Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den kuleste tegnse serie "helten" er the punisher, I max serien er han nå over 60år, uten at han er noe mindre kul enn det, Ron Perlman var over 50 år når første hell boy filmen ble laget og nesten 60 når andre ble laget, fremdeles ikke noe problem.

Stallone var over 60 når han spillte sin hardeste og tøffeste rolle, i Rambo 4. alder har ikke noe å si.

Connery var hva, 75 når han spillte i leauge of extraordarny gentlemen, dårlig film, men connery var tøff som faen

 

 

Selleck har mange år igjen å spille helt på, pluss han har bart, menn med bart blir aldri for gammle til å spille helt.

Lenke til kommentar

Selleck har fjernet barten et par ganger men har fått beskjed om å få den tilbake ellers får han ikke film/tv-roller.

 

Jeg har alltid sett på Magnum som en fjollete avart av Miami Vice, helt til jeg satt en natt og så 3-4 episoder back to back på TV3, og innså at det faktisk var en jævlig bra serie som er 100% båret av Selleck og Hastings. Det var mye mere dybde i karakterene enn bare kortbukser og Ferrari og damer med teite hårsveiser og store silkeskjorter.

 

I den ene episoden var Hastings og Magnum fanget i en heis inni et bygg som skulle sprenges. Og de begynte å krangle noe helt hinsides og plage hverandre med gamle historier, det ble en slags flashback-episode der vi tilslutt innså hvor mye de to betød for hverandre og hvor konkurranse-innstilt begge er på å slå hverandre i alt mulig. Men når de var tilbake i det vanlige livet var de like kjølige og småspydige som alltid igjen.

 

Glimrende skuespill av begge to også.

Tom Selleck uten bart er som Arnold uten muskler.

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rear Window (1954)

Rear Window er en nervepirrende klassiker som tar for seg en mangfoldig, interessant og spennende bakgård fylt med naboer av alle slag.

 

Alfred Hitchcock er en av filmverdenes største navn og dette kan man trygt si er en av hans største verker. Og med James Stewart og Grace Kelly i hovedrollene kan det umulig bli kjedelig. Dette er bare en av flere filmer hvor Hitchcock og Stewart har samarbeidet sammen. Ellers har de Rope, The Man Who Knew Too Much og Vertigo til felles. Grace Kelly har også dukket opp i andre Hitchcock-filmer som Dial "M" for Murder og To Catch a Thief. Disse gjenkjennes også som storslåtte mesterverker. Andre skuespillere som Thelma Ritter, Wendell Corey og Raymond Burr dukker også opp, men som biroller. Filmen er blitt lovprist av publikum og kritikere verden over og har mottatt en rekke priser og belønninger, blant annet 4 Oscar-nominasjoner.

 

New York fotograf L.B. 'Jeff' Jeffries (Stewart) skader foten sin under et bilrace på jakt etter det perfekte actionbilde. Dette resulterer i en gisp og rullestol, samt et heftig kunstverk på veggen. Bundet fast til en rullestol i leiligheten sin bruker han tiden på å se hva naboene gjør. Og med så forskjellige karakterer er det litt av hvert som oppstår i nabolaget. Han blir derimot avbrutt en gang per dag av sin pleierske Stella (Ritter) og kjæreste Lisa (Kelly) som passer på han. Etter intens kikking oppstår det gradvis en mistanke om at Lars Thorwald (Burr), en gift selger med en syk kone, muligens har mordet sin ektefelle. Dette tror hverken Stella eller Lisa på helt til de ser hans merkelige oppførsel. Jeff kontakter så sin politivenn Tom (Corey) og forklarer hele saken. Han graver i saken, men finner ingenting. Deretter oppstår det enda flere mystiske episoder som hinter mer og mer mot den kjære naboen Lars. Så gjenstår det bare å få fram sannheten og beviset for allmennheten.

