Gå til innhold

Erfaringer med Asus Notebook S5200N/S5600N


Anbefalte innlegg

...

If having any problems, please don't hesitate to let me know. Let's discuss this issue together.

Thank you for using ASUS products and enjoying ASUS services!

...

Såvidt jeg har fått med meg gjelder problemet ditt ASUS M-serien, men siden denne tråden opprinnelig omhandler S-serien (5200/5600) så tillater jeg meg å slenge meg på... Kanskje du kan fortelle ASUS, på vegne av en rekke norske brukere - det er jo mange etterhvert som har anskaffet seg enten en S5200/5600 eller en M (regner med flere i denne tråden er enige med meg) at begge modellene har en viftestyring som ikke helt holder mål - kanskje ASUS kan komme opp med en bios-oppdatering e.l. som styrer viften til å slå inn på et høyere tidspunkt for så å holde den lengre...

 

Min idé (gjelder S5200/S5600 som også burde funke på M serien):

 

55C -> Viften slår inn -> og går til tempen har sunket til f.eks. 45C for så og ikke slå inn igjen før tempen er oppe igjen i 55C. (I motsetning til hvordan det er nå... 52C -> viften slår inn, og så snart den er under 52C igjen, så slår den seg av...).

 

Bare en tanke... andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

If having any problems, please don't hesitate to let me know. Let's discuss this issue together.

Thank you for using ASUS products and enjoying ASUS services!

...

Såvidt jeg har fått med meg gjelder problemet ditt ASUS M-serien, men siden denne tråden opprinnelig omhandler S-serien (5200/5600) så tillater jeg meg å slenge meg på... Kanskje du kan fortelle ASUS, på vegne av en rekke norske brukere - det er jo mange etterhvert som har anskaffet seg enten en S5200/5600 eller en M (regner med flere i denne tråden er enige med meg) at begge modellene har en viftestyring som ikke helt holder mål - kanskje ASUS kan komme opp med en bios-oppdatering e.l. som styrer viften til å slå inn på et høyere tidspunkt for så å holde den lengre...

 

Min idé (gjelder S5200/S5600 som også burde funke på M serien):

 

55C -> Viften slår inn -> og går til tempen har sunket til f.eks. 45C for så og ikke slå inn igjen før tempen er oppe igjen i 55C. (I motsetning til hvordan det er nå... 52C -> viften slår inn, og så snart den er under 52C igjen, så slår den seg av...).

 

Bare en tanke... andre forslag?

Hei,

 

ja, mitt problem gjelder M5 serien. Maskinene er identiske bortsett fra integrert CD-ROM.

 

Har sendt en ny mail til ASUS hvor jeg spør om det foreligger planer om å lansere en ny bios ev. hvordan man setter mer fornuftige verdier for viften i eksisterende bios. For M5-serien sviver viften fra 20C, riktignok stille, men ved maks turtall syns jeg støyen er generende.

Er nesten fristet til å flashe min M5 med en S-bios slik at viften ikke kobler inn før 52C. Bare litt usikker på om CD-ROM forsvinner ut av systemet. Men,- hvis du har en S5 og også er misfornøyd, er det kanskje lite vits.

 

I "verste fall", som jeg også skrev til ASUS, velger jeg enten å returnere maskinen eller sette inn en motstand i serie med viften. Det er trolig ingen problemer ved å redusere 12v ned til 5-6v over viften. Tenkte dessuten å lodde med en sak med kontakter i begge sider, slik at inngrepet på maskinen er fullstendig reversibelt.

 

Avventer svar fra ASUS.

Lenke til kommentar
I "verste fall", som jeg også skrev til ASUS, velger jeg enten å returnere maskinen eller sette inn en motstand i serie med viften. Det er trolig ingen problemer ved å redusere 12v ned til 5-6v over viften. Tenkte dessuten å lodde med en sak med kontakter i begge sider, slik at inngrepet på maskinen er fullstendig reversibelt.

Hvis du får det til å funke bra vil jeg kjøpe en av deg ;)

Lenke til kommentar
Som ventet ikke særlig imponerende.

 

- DYR

- Grusomt stygg

Jeg synes den virka lovende jeg. Batterilevetiden var jo et stort minus, men det at den kommer uten OS og programmvare er bare fint, siden jeg har dette fra før.

