Gå til innhold

6800 Ultra vs 800 XT

Boralis

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Allså for å si det sånn, at det kommer stadig vekk nye skjermkort og det er helt normalt i dataverdenen, alt du kjøper kommer det noe nytt av neste kvartal eller det etter der igjen.... men når man først kjøper noe så må man tenke på hva som er mes fornuftig å kjøpe seg og hvor mye utbytte har du av fks..

En P4 3.4 (northwood eller prescott) 800fsb som du kjøper nå også kommer det nytt oprativ system som støtter 64bit om 1-2år, da ville det ha vert mer lønnsomt og koste på seg en Amd 754 eller 939 sokkel system med en 3400+ prossesor, som støtter 64bit. :yes:

allså dette er likt nå mellom ATi og Nvidia, allså at ATi bygger opp av den gamle R300 og bruker det på den Nye R420 brikken og delvis ny arkitektur å bruker en PS 2.1 som da er en oppgradert versjon men som oppererer med en annen virkning! Men Nvidia bruker helt ny arkitektur og oppgraderer til SM 3.0. :hm:

Sm 3.0 vil sikkert støtte nye spill bedre, men som sakt ingen av topp modellene er i salg enda så jeg kan ikke fast slå alt av dette her, jag nå har skrevet... :blush:

dere vil sikkert pirke på noe av deg jeg ha sakt, det gjør dere nesten vær gang  ;)

Er helt enig jeg! :)

er nvidia sin brikke konstruert helt fra scratch? sikkert smart trekk av nvidia etter den forrige floppen(?) så kundene ikke forhåndsdømmer produktet.

ati sin brikke bygger selvfølgelig videre på suksessen så kundene fortsetter å handle de glimrende produktene deres.

sannheten er den gylne middelvei. <- bare noe svada som stammer fra noen som trodde jorda var flat. :laugh:

Endret av Peder82
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei . nv40 er er ikke bygd helt fra scratch . De tok med seg litt fra nv30 . R420 igjen er bygd på r300 designet , bortsett fra ps2.0b og ny minnekontroller .

Grunnen til at 6800ultra extreme ikke kom var fordi man ikke kunne produsere de i store mengder . For 6800ultra extreme var ikke annet enn håndplukkede 6800ultra med anen bios

Skrevet
Merlin jeg skal hjelpe deg å forklare utsagnet slik at de guttene forstår hva du mente...

ATI ØNSKER å være best. Altså bedre enn nVidia. Merlin sa ikke at ATI er best...løs nøye!!!

Takker Betroz, godt at noen skjønte hva jeg mente ihvertfall ;)

Skrevet

Joda skal selge det .

Men en annen ting , ser at 6800 kortene har utgang for to skjermer ,men leverer de da med overgang for de som har den gode gamle typen ?

Skrevet (endret)

Vel Snekker`n, jeg ser mest fram til å kjøpe et X800XT PE, det på grunn av de fleste tester jeg har sett vinner det med AA og AF påskrudd. Ytlelse generelt altså, men det varierer på hvordan man ser det. 3Dc teknologien også er positivt fra ATi sin side.

NVidia har jo den fine den nye shaderen sin som folk har testet i f.eks Far Cry. Men kan si dette er i det litt tidligste stadium for 6800, det tar godt på kortet og ville ikke sett for meg og spille noe særlig med den shaderen på dette kortet.

6800 Ultra yter iallefall meget godt i høye oppløsninger men ofte ikke med AA og AF skrudd på. OpenGL er NVidia sitt felt, ja.

må nok få solgt mitt 9800xt hercules jeg også ja gitt.. :love:

edit: ville bare legge til hvor du har blitt på msn, igjen? :)

Endret av Chris88
Skrevet

Er fortsatt på msn jeg, vet ikke hva som skjermen har noe problemer, noen kommer ikke gjennom til meg andre kommer gjennom selv om jeg ikke er logget på :hmm::hmm:

Skrevet
NVidia har jo den fine den nye shaderen sin som folk har testet i f.eks Far Cry. Men kan si dette er i det litt tidligste stadium for 6800, det tar godt på kortet og ville ikke sett for meg og spille noe særlig med den shaderen på dette kortet.

