Gå til innhold

Mitt første prosjekt: FileMantiX


Anbefalte innlegg

Trial av Sketchup kan du laste ned fra www.sketchup.com

Jeg har ikke noe sted å hoste filen for øyeblikket, så om noen kunne tipse meg om ett sted for slike filer så si ifra :)

merk:Sketchup-Filen jeg har siste versjon jeg laget på data, jeg kommer nok til å oppdatere tegninga senere ettersom jeg har testet ut FileMantiX. Jeg kan allerede nå se for meg endringer som kan gjøres, blant annet er viftegrillene i fila litt mindre enn de egentlig er. :hmm:

 

PS: Fila tar bare 560K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*Update*

Da har jeg jobbet litt med el. kabler og slikt på skolen i dag.

og fikk god hjelp fra gutta på labben der.

Jeg har 2 stk 1-2 drevkabler som jeg skal ha i FileMantiX grunnet at poweret ikke har nok utganger. Disse var desverre litt lange:

PowerCbl-1-Unmodded-thb.jpg

Derfor kappet jeg de ned;

PowerCbl-2-Cut-thb.jpg

tvinnet endene rundt hverande og la ett lag med loddetinn.

PowerCbl-3-twisted-thb.jpg

Til slutt en krympeslange over.

PowerCbl-4-covered-thb.jpg

Tadaa;

PowerCbl-5-Done-thb.jpg

 

Da, med ferdige power-kabler, kunne jeg montere hardwaren! :D

Hw-Mounted-1-thb.jpg

Hw-Mounted-2-thb.jpg

Hw-Mounted-3-thb.jpg

Hw-Mounted-4-thb.jpg

Som dere ser ble det trangt selv uten switchen montert!

Ett par ting jeg har tenkt å gjøre er å bytte ut flatkablene med noen kortere, kanskje runde kabler. Trenger bare kabler med ett punkt på. Så snart jeg finner hvor jeg la HD-kabelen til Shuttle'en min er det tut og kjør da den er akkurat passe lengde. Det vil nok hjelpe litt.

Den gjennomfører POST uten problem, og S-ATA-kontrolleren finner alle disker!!! :D

Nei nå skal jeg sette i gang å installere!! :D

Lenke til kommentar

Jeg syntes jeg nesten måtte nevne dette;

det finnes en en norsk clan som har blitt "inspirert" av navnet på maskina mi.

De kaller seg FileMantiX - FmX og har nettside her: www.filemantix.tk

Jeg sendte pm til FuZzY^ og han bekreftet dette;

Hehe, vi fikk iden på clan navnet av din worklog ja 

Bare for å være klar er jeg IKKE medlem av denne klanen, og jeg gir relativt blaffen i om de bruker det navnet eller ikke...

Bare synd at folk ikke har bedre fantasi ;)

Lenke til kommentar
Ja det hjelper å lakke for det hindrer fuktighet/kondens å komme til metallet. Det heter ikke akkurat råtning da, men korrosjon/rust (rust er fra stål, bare som ett eksempel)

jaja, dersom han har hatt box'n så lenge at det blir noe problem, kan det være på tide å bygge ny :thumbup:

 

btw, SWEET!

Lenke til kommentar

*Update*

Først må jeg si takk for masse skryt og flotte tilbakemeldinger, jeg blir jo flau :blush:

I uka som var har jeg installert software på maskinen, planen min om å bruke Win2K gikk i dass når jeg ikke fikk brukt firewall, virus og ftp-softwaren min der...

Derfor er WinXP Pro installert nå. Linux kan det hende at det blir etterhvert, når jeg er bedre kjent med det og har fått tak i tilfredsstillende software. Slikt kan dere tipse meg om i denne tråden

I tilegg har jeg mekka litt på switchen som jeg skulle ha :)

Slik så den ut når jeg fikk den;

Switch-1-Unmodded-thb.jpg

Det første jeg gjorde var å ta ut innmaten;

Switch-2-Circuit-thb.jpg

Deretter loddet jeg av strømforsynings-kontakten og loddet på en spenningsregulator som endrer fra 12v til 9v (det switchen bruker). Takk til tipset fra ddd-king i denne tråden, samt diverse innlegg i Elektronikk-forumet som diskuterte denne typen ting.