 

De vet tydelig ikke hav de snakker om når de sier at den er ytelsesmessig treg, og at den mangler cd-rom. En ultraportabel pc ER ingen arbeidshest eller spillmaskin, og kan derfor ikke sammenliknes med en. Den skal være liten å lett å dra med seg, og fin til sitt bruk. OS kan installeres over nettverk.

 

Jeg har lenge tenkt på å kjøpe meg S5200N når jeg får penger i januar, men nå lurer jeg på om jeg skal gå for 120SL istedet. Den er mindre og lettere. Lurer på hvor mye større å tyngre den blir med det store batteriet da.... :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg var så heldig at jeg mistet ASUS'en min i gulvet. Nå lager harddisken høye ulyder og den vil ikke boote. Den bootet en gang etter uhellet (var meget treg), men nå vil den ikke mer. Jeg blir vel nødt til å skaffe meg en ny harddisk.

 

Er det noen som har tips til en som gir bra ytelse? Og en er det noen mulighet for å få hentet ut data fra den gamle?

Lenke til kommentar

Nå ser det ut som Asus endelig har hørt litt på oss og har endret tastaturet litt :)

 

Jeg husker ikke alt som er endret men det jeg mislikte mest er heldigvis forandret.

 

Absolutt alle bokstavtaster er nå i vanlig størrelse. Høyden på talltastene og backspace er nå også i normal størrelse. Spaceknappen har blitt større, men windows tasten og slikt har blitt tynnere (sånn som æ og ø var før. Enter tasten er nå over to linjer istedet for i "engelsk" stil.

 

De leverer nå også med en 128 MB minnepenn (hvit) istedet for den gamle på 64 MB.

 

Maskinen jeg tittet på nå var en som er kjøpt i jula fra ødegård med celeron-m 1.5 og 40 GB harddisk som er de andre endringene.

 

En samtale jeg hadde tidligere i høst med Ødegård fikk jeg ettertrykkelig beskjed om at alle maskiner som er kjøpt via quad har garanti. Dette vil da også gjelde på grunn av at Asus har internasjonal garanti på to år, og at Ødegård tar foreløpig garantisakene. Dette ser ut til å endre seg litt da Asus kommer til å ta servicen selv via et annet selskap, som da tar service for alle Asus maskiner som selges i Norge.

Lenke til kommentar
Nå ser det ut som Asus endelig har hørt litt på oss og har endret tastaturet litt :)

 

Jeg husker ikke alt som er endret men det jeg mislikte mest er heldigvis forandret.

 

Absolutt alle bokstavtaster er nå i vanlig størrelse. Høyden på talltastene og backspace er nå også i normal størrelse. Spaceknappen har blitt større, men windows tasten og slikt har blitt tynnere (sånn som æ og ø var før. Enter tasten er nå over to linjer istedet for i "engelsk" stil.

 

De leverer nå også med en 128 MB minnepenn (hvit) istedet for den gamle på 64 MB.

 

Maskinen jeg tittet på nå var en som er kjøpt i jula fra ødegård med celeron-m 1.5 og 40 GB harddisk som er de andre endringene.

 

En samtale jeg hadde tidligere i høst med Ødegård fikk jeg ettertrykkelig beskjed om at alle maskiner som er kjøpt via quad har garanti. Dette vil da også gjelde på grunn av at Asus har internasjonal garanti på to år, og at Ødegård tar foreløpig garantisakene. Dette ser ut til å endre seg litt da Asus kommer til å ta servicen selv via et annet selskap, som da tar service for alle Asus maskiner som selges i Norge.

Høres jo bra ut, men hva med bios oppdatering på vifteproblemmet ?:)

Lenke til kommentar

Siste svar fra ASUS ved Leon Gong;

 

Sorry, you can't change it ,in our test this setting value can make sure the notebook work stably.

 

Fikk dessverre ikke svar på om det blir lansert en ny bios/viftestyring.

 

Er det noen som har forsøkt å bruke S5 bios på M5 ?

 

Har også forsøkt å søke etter forum hvor biosmodifikasjoner er blitt gjort, uten å bli nevneverdig klokere. Det ser ut som det blir en liten modifikasjon med bruk av en motstand,- etter å kikket nærmere inni den ser det ut som det er forholdsvis enkelt å komme til. Blir dette tilfellet, kan jeg komme tilbake med resultatet. Men vil imidlertid ikke ha mulighet for å gjøre dette før midten av jan.

