Gå til innhold

Mitt første prosjekt: FileMantiX


Anbefalte innlegg

0.8mm og 1mm plater vil kunne bære såpass besjkjeden vekt som det er snakk om her. men jeg vil absolutt anbefale deg å ha en slags bærende struktur så aluplatene ikke måtte ta vkta og dermed kunne taes av ved behov.

:hmm: vektreduksjon er viktig for meg, og jeg regner ikke med å behøve å fjerne front/bakpanelene. Men takk for tipset.

Ved å gjøre front-/bak-panel til en del av den bærende konstruksjonen slipper jeg altfor mye invendig struktur og vekt.

Det er jo ikke værre enn å endre på det etterpå hvis det kollapser :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var det endelig på tide med en update!

Utrolig hvor mye man får ting å gjøre når man har ferie ;)

Først og fremst har jeg vært hos Astrup Maskin og kjøpt noen materialer. (Veldig hyggelige og hjelpsomme folk forresten)

Når jeg da så hvor myk aluminiumen var, spes 0.5mm bestemte jeg meg for å følge folks råd og bygge en innvendig struktur. I tilegg er det kun 1mm alu-plater i designen nå. Toppdekselet venter jeg med inntil resten er ferdig og jeg får godsnakka litt med det lokale blikkenslagerverkstedet ;)

men her er den nye arbeidstegningen:

FMX-Beta-4E-Internal-front-thb.jpg

Dette krever mer rør enn jeg allerede har kjøpt, men jeg har da litt tid før skolen begynner :whistle:

Her er ett lite bilde av verktøy og materialer jeg har nå:

Tools-thb.jpgMaterials-Day1-thb.jpg

Ahh, min trofaste Black&Decker båndsliper... den ting den ikke har slipt :p

 

Så litt arbeidsbilder.

Som nevnt skal ting skrus sammen, så det medfører at firkantrørene må ha flater i begge ender.

Tube-unmodded-thb.jpg

Det jeg gjør da er å skjære vekk 3 sider av røret;

Tube-cut-thb.jpg

og til slutt bøye/hamre den siste siden slik at den ligger over hullet.

Tube-finished-thb.jpg

Pussing gjør man litt for hvert steg slik at kantene blir fine og jevne.

 

:( Beklager uskarpe bilder. Jeg hadde litt problemer med kameraet jeg lånte. Men jeg kommer til å oppdatere med skarpe bilder etter neste arbeidsøkt.

 

Da får vi se hvor mye ork jeg har i morgen :innocent:

 

Edit: skarpere bilder

Endret av Cybermantix
Lenke til kommentar

Dette ser ****** bra ut, men åssen skal du gjøre det med switchen, sitter med en 8 porter switch foran meg nå, og den må ha strøm rett fra veggen. Hvis du hadde klart og modde den slik at den får strøm fra psu. så hadde det vært konge. Men da må du vel kanskje ha en litt sterkere psu å? :ermm: Jeg mener det hadde vært litt surt å måtte drasse med en extra kontakt for den lissom! Men det er meg :w00t:

Lenke til kommentar
Dette ser ****** bra ut, men åssen skal du gjøre det med switchen, sitter med en 8 porter switch foran meg nå, og den må ha strøm rett fra veggen. Hvis du hadde klart og modde den slik at den får strøm fra psu. så hadde det vært konge. Men da må du vel kanskje ha en litt sterkere psu å?  :ermm:  Jeg mener det hadde vært litt surt å måtte drasse med en extra kontakt for den lissom! Men det er meg :w00t:

Switchen er fase 2 av prosjektet....

Har tenkt å lodde løs LEDene og borre hull i kabinettet slik at de kommer ut på baksiden, over portene. I dag er de på motsatt side av portene. :(

I tilegg har jeg tenkt på, som du foreslår; å koble strømforsyningen til switchen, en 9V 1.5 A = 13,5W til PC'ens PSU.

Da må jeg bare få laget en respektabel spenningsdeler...

Jeg skal jo liksom kunne slikt, dataingenør-student som jeg er :whistle:

13.5 W mer bringer total (teoretisk) full load opp på: 239.7W, så PSUen burde holde fremdeles :thumbup:

Problemet er bare at adaptern til switchen er ganske (fysisk) stor.. så jeg kommer til å lete etter en mindre en...

Kanskje en som kan forandre fra 12V til 9V av seg selv, så slipper jeg spenningsdeler-kretsen :hmm:

 

Edit: skriveleif.

Endret av Cybermantix
Lenke til kommentar
Du får jo Aspire 520WATT for ca 700kr+frakt hos diverse nettbutikker, kanskje invistere i en slike en? :)

Bare ett par småting med det forslaget:

1. Den er for fysisk stor til mitt bruk. (for dyp) - Kabinettet hadde måttet forlenges med omtrent 5 cm for å få plass til denne.

