Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Siden det ikke ble så godt mottat at jeg postet en link til anmeldelsen på hjemmesiden min så får jeg vell lime den inn her da. Legger likevell ved en link for de som vil lese anmeldelsen med bilder. :)

 

Hot Fuzz (2007)

Link til anmeldelse

 

Hva får du hvis du blander en god porsjon britisk humor, en våpengal politimann og en fet ikkeforstående politimann. Jo du får actionkomedien Hot Fuzz med Simon Pegg og Nick Frost i hovedrollene.

 

Nicholas Angel (Simon Pegg) er en suksessrik og effektiv politimann. Ja han er så god at han får kollegene sine til å se udugelige ut. Så derfor blir han overført til en landsby langt fra storbyen rett og slett fordi han er for god. Han må da ta til takke med en treg partner ved navn Danny (Nick Frost) og en tilsynelatende fredelig by hvor ingenting skjer. Men etterhvert som den ene snodige tingen etter den andre dukker opp begynner Nicholas å ane ugler i mosen...

 

Plottet i denne filmen er faktisk overraskende godt til å være en actionkomedie. Her forventer man egentlig bare masse action med mye humor, men man får også servert en meget god historie. Man merker fort at dette er en skikkelig parodi på britisk krim på sitt beste. Man merker det både i hvordan filmen blir fortalt, hvordan folkene i byen oppfører seg og det hele er filmet i et idyllisk engelsk landskap. Ja til og med personene har fått navn alt etter hva de driver med. Journalisten for den lokale avisen heter ironisk nok "Messenger" til etternavn, mens hvitevareselgeren heter intet mindre enn "George Merchant". Alle disse små detaljene er med på å gjøre filmen ekstra morsom å se på. Særlig hvis du har sett en eller annen britisk krimserie fra før av.

 

Skuespillet er så som så i filmen. Simon Pegg gjør en god jobb i å spille en perfekt politimann som elsker våpen. Men det morsomste er å se Nick Frost som gjør en glimrende jobb som en intetanende, men likevell lærende politimann, som tar det meste forgitt. Timothy Dalton gjør også en god rolle som byens ene og kjære supermarkedeier, men også den værste bad boyen. Sammen med flere utgjør disse en god knippe med folk en kan bli glad i. Filmen har også sine øyeblikk i en del gode replikker. Linjer som "Jarp! Narp?!" og "Ever fired your gun in the air and yelled, 'Aaaaaaah?'" er med på å sette en ekstra spiss på det hele.

 

Herlige parodier og morsomme replikker samt herlig action er med på å gjøre dette til en helaftens actionkomedie. "Miss Marple" og andre britiske krimserier blir latterliggjort på høyt plan i denne filmen. Skikkelig amerikansk action for også gjennomgå. Likevell har filmen en del mangler som ikke får den til å være blant de beste komediene. For eksempel blir humoren litt kjedelig av og til, den mangler det lille ekstra som gjør at man kan le skikkelig. Du får et lite øyeblikks god latter og så blir det ikke mer enn det. Hadde filmen hatt dette lille ekstra hadde den kommet mye lengre opp på skalaen, men dessverre så mangler den det.

 

Karakter: 7/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817324

Way of the Dragon (1972)

 

Klassisk Bruce Lee samt hans regidebut , martial arts film med sjarm.....CGI burde vært forbudt i martial arts filmene , hvorfor ikke gi publikum the real thing & det får man i denne filmen.

 

Bruce i energisk form i motsetning til Enter the Dragon hvor det begynte å "gå mot kveld" pga utmattelse....

 

Saturday Night Fever (1977)

 

Ikke så verst , bedre enn jeg hadde trodd....bra skuespill

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Shoot 'Em Up

 

Etter å ha lest anmeldelser viste jeg at filmen kom til å fortsette slik den gjorde de første fem minuttene. Heldigvis for meg elsket jeg de første fem minuttene.

 

9/10

 

Edit: Die hard 4.0 kan forresten gå å legge seg, eventuelt ta seg en bolle. Alt etter hva den er i humør til.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Lost Highway regi: Lynch

En merkelig, men veldig god film med en creepy stemning hvertfall i første del. Bra skuespill, og fantastisk spennende selv om handlingen er en smule abstrakt og vanskelig å få tak i.

