Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hehe, I see. Har et par boder som vurderes, men har sett at samme ting kan bli problematisk siden den ene står i midten av leiligheten.

Hvor mye snakker vi i form av maskiner? Ser du ligger på over 20 prosesser, men med den poengsummen må vi vel snakke om highend i hver eneste komponent?

Detaljer, konfigurasjonstips etc er interessant, fyr løs ;)

Skrev vel litt om det i begynnelsen av august etter at jeg hadde holdt på et par uker. Jeg har "bare" 14 prosesser fordelt på fem maskiner hvor to er rene foldemaskiner. Når det gjelder stabilitet og lavt støynivå har jeg god erfaring med EVGA 8800GS og 9800GTX+. Ellers er det mest stabile jeg har faktisk 9800GX2. En maskin med Intel quad og EVGA 780i har to stk. av denne samt en 9800GTS 512, altså fem GPU-prosesser. Den avgir mye varme men er likevel stabil. Noe som nok skyldes at jeg har mulighet til å borre i ytterveggene og tilføre frisk luft utenfra via kanalvifte. Jeg bruker også kanalvifte for å trekke ut varmluft sommerstid. Det er også mulig å bruke 100mm eller 125mm slange til vanlig veggluke. Med innvendig bod har du jo en liten utfordring :-)Kan forresten anbefale MIST modulær strømforsyning og Antec 300 kabinett.

 

Edit: Og i dag passerte hardware.no totalt 100 millioner i poeng :-)

Endret av Billy_Pilgrim2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter et strømbrudd fra 03:15 til 13:30 i siste døgn var det godt å kunne slå på foldingene igjen for å få litt varme i 1. etg.

 

EDIT:

Jeg har lurt litt på hvordan det vil være å la slik hardware 24/7 foldende hardware stå i en uisolert utebod? Vil luften være for fuktig? Vil ikke maskinvaren tåle temperatursvingninger mellom dag/natt etc?

 

Vil maskinen være så varm i kabinettet at den ikke vil plages av de utvendige temperatursvingningene? Vil det kunne oppstå kondens i maskinen?

 

De vil vært tilkoblet nettet via wlan.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Korrekt, feil kobling der ang. kondens. Det kan dog utvikle seg kondens på andre ting som er kaldere enn luften i rommet, som veggene?

 

Hmm jeg lurer litt på den tanken. billig kjøling og det vil holde uteboden litt varm samt at jeg det vil være 24/7 f@h maskiner hmm. Men selv om maskinene holdes i gang og er varme så vil det være usikkert hvordan de tåler netter på ned mot 20-30minus i vinter.

 

Tanken er å ha litt lunk i uteboden og samtidig få noe mer igjen for det.

 

Billy:

Hva slags powersypply har du i 5-GPU maskinen din?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Korrekt, feil kobling der ang. kondens. Det kan dog utvikle seg kondens på andre ting som er kaldere enn luften i rommet, som veggene?

 

Hmm jeg lurer litt på den tanken. billig kjøling og det vil holde uteboden litt varm samt at jeg det vil være 24/7 f@h maskiner hmm. Men selv om maskinene holdes i gang og er varme så vil det være usikkert hvordan de tåler netter på ned mot 20-30minus i vinter.

 

Tanken er å ha litt lunk i uteboden og samtidig få noe mer igjen for det.

 

Billy:

Hva slags powersypply har du i 5-GPU maskinen din?

 

Spørs da om maskinene blir så varme?

Det bør jo la seg enkelt å regulere det slik at selve temperaturen i kabinettet er på + grader selv med en kald utebod, det som kan garantert hjelpe er å stoppe viftene som trekker luft inn i kabinettet eller sette dem på veldig lav rpm. Du kan jo alltids måle tmp inne i kabinettet med en digital temp sensor som takler trådløs så kan du jo se hvordan maskinen holder temperaturen mens du sitter inne og koser deg. Eller du kan få maskinen selv til å sende temps via et overvåkningsprogram til innemaskinen din.

 

Det som er uansett kritisk og som absolutt ikke bør ha lavere temp enn 25 - 30C er hard diskene. Blir de for kalde så blir væsken i hd for seig og man tar kjapt livet av dem.

 

 

Ps : Er litt tilbake med folding nå igjen, kommer innom en gang i blandt og leverer et par WU's , bruker nå Gpu foldingen da jeg liker den bedre på pcen.

Lenke til kommentar
Tanken er å ha litt lunk i uteboden og samtidig få noe mer igjen for det.

 

Billy:

Hva slags powersypply har du i 5-GPU maskinen din?

Interessant at du nevner utebod. Har tenkt samme tanken. Kom med erfaringer hvis du prøver. Sikkert lurt med SSD-disk, men hvor lavt i pris kan du få disse?

 

Mist 1000W på den største foldemaskinen.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å bruke et CFI-III 8GB(compactflash type1 hastighet3) kort jeg har med en SDM CF->IDE adapter til 163,-. Det blir all disk maskinen får og trenger :). Minnekortet koster rundt 400,- og har 20/20 ytelse så det ikke er helt uholdbart å jobbe med.

 

Bestilte CF adapteren i dag og har allerede CF kortet hjemme.

 

Ellers kan man få SSD ned i 800,- for 16GB men det er nesten enklere og bedre å bruke CF da de har dokumentert hardfør driftsikkerhet under mange forhold. CF brukes jo mye utendørs i proffkamera.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da har jeg fyrt opp ps3 for vinteren. Så snart gjesterommet blir kaldere, blir også dualcoren 6000+ fyrt opp, nice varmeovner.

