Gå til innhold

Erfaringer med Asus Notebook S5200N/S5600N


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en studentmaskin som skal fungere som et supplement til min stasjonære hjemme. Denne maskinen skal brukes til skole, og må derfor være lett å ha med seg, samt ha et reativt greit pris/ytelse forhold. Topmodeller i den ultraportable klassen er derfor uaktuellt.

 

Jeg har siklet litt på den 1.3kg tunge Asus Notebook S5200N-Combo som finnes på denne adressen:

http://www.quad.no/shop/htmlDetaljer/S5200-COMBO1540.asp

 

Med 1.2 P4-m og centrinooppsett, ser det ut som en grei maskin. Den har desverre kun 256mb ram, men jeg har ikke planer om å bruke den til krevende applikasjoner, så det burde allikevel holde..

 

11836kr er heller ikke galt, med tanke på at det er ganske god bundle på maskinen.

 

Er det noen som har erfaring med den maskinen og har testet den?

 

Hvis noen har noen andre gode forslag i samme prisklasse, altså MAX 15500kr (absolutt grense) taes de i mot med takk.

 

Etter at denne tråden har blitt rimelig stor og forholdsvis vanskelig å bla gjennom har jeg bestemt meg for å samle den viktigste informasjonen i dette første inlegget.

 

Asus S5200n eller nå kalt asus s5600n, er en ultraportabel bærbar datamaskin, som har vist seg å kunne konkurere med andre ultraportable modeller med mye høyere pris. Noe av grunnen til dette er den meget gode bundelen som følger med maskinen.

 

Kan nevne hva som medfølger alle modellene:

 

- 2stk batterier

- cd-rom/rw

- trådløs mus

- bæreveske

- beskyttelsesetui

- 64mb USB minnepenn

- klistremerker til touchpad

- "nøkkelring"

 

Nå har det i det siste vist seg at det kun følger med 1stk batteri på de seneste modellene, men det er ikke avklart ennå hvorvidt dette skal ettersendes til de uheldige.

 

Modellene som er på markedet i dag er:

 

quad.no:

Modell: S5609N-BP m/winXPpro

12.1 tommers XGA skjerm 1024x768

Pentium-M 1,3GHz CELERON CPU

256MB DDR RAM

30GB HD (4200rpm)

64MB skjermkort

Ekstern DVD/CD-RW-combo

Innebygget 802.11g Wireless LAN

ANNET: 3 x USB 2.0, 1 x VGA, 1 x Firewire, 1 x PCMCIA

Mål: 275x223x17-25mm (wxdxh)

Vekt: 1.3kg

 

Pris: 12 529

Studentpris: 11 336

 

Modell: S5626N-BP m/winXPpro

12.1 tommers XGA skjerm 1024x768

Pentium-M 1,5GHz CENTRINO CPU (Dothan, 90nm, 2MB L2)

512MB DDR RAM (maks 1024MB)

60GB HD (4200rpm)

64MB skjermkort

Ekstern DVD/CD-RW-combo

Innebygget 802.11g Wireless LAN

ANNET: 3 x USB 2.0, 1 x VGA, 1 x Firewire, 1 x PCMCIA

Mål: 275x223x17-25mm (wxdxh)

Vekt: 1.3kg

 

Pris: 15 995

Studentpris: 14 746

 

PSdata.no

 

Modell: S5642N-BP m/winXPpro

12.1 tommers XGA skjerm 1024x768

Pentium-M 1,6GHz CENTRINO CPU (1MB L2)

512MB DDR RAM (maks 512MB)

60GB HD (4200rpm)

64MB skjermkort

Ekstern DVD/CD-RW-combo

Innebygget 802.11b Wireless LAN

ANNET: 3 x USB 2.0, 1 x VGA, 1 x Firewire, 1 x PCMCIA

Mål: 275x223x17-25mm (wxdxh)

Vekt: 1.3kg

 

Pris: 14 378

 

Denne informasjonen er tatt direkte fra de respektive netbutikkene og kan ha feil og mangler. De seneste versjonene har tråløst nettverkskort med G standard, mens de eldre har kun den tregere standarden B. Det kan altså virke som om psdatamaskinen er en eldre maskin, og vanskeligere å oppgradere enn quad.no sine modeller. Dette fordi PSdata også oppgir at det ikke er mulig å oppgradere rammen til over 512mb. Det sviver også rykter om at bundelen ikke er like god hos psdata som hos quad.

