Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Texas Chainsaw Massacre var også ment å være ekte, men ble senere bekreftet å være oppspinn. Kanskje pga xxxx antall oppfølgere. :p Men poenget er at det er ingenting i selve filmen Trolljegeren som tyder på at det er fake. Tvert imot starter hele greia med å si at alt er ekte, og hele filmen er bygd opp som en overraskende bra dokumentar med "ekte" troll. Og hva med slutten? Uten å spolere for mye. ;) Nå aner jeg fint lite om hvordan hele greia startet, men ifølge coveret ble den lansert som ekte saker, før den etter kort tid ble avslørt som oppspinn. Men om de prøvde å late som det er ekte var det vel ikke akkurat en komedie? Jeg vil si det er en svært bra grøsser-dokumentar i samme stil som Blair Witch Project, og ikke en komedie. Jeg ville nok ikke latt barn se den.

Så du påstår at BWP er bra? lol

 

Selvfølgelig? Det gjør vel de aller fleste? Blair Witch 2, derimot... :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig mange filmer har kommet som resultat av BWP og da spesielt mange lavbudsjett filmer. Eks. den fantastisk overhypede "Paranormal Activity" som var så lite skummel at det føltes som en rip-off og datt som en våt klut i parketten.

Derimot synes jeg litt for mange grep tak i den type måte å skape film slik at man ble sittende å lide seg gjennom kvalmende kameraføring på store kinoskjermer. Eks. den skuffende "Cloverfield".

 

At BWP åpnet for veldig mye er helt klart og det ga en veldig god skrekk opplevelse når den kom.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er enig i at det er blitt for mange BWP-filmer, akkurat som f.eks overdopsen vi fikk av asiatiske skrekkfimler og amerikanske remakes av nevnte asiatiske skrekkfilmer etter The Ring og The Grudge, men det er ikke bare dårlige filmer heller. Den asiatiske Mirrors var svært bra, for eksempel. Trolljegeren er definitivt inspirert av BWP, men den er blandt de beste jeg har sett i sjangeren. Faktisk vil jeg si den er bedre enn BWP på mange måter. Aner ikke hva budsjettet er, men du blir ikke skuffet. :)

 

Og btw siden du nevnte Paranormal Activity: Paranormal Activity 3 kommer senere i år, i følge planen (og Fangoria). Just saying...

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Jeg har sett "Trolljegeren" 1.5 ganger og dattern min har sett den 3 ganger og da første gang på overnattingsbursdag med venninnene sine. Disse 10 åringene likte den kjempegodt og jeg anmeldte den her og synes ikke den var så aller verst. Innimellom har den et bitte lite komipreg over seg og ikke bare fordi man har sett Otto Jespersen og Knut Nærum (som forøvrig er nær på å dra på smilebåndet i sin artige tørre stil flere ganger) i komiske situasjoner. Vanskelig å sette fingeren på hva det er, men noen komiske elementer er det helt klart i den. Otto passet forøvrig godt i rollen.

 

At det er en av de beste norske filmene gjennom tidene er sterkt overdrevet og selv om det er en bra film så er den langt unna å kapre den slags pris. Det er veldig mye bra norsk film. Jeg likte den godt og synes spesielt lydbildet var veldig godt. Ved første gjennomsyn satt jeg koste meg med enorm lyd.

 

EDIT:

Når vi først er inne på lavbudsjett skrekkfilmer (som har veldig mange gode titler) så husker jeg spesielt en spansk om noen mennesker som blir låst inne i en bygård hvor ting utspiller seg. Denne likte jeg godt. Et par år siden om jeg ikke husker feil men kommer ikke på tittelen.

 

Samt den australske, eller om den bare utspiller seg i australia (med noen biter av sann historie) om hikere som blir offer for en del hendelser. Men jeg er elendig på å huske navn. Den kom vel også for et par år tilbake.

 

EDIT:

Google and imdb is your friend:

 

1. REC

2. Wolf Creek.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg likte Cloverfield, men ikke BWP (Så BWP lenge før Cloverfield). Paranormal Activity har jeg ikke sett, så den skal jeg ikke uttale meg om. Men har fra venner hørt alt fra at man sovna under filmen, til at de pissa i buksa. Så vi får se... :p

Endret av TM B
Lenke til kommentar

For å dra videre på Dorian Gray sin tankerekke her så er jeg mer av den tro at det er større sjangs for at de som likte Cloverfield ikke liker BWP. Men siden det er noe fordomsfult å tenke slik skal jeg ikke være såpass forutinntatt.

 

EDIT:

Forventningene til Cloverfield var derimot høye, så den ligger i BD samlingen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mister Frost (1990)

 

post-140267-0-67500400-1297782978_thumb.jpg

 

Djevelen har aldri vært så kjedlig.

 

Jeff Goldblum kunne vært fantastisk som Djevelen, men han feiler stort. Joda, han har en viss "ond" karma rundt seg. Men måten han oppfører seg på er bare så flatt og nesten typisk.