Om Amd snart får ut fingeren på 45nm så kommer det en quad inn i bildet.

Desverre døde den ene strømforsyningen min her om dagen, så får ikke kjørt 4400+ en før jeg bestiller datadeler, eventuelt faset ut til fordel for quad. Alle moner dra men orker ikke ha 3 maskiner stående å snurre inne på gjesterommet, skal jo tross alt spille litt innpå der :p (varmt)

 

Ser Nvidia er på banen med GPU basert, virker dette på 8800GTX også?

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle slenge inn et lite motivasjonsbilde for dedikerte foldingmaskiner. Skal installere OS i dag, må ta litt av gangen pga tid og det å være småbarnsfar. Bildet er fra mobil og dermed ikke særlig god kvalitet.

post-38451-1223481154_thumb.jpg

Personlig synes jeg dette er en topp diskløsning for maskiner som ikke trenger stor plass eller veldig god IOytelse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

X-box disker til ca 50 kr pr stk er også OK til maskiner som ikke trenger så høy ytelse. Alltid noen som selger slike på QXL.

 

XP-64bit problem

 

Er det bare jeg som har problem med nVidia 8800 kort og XP-64 bit. Har prøvd flere av Cuda driverne bla både den anbefalte i FAH og siste versjon. Maskina har ikke noe problem med å funke med ATI-3870 og 64bit drivere, men med nVidia-kort får GPU2 både grafisk og consoleversjon stoppordre pga "serious error". Noen som har noen ideer?

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Viktig info til alle som sliter med Nvidia multi-GPU!

 

Jeg skulle for første gang forsøke 3 gpu'er i en maskin og fikk et problem med at "du har ikke driver for denne bla bla" på andre kortet og videre.

 

Jeg har kjørt 2 kort i vista før uten dette problemet så jeg stusset på det. Så fant jeg løsningen i foldingforumet.

 

Klientene må startes slik for at det skal fungere:

1) [email protected] -gpu 0 -forcegpu nvidia_g80

2) [email protected] -gpu 1 -forcegpu nvidia_g80

3) [email protected] -gpu 2 -forcegpu nvidia_g80

 

Det ser altså ut til at forcegpu hjelper å sette rett kort i maskinen med mange kort uten at man har en skjerm på hver. Dette fungerer for XP men usikker for Vista som trenger vga-dummy i tillegg.

 

 

Nå folder den nye GPU maskinen i beste velgående. Jeg skal ha inn en GPU til slik at det er 4 totalt. Alt kjører på en råbillig AM2 A64 3200+ på 2GHz uten noen GPU slowdowns. Hovedkortet ble kjøpt brukt til 500,- og det eneste som kostet nevneverdig kroner var Corsair TX750W bulk til 850,-. (ville ha kvalitet PSU). Senere skal maskinen kjøre 4*8800GT og deretter 3*9800GX2.

 

post-38451-1223528410_thumb.jpg

 

Her er et bilde av maskinen ferdig bygget i går.

post-38451-1223529230_thumb.jpg

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hei

 

Kan bekrefte at under Vista må du ha dummy plugg på kort som ikke er koblet til skjerm.

 

Hvorfor 8800GT, det gir jo kun en gevinst på 300ppd pr kort, så hvis du ikke får dem gratis, så dropp dem og gå rett på 9800GX2.

 

Husk også at dagens PPD på Nvidia kort er kunstig høy og den kommer til å gå ned når de nye prosjektene blir satt i omløp igjen. Antar at en kan regne med en nedgang på på ca. 2000 ppd pr GPU det neste halvåret.

 

Så foresten at PCutstyr selger EVGA 9800GX2 til 2273,- nå. :yes:

Endret av brg
Lenke til kommentar

Det er fordi jeg har 8800GT kort kjørende fra før fordelt på flere maskiner. Jeg vil ha dem over i denne som har en god/kraftig PSU så fordeler jeg GS kortene over i de andre OEM maskinene som ikke har så gode/kraftige PSUer. :)

 

Jeg venter også med 9800GX2 til jeg ser hva fallet i PPD vil bli. 3*8800GT(asus glaciator) har jeg tidligere skaffet meg brukt til 750,- per stk. Kjører også 1stk 8800GTS512 i hovedpcen hvor jeg betalte 900,- for en god stund siden.

2 stk 800GS fikk jeg til 495,- per stykk på datakjeden og det tredje til 650,- på netshop(alle også Asus glaciator).

 

Har fått det meste forholdsvis billig og venter derfor på bla. nye PPD faktorer før jeg investerer i noe mer til folding. Det kan være jeg selger alle 7 skjermkortene for den saks skyld.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Aha, det er smart av deg :cool:

 

Helt enig med deg at en bør vente før en investerer mer i Folding. Nye ting kommer hele tiden og det blir fort dyrt hvis en skal kjøpe nytt.

 

Men jeg håper folk ikke slutter å folde selv om ppd'en går ned. Det er jo for en viktig sak uansett.

 

Keep on folding Friends!! :D

Endret av brg
Lenke til kommentar
Ikke hørt noe om det annet enn at jeg mener å ha lest at noen kjører det problemfritt. Men jeg er litt nysjerrig, hvorfor 64bit XP til 32bit folding?

Ikke noen annen grunn enn at den maskina har XP64bit, skal liksom være min hovedmaskin med Photoshop og lignende. Tror det ender med at ATIkortet blir stående i den. Gir også litt bedre fotografikk enn nVidiakortet, mer egnet til billedbehandling. Om noen dager får jeg nytt minne til denne Q9300 og kan klokke opp litt da blir det nok mer fart på 3870kortet også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...