Switch-3-Pwr-modded-thb.jpg

Etter å ha testet at switchen fungerte fremdeles, begynte jeg arbeidet med å montere den i kabinettet. Jeg brukte da dekselet som basis, og fjernet først den siden der portene stakk ut. Deretter borret jeg fire hull, 2 på hver side som jeg kunne ta skruer igjennom;

Switch-4-Rack-thb.jpg

På venstre side i bildet kan dere se at den er skrudd med selvgjengende skruer til "søyla" og på høyre side har jeg brukt bolter og muttere. Den vesle flaten dere ser skal jeg feste dobbeltsidig teip på så den sitter litt bedre mot bakplata, for å redusere belastningen på skruene når man dytter inn LAN-kablene i portene.

Her har jeg satt inn innmaten;

Switch-5-In-Rack-thb.jpg

Og her ser man "innenifra" kabinettet;

Switch-6-Covered-thb.jpg

Jeg har vurdert å lodde løs LEDene og feste dem i bakplata, men det får jeg evt gjøre i en evt revisjon av FileMantiX om en stund. Jeg har allerede tanker om hva jeg kunne forbedret ;)

Jeg må forresten takke min klassekamerat Vidar, som hjalp meg med å få loddet løs strømkontakten på switchen :thumbup:

Jepp, neste update regner jeg med ett billedgalleri av det ferdige produktet i sitt naturlige miljø :p

Jeg skal forresten på LAN med den til helga :D

Endret av Cybermantix
Lenke til kommentar
skal du ha en permanent kabel som går fra boksen og inn i switchen eller? (TP altså)

 

og hva skal du ha av software på den? en linux distro og fjernstyring?

1. Ja, en mer eller mindre permanent TP Cat 5 kabel (eller to) skal jeg lage til og koble opp.

 

2. WinXP fjernstyrt med NetOp er installert akkurat nå. Men tenker på Linux og fjernstyring etterhvert... Driver med Linux-prosjekt på skolen, så regner med å sitte med endel kunnskaper etterhvert.

Lenke til kommentar

NetOp er det for fjernstyring?

 

for om du skal bruke kassa som LAN server (router, filserver, dedicated game, DHCP osv) funker det vel ikke bare med XP?

 

hadde ikke vært mulighet for å mekke så nettverkskortet du skal bruke fra mantix til switchen kobles innenhus da, så bare fjerner du en port fra switchen? så slipper du liksom en kabel som henger. ikke at denne trenger å henge så mye da...

 

tips for videreutvikling:

innendørs HAUK koblet til switch.

liten liknende boks for ekstra disker.

managed switch, så den kan brukes fullt ut som server.

Lenke til kommentar
NetOp er det for fjernstyring?

 

for om du skal bruke kassa som LAN server (router, filserver, dedicated game, DHCP osv) funker det vel ikke bare med XP?

 

hadde ikke vært mulighet for å mekke så nettverkskortet du skal bruke fra mantix til switchen kobles innenhus da, så bare fjerner du en port fra switchen? så slipper du liksom en kabel som henger. ikke at denne trenger å henge så mye da...

 

tips for videreutvikling:

innendørs HAUK koblet til switch.

liten liknende boks for ekstra disker.

managed switch, så den kan brukes fullt ut som server.

1. Jepp - NetOp Remote Control, ver 7.60 er nyeste. Veldig bra, kan kjøre kryptert osv...

 

2. Bruker den som FTP-server og filserver, ikke noe ruting eller DHCP. Ei heller dedicated game foreløpig. Jeg skal innrømme at XP ikke er det mest ideelle da, men som nevnt ble det bare krøll med Windows 2000, og Linux vurderer jeg etterhvert....