 

Mulholland Drive regi: Lynch

Helt i samme stil som Lost Highway, likte denne enda bedre. Den foregår i Hollywood hvor en kvinne, etter en bilulykke, lider av total hukommelsessvikt og sammen med en gryende filmstjerne prøver å finne ut hvem hun er. Samtidig blir en filmregissør offer for en rekke merkelige hendelser.

 

Veldig bra skuespill, og mange interessante (og godt spilte) karakterer. Visuelt er filmen også helt topp i mine øyne, mange hverdagslige settinger blir creepy og merkelige pga. kameraføring og musikk/lyd. Har sett filmen to ganger de siste kveldene, og spesielt en teaterscene ("Silencio") gir meg helt frysninger hver gang! I likhet med Lost Highway har ikke filmen noen ordentlig "løsning", dvs ikke alt har en forklaring. Mot slutten tar filmen en fullstendig vending og alt snus nærmest opp/ned.

Anbefales

 

Fear & Loathing in Las Vegas Regi: Terry Gilliam

I denne filmen trenger man i motsetning til de overnevnte ikke å bekymre seg for handlingen. Filmen har nemlig ikke noen egentlig story, men den er fantastisk bra fordet. Kort sagt, en raring av en journalist (Depp) drar til Las Vegas for å dekke et motorsykkelrace. Med seg har han advokaten sin, som om mulig er enda mer gærning. (spilt av Del Toro). Filmen er omtrent et sammenhengende syretripp med allverdens hallusinasjoner og forskrudde scener, og det blir bare bedre og bedre. Legg spesielt merke til at hvert eneste hotellrom de går inn på blir fullstendig rasert etter at de har vært der en tid. Noen vil kanskje synes den blir for merkelig og kjedelig men jeg synes den var helt topp, og de to hovedrolleinnehaverne gjør en kjempejobb med å spille de to dophuene.

Lenke til kommentar

I am Legend regi: Francis Lawrence

Ja jeg måtte jo få med meg denne også etter alle meningene jeg hadde lest om den. De overgrodde og tomme gatene og husene i NYC var for meg verdt hele billetten omtrent. Skikkelig kult, og når det i tillegg løp ville dyr rundt i gatene, og store fugleflokker fløy opp av gresset når hovedpersonen kom med hunden sin var stemningen på topp for min del. Mutantene var kanskje en smule skuffende, liksom standard glefsende jævler som (på tross av skrøpelig utseende) løper i 100 km/t og sikler slim. Kunne helt klart blitt gjort noe mer ut av dem. Slutten med voiceover var også en smule unødvendig og teitifiserte i mine øyne filmen litt, kunne fått frem det som skjedde på en litt annen måte. Når det gjelder Smiths skuespill var han vel ikke like overbevisende hele tiden, men langt fra dårlig.

 

Verdt å få med seg.

 

Sunshine regi: Danny Boyle

Om en gjeng astronauter i et kjemperomfartøy med en gigantisk bombe på vei mot solen for å tenne den. Det første som slo meg er at filmen er visuelt stilig. Hele filmen bortsett fra et minutt eller så foregår i verdensrommet og i romfartøyet. Filmen gjennom er det endel scener som er inspirert av slash lånt fra forskjellige andre filmer (Alien, 2001 etc), noe som gjorde det litt ekstra morsomt å se den. OK skuespill, og filmen er super underholdning. (dog med noen logiske brister) Leste en anmeldelse tidligere her i tråden som sa at filmen ble litt vel "horror-ish" mot slutten, noe jeg kan være enig i. Likevel enda en film som er verdt å se :)

sunshine_01_croped.jpg

Endret av firstperson
Lenke til kommentar

Mens jeg venter på at nyttårsskinka skal trekke seg kan jeg vel poste et par kommentarer til her. Har nemlig sett drøssevis av filmer de siste dagene, og hadde en "Sword & Sandals"-aften med disse to filmene:

 

Spartacus regi: Stanley Kubrick

På coveret står det "Has everything that makes entertainment great!" Tja, den har hvertfall en hel del... Trenger vel ikke noe handlingsreferat egentlig, men kort sagt: Gladiatoren Spartacus og medgladiatorene hans bryter seg fri, og samler en stor slavehær som karnøfler alle de romerske hærene som møter dem. Alt fra gladiatorkamper og storslagne slåsscener til romantikk, trylling og synging brer seg ut over 3-4 timer. Vanskelig å gi noen vurdering egentlig, enten liker man slike filmer ellers gjør man ikke det. Jeg synes den var ganske så bra og skildrer oppturene og nedturene Spartacus og slavene opplever bra.