 

Den maskinen som har fått mest oppmerksomhet er uten tvil celeron versjonen. Til sin relativt lave pris har den vunnet mang en students hjerte og etterspørselen etter nettop denne modellen har vært enorm. Det er faktisk over en måneds ventetid på å få tak i en slik maskin!

 

Utseende og byggekvalitet:

 

Som sagt veier denne maskinen ikke mer enn 1.3kg med det lille batteriet tilkoblet. Byggekvaliteten kan sies å være veldig bra, og skjermen er godt avstivet. Etter å ha hatt denne maskinen med meg en del, får jeg stadig kommentarer om hvor liten og lett den ser ut. Jeg kan ikke nekte for det, den ser fantastisk ut!

 

Amriden har tatt noen bilder. Her er de!

 

Trykk på bildene for å se dem i full størrelse

tmbBakmedlitebatteri.jpg

 

tmbBakmedstortbatteri.jpg

 

tmbB%e6reveske.jpg

 

tmbCDRWDVDEnhet.jpg

 

tmbEkstraUtstyr.jpg

 

tmbMaskinenfront.JPG

 

tmbMusmedsender.jpg

 

tmbSidemedstortbatteri.jpg

 

tmbTastatur.jpg

 

 

Ytelse:

En skal ikke forvente at en ultraportabel maskin skal yte best. Men selv om undertegnede gikk til innkjøp av en celeronmaskin yter den akseptabelt i alle dagige gjøremål. Dvs: programmering, surfing, word/exel og filmtitting.

 

Jeg har tatt noen ytelsestester ved hjelp av SisoftSandra og dette er dataene jeg kom ut med:

 

De forskjellige hastighetene er modus prosessoren står i ved forskjellige strømsparingstemaer:

 

"mann som går" = 325mhz

Dhrystone ALU 1264 MIPS

Whetstone FPU/iSSE2 417/531 MFLOPS

CPUmark: 31,3

 

"moped" = 650mhz

Dhrystone ALU 2519 MIPS

Whetstone FPU/iSSE2 866/1106 MFLOPS

CPUmark: 65,1

 

"bil" = 975mhz

Dhrystone ALU 3770 MIPS

Whetstone FPU/iSSE2 1316/1680 MFLOPS

CPUmark: 99

 

"jetfly" 1300mhz (kun med AC)

Drystone ALU 5345 MIPS

Whetstone FPU/iSSE2 1817/2321 MFLOPS

CPUmark: 136

 

Til sammenligning fikk min xp2500 stasjonære maskin:

Drystone ALU 7557 MIPS

Whetstone FPU 2869 MFLOPS

CPUmark: 166

 

Når det gjelder grafikkytelse har undertegnede ikke testet dette stort, men kan konstantere at maskinen kjører cs v1.5 på 1024x768 flytende. Rome total war er også testet, og dette gikk, men dog med laber ytelse og kvalitet.

 

Batterilevetid:

 

Stort batteri holder over 3 timer mens det lille rundt 2. Det kommer selvfølgelig an på hva en bruker maskinen til, og om man bruker wlan eller ikke. Batteritest skal gjennomføres senere...

 

Støy:

 

Det kan virke som om noen synes denne maskinen støyer litt mer enn andre maskiner, men ut i fra undersøkelser her på forumet, kan det virke som om p-m maskinene støyer mer enn celeronmaskinene. (Link til poll lenger ned) Uansett er dette utvilsomt en stillegående maskin i forhold til mye annet på markedet. Man skal legge øret inntill maskinen før man oppdager støy om man er i omgivelser med noe støy fra før. F.eks i lesesaler, og forelesningssaler.

 

Det er blitt laget et par poller som spør etter brukerenes erfaringer om støy og døde pixler her er dem:

http://forum.barbara.no/index.php?showtopic=289991

 

http://forum.barbara.no/index.php?showtopic=289993

 

Noen forslag til mer som skal til i denne samleposten send meg en PM..

Det finnes MYE stoff i denne tråden, og det kan godt lønne seg å skumlese litt gjennom her dersom du er lurer på noe.

 

 

LINKER:

ASUS Produktspesifikasjon: http://www.asus.com/products/notebook/s5se...0n_overview.htm

Test: Tom's Hardware Guide http://www.tomshardware.com/mobile/20040225/

 

Forhandlere:

www.quad.no

www.psdata.no

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Jeg har funnet ut at jeg skal investere litt mer i maskinen nå. Det kommer nok til å ende med modellen til 15k, men jeg er litt i tvil.

