Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SiCKO

 

Michael Moore med nok en utrolig bra dokumentar, dog synes jeg vinklingen blir noe ensidet, der alt som har med amerikanske helsetjenester å gjøre er drita dårlig, mens "alle andre" er perfekte. Han nevnte jo i et ekstraklipp at han ikke turde å ta med Norge engang fordi det var så altfor bra, og selv om vi har det bra i dette landet, er ikke alt fryd og gammen. I Norge har man store problemer med sykehuskø, pasienter som sover på gangen, lang behandlingstid på saker (jeg er selv en hjertepasient som ikke får behandling før om minst en måned i en alder av 18, og jeg aner ikke om det er livstruende eller ikke). Han trekker frem funksjonshemmede folk som får støtte til bil og slikt: Vel er det en bra ordning, men da må alle som trenger det få det, noe de ikke gjør per dags dato.

 

Uansett skal jeg ikke henge meg opp i det. Michael Moore belyser emnet sitt på en herlig måte og skaper diskusjon. Budskap blir formidlet på en herlig måte og jeg som seer lever meg inn i dokumentaren og får vondt inni meg på behandlingen folk får. Videre ser han til kanada og england der folk slipper forsikringstull og får statlig finansiert hjelp og jeg merker humøret mitt stiger, og på toppen av det hele har filmen morsomme sekvenser der du ser en lettere forvirret Michael Moore som undrer seg over hvor godt man har det i andre land.

 

Til tross for det jeg nevnte øverst om at Michael Moore kanskje gir alle et noe feil inntrykk er dette en soleklar sekser, for han gjør akkuratt det han er ment å gjøre: Han skaper diskusjon, for det er ingen tvil om at helsesystemet i statene er helt på trynet og noe må gjøres. Emnet må belyses, og det gjør Michael Moore på en absolutt outstanding måte der han tar en ting for seg av gangen og beveger seg sakte men sikkert gjennom hele dokumentaren. Må sees.

 

6/6

Lenke til kommentar

Janghwa, Hongryeon Janghwa, Hongryeon (A Tale of Two Sisters)

 

 

 

To søstre som returnerer hjem til sin onde stemor og far etter et opphold på sinnssykehus...

 

Selv om dette kanskje kan høres ut som en "cheap scare", at ting begynner å skje etter de kommer tilbake fra sinnssykehuset, er A Tale of Two Sisters alt annet enn enkel horror.

 

Filmen er en kompleks, psykologisk historie som omhandler et søster-søster forhold og som også omhandler måten vårt sinn kan undertrykke traumer og på den måten berolige en sørgende sjel.

 

A Tale of Two Sisters fungerer veldig bra, selv om jeg må si den kan være såpass uforståelig at en ikke skjønner filmen, men etter en herlig gjennomgang av omtrent alt jeg lurte på, som ble skrevet av en bruker på imdb forumene økte forståelsen min for filmen og når en forstår mer, blir også filmen "bedre".

 

Skrekkelementene i filmen fungerer også meget bra, soundtracket passer godt til filmen og samtidig som den leverer "skrekk og gru", har den en dybde som få filmer innenfor sjangeren kan skilte med.

 

8 - Svært god

 

Link til tråden som forklarer det meste (hvis ikke alt) du er forvirret over etter en eventuell første visning: Explanation of a Masterpiece (SPOILERS)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Janghwa, Hongryeon Janghwa, Hongryeon (A Tale of Two Sisters)

 

 

 

To søstre som returnerer hjem til sin onde stemor og far etter et opphold på sinnssykehus...

 

Selv om dette kanskje kan høres ut som en "cheap scare", at ting begynner å skje etter de kommer tilbake fra sinnssykehuset, er A Tale of Two Sisters alt annet enn enkel horror.

 

Filmen er en kompleks, psykologisk historie som omhandler et søster-søster forhold og som også omhandler måten vårt sinn kan undertrykke traumer og på den måten berolige en sørgende sjel.