6800 Ultra yter iallefall meget godt i høye oppløsninger men ofte ikke med AA og AF skrudd på. OpenGL er NVidia sitt felt, ja.

Hehe... Jeg vet ikke om "folk" har testet SM 3.0, som du sikter til her. Man trenger DX9.0c og en patch til Farcry som implementerer SM 3.0 for å bruke det. Så vidt jeg vet så er ikke dette sluppet enda?

Det finnes beta-drivere på nettet som skal ha SM 3.0 støtte da...

Men jeg tror du har misforstått litt når du skriver at "shaderen tar godt på kortet"...regner med at du mener den krever for mye ressurser? Vel, poenget med SM 3.0 er at man har mulighet til å lage like avanserte shadere som i sM 2.0, men at de blir raskere å utføre, og derfor gir bedre ytelse! :) Det er teorien hvertfall...

Skrevet
' date='29/06/2004 : 14:40']

Hehe... Jeg vet ikke om "folk" har testet SM 3.0, som du sikter til her. Man trenger DX9.0c og en patch til Farcry som implementerer SM 3.0 for å bruke det. Så vidt jeg vet så er ikke dette sluppet enda?

Det finnes beta-drivere på nettet som skal ha SM 3.0 støtte da...

Men jeg tror du har misforstått litt når du skriver at "shaderen tar godt på kortet"...regner med at du mener den krever for mye ressurser? Vel, poenget med SM 3.0 er at man har mulighet til å lage like avanserte shadere som i sM 2.0, men at de blir raskere å utføre, og derfor gir bedre ytelse! :) Det er teorien hvertfall...

Ja jeg mener den krever for mye ressurser, kortet drar jo men det blir litt i det tyngste laget. NVidia hadde testet SM 3 shaderen og de sa den dro "spillet" i en decent framerate, dette var ikke spill men heller en liten spillbar test. Jo, folk har testet den.

Skrevet
Ja jeg mener den krever for mye ressurser, kortet drar jo men det blir litt i det tyngste laget. NVidia hadde testet SM 3 shaderen og de sa den dro "spillet" i en decent framerate, dette var ikke spill men heller en liten spillbar test. Jo, folk har testet den.

Den FarCry demostrasjonen har en god del effekter som retail versjonen ikke har, bla outdoor stencil volumes og offset mapping og dette er ikke SM3.0 spesifikke effekter.

PS3.0 skal ifølge Crytek brukes til å forbedre ytelsen i retail versjonen av FarCry.

Skrevet (endret)

Dette er utrolig irriterende, jeg kan rett og slett ikke huske sist to konkurrerende grafikkort var så like i ytelse og funksjonalitet. Slik som ting er nå, så klarer jeg rett og slett ikke å bestemme meg for hvilket kort jeg vil ha. I den forbindelse så er det tre ting jeg trenger å få oppklart.

1.

Hvor ille er støyen fra Nvidia kortene? (Jeg grøsser fortsatt når jeg tenker på støyen fra de første FX kortene. *DUST BUSTER 2000 TM* )

2

Det ingen har nevnt noe om enda er støtten for dual screen i spill. Nvidia har hatt støtte for dette en stund, og jeg regner med at de nye kortene også har dette. ATI derimot hadde ikke dual screen støtte på den forrige generasjonen av kort, så jeg er noe usikker om de har fått det nå. Er det noen som vet?

3. Er det noen merker som utmerker seg for tiden? Før så hadde jeg uten tvil kjøpt asus, men nå har jeg ikke peiling på hva som er bra. Bundle + Vifte løsning har ganske mye å si.

Det jeg er ute etter er et kort som er støysvakt, har dual screen support i spill og har en ok bundle. Pris spiller ingen rolle så lenge 5000 kroner ikke overgås med mer enn en hundrelapp eller to.

Endret av Oblivion

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...