 

Jeg kan jo kjøpe ekstra ram og batteri til den rimelige og allikevel komme under 15 000 i pris.

 

Hmmm.. dette blir vanskelig. Heldigvis får jeg ikke lønning før rundt 15. august, noe som gir meg tid til å tenke over dette. Det er tross alt snakk om mye penger for en student ;)

Lenke til kommentar

Har akkuratt satt meg ned med en s5200 med Celeron m 1.2 GHz. Må si at den virker veldig bra foreløpig. Men det morsomste er at det følger med en veske, en helt tynn "veske", lcd renseklut, trådløs optisk mus, 64 MB USB-penn, 2 batterier!!! et lite og et litt større. En fin liten ekstern dvd-rom/cd-brenner.

 

Denne maskinen skal dessverre med en venninne til australia i morra slik at jeg ikke får testet batterilevetid eller ytelse. Skjermen ser fin ut og designen er meget god!

 

Må si at prisen på 11 800 er utrolig bra! Kommer med flere meniger iløpet av kvelden. For øyeblikket holder den på å legge inn windows. Litt irriterende at den er såpass mye mindre enn min egne Dell Latitude D400 :(

Lenke til kommentar

Hmm, fikk meget lyst til en slik en, den veier jo ingenting og når man har 20.000 til rådighet så kan det bli skøy for meg med en slik en. Tror det kan være lurt å ha en Pentium M i den og ikke en Celeron-M, du kan sikkert send en mail og spørre dem om du kan få en slik ved å betale litt mer istedenfor å kjøpe den til 15k.

Lenke til kommentar

Pentium -M er selvsagt å foretrekke, men det koster litt ekstra, og når man skal ha det så billig som mulig er Celeron -M et greit alternativ. Jeg var litt redd for at støynivået skulle være forholdsvis høyt pga manglende speedstep. Har hørt viften gå, men den er veldig stillegående.

 

Det du bør passe på er at det er mini-sodimm brikker, noe som da gjør det litt lurere å putte inn en 512MB brikke til å begynne med. Den er utrolig liten, og veier nesten ingenting. Men mine pølsefingre liker ikke helt alle knappene på tastaturet.

 

Tallene er litt små for meg, og æøå knappene er litt mindre enn de andre, men ikke så små at det blir vanskelig å treffe riktig.

Lenke til kommentar

Nå er maskinen snart på vei til australia, så da tar det _noe_ tid før jeg får tittet på den igjen. Men jeg har fått et par flere inntrykk:

 

1: optisk enhet har en kontakt med to plugger i pc-enden, og to kontakter i den andre. Det er litt kjipt å måtte koble til to kontakter for å få den i gang, sånn sett er min dell mye bedre. Men den optiske enheten er på størrelse med et cd-cover, bare litt tykkere.

 

2: 2 USB porter er på venstre side av maskinen, sammen med SD/MMC/MS minnekortleser, VGA-ut, audio ut og mic in. På den andre siden er det en USB kontakt, en firewire (4 pin), modem, nettverk og en pcmcia slott. Bak er det bare tilkobling til strøm på venstre side. Det er en helt grei plassering av de fleste kontakter, men jeg liker ikke at modem og nettverk er på musesiden. Totalt sett er det meget bra med tilkoblingsmuligheter. IR og bluetooth hadde jo selvsagt vært fint å hatt, men hun som skulle ha maskinen hadde ikke noe behov for det.

 

3. Tastene er forholdsvis gode, men tallraden (med backspace) er ganske tynne slik at det ikke alltid er så lett å treffe. Men man venner seg nok til det iløpet av forholdsvis kort tid. FN tasten er dessverre helt ute til venstre, jeg hadde foretrukket om ctrl og fn hadde byttet plass.

 

4. Batteriene er henholdvis på 2200mAH og 4400mAH. Det lille batteriet passer best til maskinen da den ikke stikker ut noe bak maskinen. Det litt større batteriet stikker litt mer ut, men er forholdsvis beskjeden!