 

A Tale of Two Sisters fungerer veldig bra, selv om jeg må si den kan være såpass uforståelig at en ikke skjønner filmen, men etter en herlig gjennomgang av omtrent alt jeg lurte på, som ble skrevet av en bruker på imdb forumene økte forståelsen min for filmen og når en forstår mer, blir også filmen "bedre".

 

Skrekkelementene i filmen fungerer også meget bra, soundtracket passer godt til filmen og samtidig som den leverer "skrekk og gru", har den en dybde som få filmer innenfor sjangeren kan skilte med.

 

8 - Svært god

 

Link til tråden som forklarer det meste (hvis ikke alt) du er forvirret over etter en eventuell første visning: Explanation of a Masterpiece (SPOILERS)

 

Kommer til å fyre på denne i kveld tenker jeg, gleder meg!

Lenke til kommentar

Pan's Labyrint

 

Enorm skuffelse. Jeg hadde ventet meg 2 timer med tøff action, spenning og eventyr, men i stedet fikk jeg servert 1 time og 50 minutter med kjærlighets-familie-drama og 10 minutter med spenning og litt eventyr.

Jeg trodde jeg skulle dø av kjedsomhet. Dette må være en av de kjedeligste filmene jeg noen gang har sett.

 

4/10

Lenke til kommentar
Pan's Labyrint

 

Enorm skuffelse. Jeg hadde ventet meg 2 timer med tøff action, spenning og eventyr, men i stedet fikk jeg servert 1 time og 50 minutter med kjærlighets-familie-drama og 10 minutter med spenning og litt eventyr.

Jeg trodde jeg skulle dø av kjedsomhet. Dette må være en av de kjedeligste filmene jeg noen gang har sett.

 

4/10

 

Du er en av dem ja

Lenke til kommentar

Får vel summere opp noen av filmene som er sett siden romjulen. For handling klikk på trailer i skjul :)

 

 

3:10 to Yuma

3_10_to_Yuma_plakat_116978d.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

To av Hollywoods beste skuespillere, kombinert med ny-innspilling av gammel god klassiker, blåser litt liv i den skadeskutte westernsjangeren. Filmen fanger essensen av western; de etiske problemstillingene med tilhørende gråsoner utforskes til sitt fulle. Bale spiller helten, men man blir ikke alltid imponert av mannen han spiller. Man er nesten fristet til å like Crowe sin karakter bedre, vel vitende om at han spiller en kaldblodig morder. Bale og Crowe gjør en solid innsats og karakterene de spiller utfordrer publikum like mye som de utfordrer hverandre. De er heller ikke alene om å spille bra i denne filmen og resultatet er at komapasienten Western for en tidsperiode er blitt vekket til live igjen. Litt lite troverdige actionsekvenser, samt at filmen ikke flyter helt jevnt i visse overganger, trekker litt ned. Men alt i alt en meget sterk og god film, Dan Evans (Bale) seiler opp til å bli en av favorittene blant filmhelter sammen med blant andre jurymedlem nr. 8, Cool Hand Luke og Mr. Smith. Anbefales, spesielt for tilhengere av High Noon.

 

8/10

 

 

The Man who Shot Liberty Valance

74m.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

James Stewart og Mr. Western himself, John Wayne, i denne klassikeren. Hva mer kan man egentlig ønske seg? Ikke mye. I denne filmen møter den tøffe westernhelten og den nådeløse westernskurken et nytt element i de ville vesten: En mann som tror på lov, orden og demokratiske rettigheter. Den siviliserte verden inntar altså westernmiljøet og det i form av James Stewart sin karakter Ransom Stoddard. Jeg fikk lyst til å styrte nedpå en pils hver gang Wayne sa ordet "pilgrim" og John Ford regisserer filmen på en måte som aldri gjør den kjedelig. Det hele utarter seg til en koselig filmkveld som ikke er helt i toppen, før man blir irritert på slutten fordi merkelige og ulogiske ting skjer. Så viser det seg at man er blitt lurt trill rundt og filmopplevelsen blir ganske så herlig, for hva er bedre enn å bli fintet på ræv av en film? Denne har gjort seg fortjent til klassikerstatusen.

