Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

 

Spørsmål, er dette et "rent" film? Er det noe sex/råspråk tema/scener? Jeg er alltid på utkikk etter filmer å se med mor, men det blir fort ubehaglig når sex relaterte ting dukker opp, hun er ganske gammeldags og missliker slikt.

 

Du nevner oppsiktsvekkende humor, så jeg lurer på om det er det. Og Zach Galifianakis er ganske kjent for å være nokså "rå" i kjeften.

 

Det er ikke så mye råspråk eller sex i denne filmen nei. En ganske uskyldig film. Det er en liten scene hvor det nesten oppstår, men ikke nok at det blir ubehagelig.

 

Galifianakis har en oppsiktsvekkende humor ellers. Her er han ikke på langt nær like rappkjefta som i de andre filmene hans. Vi får se en litt roligere side av han her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Mortal Kombat

 

Jeg er en stor fan av spillserien og har allerede forhåndsbestilt det neste, så jeg vil mer enn gjerne like denne. Jeg spilte til og med Mortal Kombat vs DC Universe en del, og det sier litt. :p Og for all del, den er ikke dårlig om vi tar utgangspunkt i kildematerialet. Street Fighter prøvde å lage sin egen historie og feilet totalt, men MK følger "historien" i det opprinnelige spillet ganske bra. Her har vi Sonya på jakt etter Kano, Shang Tsung holder turnering, Goro er sistebossen (før Shang Tsung selv, så klart), Johnny Cage har solbrillene sine og så videre. (selv det... nedslående... trikset hans fikk de plass til.) :p Det er på mange måter en urovekkende mengde folk fra spillene, og de aller fleste er ganske tro mot spillene. Er litt i tvil om Reptile, men han klarer sakene bra han også.

 

Problemet er selve konseptet. Vår verden er bare en av mange, og fyren som styrer Outworld-dimensjonen leter etter en ny verden å ta over. Selvsagt faller valget på vår. Men før han kan gjøre det må han holde en årlig turnering og vinne ti turneringer på rad. Selvsagt har han vunnet ni turneringer allerede, så taper menneskene nå sliter man litt. Alt overvåkes av de eldste gudene, og spesielt lynguden Raiden. I det første spillet trengte de bare vinne en turnering, men til gjengjeld ble den holdt hvert hundrede år. Aner ikke hvorfor de endret det, men det er ikke nøye. Alt i alt er filmen svært trofast mot spillene. Vi har til og med utbrudd som "Fatality!", "Finish him!" og "Flawless victory!". Selv "Get over here!" (gjett hvem?) har de fått med. Draktene til Scorpion og Sub-Zero er meget bra laget, og selv Raiden minner veldig mye om han fra spillene.

 

Problemet er selve konseptet. Som spill er det greit nok. Vi har en turnering, akkurat som i f.eks Tekken og Street Fighter, og sikkert en drøss andre. Men når var sist man så en film som dreide som en turnering og som faktisk var bra? Bloodsport hadde sine stunder, og American Kickboxer var overraskende bra. Den originale Karate Kid var en klassiker, men jeg er ikke sikker på om jeg ville kalt den en "turneringsfilm". Men Mortal Kombat? Street Fighter prøvde å lage en bra historie, men feilet totalt. Å sette Kylie Minogue i en av hovedrollene er vel første hint. :p Mortal Kombat har teknisk sett en historie, men den er i tynneste laget. Sonya og Jaxx jakter på Kano, men hun ender opp i Mortal Kombat-turneringen. Johnny Cage spiller inn en elendig kampsportfilm, men får tilbud om å bli med i turneringen. Lui Kang vil hevne broren sin og blir med i turneringen, og så videre. Vel fremme sloss de litt, prøver å forstå hva som foregår, sloss litt, roter litt rundt, sloss litt og så videre. Det er i tynneste laget, for å si det mildt.

 

Men til tross for dette nekter jeg å si den er dårlig. De fleste ser den for slossingen og fordi det er basert på MK, og begge delene er ganske bra. Effektene er svært bra til å være en så gammel film, og selv om dialogen ikke er den beste er den ikke så verst den heller. Alt i alt var det en fornøyelig film. Ikke en klassiker, men lagt fra den verste filmatiseringen av spill jeg har sett. :)

 

Vurdering: 7.5/10

Lenke til kommentar

Mortal Kombat oppfølgerene er enda mere garbage, trust me.

 

80 og 90-tallet hadde en del slike turneringsfilmer som slo godt an, da. Nevnte Bloodsport, men også Best of the Best (med Eric Roberts som karatehelten), Kickboxer-serien (van damme, i oppfølgerene Sascha Mitchell, Cody fra Step by Step), Karate Kid-filmene, No Retreat No surrender 1+2..felles for alle er en "ond" asiater som sisteboss.

