Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Edwars Scissorhands

 

Filmen forteller historien om isolerte Edward som er ukomplett, men som en dag blir hentet for å se hvor annerledes verden er enn den han er vant til.

 

Jeg må si at jeg aldri har sett så mange følelser i en film. Jeg simpelthen elsket den fra første gang vi fikk se Edward til det siste uskyldige ansiktsutrykket. Jeg holdt tårene tilbake utrolig mange ganger, og Depp gjorde en utmerket rolle. Han sier nesten ingenting, men det trengs ikke heller, fordi Edward viser så mye bare ved ansiktsutrykk og andre ting.

 

Filmen går rett på andreplass på min topp 10 liste.

 

11/10

Lenke til kommentar

I am legend

 

Ingen store overaskelser, ingen orginale vendinger... men Will Smith bærer filmen utrolig godt. Det er mye som kunne gjort filmen langt bedre, men alikevell er det noe ved den som gjør at jeg ikke vil gi den noe dårligere enn 7/10

 

Dette er en film som burde ses, og som jeg helt klart kommer til å se igjen..

Endret av mrKaizer
Lenke til kommentar
Siden det ikke ble så godt mottat at jeg postet en link til anmeldelsen på hjemmesiden min så får jeg vell lime den inn her da. Legger likevell ved en link for de som vil lese anmeldelsen med bilder. :)

 

Hot Fuzz (2007)

....

Karakter: 7/10

Movieheart, Movieheart, nok en gang: dette er bare småpirk. Men! Simon Pegg, som rollen i filmen elsker ikke våpen, tvert imot, han prøver helst å unngå dem.

 

:wee:

 

Tar dette i spoiler siden det kan avsløre noe av handlingen:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Jeg tolker det som om han inbiler seg at han prøver å unngå dem, men på slutten klarer han ikke å dy seg. Du ser da selv på slutten hvor mange våpen han tar med seg. Dette er på en måte hans våte drøm at han endelig kan få en skikkelig runde med real actoion.

Lenke til kommentar

Idi i Smotri

39m.jpg

 

Trailer (for handling):

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Tiden var kommet for det som er ansett som en av tidenes krigsfilmer. Den russiske filmen fra 2. verdenskrig er langt fra noe mainstreamfilm og en interessant opplevelse, selv om den feiler på en del områder. Vi følger en russisk gutt som blir dratt inn i krigen som soldat og bevitner mange av grusomhetene og inntrykkene han opplever.

 

Det gode med denne filmen er å formidle inntrykkene. Det som ser ut som en amatørfilm ved første øyekast har noen usedvanlig gode og spesielle måter å få frem hvordan gutten har det. De rå og enkle effektene passer veldig godt inn i filmens konsept. Bruken av musikk og lyd er også noe helt eget og kan være til god lærdom for andre filmskapere. Tidvis er det en utrolig god cocktail av lyd, bilde og effekter som gjør at scenen er best mulig til å få frem filmens historie og budskap.

 

Scenen er som nevnt gjort klar og mer til, men fremførelsen treffer ikke og lever ikke opp til omgivelsene. Det filmen feiler på er den psykologiske delen av denne psykologiske thrilleren. Det er en høyst urealistisk måte traumaene til gutten blir fremstilt på, det blir alt for mye av det gode. Mye av filmen står og faller på hvordan gutten blir spilt og skrikene, ansiktsuttrykkene og reaksjonene blir alt for mye og falskt, rett og slett for cheesy. Det passer ikke godt inn i filmens premisser og skader troverdigheten til filmen. Tyskerne i filmen er stort sett også veldig stereotypiske og endimensjonale, men annet er vel ikke å vente av en film fra 80-tallet. Men det gir en følelse av å se på for mye fiksjon fremfor å se på hendelser fra en krig som fant sted. Den feilet derfor mye med å klare å røre meg på lik linje med hva eksempelvis Judgment at Nuremberg gjorde. Har man levd lenge nok til å høre noen fortelle om krigen så blir filmen rett og slett for lettvekter å regne i sammenheng. Den hadde sikkert rørt meg mer om jeg hadde vært yngre og blitt mindre utsatt for elementer som får en til å reflektere over krigens grusomheter. Denne blir dessverre for lite troverdig grunnet stereotypene og den thrillerbiten blir ødelagt av at hovedpersonen blir portrettert urealistisk, selv om utrente øyne kanskje lever i den tro at det er slik mennesker som er sjokkskadet og traumatisert oppfører seg. Filmen er også alt for lang og scener blir dratt for langt ut i tid og mister deler av sin effekt.