 

8/10

 

 

Shoot Em' Up

10m.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Jeg måtte ta turen og se denne etter mye skryt. Jeg innså fort at jeg gjorde en feil å se den i edru tilstand. Filmen har en hel surrealistisk setting og man blir litt målløs. Det er ikke hver dag actionhelten slenger seg ut vinduet, ruller rundt i kuleregn og banker opp folk på toalettet - alt mens han bærer rundt på en baby. Clive Owen, en av de som utstråler mer kulhet enn folk flest, blir desverre litt vel mye over-the top i denne. Den mannen behøver ikke å prøves å gjøre kulere enn han er, for han er kul nok fra før. Så da blir det ikke annet enn en y i cheese. Actionsekvensene er tidvis artige og filmen er jo underholdende. Men fint lite annet og faller gjennom på endel områder. I samme bane som Crank, bare ikke like god.

 

5/10

 

 

Stardust

10m.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Eventyr passer seg alltid ekstra godt i juletider og denne var en liten overaskelse. Det blir aldri kjedelig og Matthew Vaughn viser at han har en fremtid som regissør. Høydepunktet er helt klart Robert De Niro som homofil sjørøver, det er bra en av tidenes skuespillere ikke tar seg selv for høytidelig og kan gjøre slike roller også. Har ikke sett han slik siden Brazil. Filmen vil ikke bli en av de store klassikerne, men er et greit alternativ om man er lei av å se andre eventyrklassikere om og om igjen.

 

7/10

 

 

The Neverending Story

65m.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Klassikeren må jo sees igjen i ny og ne. Denne filmen skremte vettet ut av meg når jeg var liten guttunge og jeg er ikke sikker på om jeg noensinne fant vettet igjen. Det var en fryd å se at ungene mine gjemte seg bak putene akkurat i de samme sekvensene som jeg gjorde det i min tid. Filmen holder seg godt, men egner seg nok ikke helt for dagens CGI-bortskjemte generasjoner. Men for barn og voksne som vokste opp med filmen så holder den absolutt koken fortsatt, selv om boken er bedre.

 

7/10

 

 

I Am Legend

I_am_Legend_114871d.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Will Smith viser at han har noe som skuespiller å gjøre og det er en herlig atmosfære i denne filmen. Jeg skvatt mer enn en gang og ble også litt grepet, selv om det ble langt fra så mye som filmskaperne nok ville håpet på. Det er godt å se at filmen ikke er overdreven angående blod og gørr, slik filmer av dette slag ofte blir. På den andre siden ble menneskemonstrene for like og litt vel drøye, der sliter filmen litt med troverdigheten utifra filmens premisser. Men filmen skremte meg og det var det jeg betalte for å bli og det er en film som var bedre enn jeg trodde, men som forventet ikke helt i toppen.

 

7/10

 

 

In the Heat of the Night

23m.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

"They call me Mr. Tibbs". Jeg fikk direkte frysninger av det berømte filmsitatet. Denne filmen er en fenomenal krimthriller og har en problemstilling som minner litt om Mississippi Burning, selv om det er lenge siden jeg har sett den filmen. Sidney Poitier vant oscar fire år før denne filmen og man skjønner godt hvorfor. Men må si Rod Steiger imponerte like mye, om ikke mer, og han vant en velfortjent oscar i denne filmen her. Dette er et herlig stykke arbeid og det er ekstra imponerende for en film som kom i 1967. Rasisme var et viktig tema den gang og viktig også i dag. Samspillet mellom de to hovedpersonene i filmen er ypperlig og de utfordrer hverandre på en måte man sjeldent ser i film. Det blir ikke stort bedre i denne sjangeren.

 

9/10

Lenke til kommentar
Dotten, hvor blir det av avataren din? Blir like slått ut hver gang det står at du har postet, men bildet av Superman ikke er tilstede.

 

Jeg har den liggende på en annen pc, men skal få den opp snart (fjernet juleavataren). Eventuelt bare benytte et annet bilde av min fiktive inspirasjonskilde til å bruke midlertidig. (men strengt talt ligger den ute på forumet et sted, så jeg får vel ta og søke. Hadde helt glemt at avataren manglet) :)

 

Edit: Der skal den være på plass.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

SiCKO

 

Michael Moore er tilbake i sin typiske stil. Denne gangen går det hardt utover USAs velferdstilbud, spesielt helsevesenet og tilbyderne av helseforsikringer. Han drar også rundt omkring i verden for å observere om forhold i andre land på de samme områdene.