 

5. Maskinen blir forholdsvis varm, men det er på grunn av Celeron -M og mangelen på Speedstep, likevel bråker ikke viften nevneverdig. En fin ting er at vifteuttaket er på venstresiden, noe som gjør at musarmen ikke blir "overopphetet". Quad og H.Ødegård benytter seg av Hitachi disker, og denne var av 80GN familien som jeg tidligere har gitt god omtale her: http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=4586&side=7

 

6. Skjermen er forholdsvis lyssterk og innsynsvinkelen er bedre enn på min Dell Latitude D400, men langt svakere enn min Dell 2001FP (20" lcd). Vil si at Asus skjermen er bedre enn den som jeg har på min Dell maskin.

 

7. Den trådløse optiske musen er veldig liten, men fungerer ganske bra. Det er mulig å skru av via en knapp på undersiden. Senderen er på størrelse med en minnepenn.

 

8. Av annet ekstrautstyr vi ikke forventet var en 64MB minnepenn, og et lite tøyomslag om maskinen. Vesken som fulgte med var forholdsvis liten med grei beskyttelse. Husk også at det fulgte med 2 batterier og trådløs optisk mus!

 

9. Byggekvaliteten virker veldig god. Maskinen er solid og den lar seg ikke bøye uten litt kraft. Skjermlokket virker også godt avstivet og beskyttet.

 

10. Det følger ikke med så mye programvare, men asus har lagt med nero, asusdvd, og ett eller annet cyberlink videoredigeringsprogramvare. Drivercd'en inneholdt alt nødvendig. Om man kjøper denne maskinen med Pentium -M prosessor har Asus et eget stømstyringsprogram som kan stille ting mer nøyaktig enn det som er innebygd i Windows. Med Celeron -M så er det noe begrenset da den ikke innehar Speedstep.

 

Noe annet som overrasket meg er at maskinen ikke ble så mye varmere eller så mye mer støyende med Celeron -M enn en hvilken somhelst annen Pentium -M maskin. Den ble selvsagt noe varm i den tiden jeg jobbet med den, men da jobbet den så hardt den kunne ;)

 

Maskinen har forøvrig micro-sodimm minne, så det er noe vanskeligere å få tak i minne til denne maskinen enn de aller fleste andre bærbare. Men det er ikke umulig å få tak i, og det er heller ikke SÅ mye dyrere.

 

Som en siste ting vil jeg si at Quad ofte gir studentrabatt på komplette maskiner, så send en mail og be om tilbud :)

Lenke til kommentar

Maskinen kan oppgradere CPU, RAM og harddisk. Betyr det at jeg kan bytte ut Celeron-M CPUen med P4-M CPUen som er på Dell laptopen min?

 

Eneste dårlige ved denne maskinen (i mitt syn) er at den mangler bluetooth og at nettverkskontakten er på høyre side? Stemmer det?

 

Er det også sånn at alle 855 baserte ultraportable har nettverkskontakt på høyre side, titta litt på IBM X40 og den hadde omtrent samme plasering av porter som S5200... ?

Endret av hanscats
Lenke til kommentar

Hvis Asus har klart å lage maskinene sine mer solide enn de har vært tidligere så ser jo den der ut til å være en pansermaskin!!!

 

Til den prisen har jeg ikke sett noe som er i nærheten av å konkurrere. To batterier, PC, optisk enhet, veske og en del programvare til litt over tolv tusen må sies å være ett kupp av de store.

 

Gratulerer til alle dere som har sikret dere den!

 

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg må si at det er et knallkjøp ja!

 

Synes ikke det er så ille med storebroren til 15 400 heller med 1,5 GHz Pentium -M, 512 MB ram og 60GB disk.

 

Hun som skulle ha maskinen falt ihvertfall fullstendig for maskinen.

 

Jeg vil ihvertfall uten tvil anbefale en slik maskin til studenter og folk på farten. Jeg har selv en forholdsvis liten Dell Latitude D400, men den ligger mellom 300 og 500 gram over S5200N. Dell maskinen er tykkere, men har et litt bedre tastatur, har bluetooth, IR, 802.11a/b/g og gigabit LAN. Men nå vil kanskje jeg ha mer nettverksmuligheter enn de fleste andre ;)

 

Dell maskinen har fungert ypperlig for meg i rundt ett år nå, og jeg har enda ingen planer om å bytte den ut. Den er med på alt av turer, og hver dag til skolen. Det er bra at høyskolen jeg går på har trådløst internett over alt :)

 

Vi i barbara klarer nok ikke å få testet s5200n med det første da vi også skal ha litt ferie. Vi har derimot et par maskiner fra fujitsu-siemens og asus w1 inne til test nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...