Gå til innhold

Mitt første prosjekt: FileMantiX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 8 måneder senere...

My hat off to you!

Dette var bare helt sinnsykt! Håper ikke det gjør noe hvis jeg prøver på noe alà dette :) .

 

Jeg er jo litt lat (latere enn folk flest, og heller ikke veldig flink med skjæring osv.) så hvis jeg tok en MiniCube CM Case, køpte eventuelle Mini ITX deler (HK, cpu, minne.), satte inn harddisk, og skjært litt i kabinettet slik at jeg fikk en CNet 5 porters switch inn, vil jeg kunne få noe av det du har nå?

 

Jeg bare MÅ ha noe slikt :dribble: .

Endret av Marti
Lenke til kommentar
Hvordan funker det med og ha diskene på høykant?

Har hørt att det ikke er så bra for dem, stemmer det?

btw Stili prosjekt :thumbup::w00t:

Disker som står i 90 gradersvinkler med horisontalen er fint, uansett retning... mener jeg.. men en HD på skrå er ikke bra i det hele tatt!

Det er jo masser av LianLi og Chieftech(?) ++ som har HDbrønner til å sette på høykant i.

 

 

"BTW": Nice prosjekt!

Lenke til kommentar
Hvordan funker det med og ha diskene på høykant?

Har hørt att det ikke er så bra for dem, stemmer det?

btw Stili prosjekt :thumbup:  :w00t:

Disker som står i 90 gradersvinkler med horisontalen er fint, uansett retning... mener jeg.. men en HD på skrå er ikke bra i det hele tatt!

Det er jo masser av LianLi og Chieftech(?) ++ som har HDbrønner til å sette på høykant i.

 

 

"BTW": Nice prosjekt!

Har ikke sett noen chieftech kabinetter med en HD-brønn som er vertikal, men det burde heller ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Hehe, takk for mye ros, så lenge etter det ble ferdigstilt :D

 

Diskene lever og har det fint enda, ikke noe problemer med maskina.

Eneste er at enkelte versjoner av DirectConnect likte å sluke all CPU-tiden og på den måten gjorde maskinen ustabil på de mest "hektiske" LAN'ene :whistle:

 

Marti: Go for it - Jeg har jo ikke hverken patentert, eller tatt copyright ;) Har en klassekamerat som moddet sin gamle Shuttle etter samme mønster (etter å ha blitt inspirert av meg seff :p )

 

Har i ettertid sett at 16-porters switch ble mer enn jeg behøvde, en 5-porter ville dekket behovet i 99% av tilfellene. Der jeg var på LAN med mer enn 5 pers hadde vi uansett store switcher til å ta av trafikken.

DVD-brenneren var også litt Overkill, brukte den bare under installasjon, hver gang jeg brenner ut noe, tar jeg det bare via nettverket, og dette har funka fint med min 16x Brenner som jeg har på arbeidsmaskina. Anbefaler folk å heller bruke plassen til noe annet, feks flere HDer.

 

Jeg skal snart ta en rengjøring av maskina, og da kan jeg se om jeg kan få lånt ett kamera og ta litt flere bilder.

 

Jeg drømmer vel om en oppgradering/ombygging i fremtida, men penger og tid strekker ikke til for en (nå) fattig student. Kanskje etter endt utdannelse blir det sving på sakene...

Lenke til kommentar

Det er for øyeblikket ikke pengene som stopper meg, men motivasjonen.

Jeg har tenkt meg litt om, og funnet ut at det hadde vært mye morsommere og bygge hele sulamitten fra scratch, men vet ikke hvordan i all verden jeg skal få skjært ut dette. Har tross alt ingen verktøyer osv.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg skjærte til var:

firkantrørene - for rammen

hullene i front- og bakplate

plexiglasset

Resten fikk jeg butikken som solgte meg materialene til å skjære (dyrt)

og en lokal blikkenslager kappet og bøyde til resten (sinnsykt billig).

Så anbefaler deg å ta en tur innom lokale verksteder, der jeg var laget de egentlig ventilasjonsanlegg, så de hadde ikke tykke nok plater på lager, men tilbød seg å bestille. Men siden jeg allerede hadde materialene, så det gikk unna på 15 minutter å kappe og utforme, kostet meg en 100-lapp. Vil tro at hvis du får en proff til å gjøre grovarbeidet, vil det gå kjapt unna.

 

Ellers brukte jeg følgende verktøy:

drill, skrutrekker, båndsliper/sandpapir, baufil, hullbor(for viftehull), loddebolt(for ledninger) div tenger og klemmer samt spesiallimet for metall. Det meste av dette går greit å låne eller kjøpe skulle jeg tro.

Det viktigste er å ha en god plass å jobbe på, feks i en garasje eller ett skikkelig verksted. Slik at du får god støtte og plass til å jobbe.

 

Jepp det er moro å bygge selv fra scratch :D

Mye slit i byggeperioden, men så mye beundring i ettertid :p

Regn med at kameratene dine begynner å spørre deg om råd når de skal case-modde, og at folk spør deg om maskina på LAN ;)

 

Marti: du vet du forplikter deg til en worklogg nå ikke sant ? ;)

Endret av Cybermantix
Lenke til kommentar
Blir vel litt dumt med en worklogg som er nesten helt lik din da :p .

Hehe neida, kan hende du gjør en del forskjellig ;)

Jeg er nok ikke den eneste som ville fulgt med på loggen din :yes:

Intressant å se hvordan andre gjør det. I mitt tilfelle fant jeg ikke noen som prøvde det samme som meg: dvs lage en liten filserver med mange HD'er fra scratch.

Man inspirerer andre vettu.

Lenke til kommentar

Hva brukte du til å skjære hullene i front- og bakplate?

Jeg hadde tenkt til å droppe optisk drev, da jeg under installasjonen bare kan ha kabinettet åpent, og når installasjonen av OS er ferdig bare tar jeg ut det optiske drevet, setter på dekselet og vips, myye bedre plass :) .

Lenke til kommentar
Blir vel litt dumt med en worklogg som er nesten helt lik din da :p .

Hehe neida, kan hende du gjør en del forskjellig ;)

Jeg er nok ikke den eneste som ville fulgt med på loggen din :yes:

Intressant å se hvordan andre gjør det. I mitt tilfelle fant jeg ikke noen som prøvde det samme som meg: dvs lage en liten filserver med mange HD'er fra scratch.

Man inspirerer andre vettu.

Hvis jeg da evt. får rævva mi i gir og begynner å bygge, så skal jeg få mekka en worklog :p .

Lenke til kommentar
Hva brukte du til å skjære hullene i front- og bakplate?

Jeg hadde tenkt til å droppe optisk drev, da jeg under installasjonen bare kan ha kabinettet åpent, og når installasjonen av OS er ferdig bare tar jeg ut det optiske drevet, setter på dekselet og vips, myye bedre plass :) .

Jeg brukte først drill med metallbor, deretter baufil i ett lite håndtak. Prøvde først med stikksag men vibrasjonene ødla mye :(

Til Viftene brukte jeg 79mm hullbor (kosta ca 80 spenn) men hullene ble litt større enn 80mm, heldigvis dekket viftegrillene over det estra rommet. Ville prøvd med kansje 77mm hvis det finnes.

Kan være fordel med litt tykkere alu. plater hvis du skal ha mange hull (som jeg hadde i front & bak panel) 1mm er grei til hele plater, men ble litt svakt med mange hull i seg. 2mm er vel det jeg har sett de fleste bruke.

 

Lurt det med optisk drev ja ;) Neste FMX skal ikke ha noe slikt vrøvl :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...