 

I det store og det hele går det ut på at vi først ser noen i USA som har det kjipt for å så se en tilsvarende situasjon i et annet land, som gjerne har en mer sosialistisk tilnærming til helsekonseptet. Det er ingen mellomting. Vi får se det verste fra USA og det beste fra Canada/Europa. Filmens formel fornyer seg ikke før det siste kvarteret, og de nesten to timene før den lille utflukten kan bli litt repeterende og kjedelig, noe kjedeligere enn Moores tidligere filmer tør jeg påstå.

 

Et annet aspekt ved filmen er hvordan den hele tiden tar for gitt at seeren er amerikaner og tiltaler vedkommende heretter. Kanskje kunne denne filmen vært mer interessant om jeg var amerikaner, da jeg egentlig visste om disse forholdene før jeg så filmen. Amerikanere kjenner nok til sitt eget helsevesen, men er kanskje ikke kjent med den sosialistiske modellen, og dermed kanskje få mer enn hva vi europeere kanskje får.

 

Alt i alt, bra budskap, vil tro den treffer hos de som trenger opplysning innenfor emnet, men trøttsom og forutsigbar i lengden.

 

6/10.

Lenke til kommentar
Pan's Labyrint

 

Enorm skuffelse. Jeg hadde ventet meg 2 timer med tøff action, spenning og eventyr, men i stedet fikk jeg servert 1 time og 50 minutter med kjærlighets-familie-drama og 10 minutter med spenning og litt eventyr.

Jeg trodde jeg skulle dø av kjedsomhet. Dette må være en av de kjedeligste filmene jeg noen gang har sett.

 

4/10

Er ikke neig. Jeg storkoste meg under hele filmen. En av favorittene mine. Digget slutten.

Lenke til kommentar
Pan's Labyrint

 

Enorm skuffelse. Jeg hadde ventet meg 2 timer med tøff action, spenning og eventyr, men i stedet fikk jeg servert 1 time og 50 minutter med kjærlighets-familie-drama og 10 minutter med spenning og litt eventyr.

Jeg trodde jeg skulle dø av kjedsomhet. Dette må være en av de kjedeligste filmene jeg noen gang har sett.

 

4/10

 

Veldig enig her. Jeg hadde hørt så sinnsykt mye bra om den, å hadde de forhåpningene. Når jeg endelig skulle se den klarte jeg ikke å se hele engang. Gørrkjedet meg. Andre forsøk kom jeg ca 2/3 igjennom før jeg slo av igjen. Makan til kjedelige greier......

Lenke til kommentar

I Am Legend

 

Flere år etter et virus har utslettet størsteparten av jordens befolkning og omgjør resten til monstre, sliter den eneste overlevende i NYC med å lage en kur som kan reversere virkningene av viruset.

 

Dette blir en veldig kort anmeldelse, med pluss/minus og slikt...

 

Pluss:

-Scenene av et overgrodd og folketomt NYC

-Will Smiths skuespillerprestasjoner (noe dårlig, men mye bra)

-Bra framstilling av hvordan det (kan være) å være den siste mannen på kloden

 

Minus:

-Horder med monstre + dodgy CGI = nei takk!

-Forutsigbart

-Produktplassering (denne plaget meg ikke noe særlig, men det var godt merkbart)

-Nøkkelord: "Gud"

-Slutten

 

Det er også mye annet småplukk, men det er ikke akkurat nødvendig å bringe opp.

 

6/10 - Nokså Bra

 

Se heller: 28 Days Later

 

Angående Pans Labyrint er den helt klart en av de beste filmene som har komt ut i 2007.

 

Jeg så ikke trailerne til den, men leste et par anmeldelser her på forumet slik at jeg visste hva jeg gikk til. En herlig miks av eventyr og hendelser av en viss historisk karakter.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...