 

3. Joa, tenkt på det. Men jeg nøyer meg med å lage en kort TP kabel (eller to) selv.

 

4. Hehe... selv er jeg rimelig fornøyd med den, og har ikke så mye penger igjen at jeg kommer til å bygge noe nytt på ett år eller to.

Lenke til kommentar

*Final? Update*

Jah... da tenkte jeg skulle oppsummere litt om det jeg har gått igjennom.

Hardwaren ble til slutt:

Mini-ITX Hovedkort med 1GHhz Via C3 prosessor: VIA EPIA CL10000

512MB TwinMos DDR333 RAM fra den gamle maskinen

Plextor PX-708A DVD-brenner (fra den gamle maskinen)

S-ATA RAID kontroller: HighPoint RocketRAID 1640 (4 porter).

5x7200RPM Harddisker:

1x250GB WD Caviar 8MB Cache P-ATA (hadde fra før - kjøres som systemdisk)

4x250GB WD Caviar 8MB Cache S-ATA RAID editon - Kjøres i RAID 5; effektiv lagringsplass 698 GB

2x80mm Pabst vifter montert i front

Strømforsyning: Fortron/Source, 250W, MicroATX / PS3

Switch: N-Way 16port 10/100

Utvendige mål ble på:

Bredde: 21,2 cm

Høyde: 21,7 cm + ben = ca 22cm

Dybde: 34 cm

 

Etter forespørsel: her er bilder når jeg setter inn hardwaren:

Først hovedkort, switch og RAID-kontroller;

Asbly-1-MB-RAID-thb.jpg

Deretter kabler og strømforsyning;

Asbly-2-PWR-thb.jpg

Deretter HD-racket;

Asbly-3-HD-thb.jpgAsbly-3-HD-side-thb.jpg

Til Slutt DVD-brenneren;

Asbly-4-DVD-R-thb.jpgAsbly-4-lside-thb.jpgAsbly-4-rside-thb.jpg

Til slutt: - her er maskinen i sitt hjemlige miljø; skrivebordet mitt sammen med min Shuttle SN85G4 :love: ;

In-Desk-thb.jpg

Her pleide det før å stå ett Chieftec Midi-tower... digg med å få frigjort plassen :D

Hadde flere bilder av den fra utsiden, men disse var dårlige...

Jeg får ta noen bilder til helga da jeg er på LAN dersom noen skulle ønske det.

 

Litt om arbeidet

Siden dette var mitt første casebuild-prosjekt og også mitt første forsøk på å bearbeide aluminium, - har jeg slitt endel. Riktig verktøy og kunnskap har vært mer eller mindre fraværende ;) men jeg har klart å hale det i land.

Eneklte lærepenger har jeg fått:

*Vent med å planlegge/tegne ting "nøyaktig" inntil du har ALLE komponentene i hånda, og kan måle de opp selv.

*Forvent ikke at du kan få alt vinkelrett, beregn litt slark.

*Ikke vær redd for å gå til proffene å spørre, det koster deg tid og penger å prøve ting på måfå (sirkelsag+1mm Alu-plate = HUFF)

*Sørg alltid for å måle ting opp 2-3 ganger eksta FØR du kutter/driller...

*Godt underlag er viktig, skikkelige fester for å feste materialene du driller/kutter i er essensielt.

*Seff: Godt verktøy er halve jobben.

*Hvis du ikke har arbeidet med slikt materiale før, kjøp gjerne litt ekstra som du "øver" deg på først...

osv....

 

Jepp, da sier jeg takk for masse hyggelig respons og gode råd.

Nå vil jeg slutte å mekke på, og isteden bruke maskinen :whistle:

 

edit: Leif...

Endret av Cybermantix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...