Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

28 weeks later

 

28 uker etter at nesten hele Storbritannia er blitt utryddet av et virus som gjør mennesker til krakilske zombier(eller hva man enn skal kalle det), var temmelig sikker på at dette var en film jeg ikke kom til å like, men den var så utrolig spennende nær sakkt hele filmen. så bra som en slik film kan bli ifølge min smak.

 

9/10

 

 

28 days later

 

forgjengeren til 28 weeks later, også veldig bra.

 

8,5/10

 

Jeg respekterer folks filmsmak altså og dette er ingen kritikk, men dette er mitt svake punkt :dontgetit: Jeg kommer rett og slett ikke over når noen syns 28 Weeks Later er bedre enn 28 Days Later. Nå er originalen riktignok kanskje min favorittfilm gjennomtidene men...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817324

Nok mange fler som vet hvem H Ford er enn M Hamill....imo ;)

 

Hva med George Segal som de spådde kunne bli en stjerne a la Nicholson eller James Tolkan....finnes visst 75.000 skuespillere i Hollywood , ikke rart det er kamp om rollene !

 

Adam West er jo en god skuespiller men blir ikke kvitt Batman-stempelet selv 40 år (!) senere....

 

Andre roller :

 

Elvis (Midnight Cowboy , A Star is Born....tror E kunne vært bra i MC , det hadde i hvertfall vært kult....Parker trodde vel at en slik film ville ødelege E's image , ikkeno nytt mao :/

 

D Bowie eller Sting (som Max Zorin i 007 AVTAK)

 

Homer Simpson finner ikke rim til sin sang :

 

"Baby on board

something....something....Burt Ward"

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Planet Terror

 

Robert Rodriguez' beste film per dags dato heter ikke Sin City og årets filmbabe heter ikke Megan Fox - hun heter Marley Shelton. Overraskende nok var ikke Tarantinos Death Proof den beste halvdelen av Grindhouse. Planet Terror er alt jeg ønsket meg + El Wray. Dæven så hot!

Lenke til kommentar
Tar du vel litt hardt i. Jeg koste meg halvt ihjel med Death Proof.

Jeg har litt lyst å regne ut en perfekt matematisk karakter til Death Proof. Formelen er som følger:

(((% av filmen med Kurt Russel) x 10) + (% av filmen med jentene) x 1)) / 10.

 

Hvis jeg tipper at Kurt var med i ca 40 minutter, og filmen varte 114, så blir det:

(35 x 10) + (65 x 1) = 415 / 100 = 4.15.

 

Jeg kan være generøs og runde opp til 5, men til tross for Kurts enestående skuespill og en karakter som sparker Jesusballe i alle retninger, så gjør det ikke opp for de mest banale og umorsomme replikkene Tarantino noengang har skrevet. Jeg foretrakk faktisk PT-dialogen, f eks mellom El Wray og Cherry.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er likevel en ting som trekker filmene ned, spesielt Planet Terror. Plottet er hypermoderne og filmen inneholder flere tekniske nyvinninger, men Rodriguez vil ha oss til å kjøpe looket? Det passet bare ikke helt her. Death Proof kom unna med det, men Planet Terror skyter seg selv litt i foten. Dessuten blir det litt for klisje å faktisk bruke støyen som hjelpemiddel i det narrative.

Lenke til kommentar

Trois couleurs: Blanc (1994)

 

Prøver å jobbe meg gjennom triologien før jul, og i da var turen kommet til Hvit. Ikke like overveldende god som Blå, men likefullt veldig solid. Personlig likte jeg kanskje denne litt bedre, selv om Blå kom seg inn på topp20-lista mi og ikke denne. Den var derimot en sterkere opplevelse.

Men hvor Blå er dyster og trist, er denne i stor grad en komedie. Spennende og interessant historie, som fra tid til annen tar ganske uventede vendinger. Veldig gode skuespillerprestasjoner, jeg tviler ikke et sekund på karakterene.

Egentlig stemmer alt her, hvert eneste aspekt ved filmen er i grunnen upåklagelig. Den er riktignok ikke det mesterverket Blå er, men derimot en svært solid film.

 

8.5/10

Lenke til kommentar

Robocop

 

Det er et eller annet med Paul Verhoevens filmer som fenger meg som publikum. Hans metode å blande sosial kommentar, intelligent sci-fi og store doser vold har jeg alltid hatt en sans for. Bortsett fra Total Recall vil jeg si Robocop er hans nest beste film.

 

Robocop fungerer actionmessig veldig godt, den er fra 1987 og mange av effektene holder seg godt an til dagens standarder. Det eneste jeg vil trekke på effekt-siden er ED-209, som til tider ser litt utdatert ut, ved bruk av noe kalt stop-motion. Heldigvis ser man ikke mye til denne karakteren så helhetsintrykket bedrer seg.

 

Versjonen jeg så var "Directors cut", en mye mer voldeligere versjon av orginal filmen. Det som forbauser meg er at man legger mye mer merke til den bitende svarte humoren og absurditeten som ligger bak de voldelige scenene, enn det man gjorde i orginal versjonen.

 

Peter Weller er god i rollen som Robocop, han har dog ikke mye å spille på, men fikser "half man, half machine" rollen veldig greit. Kurtwood Smith (Red fra That 70's Show) får fram en fornøyelig prestasjon som sjefs skurken Boddicker, en absolutt sjarmerende, dog psykopatisk karakter.

 

Robocop er absolutt en av de bedre action (sci-fi) filmene som kom ut av 80-tallet og er pensum for de som ikke har sett den ennå.

 

8/10

Lenke til kommentar
Uten tvil QT-inspirert. En ting begge filmene lider av er endimensjonale karakterer, men det er vel sånt som skjer når man skal skrive replikkene til flere roller som skal være minst like kule. Hadde vi bare levd i en verden av raske, makabre one-liners og gjennomtenkte og velformulerte monologer. <3

 

 

mr-freeze.jpg

 

Ice to see you!

Allow me to break the ice. My name is Freeze. Learn it well. For it's the chilling sound of your doom.

You're not sending ME to the COOLER!

I'm afraid my condition has left me cold to your pleas of mercy.

Tonight, hell freezes over!

Hello, Sorry about the door, Is the party over?

I hate it when they talk during the movie. (etter å ha frosset en kar)

NOT! Surprise, I am your new cell mate. And I'm here to make your life a living hell. Prepare for a bitter harvest. Winter has come at last.

I will blanket the city in endless winter.

What killed the dinosaurs? The Ice Age!

In this universe, there's only one absolute... everything freezes!

Cool party!

No matter what anyone tells you, Bane, it really is the size of your gun that counts.

No. I always go a size smaller. Makes me look slimmer.

Let's kick some ice!

Their bones will turn to ice! Their blood will freeze in my hands!

 

Noen hadde tydeligvis røykt sokkene sine og hele skittentøyskurven når det manuset ble skrevet. Onelinere fra det kalde helvete?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

For å forsvare manusforfatterne så kunne mange av linjene fungert i hendene på den riktige skuespilleren. Å la Arnold fremføre det der er verre enn selvmord.

 

Apropos dårlige oneliners:

 

Shoot 'Em Up

 

Kulturo ga den 10/10 så jeg forventet i det minste å bli en smule underholdt, men det var bare så vidt. En mer tragisk, sjelløs og regelrett dårlig film dukker sjelden opp på kino lenger. Hva er det som skjer med verden? Det er mange unnskyldninger som blir brukt for å forsvare en slik film; det skal være overdrevent, det skal være cheesy... det er fortsatt forskjell på bra og dårlig. Dette her er bare dårlig.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...