Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Screener, er det sånn med noen tall som ruller i midten det? Veldig irriterende, bedre å vente ja.

Enda verre, som regel en eller annen idiot som har sittet i kinosalen med en håndholdt kamera og filmet med der tilhørende kvalitet... 

Lenke til kommentar

Enda verre, som regel en eller annen idiot som har sittet i kinosalen med en håndholdt kamera og filmet med der tilhørende kvalitet... 

 

 

Nei, faktisk ikke. En screener er definert som: (copypasta fra Wikipedia)

 

These are early DVD or BD releases of the theatrical version of a film, typically sent to movie reviewers, Academy members, and executives for review purposes. A screener normally has a message overlaid on its picture, with wording similar to: "The film you are watching is a promotional copy. If you purchased this film at a retail store, please contact 1-800-NO-COPIES to report it." or more commonly if released for awards consideration simply, "FOR YOUR CONSIDERATION." Apart from this, some movie studios release their screeners with a number of scenes of varying duration shown in black-and-white. Aside from this message, and the occasional B&W scenes, screeners are normally of only slightly lower quality than a retail DVD-Rip, due to the smaller investment in DVD mastering for the limited run. Some screener rips with the overlay message get cropped to remove the message and get released mislabeled as DVD-Rips. Note: Screeners make a small exception here—since the content may differ from a retail version, it can be considered as lower quality than a DVD-Rip (even if the screener in question was sourced from a DVD)

 

Skal ikke gå mer i detaljer her, men har fått sett Hateful 8 og var typisk Tarantino film. Startet sakte og mye dialoger, men tok seg opp etterhvert. Blir nok ikke gjensyn med denne for min del.

Lenke til kommentar

http://www.tek.no/artikler/storfilm-ble-lekket-pa-nettet-sporet-tilbake-til-hollywood-produsent/224128

 

"Piratene kastet seg over Tarantino-filmen «The Hateful Eight», som kanskje ble lekket av en filmprodusent."

 

hvis noen skulle lure...Quntin er sikkert stolt av dere.

Quentin er vel også stolt av folk som kan stave navnet hans rett. :p

Endret av Schreiber
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Star Wars: Episode VII: The Force Awakens

 

Det meste er nok sagt flere ganger allerede, så vi går rett på sak. Jeg elsket de første tre Star Wars-filmene, og siden jeg er voksen nok til å ha vokst opp før Ringenes Herre og Star Wars ble populært, så jeg ble litt småmobbet fordi jeg leide de tullete barnefilmene på VHS tidlig på 90-tallet. Men jeg husket jeg så introen til den første sent på kvelden da jeg var barn, men fikk ikke lov til å være oppe å se den. Da jeg endelig fikk leid dem ble jeg forelsket, og har vært det helt siden da. Da folk endelig fikk øynene opp for dette mesterverket var jeg allerede en "veteran". Dessverre kom de tre prequelsene og ødela alt, og jeg mistet interessen fullstendig. Clone Wars tv-serien (den andre, i alle fall) vekket interessen litt igjen, men det ble bare en lunken interesse. Star Wars: Rebels klarte endelig å få meg interessert igjen, men selv det ble aldri helt det samme. Dermed kan man nok si jeg mildt sagt var skeptisk til Force Awakens.

 

Nå har jeg endelig fått sett den, og dessverre hadde jeg nok ikke helt feil i være skeptisk. Allerede i de ti første minuttene er det enormt med homeage til de gamle filmene, og det blir betydelig mer resten av filmen. Det gav meg ikke akkurat en god følelse. Plottet i seg selv virket også svært likt de tre originale. For all del, det er unikt nok til å ikke bare være en reboot, og det er helt tydelig dette bare er første film i en trilogi. Det virkelige klimakset kommer ikke før i Episode 9 en eller annen gang. Denne filmen var bare for å bygge grunnsteinene i plottet, og neste film vil nok dessverre bli litt kjedeligere enn denne. Det er da helt naturlig, siden den bygger videre på plottet her, men kan ikke dra det helt ut heller. Episode 5 lider av mye av det samme, da det må fortsette der den første slapp, men de må samtidig spare klimakset til episode 6. Episode 1 sparket i gang prequelsene, og episode 3 avslutet det hele på en nesten brukbar måte. Men episode 2? Gørrkjedelig, fordi plottet aldri kom i gang, og aldri ble avsluttet.

 

Men uansett, det er tydelig Force Awakens bare er første del av en trilogi, og det taper den litt på. Alt for mange skal introduseres og alt for mange karakterer og plott skal utvikles på bare to timer. Når de da gjenbruker en del fra de forrige kan det fort gli litt ut og bli kjedelig. På toppen av det hele er dette Star Wars, men hvor var alle romkampene? Hvor var AT-ATene? Hvor var force powers? Hvor var ditten? Hvor var datten? Til tider var jeg nesten i tvil om at det faktisk var Star Wars jeg satt og så.

