Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

ThingPoster.jpg

 

THE THING

 

De fleste kjenner vel handlingen nå, men for ordens skyld snakker vi forskere fanget i isødet i Antarktis, uten noen måte å komme seg hjem på før de blir hentet. Dette burde strengt tatt ikke være et problem, hadde det bare ikke vært for en gærning i et helikopter som jakter på en hund. Fyren rekker å rope ut en advarsel før han blir drept... men på norsk (!) Hunden blir reddet, og alt roer seg ned til normalt? Vel... nope. Ordene han ropte var: "Det er ikke en bikkje! Det er en ting som immiterer en bikkje!" Dette starter et av de verste marerittene i filmhistorien til dags dato. Det er ingen stedet å flykte. Folk du har kjent lenge og stoler fullt på prøver helt uten grunn å drepe deg. Du kan ikke stole på noen, og kanskje ikke deg selv engang. Hva gjør du?

 

Filmen kom så tidlig som i 1982, så det er logisk nok litt dårlige effekter her og der. Spesielt slutten er litt tvilsom, men funker helt fint. Men samtidig var de svært kreative når de lagde denne filmen, og skjulte en god del i mørke områder, hinter mer enn de viser og så videre. I tillegg fokuserer de mye mer på det psykologiske enn det grafiske. Ta den hunden, for eksempel. Tidlig i filmen har de reddet hunden, og strengt tatt oppfører alle seg normalt. Selv hunden er bare en hund. Men samtidig er det en helt sykt ekkel stemning der. På grunn av advarselen vet vi at hunden ikke er helt normal, og vi får stadig vekk små hint om dette. Det kan være så enkelt som måten hunden følger med på folkene. På den ene siden er det jo bare en hund. Hunder liker å følge med. Men samtidig er kameraet, lyden og så videre gjort så bra at man hele tiden føler det er noe "feil" med hunden, uten helt å klare å sette fingeren på det.

 

Å gjøre dette i starten er en ting, men The Thing klarer faktisk å gjøre det gjennom hele filmen. Selv helt på slutten når alt er over... hvordan vet man at det faktisk er over? Igjen sitter vi med følelsen av at alt er over, men samtidig er det noen småting her og der det er vanskelig å sette fingeren på som kan hinte til at det ikke er helt slutt ennå. Dermed klarte de elegant å både avslutte filmen med en happy ending, og ha en løs nok slutt til å lage en eventuell oppfølger (som heldigvis aldri kom). Det er vanskelig å beskrive helt hva jeg mener, men filmen er tvers gjennom jævlig å se, på en god måte. Ikke på grunn av blod og gørr (selv om det er en del sånt også), men fordi den har en ekkel følelse av at noe er helt feil. På en bra måte, som sagt. Mange har prøvd det samme, men svært få har klart å gjøre det så bra som her. Alien er en annen film med samme følelse, men det er faktisk den eneste jeg kommer på i farten. Alien er en litt annen type film, men den lyktes så bra fordi vi aldri helt vet hva som dreper folkene før helt på slutten. Dermed sitter vi igjen med en film som oser av et av urinstinktene våre: Frykten for det ukjente. Den største forskjellen er at i Alien jobbet alle sammen mot romvesenet. I The Thing kan ingen stole på noen som helst. Dermed er du plutselig helt alene, og selv en fyr du har stolt 100% på for noen timer siden kan være din verste fiende nå. Så hva gjør du? Drit i effektene. Drit i at alle utendørsscenene ble filmen ble filmet på en parkeringsplass (!). Drit i at den er gammel. Frykten for det ukjente er et av urinstinkene som har holdt oss i live som art helt siden begynnelsen, og denne filmen nagler den følelsen perfekt. Alt det andre er dritbra her, men å klare å fange denne følelsen så innmari gjør dette til en tidløs klassiker. Et sant mesterverk.