 

Det som for meg er filmens høydepunkt og som jeg anser som svært sterkt er sluttminuttene. Her er alle tidligere feil i filmen fraværende. Gutten blir spilt mesterlig og opptrer på en realistisk måte. Symbolikken rundt en scene hvor han skyter et bilde er slående, uten å røpe for mye. Det er ellers mye symbolikk og metaforer i filmen som trakk opplevelsen opp og gjorde at den endte litt over midt på treet for min egen del. Men filmen er noe jeg anbefaler for folk flest, også de jeg vet vil mislike den. Jeg tror den vil treffe veldig godt på unge sjeler som ikke har tatt seg tid til å reflektere over krigens grusomheter. Selv om filmen ikke vil måle seg med å høre en enkel samtale fra en 90-åring som var der selv, eller effekten av å se ekte opptak fra nazistenes grusomheter i Judgment at Nuremberg (1961). Hadde jeg ikke visst bedre kunne dette blitt en favoritt. En film med strålende effekter, perfekt lyd/musikk og om et viktig tema blir punktert av at den sliter med troverdigheten grunnet portrettering av hovedpersonen og stereotypiske karakterer. Men om ikke annet, så er det verdt å tvinge seg gjennom filmen for å få med seg sluttminuttene, de gir valuta for pengene.

 

6/10

 

Edit: En sekser ble til fem

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Austin Powers in Goldmember (2002)

Slik jeg husker det, er de to foregående filmene ganske så morsomme, og det prøver denne å være også ved å kopiere vitser fra forgangerne til det kjedsommelige. Det introduseres en ny karakter, den gullbelagte hollenderen; han er ikke morsom. Fat Bastard har aldri vært morsom. Dr. Evil har jeg alltid vekselvis ledd av eller tolerert, men her er heller ikke han morsom, derimot som oftest slitsom. Kanskje jeg og Mike Myers rett og slett i deler humor lenger (Wayne's World eier, riktignok), men her er det rett og slett for mye som ikke funker. Men det er noen elementer som faktisk gjør det, jeg lo godt nå og da. Introen er fantastisk(helt til Britney Spears kommer og reklamerer for soundtracket).

 

4/10

 

War of the Worlds (2005)

Romvesener angriper, og det danner bakhistorien for familiedramaet om Tom Cruise som prøver å vinne ungenes tillit. Dakota Fanning skriker en del. Teknisk uovertruffen, ellers ganske middels.

 

5/10

 

Silent Hill (2006)

Jeg har ikke spilt spillene, så jeg kan ikke bedømme filmen i forhold til de, men den står ikke så støtt på egne bein uansett. Alt annet enn skummel, til tider lattervekkende (da tenker jeg på små grønne menn og denslags). De virkelig gode skrekkfilmene holder seg for gode til å ty til 'BØ-elementer', for i stedet å bygge en forstyrrende og creepy stemning (The Shining er et veldig godt eksempel). Silent Hill gjør ingen av delene, og man sitter og funderer på hvorfor det foregår random ting i byen, heller enn å bry seg om at de skjer.

 

3/10

 

Stranger Than Fiction (2006)

Artig, originalt og velskrevet plot, men ikke så velskrevet at man klarer å unngå enkelte ganske store plothull. Herlige skuespillerprestasjoner av samtlige, og dette er første gang jeg virkelig har likt Will Ferrell. Han burde holde seg til dette(fansen hans er muligens uenig med meg). Første gang jeg har sett en tålelig film med Queen Latifah også, forøvrig. Historen er godt gjennomført på lerrettet (jeg så den nå på en skjerm, men pytt), og eventuelle mangler ved plottet ble ikke så mye å bry seg om. I motsetning til alle filmene ovenfor, engasjerte denne og sørget for en virkelig god filmopplevelse.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Men det er litt av et sammentreff hvordan både filmen og boka til Emma Thompson får en labrere slutt ved å la Will Ferrell overleve. Ikke at han nødvendigvis måtte dø (som i boka), men dette ble litt for 'typisk happy-ending' (sånn bortsett fra at Ferrell brekker alle bein i kroppen), som jeg ikke synes passet helt inn i filmen som helhet. Noe mer artig og originalt, som resten av filmen er, hadde vært å foretrekke.

 

7/10

Lenke til kommentar
Silent Hill (2006)

Jeg har ikke spilt spillene, så jeg kan ikke bedømme filmen i forhold til de, men den står ikke så støtt på egne bein uansett. Alt annet enn skummel, til tider lattervekkende (da tenker jeg på små grønne menn og denslags). De virkelig gode skrekkfilmene holder seg for gode til å ty til 'BØ-elementer', for i stedet å bygge en forstyrrende og creepy stemning (The Shining er et veldig godt eksempel). Silent Hill gjør ingen av delene, og man sitter og funderer på hvorfor det foregår random ting i byen, heller enn å bry seg om at de skjer.

 

Bare litt nyskjerrig, hvem grønne menn er dette?

Lenke til kommentar
Silent Hill (2006)

Jeg har ikke spilt spillene, så jeg kan ikke bedømme filmen i forhold til de, men den står ikke så støtt på egne bein uansett. Alt annet enn skummel, til tider lattervekkende (da tenker jeg på små grønne menn og denslags). De virkelig gode skrekkfilmene holder seg for gode til å ty til 'BØ-elementer', for i stedet å bygge en forstyrrende og creepy stemning (The Shining er et veldig godt eksempel). Silent Hill gjør ingen av delene, og man sitter og funderer på hvorfor det foregår random ting i byen, heller enn å bry seg om at de skjer.