 

Cleopatra (1963) regi: Joseph L. Mankiewicz (for det meste)

Muligens mest kjent for å være en kjempefiasko. Noe av det mest interessante med denne filmen er produksjonen, som ble utsatt flere ganger og originalbudsjettet på $2mill som til slutt endte på $44mill, samt at den til slutt ikke ble noen gedigen suksess slik filmselskapet håpet på. Bytting av regissører, syke skuespillere osv osv. Filmen er 4-5 timer lang om jeg ikke husker feil, og forteller historien om Cleopatra, inkl Caesar og Marc Antony.

 

Når det er sagt, noen scener og sett er helt utrolige. Alexandria-settet, Cleopatras palass med storslåtte luksuriøse omgivelser, og ikke minst den klassiske scenen med Cleopatras ultrapompøse inntog i Rom. Parade på parade med akrobatiske dansere, rullende gigantiske statuer, hester, hvite duer, fanfarer i hytt og gævær og vanvittige kostymer. Herlig. Skuespillet er til tider veldig tilgjort og overdrevet, noe som gir et ekstra herlig preg på filmen.

350px-1963_Cleopatra_trailer_screenshot_(52).jpg

 

Begge de overnevnte filmene har musikk skrevet av Alex North. I Cleopatra spesielt er North helt sjef, med arabiske og romersk-inspirerte temaer og god bruk av hollywood-leitmotif-teknikk. Skulle gjerne likt å se 2001: A space oddyssey med Alex Norths originale lydspor.

Lenke til kommentar

I Am Legend

 

Måtte jo se denne siden det var så mye delte meninger. Etter 20 minutter var det nesten så jeg sovna. Det var ingenting som fengte. Den minna om 28 Dager Senere, men klarte ikke å holde spenningen oppe i det hele tatt. Videre skjer det fortsatt ingenting bortsett fra at vi får se noen ekstremt skuffende mutanter, som bare brøler, løper og sikler. De var bare så utrolig teite. Det var akkurat som om de hadde redusert skummelheten på de for å få 15 års aldersgrense elns :roll:

Det blir nesten ikke spennende før de siste 20 minuttene og actionen var helt grei. Og en helt ok avslutning.

Jeg sto igjen som et stort spørsmålstegn. Masse spørsmål, men ingen forklaringer. Jeg tror filmen kunne ha lagt til 20 minutter og fått med mere flashback, og mere om hvordan viruset var og utviklet seg.

 

4,5/10

Lenke til kommentar

Stardust (2007)

stardustposter.jpg

 

Denne filmen overrasket meg. Full av vittiget kommentarer, og topp klasse humor. For en "PG-13" film innholdt den utrolig mangen voksen siktet dialog/humor.

 

Mulig tilfeldig, men den også lekte med parodier musikk messig. Pirates of the Caribbean og Dracula soundtracks oppdages underveis.

 

Filmen har en lett å forstå fortelling, sikkelig klassisk eventyr. Hekser og prinser. Den "vanlige gutten" som er helten og kjærlighet. Det er masse å ta tak i her.

 

Spekket med kjendiser og svært likbar karaterer, anbefaler jeg denne til noen som ønsker en morsom underholdings eventyr av en film til alle alder!

 

7.8/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

We Were Soldiers i HD

 

Tenkte jeg skulle fyre denne opp på HD spilleren min. litt mye grain på nærbilder, men på de større åpne senene ser det veldig bra ut, og lyden er bare rå, får bedre lyd på det lille rommet mitt, en jeg fikk når jeg så denne på kino for mange år siden, du får virklig følelsen av at du står i en slagmark med kuler som flyr rundt deg.

 

selve filmen viser hva som skjer når 2 trente enheter møtes, men en av dem har tilgang på masse moderne teknologi.

 

Amerikanerne vinner ikke fordi amerikanske soldater er så mye mye bedre en vietnamesiske, men fordi de kan kalle inn artilleri, helikoptere og fly. og slippe flere tonn napalm på fienden.