 

Vurdering: 10/10

 

Trivia: Interessant nok snakker fyren i starten norsk når han prøver å advare de amerikanske forskerne, og vi skjønner selvsagt hva han sier. Men mange steder, som i f.eks USA, er advarselen ikke tekstet. Dermed satt mange og ikke ante hva fyren snakket om. Ganske genialt, faktisk. Folk skjønte nok at noe var galt, men hva? :)

 

Trivia 2: Filmen er svært løst basert på filmen "The thing from another world", men har lite til felles med den. Vi fikk også en prequel etterhvert, og selv om jeg synes den var helt grei, er det på mange måter bare en helt standard monsterfilm. Se denne fra 1982 i stedet. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Lobster

 

Hjelpes! Dette var mørkt! Mykje mørkare enn eg trudde det skulle vere. Single blir etter lov sendt til eit hotell der dei har X antal dagar på seg til å finne kjærleik. Ellers blir dei om til dyr. Rar setting, men det er ikkje særleg fokus på akkurat det i filmen. Knappe replikkar og mykje dysfunksjonalitet. Litt Wes Anderson. Ein veldig mørk Moonrise Kingdom, om du vil. Gikk rett heim hjå meg, men sikkert ikkje alle som blir like begeistra.

 

9/10

 

Edit: Rachel Weisz er forøvrig ein veldig vakker 45åring.

Endret av Teitgutt
  • Liker 3
Lenke til kommentar

The Ward 2010

 

Ja fikk sett den da. Og det var en liten genistrek i dette også  vil jeg si.

Den kunne virke laber gjennom store deler av handlingen, og skuespillet ikke noe sånt særlig.

Men det var en liten luring oppi det. Fordi da vi kom til siste delen ble mye snudd opp ned på, og det hele fikk en annen dimensjon. Fram til da kunne det se ut som en handling fra en mental institusjon
som var ganske latterlig, ja nesten som en parodi på andre ting vi har sett.

Men da det kom fram hva som virkelig hadde foregått, ble filmen mye bedre i etterkant.
Blir ingen klassiker dette, men grei nok å få med seg.
 

6/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt dårlig effekter? Det har jeg ikke lagt merke til under de 15-20 gangene jeg har sett filmen. Synes effektene er blant de aller beste som er fanget på film. En fryd for øynene.

 

Synes forresten at The Thing from Another World er minst like bra. Kremfilm!

En del av effektene i The Thing er ganske dårlige, ja. Spesielt monstret på slutten med stop-motion er pinlig å se på i dag, og scenen med hundene i grensen for tvilsom. Samme gjelder det hodet. Men samtidig er de svært flinke til å skjule det verste, og mange praktiske effekter holder seg svært bra den dag i dag. Ta den scenen med fyren som får hendene kappet av. Det ble faktisk gjort på ekte. Eller rettere sagt fant de en "body double" som manglet hendene, satte på ham kunstige hender og kappet dem av. Smart gjort, og ekstremt effektivt. ;)

 

The Thing From Another World er også svært bra, men er en helt annen type film. Bortsett fra forskere i Antarktis og et romvesen har de ingenting til felles. Blir nesten bedre å sammenligne den med Alien. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Matrix

 

Denne filmen har ikke holdt seg så godt. 

Ikke effektene men andre ting, spesielt dialogen. Jeg hadde ikke sette denne på flere år. og så den igjen for noen dager siden, og det slo meg at halvparten av det de sier i filmen er svada, som ikke har noe mening. Det skal liksom høres dypt ut og filosofisk, men egentlig masse ord som ikke betyr noen ting. 

 

Også hvorfor satt de Matrix til 1999 og ikke si 2019. Da ville det ikke være en eneste telefon kiosk eller fast telefon igjen så da ville ikke disse opprørene kunne "hacke" seg inn.

 

Men ser man etter feil finner man de, det tok ikke vekk fra filmen nok til at jeg ikke kunne like den for det den er. 

 

Det er en meget god film, med flotte effekter og selv om jeg har sett den mange ganger, merker jeg at jeg fremdeles spenner muskler mot slutten når Neo slåss mot Smith på t-bane stasjonen. 

 

En av de siste gode action filmer før effekter tok over alt for mye. Det er mye effekter men den føles organisk ut(rart med en film poenget er at nesten alt er digitalt)

 

Action filmer etter dette blir ofte mer og mer digitalt, selv der det ikke trengs. 

 

8/10

 

 

Slaget Ved Poltova (sovereign's servant) 

 

To Franske aristokrater krangler om en dame, Louis XIV sender de til Russland, En skal til svenskene som diplomat, en skal til russerne som diplomat. Det de ikke vet et at dokumentene de bærer sier at de skal henrettes. 

Ting går til helvete "helten" blir angrepet av opprørere og blir kompis med en Russisk offiser/under offiser.