 

Martial Arts var kult på 80-tallet. Pappa hadde egen karateklubb også. Men jeg var for liten til å lære noe av han, og senere fikk han whiplash og måtte slutte helt.

 

Men han abonnerte på Black Belt Magazine, der kunne man bestille alle de kule ninjavåpnene og drakter osv på postordre fra USA :) Brukte mye tid på å bla i de. Chuck Norris var ofte intervjuet eller i reklamesider.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

The A-TEAM

 

Nei, nei, nei, nei.

 

Jeg så et LITE LITE håper de første 10 minuttene men så gikk alt til helvete, de bestemte seg for å lage en origin story noe som er helt tullete og unødvendig, en enkel intro som i serien er alt som hadde vært nødvendig. I stede får vi dette tullet.

 

Liam Neeson er INGEN George Peppard, Rampage Jacksoner ingen Mr. T, Bradley Cooper er ingen Dirk Benedict og Sharlto Copley ER IKKE I NÆRHETEN AV Å VÆRE Dwight Schultz.

 

De er alle bare bleke kopier, filmen har ikke glimtet i øyet som serien hadde, den har ikke de råe stuntene, i stede for vi servert CGI tull ball. Biel er og blir en elendig skuespiller.

 

Serien er noe av det beste laget på tv, den er så campy og komisk og useriøs men samtidig masse kul useriøs action med overaskende gode stunts. Filmen har ikke noe av dette, mye av poenget med serien forsvinner i filmen da de faktisk dreper folk i filmen, noe som er så anti A-team som du kan få det. Nei dette er bare en helt vanlig dårlig 2000talls action film, som bruker for mye CGI og som ikke har noe av sjarmen fra serien.

 

3/10

Lenke til kommentar

Mortal Kombat oppfølgerene er enda mere garbage, trust me.

 

80 og 90-tallet hadde en del slike turneringsfilmer som slo godt an, da. Nevnte Bloodsport, men også Best of the Best (med Eric Roberts som karatehelten), Kickboxer-serien (van damme, i oppfølgerene Sascha Mitchell, Cody fra Step by Step), Karate Kid-filmene, No Retreat No surrender 1+2..felles for alle er en "ond" asiater som sisteboss.

 

 

Husker jeg lånte Mortal Kombat: Annihilation på VHS i 1997. For et makkverk. Husker jeg selv da som 9 åring var sikkelig skuffet over den. Har ikke sett den første, men kan hende jeg gjør det av nostaligia.

 

Martial Arts var vel og ganske pop pre-1995. Det var jo Turtles, Mortal Kombat, Street Fighter og alskens karatetøv. Steven Seagal var jo også jævlig populær da.

Lenke til kommentar

Mortal Kombat oppfølgerene er enda mere garbage, trust me.

 

80 og 90-tallet hadde en del slike turneringsfilmer som slo godt an, da. Nevnte Bloodsport, men også Best of the Best (med Eric Roberts som karatehelten), Kickboxer-serien (van damme, i oppfølgerene Sascha Mitchell, Cody fra Step by Step), Karate Kid-filmene, No Retreat No surrender 1+2..felles for alle er en "ond" asiater som sisteboss.

 

Martial Arts var kult på 80-tallet. Pappa hadde egen karateklubb også. Men jeg var for liten til å lære noe av han, og senere fikk han whiplash og måtte slutte helt.

 

Men han abonnerte på Black Belt Magazine, der kunne man bestille alle de kule ninjavåpnene og drakter osv på postordre fra USA :) Brukte mye tid på å bla i de. Chuck Norris var ofte intervjuet eller i reklamesider.

 

Takk, jeg har sett det meste av Mortal Kombat unntatt den animerte serien. Mortal Kombat Conquest er egentlig ikke så verst, men på den annen side har den fint lite med Mortal Kombat å gjøre.

 

Den første filmen er faktisk ikke så verst. Om man ikke aner hva det dreier seg om vil man nok bli skuffet, men for fans av serien er den ganske bra. Problemet er ikke selve filmen, men kildematerialet den må forholde seg til. Men likevel må jeg si de har klart å lage en fornøyelig film ut av det, om enn en film man fort glemmer. Det er en enkel film med enkel historie, men prøver aldri å bli noe mer enn det.