 

god film 7.5/10

Lenke til kommentar
We Were Soldiers i HD

 

Tenkte jeg skulle fyre denne opp på HD spilleren min. litt mye grain på nærbilder, men på de større åpne senene ser det veldig bra ut, og lyden er bare rå, får bedre lyd på det lille rommet mitt, en jeg fikk når jeg så denne på kino for mange år siden, du får virklig følelsen av at du står i en slagmark med kuler som flyr rundt deg.

 

selve filmen viser hva som skjer når 2 trente enheter møtes, men en av dem har tilgang på masse moderne teknologi.

 

Amerikanerne vinner ikke fordi amerikanske soldater er så mye mye bedre en vietnamesiske, men fordi de kan kalle inn artilleri, helikoptere og fly. og slippe flere tonn napalm på fienden.

 

god film 7.5/10

 

Kino kan ikke sammenlignes med en skikkelig hjemmekino. Er ikke uten grunn det er flere år siden jeg var på kino sist. Gidder jo ikke å ødelegge opplevelsen :)

Lenke til kommentar

Tja. Det spørs. Siden det er flere år siden du har vært på kino, så stiller de fleste kinoer veldig sterkt med tanke på bilde- og lydkvalitet nå (de siste to årene). Kalt digital kino, eller digital cinema. Oppløsning fra 2048x1080 til 4096x2048. Jeg vet ikke hvordan Colosseum i Oslo sender filmkilden til den digitale projektoren. Kanskje via fiber eller lagret på harddisk.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Lady L

 

Hmm , dette var skuffende greier gitt....verken morsom eller spennende :(

 

Argh! Ta deg ihvertfall tid til å skrive minst tre setninger!

 

The Notebook:

 

Denne filmen handler om livet til et ungt par, fra de møter hverandre til de blir gamle. Filmen er fortalt som en historie mannen leser til konen sin fra en bok hun har skrevet. Konen kan ikke huske noen ting, så han leser deres livshistorie for henne for å få henen til å huske.

Dette er en kjempesøt film for oss som liker kjærlighetsfilmer. Selvom den har det typiske "Hollywood-preget" kan man ikke alltid si hva som kommer til å skje. Utrolig søt, men utrolig trist.

6/10

 

 

the_notebook_1.jpg

 

Lenke til kommentar

Shichinin no Samurai (1954)

 

Denne filmen hadde jeg sett fram til utrolig lenge, så jeg satt meg godt til rette og var klar for 3,5 timer med svart/hvitt-film og monolyd.

Filmen går rett på sak og viser problemstillingen uten noe snikksnakk. Den bygger seg sakte men sikkert opp til et nydelig klimaks. Underveis får vi se mange følelser. Mye sinne i form av godt skuespill, men også vledig god humor med tanke på at filmen er over 50 år gammel.

Jeg synes filmen ble litt langtekkelig, men det gjorde også at vi ble godt kjent med de forskjellige personene i filmen. Filmen hadde et fint driv som gjorde at jeg ikke skrudde av. Jeg trodde den skulle bli kjedelig fordi det var en veldig gammel film i svart/hvitt, men det ble det altså ikke.

 

9/10

Lenke til kommentar

The Butterfly Effect

 

Utrolig hvordan forfatterene har klart å pusle sammen denne historien, det er rett og slett genialt. Visuelt stiller den og veldig sterkt. Regien og skuespillet er flott (hvem hadde trodd Ashton Kutcher kunne stille så sterkt i en slik rolle?). Filmen sørger hele tiden for at du sitter på kanten av sofaen og prøver å gjette hva som kommer til å skje. Til slutt blir alle puslebitene samlet til en finale du sent vil glemme. Denne filmen får deg faktisk til å tenke litt over hvordan dine valg og handlinger påvirker andre.

 

Anbefales på det sterkeste ;)

Lenke til kommentar
Siden det ikke ble så godt mottat at jeg postet en link til anmeldelsen på hjemmesiden min så får jeg vell lime den inn her da. Legger likevell ved en link for de som vil lese anmeldelsen med bilder. :)

 

Hot Fuzz (2007)

....

Karakter: 7/10

Movieheart, Movieheart, nok en gang: dette er bare småpirk. Men! Simon Pegg, som rollen i filmen elsker ikke våpen, tvert imot, han prøver helst å unngå dem.

 

:wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...