2. Den leverer dobbelt så mye effekt som det jeg trenger.

Men jeg setter pris på alle tips. :thumbup:

 

Ellers:

I løpet av helga satser jeg på at den bærende strukturen er ferdig. Jeg er ca halvveis i kapping og fiksing av bjelkene. Etter litt prøving og feiling er jeg nå på rett spor.

Men huff, så varmt det er nå for tida... :(

Lenke til kommentar

*Update*

Tubes-thb.jpg

Da er jeg ferdig med å kutte opp, bøye/hamre og pusse "bjelkene" i konstruksjonen. Som dere ser har jeg hatt noen tabber (haugen med avkapp lengst til høyre ).

Men det fine med at når man har tre forskjellige lengder, så begynner man med de lengste, og om de blir feil, har man 2 sjanser til før man må "kaste" røret.

Så jeg har knota det til på 3 lange rør, som da ble til to middels, og en kort... :whistle:

Neste steg; drilling og test-sammensetting.

 

Forresten, her er siste utgave av skissens utseende utvendig;

FMX-Beta-4E-Visual-front-thb.jpg

 

Men nuh skal jeg nyte resten av lørdagen :cool:

Lenke til kommentar

Helt utrolig at du fikk til å jamme inn en kloss i enden av røret for å lage en...vel ende... :blush: Kuttet du bare ut en bit som var akkurat like stor\større som åpningen og deljet til? For å så pusse? Ser jo nesten proft ut....vurderer å lage meg et sånt skjeletkabbis selv (for å så kle det med fin hønsenetting :whistle:)...

 

Edit: Det er mulig at du har skrevet det et sted...men hvordan skal du feste de sammen? Skru dem sammen med muttere eller noe? Og hvordan skal det gå til isåfall?

 

Edit2: Det er søndag i dag da....time for more work? ;)

Endret av Prnkstr
Lenke til kommentar
Kuttet du bare ut en bit som var akkurat like stor\større som åpningen og deljet til?

 

Det er mulig at du har skrevet det et sted...men hvordan skal du feste de sammen? Skru dem sammen med muttere eller noe?

 

vurderer å lage meg et sånt skjeletkabbis selv (for å så kle det med fin hønsenetting )...

 

Det er søndag i dag da....time for more work? ;)

Hvis du ser på post 22 i denne tråden ser du hvordan jeg gikk fram for å lage endene til rørene.

 

Jeg skal bruke selvgjengende skruer, samt ett slags "lim"; "Super-Stål" for å binde "ramma" sammen. Skruer + lim = sterk bæreflate.

 

Hehe, hønsenetting ja, da slipper du å bekymre deg for lufting ihvertfall ;) - Men om det er heeelt estetisk er en annen sak. Finnes jo mange typer netting/gitter da...

 

Jepp, skal prøve å gjøre mer i dag, men jeg må også rydde litt i huset :(...

Endret av Cybermantix
Lenke til kommentar

*MiniUpdate*

Etter å ha gjort ferdig rørene, bestemte jeg meg for å begynne på platene.

Jeg slet litt med å kutte platene med sirkelsagen min, så jeg bestemte meg for å stikke en tur til den lokale blikkenslageren. Han kappa og bøyde til platene mine fint og nøyaktig på bare 10 minutt. Beste 50 kr jeg har brukt :D

Her ser man harddiskracket før jeg begynner med drilling og skruing;

HD-Rack-1-thb.jpg

 

Deretter tok jeg for meg en "test-plate" for å øve litt med stikksaga. Å lage 80mm viftehull var ikke videre lett, så jeg skaffet meg ett 79mm hullbor (er det det heter?) og da var det grei kjøring.

Gjett hvilket hull er laget med hva ;)

Practice-plate-1-thb.jpgDrill-79mm-thb.jpg

 

Men nå skal jeg på ett knøtte-LAN hos en kompis i noen dager, så neste update blir vel til torsdag-fredag.

Lenke til kommentar

ett godt bevis på at rett verktøy er gull verdt.

 

ps. hvordan har du tenkt å feste platene?

 

pop nagler blir fint og temmelig enkelt å bruke og.

 

husk litt vibrasjonsdempende gummi mellom ting og tang så reduserer du risting osv.

Kan være til litt hjelp når du skal ha så mange disker inn i ei boks.

 

 

*følger med*

Lenke til kommentar
ps. hvordan har du tenkt å feste platene?

husk litt vibrasjonsdempende gummi mellom ting og tang så reduserer du risting osv.

Fester med skruer.

Frontpanelets skruer dekkes av Plexi-glasset, som jeg skal lakkere i bakkant.

 

Gummi er fine greier ja, har lagt opp til det på harddiskene og slikt.

 

Xpresion;

Kopiere? Hmm... kanskje jeg må ta Copyright :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...