De er til stede når Karl XII blir skutt i beinet (som mange mener var en av grunnene til Svenskenes tap ved Poltova. 

 

Det hele ender med et stor slag ved Poltova. Det ligner ikke så mye på det historiske, men har vel hit av det. 

 

 

Filmen kan beskrives som en Russisk versjon av Mel "I hate jews" Gibson's The Patriot

Faktisk bruker de samme lyder på muskettene som the patriot, vet ikke om dette er brudd på copyrights eller om lyen nå er tilgenglig på foley boks og alle kan bruke den. bortsett fra lyden er det andre likheter.

 

1. Svenskene er onde(Altså folk med blå jakker er nå onde, i motsetning til i the patriot så er det de med røde jakker som er onde) 

Med andre ord en ganske russisk siden semi propaganda film.

2. Slagene er nesten helt like, hver side masjerer fint opp, stopper 20 meter fra hverandre, en side skyter så skyter den andre så løper de inn i hverandre. (ingen gang i historien skjedde dette, ingen slag foregikk slik)

3. Heltene er nøyaktige med sine skytevåpen.

 

Filmen er severdig fordi hvor mange filmer om store nordiske krigene finnes det(om man ser bort fra Brødene Dahl og Karl den XII gamasjer) Filmen har et ganske høyt budsjett for å være en russisk film. Ikke noe direkte å å si på effektene og kulisser. 

Det skal nevnes at alle skuespillere er russiske, inkludert de som skal være franske og svenske. Så de leser sine linjer fonetisk.

I følge de som kan Fransk er det ganske tydelig, jeg kan ikke fransk godt nok til å høre det.

Men de er flinke til å ikke greie å snakke svensk(det er mye mindre svensk dialog enn fransk.) Svensk dialog hovedsaklig består av bjeffing av ordre.  

 

Filmen får høyere karakter enn den kanskje fortjener fordi, du kan se tusenvis av blå og gule svensker storme over en slagmark. 

 

5.5/10

 

PS. Hverken svensker eller russere har spyd i filmen, men begge brukte spyd i sine bataljoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Martian

 

Ubegripelig høy score på imdb. Denne filmen bommer på det meste.

 

Strandet på Mars helt til ubestemt tid? Ingen problem.

Det virker lett som en lek for vår kjære Matt Damon, går ikke inn på han i det hele tatt.

Ingen indre konflikter, ingen store utfordringer, ingen dybde i karakterene.

Dårlig forsøk på comic relief hele veien gjennom. Og dersom man skal gjenta en spøk flere ganger bør den være morsom den første gangen.

 

 

5.2/10. Det er selvsagt velprodusert, ser for det meste pent ut og alt det tekniske er på plass. Men resten mangler.

Endret av ikkespisgress
  • Liker 3
Lenke til kommentar

The Martian

 

Ubegripelig høy score på imdb. Denne filmen bommer på det meste.

 

Strandet på Mars helt til ubestemt tid? Ingen problem.

Det virker lett som en lek for vår kjære Matt Damon, går ikke inn på han i det hele tatt.

Ingen indre konflikter, ingen store utfordringer, ingen dybde i karakterene.

Dårlig forsøk på comic relief hele veien gjennom. Og dersom man skal gjenta en spøk flere ganger bør den være morsom den første gangen.

 

 

5.2/10. Det er selvsagt velprodusert, ser for det meste pent ut og alt det tekniske er på plass. Men resten mangler.

Så dypt uenig at jeg ikke gidder å utdype hvorfor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei det er lov! Alle har forskjellige meninger :) har garantert en film jeg ikke liker men som 90% av verden liker, men kommer ikke på noen akkurat nå.

 

Edit: det er en meget bra film, men at shawshank redemption er tidenes høyeste ratede film på imdb kan jeg ikke skjønne. Ser minst 15-20 filmer på topp 250 som burde være høyere enn den.

Endret av ChopperReid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: det er en meget bra film, men at shawshank redemption er tidenes høyeste ratede film på imdb kan jeg ikke skjønne. Ser minst 15-20 filmer på topp 250 som burde være høyere enn den.

 

Som feks Flukten fra Alcatraz som den egentlig er en litt kamuflert remake av. Den er en bra film da, har ikke noe problem med at den er høyt oppe. Men klart andre også burde vært høyt oppe. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...