Gå til innhold

Mitt første prosjekt: FileMantiX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*Update*

Endelig var det update-tid igjen.

Nå har jeg begynt å samle Hardware'en min selv om kassa ikke er 100% ferdig.

Her er ett lite oversiktsbilde;

Hardware-LaidOut-thb.jpg

En forandring er at jeg bytter ut de 1 meter (!) lange S-ATA kablene som fulgte med RAID-kortet med noen 30 cm jeg har bestilt, men som ikke har kommet enda.

Slik ser det ut med de eksisterende S-ATA kablene;

SATA-Clutter-thb.jpg

En liten mod som jeg måtte gjøre med S-ATA RAID kontrolleren var å fjerne den velkjente metall-listen, slik at den tok opp mindre plass;

RAID-Controller-1-thb.jpgRAID-Controller-2-thb.jpg

 

I tilegg har har jeg puslet med harddisk-racket.

For å minske vibrasjonstøy har jeg tatt noen myke selvklebende puter;

Pads-thb.jpg

Og plassert oppe og nede på harddiskracket;

HD-Rack-6-Padded-thb.jpg

Deretter er harddiskene plassert inn og festet med skruer gjennom større hull, og utstyrt med O-ringer av gummi;

HD-Rack-7-Mounted-thb.jpg

 

Det er det for denne gang, neste gang blir jeg kanskje ferdig med å montere hardware'en samt feste power-knapp/LEDen. Dekselet er omsider blitt bøyd til, etter noen misforståelser, og jeg kommer til å fikse det til helga.

Lenke til kommentar

ja de diskopphenget så varmt ut, men jeg tror ikke det skal bli noe problem. hadde vært kult med en 120mm bak igjennom en himelaga duct som tvinger all lufta på diskene, dette hadde nok kjølt dem bra.

 

nå husker jeg ikke helt vifteoppsettet i filemantix, og jeg orker ikke finne det ut her og nå, så kan vel hende du allerede har tenkt deg en 120mm vifte bak der.

 

EDIT:

my bad, diskene er foran med 2*80mm'ere

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar

*Update*

Jess da var det tid igjen. Beklager de sjeldne oppdateringene...

Jeg har nå endelig festet Plexiglassplata på kabinettet;

Plexi-3-Mounting.jpg

Den lille plata med børstet aluminium er bakgrunnen til logoen... Jeg ville ha denne utskiftbar i tilfelle jeg fant noe annet "kulere" materiale senere.

Plexi-4-Mountied-thb.jpg

Festet med dobbeltsidig teip. Denne teipen var det skikkelig god grip i! Jeg slet litt med å få finjustert plasseringen av plata. Hullet til høyre er til power-knappen.

 

Så har jeg jobbet med det (endelig!) ferdig tilbøyde dekselet:

Jeg drillet hull i dekselet for festeskruene;

Cover-1-untouched-thb.jpg

Deretter var det samme regla med å pusse litt med fint sandpapir;

Cover-2-ReadyToPaint-thb.jpg

Lakke ett lag grunning, deretter den svarte lakken;

Cover-3-Painting-thb.jpg

og til slutt ett par lag klarlakk.

 

Her er den plassert "sånn røflig" slik som det kommer til å være.

Cover-4-Mounted-thb.jpg

 

Nå til uka blir det elektronikkarbeid, med å koble til powerbryteren, samt tilpasse diverse kabler slik at det ikke blir for mye kabelvas i kabinettet. + Selvsagt å putte inn hardwaren. - Den må man ikke glemme ;)

Jeg begynner også med å tilpasse switchen. :whistle:

Lenke til kommentar

*Mini-Update*

Tenkte jeg bare skulle slenge opp en liten update nå som jeg hadde tid.

Jeg har gjort ett par småting;

 

Først så har jeg festet HD-racket til resten av kabinettet med thumbscrews, slik at det enkelt kan tas inn og ut. (man får rett og slett ikke plass til skrutrekker der). Dette har jeg gjort for å unngå at det sklir rundt under frakt.

HD-Rack-8-Screws-thb.jpg

Så har jeg koblet til og testet power-knapp/LED'en min.

Her brukte jeg kabler fra ett gammelt kabinett en kompis av meg skulle kaste.

- Det viste seg at Power-switchens kontakt på hovedkortet på Mini-ITX er bare 2 pinner lang. Er jo vant til 3 pinner på ATX. Men jeg hadde en passende kabel og koblet den til.

PowerSW-1-Mounted-thb.jpg

Arg. beklager uskarpt bilde.

Her ser man innsiden;

PowerSW-2-Inside-thb.jpg

 

Som dere kanskje ser fjernet jeg filterene fra viftene, da de kom borti viftebladene. Jeg får nok fikset det bare så lenge jeg får tak i noen lengre skruer for å feste viftene (har noen rammer for filterene liggende).

 

I morgen skal jeg sette meg på labben på skolen og forkorte ett par 1-2 drevkabler, samt gjøre klar spenningsregulatoren som skal mate switchen med strøm, fra PSUen.

 

Takk for positive tilbakemeldinger :thumbup:

 

darX: hehehe... det må du betale en god del spenn for at jeg skal gidde... Prosjektet var mye mer slit enn jeg hadde regnet med. Men så har jeg lært en god del ting til evt neste prosjekt.

Lenke til kommentar
darX: hehehe... det må du betale en god del spenn for at jeg skal gidde... Prosjektet var mye mer slit enn jeg hadde regnet med. Men så har jeg lært en god del ting til evt neste prosjekt.

Kom igjenn da, kast ut en pris til oss.

Skal ikke se bort fra at ikke noen vil betale for slikt kavlitets arbeid :thumbup:

Lenke til kommentar
,13/09/2004 : 21:48](skulle ønske noen ville gå bort fra svart m. blå LED's snart!)  :ermm:

 

Edit: Synst ikke du skulle ha lakkka viftegrillene, menmen... smaken er som baken, delt i to :p

1.Maskina skal matche Shuttle'en min som er svart og har blå LED :)

2. Lakka viftegrillene? - Det har jeg ikke gjort. De er som jeg fikk dem orginalt.

 

am3k:

er veldig smigret av de kommentarene... Jeg kan sette opp kostandsliste når jeg er ferdig, men jeg tror jeg skal ha minst 3000 for jobben + materialkostnader...

Dette var ikke billig og lett å gjøre skjønneru... I tilegg tror jeg ikke at jeg kommer til å ha så sinnsykt mye tid til overs på å gjøre dette på...

Det er første gang jeg jobbet med metall i det hele tatt utenfor metallsløyden på ungdomsskolen.

Men sketchup-tegningen kan dere få gratis ;) - Bare husk å kreditere meg da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...