Gå til innhold

Erfaringer med Asus Notebook S5200N/S5600N


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mulig å bytte CPU på celeron-varianten senere? Har tenkt å kjøpe meg den billigste modellen (vanskelig å skvise inn noe mer på et slunkent studielån), men tenkte at jeg kanskje kunne investere i en 1,5gzh pentium-m senere siden den bruker mindre strøm. Siden de selges løst i mange butikker så tenkte jeg at det må gå an å bytte ut, right?

Lenke til kommentar

Det er mulig. F-r-e-d-r-i-k har byttet fra celly til P-M. Om det er for å spare strøm tror jeg ikke det er store forskjellen, for C-M'en har også mulighet for å klokke ned med et tastetrykk (manuelt, ikke speed step). Tror ikke P-M'en varer så mye lenger med samme batteri, men har høyere ytelse. Kanskje det til og med støtter P-M 1,7. Det er jo en fin oppgradering i fremtiden.

å kjøpe cpu, ram og raskere disk vil være en bra oppgradering når C-M 1,3'en begynner å dra på åra?

Lenke til kommentar
Det er mulig. F-r-e-d-r-i-k har byttet fra celly til P-M.  Om det er for å spare strøm tror jeg ikke det er store forskjellen, for C-M'en har også mulighet for å klokke ned med et tastetrykk (manuelt, ikke speed step). Tror ikke P-M'en varer så mye lenger med samme batteri, men har høyere ytelse. Kanskje det til og med støtter P-M 1,7. Det er jo en fin oppgradering i fremtiden.

å kjøpe cpu, ram og raskere disk vil være en bra oppgradering når C-M 1,3'en begynner å dra på åra?

Er vel ente gang jeg sier det nå :p : Jeg har oppgradert til 1,7GHz Pentium M Dothan. Jeg merket ikke noe forskjell i batteritid, men derimot en ytelsesøkning. Det å sette ned CPU hastighet virker på samme måte som med Celly varianten. I SP2 kan jeg faktisk sette helt ned til 25%. :)

 

Det eneste som er dumt er at ytelsen synker drastisk ved bruk av batteri. SpeedStep kutter med sverd på ytelsen din. Merker dette spesielt i spill :cry: .

 

Mvh. Fredrik

 

Edit: Kunne kjørt en runde med benchmarks om noen skulle være interessert. Tenkte å prøve PCMark04, 3Dmark, SiSoft-sandra (HDD ytelsen) og Super-Pi ihvertfall. Kom med forslag, har ikke mest peiling på benchmarks ;)

Endret av F-r-e-d-r-i-k
Lenke til kommentar
Det er mulig. F-r-e-d-r-i-k har byttet fra celly til P-M.  Om det er for å spare strøm tror jeg ikke det er store forskjellen, for C-M'en har også mulighet for å klokke ned med et tastetrykk (manuelt, ikke speed step). Tror ikke P-M'en varer så mye lenger med samme batteri, men har høyere ytelse. Kanskje det til og med støtter P-M 1,7. Det er jo en fin oppgradering i fremtiden.

å kjøpe cpu, ram og raskere disk vil være en bra oppgradering når C-M 1,3'en begynner å dra på åra?

Er vel ente gang jeg sier det nå :p : Jeg har oppgradert til 1,7GHz Pentium M Dothan. Jeg merket ikke noe forskjell i batteritid, men derimot en ytelsesøkning. Det å sette ned CPU hastighet virker på samme måte som med Celly varianten. I SP2 kan jeg faktisk sette helt ned til 25%. :)

 

Det eneste som er dumt er at ytelsen synker drastisk ved bruk av batteri. SpeedStep kutter med sverd på ytelsen din. Merker dette spesielt i spill :cry: .

 

Mvh. Fredrik

 

Edit: Kunne kjørt en runde med benchmarks om noen skulle være interessert. Tenkte å prøve PCMark04, 3Dmark, SiSoft-sandra (HDD ytelsen) og Super-Pi ihvertfall. Kom med forslag, har ikke mest peiling på benchmarks ;)

Ta en titt på SpeedswitchXP som du finner her. Denne gir deg bedre kontroll med speedstep under Windows Xp og lar deg sette hastigheten også ved batteridrift. Fungerer meget bra.

Lenke til kommentar
Ta en titt på SpeedswitchXP som du finner her. Denne gir deg bedre kontroll med speedstep under Windows Xp og lar deg sette hastigheten også ved batteridrift. Fungerer meget bra.

Takker og bukker :yes: , men jeg synes det er merkelig at programmet gjenkjenner CPU'en min som Banias :hmm: .

 

Men kutt ned på quoten, hvis ikke blir innleggene unødvendig lange ;) .

Lenke til kommentar
[

..... jeg synes det er merkelig at programmet gjenkjenner CPU'en min som Banias :hmm: .

 

Men kutt ned på quoten, hvis ikke blir innleggene unødvendig lange ;) .

Point taken. Og forresten, jeg disponerer i øyeblikket en Dell Lattitude X300 og programmet gjenkjenner min CPU som en "Banias" også. Men utover det fungerer programmet utmerket og jeg har etter litt justering fått til rundt 15-20% bedre batterilevetid ved "lett" bruk (tekstbehandling etc). Så jeg kan anbefale dette programmet uansett om du har "bananas cpu" eller ei. :thumbup:

Lenke til kommentar
Vurderer sterkt å kjøpe meg en sånn etter å ha lest litt i denne tråden!

 

Hadde noen giddi å tatt noen bilder av maskina og en hånd/flaske/ect slik at jeg kan få et intrykk av størrelsen??

Både hender, flasker og "etc" er sterkt variabelt store, vær mer spesifik. Men finnes bilder i denne tråden som skal dekke de fleste behov, tror jeg.

 

Hilsen ponke

Lenke til kommentar

Har ikke orket å bla igjennom alle siden ennå, men får vel det da...

 

En flaske er stort sett ganske greit å sammelikne med. Men det er samme hva det er.

 

EDIT: Har funnet noen bilder i denne tråden og på internett. Takk for en fin tråd, kommer nok til kjøpe denn snart. *glede seg til studielånet kommer*

Endret av torsk
Lenke til kommentar
OK. Nå har jeg dunka og bøyd på lokket bak skjermen all så lang tid, uten å bli klok på hva slags materiale det er. Mener å ha lest at det er en blanding av karbon og alu? Er jeg helt på jordet? :hmm:

Light yet Solid – Carbon Fiber Alloy.

  - Built upon carbon fiber (CF) alloy, 120% stronger than conventional material

 

Tror ikke det er karbonfiber og aluminium. Føles og høres mer ut som karbonfiber og plast. Tøft er det ihvertfall uansett :D

Lenke til kommentar
Hva har dere betalt for deres ASUS-pcer??

Ifølge Barbara.no skulle den modellen med 60GB harddisk og 512 MB ram

koste rundt 14 tusen etter studentrabatt, men inkludert operativsystem..

 

Så...studenter; Hvilken pris fikk dere ASUS S5200N for med studentrabatt???  :hmm:

har du kikket hos butikkene som selger maskinen?

 

10536 betalte jeg, da 800kr ble trekt fra for OS

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar

Jeg har betalt følgende:

 

S5609 1,3GHz 256/30 8427,-

S5626 1,5GHz 512/60 11177,- (Fikk riktignok 1,6GHz) :love:

 

Begge maskinene uten windows. Priser er UTEN MOMS!

 

Ble riktignok heller aldri avkrevd studentleg eller noko slikt...

:whistle:

 

EDIT: Frakt på ca. 150,- per kolli kom utenom....

Endret av Mezzy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...