Lenke til kommentar
Siste svar fra ASUS ved Leon Gong;

 

Sorry, you can't change it ,in our test this setting value can make sure the notebook work stably.

 

Fikk dessverre ikke svar på om det blir lansert en ny bios/viftestyring.

 

Er det noen som har forsøkt å bruke S5 bios på M5 ?

 

Har også forsøkt å søke etter forum hvor biosmodifikasjoner er blitt gjort, uten å bli nevneverdig klokere. Det ser ut som det blir en liten modifikasjon med bruk av en motstand,- etter å kikket nærmere inni den ser det ut som det er forholdsvis enkelt å komme til. Blir dette tilfellet, kan jeg komme tilbake med resultatet. Men vil imidlertid ikke ha mulighet for å gjøre dette før midten av jan.

Er det virkelig så irriterende og høylytt plagsomt at du må modifisere maskinen selv ?

Lenke til kommentar
(KLIPP...)

Nå ser det ut som Asus endelig har hørt litt på oss og har endret tastaturet litt :)

(...KLIPP)

Jeg kan bekrefte at min maskin - levert i begynnelsen av Desember har alle disse siste "oppdateringene" på tastatur-fronten. (S-serien).

 

Ang. viftestøyen så oppleves det fortsatt som noe "irriterende" at ASUS ikke kan finne en bedre løsning på dette. - Etterlyser derfor info om det er noen som kan fortelle meg hvor man kan få kjøpt LV eller ULV prosessorene fra Intel som skal utvikle mindre varme - som kanskje kan føre til enda mindre viftestøy...

 

Forresten så finnes det en egen tråd ang. dette, startet av Zamoht: Hvor selges Intel Pentium M ULV?

Lenke til kommentar
(KLIPP...)

Nå ser det ut som Asus endelig har hørt litt på oss og har endret tastaturet litt :)

(...KLIPP)

Jeg kan bekrefte at min maskin - levert i begynnelsen av Desember har alle disse siste "oppdateringene" på tastatur-fronten. (S-serien).

 

Ang. viftestøyen så oppleves det fortsatt som noe "irriterende" at ASUS ikke kan finne en bedre løsning på dette. - Etterlyser derfor info om det er noen som kan fortelle meg hvor man kan få kjøpt LV eller ULV prosessorene fra Intel som skal utvikle mindre varme - som kanskje kan føre til enda mindre viftestøy...

 

Forresten så finnes det en egen tråd ang. dette, startet av Zamoht: Hvor selges Intel Pentium M ULV?

Viftestøyen må da være ekstremt irriterende når folk går til verks med å skifte prosessor ol på NYE maskiner! ?=

Lenke til kommentar
Viftestøyen må da være ekstremt irriterende når folk går til verks med å skifte prosessor ol på NYE maskiner!  ?

Hehe, neida, den er ikke det, vifta mi har ikke gått på fullt siden november.

Akkurat som det ikke er nødvendig å kjøpe en maskin på 1.3 kg i stedet for en på 2.2 kg, er det ikke nødvendig å oppgradere til ULV-cpu, men det er jævla kult å ha en maskin som aldri trenger å kjøre vifta. ;)

 

I og med at det danner seg et marked for pentium-mobile på stasjonære, burde det ikke være umulig å få solgt de gamle cpu'ene på bruktmarkedet heller, og dermed trenger ikke oppgraderingen å koste noe særlig.

Lenke til kommentar
Min tanke med ULV er først og fremst den økte batterilevetiden, støyen fra maskinen har aldri plaget meg nevneverdig, men man blir jo aldri fornøyd ;)

 

Dessuten må jeg jo bruke stipendpengene i januar til noe..

Syntes jeg ser alle klager på vifte probllemet. Det er iallfall den eneste grunnen til jeg ikke kjøper den. Men den er sikkert verdt den prisen uansett ;)

Lenke til kommentar

Clown: hvis det kun at du er redd for støynivået som hindrer deg fra å kjøpe denne modellen, kan jeg ikke si annet en at du burde kjøpe..

 

Nå som quads dager er talte og ødegaard ikke har fått opp en skikkelig nettbutikk må du liksom handle hos trygge gamle psdata ;) Da er ei heller angrefristen en veldig komplisert sak dersom du faktisk kommer til å skjemmes av lydnivået..

 

Men fortsatt lager museknappen den høyeste lyden på min maksin ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...