Gå til innhold

Erfaringer med Asus Notebook S5200N/S5600N


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg gikk til innkjøp av en Asus S5200a for et halvt år siden.

Maskinen er knall, men jeg gjorde en liten flause her om dagen.

Jeg var i forelesning, og ved endt time så klappet jeg maskinen isammen i full tro om at den vill gå rett i standby, la den i sleeven sin og pakket den ned i sekken.

Det jeg ikke fikk med meg var at windows(bless Gates) ikke klarte å avslutte et program som kjørte, så maskinen kjørte fremdeles når den lå inne i sleeven.

Da jeg kom hjem, merket jeg at ryggen min var litt i det klammeste laget, jeg reiv av meg sekken og tok opp en rimelig heit Asus S5200a, den viste da en cpu temp på ca 52-55 grader celcius.

 

Jeg slo av maskinen og lot den kjøle seg ned i 24 timer.

Ingen feilmeldinger eller noe whatsover.

MEN det jeg har merket er at cpu temp alltid liggere høyere enn det den gjorde før, før lå den stabilt <40grade (da med cpu voltage control på 6x 0.7v med programmet Notebook hardware control Personal Edition, www.pbus-167.com)

 

Etter ikke lang tid etter oppstart, kanskje 20min går den alltid opp på ~45grader, og dette medfører at vifta begynner å gå på det svakeste nivået...

Det er ikke mye, men fremdeles litt ufint når den var helt stille før, den svake vifta begynte kun å gå hvis jeg straffet maskinen ekstra mye...

 

Er det noen som har tips om hva jeg kan gjøre, evt hva som kan ha skjedd når den ble så varm i sekken?

 

FOTNOTE:

Er det noen som har fått Ubuntu til å kjøre proper på denne maskinen(s5n,s5200a,s5200n)?

Jeg prøvde, og det eksisterte ikke noe intelligent fancontrol så maskinen ble kjørerende på FULL vifte hele tiden. noe som er rimelig skremmende..

 

:w00t:

Håper på svar.

Ha en ellers god sommer godtfolk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

cato <3

det kaller jeg responstid =)

 

høres bra ut at pentium-m skal tåle såpass, hva er symptomene på en prosessor som har blitt utsatt for for stor varme?

gentoo er desverre for hardcore for meg, linux i generales er faktisk for hardcore for meg :) med mindre det funker rett ut av pakken, MEN det skal ikke hindre meg i å prøve..

 

en ting, WLAN krever det mye cpu?

Ser maskinen pulser 8%<cpu<50% , når jeg kun kjører firefox,wlan,NOD og notebook control...

Endret av propellen
Lenke til kommentar
Tror det kommer ann på krypteringen, er ikke sikker.

Har ikke hatt windows på maskinen min på veldig lenge :)

6285059[/snapback]

mkay.

holder maskinen din helt kjeft?

og hvilken cpu temp ligger den på normalt?

 

EDIT:

hva kan ha skjedd? hvorfor stabiliserer min cpu seg på 5-8grader mer enn før?

 

Er det noen som bruker noe Cpu fan/voltage/speed control på denne maskinen?

Endret av propellen
Lenke til kommentar

Nei, den durer veldig svakt.

Tvinger den til å kjøre i 600mhz og da ligger den på 56C (bruker den som regel i stresslessen og da tror jeg at jeg sperrer litt for kjølelufta)

 

Edit:

Også har jeg en av de eldre Pentium-M CPUene som "bare" har 512kb L2 cache.

Endret av CAT0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...