Gå til innhold

Erfaringer med Asus Notebook S5200N/S5600N


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uff, denne pipinga gjør meg rimelig gal. Det er ikke strømsparing på usb-portene, og den går ikke vekk om jeg disabler wlan og lyd. Det høres ut som om den kommer fra området rundt "asdf"-tastene.

 

Lyden er høyfrekvent, og kommer etter det jeg har erfart når hd ikke brukes. Hvis lesing/skriving foregår, går den vekk, men kommer med en gang hd-aktivitet stoppes igjen.

 

Tips ? Vil nødig gå en returrunde med ødegård/asus, da det er ullent hvem som skal erstatte hva (maskinene blir vel egentlig solgt som barebone, og forhandler skal sette inn cpu, hd og minne selv, i hvert fall i følge thg).

Lenke til kommentar

Har samme symptom på min maskin, men synes ærlig talt ikke den lyden er noe særlig bekymringsverdig. Er kun hvis jeg "leser på senga", og at alt er 100 % stille rundt meg har jeg legger merke til den lyden.

 

Tror neppe det er noe som er galt med maskinen, det er nok helst maskinvare og elektronikk som er årsaken.. Kanskje noe med strømstyringa av maskinen? Det er ofte at diverse regulatorer (spenningsregulatorer f.eks.) fungerer etter switch-mode prinsippet, og i denne sammenheng generer endel sjenerende støy. Ta f.eks. spot-lights

i stuetaket (trafoen til disse), dimmeren på veggen, strømforsyninger og batterieliminatorer....

 

 

Men jeg får til stadighet melding om at "this USB device can perform faster if you connect it to a high speed USB 2.0 port ... "

 

Jeg mener å ha lagt inn samtlige driver som fulgte med på cden, prøvd asus update, manuell update av driverfiler, installert driverfilene som ligger på asus.com og så videre.. Men jeg får fortsatt denne #¤%T beskjeden..

 

Er det også riktig at jeg ikke får riktig hastighet ved bruk av USB portene? Andre som har samme erfaringer/problem?

Lenke til kommentar
Men jeg får til stadighet melding om at "this USB device can perform faster if you connect it to a high speed USB 2.0 port ... "

 

Jeg mener å ha lagt inn samtlige driver som fulgte med på cden, prøvd asus update, manuell update av driverfiler, installert driverfilene som ligger på asus.com og så videre.. Men jeg får fortsatt denne #¤%T beskjeden..

 

Er det også riktig at jeg ikke får riktig hastighet ved bruk av USB portene? Andre som har samme erfaringer/problem?

Har du installert SP1 (eller SP2)?

 

Drivere til USB2 følger ikke med datamaskiner eller hovedkort (bare i form av en link til windows update -> SP)

 

Edit: gjelder WIn XP. For Win 2000 trenger du SP 4 eller nyere

Endret av oro2
Lenke til kommentar
Har samme symptom på min maskin, men synes ærlig talt ikke den lyden er noe særlig bekymringsverdig. Er kun hvis jeg "leser på senga", og at alt er 100 % stille rundt meg har jeg legger merke til den lyden.

 

Tror neppe det er noe som er galt med maskinen, det er nok helst maskinvare og elektronikk som er årsaken.. Kanskje noe med strømstyringa av maskinen? Det er ofte at diverse regulatorer (spenningsregulatorer f.eks.) fungerer etter switch-mode prinsippet, og i denne sammenheng generer endel sjenerende støy. Ta f.eks. spot-lights

i stuetaket (trafoen til disse), dimmeren på veggen, strømforsyninger og batterieliminatorer....

Vært inne på samme tanken, tror nok det må være når det brukes lite strøm at lyden kommer.

 

Jeg synes lyden er irriterende, hører den ikke hvis jeg sitter på datasal, men om jeg sitter på hybelen hjemme uten andre lydkilder, irriterer den meg nokså kraftig. Det kommer vel an på hvor godt du hører på høye frekvenser også, antar jeg.

 

Litt svakt hvis dette er en designfeil i psu, spør du meg.

Lenke til kommentar

EDIT: Så at du ikke hadde strømsparing. Har du ikke noe strømsparingsalternativer på noen av usb-rothubbene dine?

 

Her kommer iallefall framgangsmåte for å fjerne den høyfrekvente lyden:

 

Den høyfrekvente pipingen fås bort på følgende måte:

 

Kontrollpanel -> Enhetsbehandling -> Egenskaper på en av rothubene -> Strømstyring -> hak bort "Tillat .. "

 

Da forsvinner den.