 

Problemet med de fleste slike spill-til-filmer er at de prøver å være så mye mer enn det de er. Resident Evil hadde et svært bra persongalleri og en relativt dyp historie, men de valgte å droppe hele greia og lage hele greia på nytt når de lagde filmen. I stedet for å bruke noen av hovedpersonene vi allerede kjenner lagde de en helt ny som ikke passer inn i serien i det hele tatt. Etterpå slengte de på tilfeldige navn fra spillene uten å bry seg om selve karakterene. Og hva med Alone in the dark? Den førte gadd ikke bry seg om spillene i det hele tatt, men beholdt bare enkelte navn. Den andre hadde en asiatisk Carnby. WTF? Det er bare respektløs ovenfor fansen og mer eller mindre en bekreftelse på at de gir blaffen i dem.

 

Og nettopp derfor er Mortal Kombat en brukbar film. Den er laget kun for fansen av spillene, ikke for massene. Som fan av spillene likte jeg filmen, men hadde jeg ikke hatt kjennskap til dem ville jeg nok ha slått av filmen ganske tidlig.

Lenke til kommentar

Yeo-haeng-ja

 

 

En film om ti år gamle Jinhee som utenforvarsel blir etterlatt av sin far, og tiden hennes på et barnehjem frem til hun blir adoptert bort. Det blir gitt et intelligent innblikk i hvordan barn tenker og lærer. Fra Jinhee ståsted får vi oppleve uvisshet, frustrasjon og den uforsonlige følelsen av å bli forlatt. Det hele måtte jo bare være en misforståelse? Etterhvert som filmen utvikler seg vil den karaktersterke jenta også vokse som menneske. Når hun slutter å kjempe imot, og aksepterer kravet om å tilpasse seg vil hun kunne få et bedre liv gjennom adopsjon.

 

Dette er en følelsesmessig varm, rørende og fabelaktig koreansk film. Den skal visstnok være basert på regissørens egne minner, som selv ble adoptert fra Korea til Frankrike som barn.

 

10/10

 

abrandnewlife_poster.jpg

 

Minigalleri:

 

liv_772.jpg

 

1435241553.jpg

 

Et_helt_nytt_liv_173498a.jpg

 

 

Men pokker, er jo samme jenta som var i filmen Man from Nowhere som jeg nettopp anmeldte. Hun var syk dykting å skuespille, mulig det beste jeg har sett en unge utføre.

 

Skal nok sjekke ut den filmen der!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Mortal Kombat...akkurat det samme som Enter the Dragon + sfx , flere likhetstrekk mht rollefigurer osv.

 

Tror mange karatespill laante heftig av Game of Death konseptet (hvor du slaass fra nivaa til nivaa)....saa har man jo alle Game rip offs (His last GoD , Game 78 , Enter GoD , True GoD osv)

 

Igjen var det Bruce Lee som satte trenden.

 

Ang A-team forskjellig fra serien....egentlig ikke spes overraskende (The Avengers , Helgenen , Lost in Space , Miami Vice som eksempel)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Liam Neeson er så mye sterkere enn Peppard. Herregud.

 

Tullball, når Nesson sier "I love it when a planes comes togeather" føler jeg ingen ting, når Peppard sier det smiler jeg bredt hver gang

Jeg tror ikke noen setter pris på at fly kræsjer inn i hverandre, men det er irrelevant. Hadde Liam Neeson vært i TV-showet og Peppard spilt i filmen så ville du kjent det motsatte - da ville du nemlig hørt Neeson si det 2000 ganger og vendt deg til den måten han sier det på.

Lenke til kommentar

Mortal Kombat...akkurat det samme som Enter the Dragon + sfx , flere likhetstrekk mht rollefigurer osv.

 

Tror mange karatespill laante heftig av Game of Death konseptet (hvor du slaass fra nivaa til nivaa)....saa har man jo alle Game rip offs (His last GoD , Game 78 , Enter GoD , True GoD osv)

 

Igjen var det Bruce Lee som satte trenden.

 

Ang A-team forskjellig fra serien....egentlig ikke spes overraskende (The Avengers , Helgenen , Lost in Space , Miami Vice som eksempel)

 

Du vet at slutten i Game of Death med det tårnet ble laget som et spill? ;)

Lenke til kommentar

Liam Neeson er så mye sterkere enn Peppard. Herregud.

 

Tullball, når Nesson sier "I love it when a planes comes togeather" føler jeg ingen ting, når Peppard sier det smiler jeg bredt hver gang

Jeg tror ikke noen setter pris på at fly kræsjer inn i hverandre, men det er irrelevant. Hadde Liam Neeson vært i TV-showet og Peppard spilt i filmen så ville du kjent det motsatte - da ville du nemlig hørt Neeson si det 2000 ganger og vendt deg til den måten han sier det på.

 

Nei Neeson er alt for seriøs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...