Gå til innhold

Newbie Vannkjøling...


Anbefalte innlegg

Hei...

Holder for tiden på å bygge meg egen PC, og vurderer derfor å investere i vannkjøling en gang i fremtiden, og har derfor en del spørsmål som jeg håper å få svar på...

- Er dette kabinettet stort nok til å instalere vannkjøling i Lian Li PC65BUSB?

- Er det mulig å kjøle både CPU og GPU med ett sett... Krever dette mye mer plass enn kunn CPU?

- Hvilke merker/typer utstyr bør jeg kjøpe?

- Noen ting jeg bør være ekstra forsiktige med? Plasering av utstyr osv?

 

Jeg forventer å ha ca 3000kr som jeg kan bruke prosjektet... Og håper dere kann anbefale meg noen deler som er gode... Jeg hadde tenkt at det meste skulle være transparent slik at jeg kan ha UV reaktiv væske i vannet.

Hovedsakelig vil det være CPU'en som skal kjøles, men om dere kan fortelle litt om hvordan jeg skal sette opp en CPU - GPU kjøler hadde det vært flott...

Ønsker å skaffe meg mest mulig erfaringer før jeg begir meg ut på et slikt prosjekt... så jeg håper noen har noen tips å komme med...

 

EDIT: glemte å nevne at det er en AMD Athalon 64 som skal kjøles...

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm...

Pretorian: Har du montert radiatoren i de to øverste 5¼" brønnene?

Hvor er vanntanken plasert? og er det plass til å montere radiator helt bake med strømmforsyningen slik at luften blåses opp gjenom et hull i kabinettet?

 

Og hvordan er det med av og på brytere? starter pumpen å gå med en gang du slår på PC'en, eller må du starte den selv??

 

Jeg har kikket litt rundt og funnet disse komponentene... (Microplex.no)

Vanntank ---------- AC vanntank, "aquatube", Titan ------- 475 kr

Vanntank holder -- AC brakett, for "aquatube" ------------- 95 kr

Kjøleblokk --------- Swiftech CPU-vannblokk --------------- 450 kr

Pumpe ------------- Eheim 1048 vannsirkulasjonspumpe -- 455 kr

Radiator ----------- AC radiator, "airplex EVO 240" -------- 485 kr

Vifter --------------- Papst vifte, 94m³/time, 26 dB(A) ----- 188 kr

 

Er dette gode merker? Og hva vil jeg trenge i tillegg? Så også at slangene måtte passe til hverandre. Hvordan ser jeg hva som passer til hva?

Når det gjelder blokken vil jeg helst ha en gjenomsiktig som passer til prossessoren, men hvor finner jeg dette?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

1.Ja Rad er montert i de øverste brønnen. Der står en Black ICe Extreme radiator som blåser luften ut av kabinettet.

 

2.Det er ingen vanntank i systemet. Jeg synes ofte at de er mer til plage en noe annet ;) Men de er greie å ha om du vil ha en kjapp utlufting av systemet og du har plass.

 

3.Nei over strømforsyningen har du ca 1 til 2cm klaring, så det er ikke mulig uten a plassere rad utenpå.

 

4. Pumpen min er 12Volt. Dermed har jeg koblet den til resten av maskinen. Om du ikke har 12volt pumpe, kobler du ganske enkelt inn et reele så er det problemet løst.

 

5. Settet du har valgt ser bra ut det, et mulig problem kan være radiatoren som vil bli for stor. Finn målene på den så skal jeg sjekke.

 

Når når det kommer til gjennomsiktig blokk, så har AC dette, mener de heter EVOplex eller noe slikt.... Swiftec er en vesentlig bedre blokk(om det er den nye) men siden du virket som en person som setter stil framfor ytelse så er AC et godt valg ;)

 

Alle slangene skal passe ut i fra det jeg ser. 3/8" hele veien.

 

Hvilken prosessor har du forresten?

Lenke til kommentar

hvis du kjøper den andre bracketen, kan du feste både tank og pumpe i 2stk 5,25"-brønner. Slik har jeg det, og er kjempefornøyd :)

 

Hvis du har penger, ville jeg kjøpt aquastreampumpe. Det er absolutt ikke nødvendig, men den gir en ekstra sikkerhet, og du slipper å dra inn 220V inn i kabinettet, og du slipper evt. et relé (sånn at pumpa starter med PCn)

 

 

Husk korrosjonsbeskyttelse, og vibrasjonsdempende fester til pumpa. Og dobbeltsjekk størrelse på nipler på tingene du har i systemet.