 

Har sett dette problemet på de fleste av centrino-pcene jeg har vært borti.

 

Håper den forsvinner for dere også, for den lyden er utrolig plagsom!

Endret av hox
Lenke til kommentar

Hehe, s52xx og s56xx er akkurat samme maskinen, den har bare byttet navn. Spurte quad om dette rett før jeg fikk min. At s5200 bare har B wlan er bare piss, den har støtte for B og G. Det var en av oppgraderingene som fulgte med da de gikk fra 1,2 Ghz til 1,3.

 

En ting jeg lurer på; er det mulig å skifte til hvitt tastatur?

Og du som har til gode å dra damer med laptopen, den funker som jernet for meg. Får nesten spørsmål etter hver forelening om den, og det kommer mange lange blikk mot den =). Synes forøvrig at maskinen er helt konge!

Lenke til kommentar
Hehe, s52xx og s56xx er akkurat samme maskinen, den har bare byttet navn. Spurte quad om dette rett før jeg fikk min. At s5200 bare har B wlan er bare piss, den har støtte for B og G. Det var en av oppgraderingene som fulgte med da de gikk fra 1,2 Ghz til 1,3.

...

Ok.. men jeg har fortsatt tilgode å se en s56xx modell i norge med B wlan, og en modell som selges med modellnr s52xx med G lan..

 

Kan du finne noen eksempler på dette? I de fleste tilfeller hvor det står s5200n er dette fordi butikken ikke har oppdatert navnet på siden.

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar
Gå inn på ad.no, der ser du at maskinen heter s5200, med s5609N som varenummer. Under min står det s5200 og den har G-wlan. Kan godt ta et bilde av undersiden, og et screenshot at wlanet dersom det er nødvendig =)

det står nok s5200n under på min maskin også ja, så du trenger nok ikke ta bilde..

 

Men det står også s5609n-bp.

 

S5200N blir nok å betegne som modellnavnet til hele serien, eventuellt S5. Men jeg har fortsatt tilgode å se en modell med tallene 56xx med B standrard wlan..

Lenke til kommentar
Jeg prøvde virkelig, men orket ikke fullføre, så dere får ha meg unskyldt om dette er tatt opp tidligere. Det jeg lurer på er om det er mulig å flashe firmware på den eksterne DVD-spilleren? Er det noen som har erfaring med dette?

Hmm har jeg aldri lurt på, men hvorfor vil du gjøre det? har du problemer med den?

Lenke til kommentar
Jeg prøvde virkelig, men orket ikke fullføre, så dere får ha meg unskyldt om dette er tatt opp tidligere. Det jeg lurer på er om det er mulig å flashe firmware på den eksterne DVD-spilleren? Er det noen som har erfaring med dette?

Hmm har jeg aldri lurt på, men hvorfor vil du gjøre det? har du problemer med den?

Jeg eier ikke en foreløpig :) Men det er kjekt å ha sonefri spiller. Det var derfor jeg lurte.

 

En annen ting jeg lurte på er hvor god skjermen er. Asus oppgir at den kan vise 256000 farver. Dette er et tall som ikke sier meg så mye. Jeg har en Eizo 17" LCD (L557) fra før, og er strålende fornøyd med denne, men aner ikke hvor mange farver den kan vise. Så derfor: er 256000 bra, normalt eller under det man kan forvente av en skjerm på en ny bærbar PC, og hvordan sammligner den seg med vanlige LCD-skjermer?

Lenke til kommentar

Jeg eier ikke en foreløpig :) Men det er kjekt å ha sonefri spiller. Det var derfor jeg lurte.

 

En annen ting jeg lurte på er hvor god skjermen er. Asus oppgir at den kan vise 256000 farver. Dette er et tall som ikke sier meg så mye. Jeg har en Eizo 17" LCD (L557) fra før, og er strålende fornøyd med denne, men aner ikke hvor mange farver den kan vise. Så derfor: er 256000 bra, normalt eller under det man kan forvente av en skjerm på en ny bærbar PC, og hvordan sammligner den seg med vanlige LCD-skjermer?

skjermen er veldig OK. den ghoster litt mer enn min Hyundai q17s, men fargene er fine. god kontrast og veldig passe oppløsning. Det finnes vel laptop-skjermer som er bedre til spilling, men det er ikke det man kjøper denne maskina for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...