 

Jeg kan trygt si at Alfred Hitchcock er en av verdens beste regissører. Det er ingen tvil. Han bruker spenning og intensitet gjennom sjarmerende og smarte karakterer som griper og fanger publikumet i det definerende øyeblikket. Elementene og virkemidlene er skremmende gode og miljøet er praktfullt. Det er ikke noe å si på innlevelsen og opplevelsen i denne filmen. For det er suverent. Jeg blir bare mer og mer fan av James Stewart hvor dette mest sannsynlig er favoritten. Grace Kelly er jeg fortsatt litt ukjent med, men jeg kan si så mye som at hun var en vakker og dyktig skuespillerinne.

 

Rear Window er en beryktet Hitchcock-film som fenger de fleste. Dette gjelder også meg. Jeg er bergtatt.

10/10

http://www.youtube.com/watch?v=6kCcZCMYw38

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers tok jeg en tur innom Voddler i dag som har tonnevis av gratis filmer man kan se i tillegg til å leie, er innom der ca. hver 3-6mnd for å se hva som skjer. Noe ala Netflix, men svensk. Så denne før i dag.

 

 

The ninth legion / 9th company (2005) 7/10

post-38451-0-37193900-1297971331_thumb.png

 

Denne russiske filmen er basert på ekte hendelser fra krigen mellom Sovietunionen og Afghanistan på slutten av 80 tallet. Man følger dem fra de melder seg frivillig og akkumulerer seg til 7. januar 1988 og slaget på Djardan høyden "3234". Her utkjemper de et heltemodig slag, kraftig i undertall (1/10) og uten håp for hjelp.

 

Man skulle tro man hadde sett alt dette før men det er noe vesentlig mer autentisk over det man får se her.

Stemningen, kameratskapet, forholdene, det meste kryper litt under huden på deg. Anbefales.

 

9 millioner US Dollar ble brukt på å lage filmen, alikevel synes jeg den virker vesentlig bedre enn mye av det man får se fra hollywood.

and the film features some impressive hardware including 30 T-64-B tanks, 10 Mi-24 Hind attack helicopters, 10 Mi-8 multi-role transport helicopters, 22 AN and MIG fighters, 1500 Ukrainian army troops, and 42 three-ton loads of stone and rubble for pyrotechnic effects to name a few.

 

PS:

I denne filmen som de fleste andre er det ting å sette fingeren på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

The Fly 1986

 

Jeg ble lokket av min egen nostalgi til å se denne finurligheten her om dagen, for etter hva jeg husker var denne, sammen med Star Wars og Waterwold, en av mine høyst verdsatte favoritter mot slutten av min barndom. David Cronenberg har, etter hva jeg har hørt og lest, vært borti mye rart i filmverdenen, og blant alt dette rare har jeg funnet meg en favoritt i Naked Lunch. Jeg mistenker en liten fascinasjon for insekter hos Cronenberg, for innenfor denne tematikken representerer hver av disse filmene sin motpol, hvor Naked Lunch eksperimenterer med det seksuelt konsumerende, og hvor The Fly tar for seg det skremmende og frastøtende.

 

The Fly bærer preg av det overvåkende byråkratiets høye røst, hvor både manuset og historiens kvalitet har måtte vike for klisjéer og stereotyper, og hadde lett falt inn i rekken av totalhavarerte re-makes hadde det ikke vært for godeste Jeff Goldblums fantastiske vesen. Mannen evner å gjøre selv de dårligste dialoger interessante nok til å holde ut i halvannen time.

 

Det vil garantert gå flere år før jeg eventuelt ser dette tullet igjen, men uansett hvor mye jeg misliker The Fly vil jeg nok alltid finnes dens nostalgi forlokkende. Mulig jeg trur at jeg vil, ved å se den, gjenoppleve gode minner, men etter hva jeg her har erfart kan det noen ganger være lurt å la minner være minner.

 

http://www.youtube.com/watch?v=2BTPOlbW-Cc

Lenke til kommentar

Rare Window er så foruten sin tid. Sitter jo med max puls siste halvtimen! Spenningsnivå i filmen er på topp og alle andre thriller filmer har brukt Rare Window som mal, eller tatt i utgangspunktet i. Dem som ikke har sett Hitchcock mesterverk..SE DEN!

 

Bare sånn for fremtiden, Rare betyr sjelden, Rear betyr bak. :) Rare uttales "Rer", Rear uttales "rir".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...