 

Jeg har forøvrig AC-hurtigkoblinger, og er godt fornøyd med dem. Kan anbefales

Lenke til kommentar

Dimensjoner på radiator: 264x130x50mm (LxHxD)

 

Jeg ville helst ungå å bruke for mange av de eksterne brønnene siden jeg hadde tenkt å ha en CD og en DVD spilleer, pluss en Rheobuss (radiator og kabinettvifter). Er det andre måter å plasere Radiatoren slik at jeg ungår dette? Nede på bakveggen for eksempel?

 

Prossesoren jeg har tenkt å kjøpe er vell en AMD Athalon 64 3000+ om jeg ikke husker feil.

 

Men problemet blir da vanntanken... er det plass til denne mellom CD brønnene og Strømmforsyningen?

 

Alle delene som jeg har ført opp er hentet fra Microplex.no, så det er bare å sjekke der og komme med forbedringer, og forsklg til hva jeg trenger...

 

Slanger og slikt hadde vært kjkt med navn og url og antall slik at jeg ikke roter meg bort i noe jeg ikke har peiling på...

Lenke til kommentar

Radden gå så vidt som jeg kan se.. Men jeg ville ikke anbefalt det, kan by på litt problemer. Andre steder å plassere den i det kabinettet er ikke enkelt, da må man ta vekk "disk racket" i så fall og legge den i bunnen, det er ikke plass noen andre steder. Går du over til 120 serien av rad så blir det litt enklere, men da lider kjølingen litt.

 

Vanntanken kan du glemme å plassere i toppen om du skal ha rad der, blir bare uttrolig upraktisk. Vil heller ikke passe pga plass mangel.

Det som går an derimot er å bruke en Innovatek vanntank og feste denne på baksiden av kabinettet, med slange bare gående gjennom bakveggen.

 

Tror ikke AC har A64 blokk enda, så da er nok swiftec et godt valg.

Lenke til kommentar

Om jeg setter Rheobussen i den nest øverste slotten. og CD/DVD pillerne i de to nederste, vill det da være plass til en radiator og to vifter?

Siden jeg må sage hull i kabinettet ville det sett best ut å ha det i toppen slik som her.

 

En annen ting er hvis jeg skal montere GPU og Chipset kjølere... Vil det da være best å koble slangene i serie eller paralell? Tenkte at CPU kunne få egen slange, mens GPU og Chipset delte en... Er dette lurt?

 

Siden jeg ikke har planer om å ha floppydisk er det vell mulig å sette pumpen og vanntanken der disse skulle stå. Hvilken vantank ville dere da anbefale? Helst en som ser litt bra ut, siden PC'n skal være "pryden" på gutterommet... :D

 

Når det gjelder koblingen mellom slanger og nipler, hvordan foregår dette? Er det mulig å få skrufester som man bare skrur fast slangene i? Eller må man ha slangeklemmer?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
3dfxcool har et WhiteWater sett. Dette er en av de beste komplette settene på markedet. Anbefales av de fleste.

:hmm: Faen så innkompetente 3DFXcool er til å linke. Gikk på webshop og sjekket WW kjølingen og skulle se på "WW Vannkjølings sett" men da kom det opp ei plexi kasse heh. Har sluttet å handle der pga drit webshop.

 

Litt On Topic - WW ser ut til å være bra, så på det andre steder og det er nok enkelt å sette sammen, kunne tenkt meg det selv i PC nr 2 :hmm:

Lenke til kommentar

Det ser nokk ut som om vanntanken må plaseres en annen plass... Og da kan Radiatoren plaseres foran strømforsyningen. Det er i hvertfal slik det ser ut som om jeg må gjøre det foreløpig...

 

Pretorian sa at man kunne bruke et relee som sørget for at pumpen startet samtidig som maskinen... hva er det, hvordan funker det, og hvor kan man kjøpe det?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

De sa jeg hadde større muligheter for plasering av CD og DVD spiller eller Rheobuss siden den hadde flere brønner.... Det er ikke noe problem om en radiator tar opp de to øverste brønnene, man bare plaserer alt annet legngre ned... Men har noen erfaring med dette kabinettet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...