve mestertrekket er å ikke la drittungen være grusomt irriterende og la filmen vare en halvtime kortere enn vanlig. Pang, krasj, bom og en dært humor gjør dette til en rimelig okei opplevelse.

 

4-

 

Star Wars Episode VI - Return of the Jedi

(Richard Marquand, 1983)

 

Denne jula har vi byttet ut Ringenes Herre med Star Wars. Film nummer tre inneholder like mange komiske elementer som forgjengerne og er som dem blant de ypperste filmer man kan se sammen med andre kjennere som har et snev av reflektert humor. Å sitte og kommentere filmer som dette er uhyre gøy (nesten like morsomt som keiserens ansiktsuttrykk og infantile oppførsel). Her er det noe for enhver: Dansende teddybjørner, kjappe oneliners fra rommets John McClane og en halvnaken alkis, elegant dandert på en enorm busemann. Vi så DVD-utgaven fra 2004, noe som er litt trist med tanke på det komiske elementet. Hvem kan vel glemme originalslutten? Med musikk som må ha vært komponert av George Lucas selv gikk den inn i filmmusikkhistoriens bautaer, sammen med dvergefolkemusikken fra Willow (sikkert komponert av Lucas den også). Feelgood og ragtag, denne filmen er en koselig avslutning på originaltrilogien.

 

5

Endret av cun
Lenke til kommentar
I am Legend

Hint til neste gang, ikke ta en av verdens dårligste skuespillere i hovedrollen når en lager film om den siste mann på planeten.

 

Hvor tar du det fra? Will Smith en av verdens dårligste skuespillere?

 

Skal se filmen i morgen, og ble litt skeptisk av at du ga den 4/10. Men så så jeg at du ga Shoot 'Em Up 8/10, så da regner jeg med vi har såpass forskjellig smak av filmen vil falle i smak uansett.

 

Will Smith klarer seg så bra i denne filmen og viste meg ihvertfall hvor god skuespiller han faktisk er. Følelsesklimakset som noen andre har nevnt her var såpass rørende og overbevisende at jeg nå har stor respekt for mannen. Å karakterisere han som verdens dårligste skuespiller blir bare...ja...feil.

 

Når det gjelder I Am Legend tror jeg man må være villig til å sette seg inn i den varige og rolige ensomhets-stemningen for å få fullt utbytte av filmen, for andre kan ihvertfall første halvdel være dørgende kjedelig. Jeg synes det var slående at filmen ikke var den actionfesten jeg hadde forventet meg, men hadde en god stemning over seg.

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...