Gå til innhold

Erfaringer med Asus Notebook S5200N/S5600N


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Wee, nå ble jeg gira! :p

 

Hold inne "Alt Gr", og trykk henholdsvis piltast opp, ned høyre eller venstre. Dette er jo helt rått, lesesalen er herved flyttet til senga  :p

hmmm. ingen effekt hos meg.. Du mener ikke Fn?

Nei, som sagt, "Alt Gr" + f.eks. piltast høyre... snur skjermbildet mellom +/- 90-180 grader

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk i dag levert min ASUS S5200 (S5642N-BP, PM 725 1.6AG, 512MB/60GB, BG WLAN) og må bare konkludere med at førsteintrykket av denne er at den er noe av det RÅESTE av laptop (ultraportabel) jeg har hatt fingrene mine i! En FANTASTISK maskin!

 

Kjøpsbeslutningen ble til syvende og sist tatt på bakgrunn av innleggene i denne tråden! - Så tenkte det var på sin plass å takke alle som har bidratt her! :thumbup:

 

Eneste, og da mener jeg den ENESTE tingen man kanskje kan "pirke" på er CPU viften i maskinen, som på meg virker som om den slår inn ved 52 grader i et par sekunder, for så å slå seg av igjen. Slik at den mer eller mindre holder CPU-temp konstant på 50-52-53 grader under vanlig last - istedenfor en litt lengre periode med kjøling - som igjen hadde resultert i en lengre periode uten viftestøy... bare min mening, men ser det egentlig ikke som noe problem. Mener jeg leste noe om dette et eller annet sted i tråden, og tips om å bytte kjølepasta - så det blir vel gjort i nærmeste fremtid. Med mindre andre har noen tips jeg har oversett...(?)

 

Og forresten, er det noen som har prøvd ut høykapasitetsbatteriet og kan rapportere noe om generell brukstid mellom hver lading? (Mener da ikke ekstrabatteriet som fulgte med mange av bundlene, men det med 9-celler som kan fåes som option.)

 

Og tilslutt - INGEN defekte/døde piksler her! :thumbup:

Lenke til kommentar
Mener da ikke ekstrabatteriet som fulgte med mange av bundlene, men det med 9-celler som kan fåes som option

med tanke på at ekstrabatteriet er ei ganske stor pølse, er det ikke aktuelt med det som er enda større (for min del)

 

men med det største batteriet som fulgte med er jo ganske bra. ca 4 timer vanlig bruk. (full fart på prosessor)

Lenke til kommentar

Ja det kan virke som om maskinen holder seg på 52/53 grader.. Og dette er vel det største iritasjonsmomentet med denne maskinen.

 

Jeg er usikker på akkurat hva som styrer dette, men håper på en bios/driveroppdatering som kan få prosessorviften til å kjøle prosessoren et par grader til, før den stopper opp.

 

Noen som har tips til hvordan dette kan stilles på?

Lenke til kommentar

Dere som har fått studentrabatt på denne. Hvor har dere kjøpt den da?

 

Tenkte å fyre opp en sånn og lurer på hvor det er best pris. Psdata?

 

Hva er det av porter på disse Asusene? Er det IR og uttak for ekstra skjerm?

 

Sist men ikke minst: Er det noen andre pc som er like små og lette som man kan få for ca samme pris?

Lenke til kommentar
Noen som har testet vga til s-video omformer? Bestillt meg en slik: Men det sto at skjermkortet måtte klare det?

Det kan umulig være plass til en transkoder i den kabelen der, så med mindre driveren til grafikkortet kan konfigureres til å sende ut S-Video til de riktige pinnene på VGA-utgangen (tviler på at den kan, men specs. nevner 'Fn+F8 LCD/CRT/TV-out switch', så kanskje) vil ikke en slik kabel virke.

 

Om den du har kjøpt ikke virker, så kan du få TV-ut på ASUSen med en boks som denne.

Lenke til kommentar
Noen som har testet vga til s-video omformer?

Den "omformeren" ligner mistenkelig på den som har fulgt med to av mine tidligere Matrox (AGP-grafikk) kort. Selv om den kanskje var spesielt designet for Matrox sine kort? - hvem vet, kanskje det finnes en "industristandard" eller lignende for dette? Anyway - ser frem til en oppfølging her etter at du har fått testet denne!

 

Når det gjelder tempen på 52 grader og viftestyringen hadde det kanskje vært en idé om vi hadde gått sammen og sendt en mail til ASUS (med mindre noen allerede har gjort dette?) om at de kanskje burde tenke på en slik løsning i fremtidige bios-oppdateringer - i og med at det begynner å bli en del av dem i denne tråden (som har kjøpt maskinen) som har interesse for å gjøre noe med støynivået... Bare en tanke...

Lenke til kommentar

har lest hele tråden en gang, så jeg gidder ikke fler. hvilken prosessor har de som sliter med viftestøy?

 

Selv har jeg celly'en, og vifta plager meg ufattelig lite. når den først slår inn, går den så lenge at det blir stille enda lenger.

 

Høres ganske kjipt ut at vifta kjøler ned akkurat nok til at den skrur seg av, for så å bli varm igjen rett etterpå. skulle vært en viss forsinkelse der.

Lenke til kommentar

Det virker merkelig nok som at de med pentium-m sliter mest med viftestøy, i følge pollen vi laget. Dette er litt rart, siden effektforbruket dens skal ligge langt lavere enn celeron-m ved idle.

 

Dog plager ikke støyen meg annet enn hvis vifta er på max, noe den kun er ved full last over lenger tid (1 minutt +).

 

Edit: Og jeg er "støyofil" :) Hater viftesus.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar
Dere som har fått studentrabatt på denne. Hvor har dere kjøpt den da?

 

Tenkte å fyre opp en sånn og lurer på hvor det er best pris. Psdata?

 

Hva er det av porter på disse Asusene? Er det IR og uttak for ekstra skjerm?

 

Sist men ikke minst: Er det noen andre pc som er like små og lette som man kan få for ca samme pris?

Lest tråden?

 

Studentrabatten var på quad.no.. Usikker på om www.hoco.no som er det nye selskapet fører samme type rabatt.

 

For utganger, se spesifikasjon på maskinen..

 

Nei, ingen IR, nei ingen bluetooth.

 

Det finnes liknende maskiner, men dor ofte med dårligere bundle.. Neste alternativ i samme prisklasse må vel være aopen 1551 som føres av psdata.. Denne maskinen kan dog ikke sammenlignes på utseende :)

Lenke til kommentar
Det virker merkelig nok som at de med pentium-m sliter mest med viftestøy, i følge pollen vi laget. Dette er litt rart, siden effektforbruket dens skal ligge langt lavere enn celeron-m ved idle.

 

Dog plager ikke støyen meg annet enn hvis vifta er på max, noe den kun er ved full last over lenger tid (1 minutt +).

 

Edit: Og jeg er "støyofil" :) Hater viftesus.

Jeg har en teori om at de som kjøper billige celeron-maskiner er mindre kresne enn de som kjøper den dyrere p-M modellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...