 

Godt mulig noen tastatur får kjørt seg nå, og det får jeg bare beklage. :p For å få roet ned stemningen kan jeg jo heller ta det jeg synes var bra her, og da kan vi bli sittende. Episode 1 introduserte oss for Jar-Jar, så barna skulla ha noe å le av. Det gjorde de neppe, men samme det. :p Jeg var selvsagt bekymret for at vi kunne få en ny Jar-Jar, men det tar ikke mange minuttene før en Stormtrooper har blod på hjelmen sin. Tenk så tilbake til de seks andre filmene. Hvor ofte så vi egentlig blod der? Så vi det noensinne? Her har en stormtrooper smurt blod på hjelmen etter noen minutter. Da vet vi hvor dette bærer. Dette er ikke for barn. Faktisk er det en scene sent i filmen med to TIE Fightere med en rød/oransje sol og sort natt i bakgrunnen som minnet meg sterkt om flmen Apocalypse Now. Det verste er at den scenen faktisk ikke bare passet inn perfekt i resten av filmen, men den satte tonen for resten av filmen, og våget å følge opp. Krigen har kommet til Star Wars, og bra er det. :)

 

En annen ting jeg var litt skeptisk til var selve karakterene. Mulig jeg er for gammel, men to to hovedpersonene virket svært unge. Også her tok jeg heldigvis feil. I stedet for å ha åpenbare tenåringer som leker krigsveteraner gjorde disse to en svært bra jobb, og overbeviste meg om at de har all rett til å være med. Jeg likte spesielt Finn svært mye. Faktisk så mye at han har blitt en av favorittene mine fra hele serien. Til sammenligning husker jeg knapt navnet på noen nye fra Episode 1 - 3. Unntatt Jar-Jar, men av helt feil grunn. :p Rae gjorde også en rimelig bra jobb, men jeg fikk aldri helt samme følelsen for henne. Det var liksom noe som skurret der jeg aldri klarte å sette fingeren på. Tenk om f.eks Natalie Portman spilte Leia. Hun gjorde en grei jobb som Amidala, men som Leia? Det hadde ikke fungert helt. Det var noe av det samme med Rea. Greit nok skuespiller, men ett eller annet stemte ikke helt. Men det er nok en liten ting å sette klage på.

 

Alt i alt var denne ikke helt perfekt, men ikke langt unna heller. Det som blir interessant er å se hvordan Episode 7 - 9 holder seg i forhold til de to andre trilogiene. Foreløpig vil jeg nok garantert sette 4 - 6 øverst, men 1 - 3 er solid plassert på bunn. Men 4 - 6 er langt fra perfekt, så kan 7 - 9 klare å klatre til topps? Faktisk... aner jeg ikke. Men gleder meg til å finne det ut. :)

 

Vurdering: 8/10 "May the Force be with you."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Hobbit: An Unexpected Journey

 

Et ord summerer egentlig opp denne filmen rimelig greit: meh. Sitter med følelsen av at denne ble laget kun for å melke franchisen. Manglet all magien fra Ringenes Herre-filmene. Filmens største problem er egentlig pacingen. Det skjer mer eller mindre ikke en dritt frem til de faller ned i goblinlandsbyen. Og når vi først er inne på goblins, syngende og engelsktalende? For ikke å snakke om kongen, herregud for noe tøys. One-lineren han leverer rett før han dør er også helt på trynet. Face palm-moment. 

 

Sminkingen er også ekstremt varierende. Halvparten av dvergene ser jo ikke engang ut som dverger! 2 eller 3 av de er jo bare mennesker med litt skjeggveskt. Kunne byttet ut hoveddvergen med Aragorn så har du samme fyr. Helt lik. 

 

Orkene, bortsett fra Azog, så helt horrible ut. Kunne tydelig se at det var mennesker som hadde på seg maske. Dette gjorde de bedre i den originale trilogien. 

 

Scenen med Gollum i hulen var artig, samt throw backene til de foregående filmene. 

 

Kommer sikkert til å se de to siste på sikt, men igjen; meh

 

5/10

Lenke til kommentar

Synes igrunn Force Awakens viste, til de grader, hvorfor fysiske visuelle effekter er og blir best, og når man burde og ikke burde bruke CGI... kan ikke akkurat se for meg at de sparte så voldsomt med penger på å bruke CGI i hver eneste sekvens av Hobbit-filmene nesten. Foretrakk de intrikate settene i LOTR selv om det sikkert var mye mer arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

CGI har sin plass. Det er vel ingen som vil bygge en hel Titanic for å lage en film f.eks. Men fysiske visuelle effekter og sett er og blir i de fleste normaltilfeller mye bedre. Og mesteparten av Titanic-filmen var jo tross alt invendige sett. CGI faller fort inn i Uncanny Valley (og hva det tilsvarende måtte være for andre objekter) der hjernen forstår hva det er, men det alikvel er noe "feil" ved det, som forstyrrer "suspense of disbelief" og tar folk ut av filmen. Det er dårlig CGI. Og det skjer nesten alltid når man bruker for mye av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...