 

Filmen er utrolig dårlig filmet, med masse close-ups i trynene på folk. Det verste er at kameramannen bommer og klarer å kappe hoden/pannen osv, sånn at du sitter der og forsøker å vri hode i håp å kunne se bedre.

 

Alt det som skal liksom være "demonsk" er heller patetisk og tamt.

 

3/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Er det noen som har sett BWP i det siste? Jeg husker at jeg måtte hjem etter jeg hadde sett den fordi jeg hadde leggetid, så det begynner å bli noen år siden sist. Det kan påvirke hva man synes om den.

Så faktisk BWP om igjen for ikke mer enn to uker siden da min far hadde kjøpt den på DVD. Langt mindre skummel nå! Syntes faktisk den var kjedelig til tider. Husker jeg elsket den før, men nå er forholdet mitt til den noe helt annet. Ville kanskje gitt den en 5/10!

Lenke til kommentar

Det er filmer LENGE før BWP som har påstått å være ekte, Cannibal Holocaust bl.a. har BWP hentet mye inspirasjon fra. Filmen er en slags gjenfortelling basert på filmruller et rescue team fant rundt om i amazonas-jungelen der en gjeng ungdommer drar på ekspedisjon i jungelen og treffer på diverse innfødte. Alt er filmet med deres håndholdte kameraer fra førstepersonsvinkel.

 

Det hele blir sydd sammen av en antropolog som blir med på redningsekspedisjonen som klippet filmen sammen til noe sammenhengende i etterkant. Så vi har blanding av "ekte håndholdt film" og vanlig film som følger antropologen sitt team, som følger i fotsporene til ungdommene i etterkant.

 

Folk trodde faktisk folkene ble mishandlet og drept på ordentlig, og regissøren ble dradd i retten tiltalt for mord.

Men såklart deltok skuespillerne i rettssaken så det ble avfeid. Han ble også tiltalt for å drepe dyr på ordentlig, noe de faktisk gjorde, det er hovedsaklig derfor filmen ble bannlyst i veldig mange land i flere tiår.

 

Så tapte-filmruller-håndholdt-kamera-dokumentar-stilen kommer helt fra 1970-tallet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

This is England (2007)

 

Englands svar på American History X. Viser hvor lett det er for små, usikre barn å slutte seg til noe som i øyeblikket høres riktig ut. Jevnt over bra skuespill, selv om hovedpersonen (den lille gutten) virker til tider litt uerfaren. Historien er godt fortalt, men slutten ble for min del alt for kort. Kjedelige øyeblikk var det særdeles lite av, men samtidig var det ikke noe banebrytende, og filmen låner svært mye fra andre britiske voldsfilmer og ikke minst American History X.

 

8/10

 

Citizen Kane (1941)

 

Jeg ser hvorfor den er kalt tidenes viktigste film. Banebrytende narratologi, cinematografi og meget bra skuespill. Dessverre for min del klarer den ikke å underholde. For mange ganger tok jeg meg selv i å sjekke hvor lenge det var igjen. Er du interessert i film eller studerer filmhistorie (var den eneste grunnen jeg gadd) er det nok et must-see, for å forstå litt om utviklingen til moderne film. Er du ute etter å bli underholdt og har hørt at Citizen Kane er tidenes beste, vil du bli utrolig skuffet.

 

7/10

Lenke til kommentar

Det er filmer LENGE før BWP som har påstått å være ekte, Cannibal Holocaust bl.a. har BWP hentet mye inspirasjon fra. Filmen er en slags gjenfortelling basert på filmruller et rescue team fant rundt om i amazonas-jungelen der en gjeng ungdommer drar på ekspedisjon i jungelen og treffer på diverse innfødte. Alt er filmet med deres håndholdte kameraer fra førstepersonsvinkel.

 

Det hele blir sydd sammen av en antropolog som blir med på redningsekspedisjonen som klippet filmen sammen til noe sammenhengende i etterkant. Så vi har blanding av "ekte håndholdt film" og vanlig film som følger antropologen sitt team, som følger i fotsporene til ungdommene i etterkant.

 

Folk trodde faktisk folkene ble mishandlet og drept på ordentlig, og regissøren ble dradd i retten tiltalt for mord.

Men såklart deltok skuespillerne i rettssaken så det ble avfeid. Han ble også tiltalt for å drepe dyr på ordentlig, noe de faktisk gjorde, det er hovedsaklig derfor filmen ble bannlyst i veldig mange land i flere tiår.

 

Så håndholdt-kamera-dokumentar-stilen kommer helt fra 1970-tallet.

Oss som levde på den tiden er fullstendig klar over det. Det var ikke snakk om at det aldri har vært gjort før men at det satt i gang en større smitteffekt i bransjen med BWP.

Lenke til kommentar

Jeg så BWP ganske tidlig etter at den kom og syns den var genuint ekkel. Men så satt jeg ikke med to "lol dette skal bli skikkelig teit lollzzz snørr lolz" kompiser heller. Kynisme ødelegger skrekkfilmer i 99% av tilfellene, spesiellt hvis man ser dem sammen med andre som er kyniske til alt som skjer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...