 

3/10

Nå er dette basert på spillet, å jeg mener de gjør det ganske bra. Stemningen du snakker om er akkurat slik den er i spillet, der du lurer på hva i helvete som har foregått. Å hvorfor akkurat hovedperson er trekt inn i dette.

 

edit: Hvor går hun under bakken?

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Action of the Tiger (1957)

 

Filmen handler om en smugler , dette var en medioker film mht hva som kunne ha vært....filmen hadde sikkert vært mer underholdende hadde de gitt nykommern Connery mer boltreplass & et manus med furore a la Bond ;)

 

Litt småmorsomt når smuglern sier han skal sove hos de andre soldatmenna....ja det vil du sikkert Van Johnson lol ;)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Nå er dette basert på spillet, å jeg mener de gjør det ganske bra. Stemningen du snakker om er akkurat slik den er i spillet, der du lurer på hva i helvete som har foregått. Å hvorfor akkurat hovedperson er trekt inn i dette.

 

Her er jeg totalt uenig. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, som stor fan av serien må jeg absolutt få nevne at skaperne bak Silent Hill-filmen ikke har klart å overføre den creepye stemningen fra spillene. Overdreven bruk av effekter, gørr og blod skaper i mine øyne ikke alene skumle filmer. Personlig blir jeg langt mer skremt av grøssere/thrillere som feks. bygger opp en skummel atmosfære av usikkerhet, uvisshet og paranoia, som feks. Rosemary's Baby (og den inneholdt ikke en eneste BØ-scene).

 

Det man ikke ser eller vet hva er, er som oftest langt jævligere.

Lenke til kommentar

Hot Fuzz

 

Min nye favorittfilm!

Okei. Når jeg så den, og når den tok den store vendingen mot slutten satt jeg og sprellet i sofaen i spenning!

Det er noe med den "koselige" engelske stemningen i filmen som gjør at jeg digger den.

Utrolig bra skuespill synes jeg. Var mange plasser i filmen jeg brølte av latter :p

 

Så i midten går det over fra komedie til en slags "Scary Movie" hvis du skjønner hva jeg mener.

Nå er det ikke bare den gamle koselige landsby stilen, men det blir sånn mord og blod og greier.

 

Var en overaskende slutt, og mange vendinger, noe jeg liker.

 

Gir filmen rett og slett 10/10, anbefaler alle som ikke har sett den å se den!

Lenke til kommentar

Flight 93

 

Dagen er 11. September 2001 og 4 fly blir kapret i amerikansk luftfart. To av flyene treffer world trade center, et treffer pentagon. Vi følger det siste flyet og pasasjerenes kamp om å hindre kapererene i å nå målet sitt og kanskje redde sitt eget liv. Fra begynnelse til slutt veldig bra gjennomført, fin "rød tråd"-handling og aldri for lange forstyrrende øyeblikk. Man tar for seg et punkt av gangen, bygger opp en spenningstopp and so on. Veldig følelsesladet film uten for mange klisjéer der du selv lever deg inn i hendelsen. Man følger filmen både fra pårørendes synsvinkel og fra kabinen i flyet som pasasjer. Veldig bra gjennomført film og ikke minst en flott "hyllest" til de amerikanere som ofret seg selv for å hindre katastrofe.

 

5/6

---------------------

 

United 93

Filmen består av at man enten hører på kodespråk fra piloter, tårn, forskjellige kontrollsenter og til og med fra militære. Alt de sier hører man minst hundreogfjørti ganger fra forskjellige personer som formidler samme beskjed videre til sidemann, til leder, til militær, til tårn, til militær igjen, til tårn, til leder samtidig som man hører nye beskjeder i bakgrunnen og alt oppfattes som jævlig forvirrende. Jeg er selv snart utdannet flymekaniker og har i det minste LITT innsikt i fagspråket til piloter, og også litt hva som foregår i kontrollsenter og tårn, men likevel sitter jeg der og blir svimmel og irritert over måten de unødvendig sier beskjeder tusen millioner ganger og formilder det til seerne. Elendig produksjon og noe som burde vært kuttet ned på, selv om det er "meningen" at man skal få et innblikk i hva som skjedde "behind the scenes". Og har det seg virkelig slik at tårn og kontrollsenter først fikk vite om hendelsene via CNN? Rotete handling, klisjéfylt, elendige skuespillere, altfor forvirrende, og det hele topper seg når... (SPOILER -->)

 

..flyene de trodde traff world trade center fortsatt var i luften. Mulig det faktisk ER slik, men uhyre urovekkende hvor lite kontroll man får intrykk at man har på flyene i amerikansk luftfart i denne filmen.

 

 

..Alt i alt skal jeg ikke uttale meg for mye om den filmen fordi jeg selv har lite peiling på emnet, men filmen ble elendig forklart, elendig produsert, elendige skuespillere, altfor mye tårn og kontrollsenter og altfor mye kodespråk. Intet terningkast fordi jeg vet ikke hvor mye rot denne har i virkeligheten, men produksjonen står til 1/6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...