Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, men håper du skjønner poenget, om ikke kan det bli dyrt. Er ikke mye forskjell mellom garanti og reklamasjons retten du og jeg har.

Asus, evga og msi har 36m garant + 24m reklamasjons. Men vi betaler for det.

Men vet(håper jeg) at evga mister du ikke garantien om du bytter til vann kjøling. Men er andre som vet det bedre enn meg.

Lenke til kommentar

Asus og Gainward dekker ikke tredjeparts kjøling pga det lille satans klistermerke på kjøleren. 

 

Gigbyte heller ikke, men har ikke klistermerke og da er det vanskelig å se om man har byttet kjøler.

 

Evga lar deg uten problemer, Selv MSI lar deg, de har også klistermerke men lar ikke det ødelegge for garantien.

 

Soruce: Meg! :D (Har sendt email til alle selskapene og spurt) :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Asus og Gainward dekker ikke tredjeparts kjøling pga det lille satans klistermerke på kjøleren. 

 

Gigbyte heller ikke, men har ikke klistermerke og da er det vanskelig å se om man har byttet kjøler.

 

Evga lar deg uten problemer, Selv MSI lar deg, de har også klistermerke men lar ikke det ødelegge for garantien.

 

Soruce: Meg! :D (Har sendt email til alle selskapene og spurt) :)

 

...men etter norsk lov så må vel komplett uansett føye seg? Jeg HAR fått erstatningsvare på et Gainward jeg byttet pasta på. Forbannet 460 med elendig kjøler. Ikke rart det var demovare in the first place :p Forøvrig har jeg vært borti at i "vindfulle" posisjoner kan lappen sakte men sikkert løsne.

Lenke til kommentar

 

Asus og Gainward dekker ikke tredjeparts kjøling pga det lille satans klistermerke på kjøleren. 

 

Gigbyte heller ikke, men har ikke klistermerke og da er det vanskelig å se om man har byttet kjøler.

 

Evga lar deg uten problemer, Selv MSI lar deg, de har også klistermerke men lar ikke det ødelegge for garantien.

 

Soruce: Meg! :D (Har sendt email til alle selskapene og spurt) :)

 

...men etter norsk lov så må vel komplett uansett føye seg? Jeg HAR fått erstatningsvare på et Gainward jeg byttet pasta på. Forbannet 460 med elendig kjøler. Ikke rart det var demovare in the first place :p Forøvrig har jeg vært borti at i "vindfulle" posisjoner kan lappen sakte men sikkert løsne.

 

Det de ikke ser har de ikke vont av, poenget, lever inne ett kort med dine vannkjøling blokker og se hva som skjer?

Den norske loven sier ikke at du kan mekke på varene du kjøpe og ha full garanti, full reklamasjon. Eller har jeg feil :hmm:

Lenke til kommentar

Ser den, men å oppgradere kjølingen er jo en ganske mild variant av dette. Man mister ikke retten til reklamasjon på en bil med motorproblemer om man f.eks. har byttet ut pærene i fronten. Hvis vi snakker voltmods og slikt er situasjonen en annen - og i en litt vid forstand er jo undervolting/underklokking også en modifikasjon, selv endring av viftehastigheter faller innunder dette.

Hvis man legger litt common sense til grunn tror jeg kjølerOPPgradering er innenfor, da kjølererstatningen gir bedre arbeidsforhold for selve kortet.

Lenke til kommentar

Tror ikke produsentene ønsker at folk uten kompetanse skal forsøke ting de ikke kan. Derfor bestemmer de dette selv. Pærer på en bil har ingenting å si for at motoren skal fungere. Om du selv skifter topppakning og så får et motorhavari er det ikke sikkert bilprodusenten ønsker å dekke garantien.

 

Verdt å merke: de fleste som så en legokloss i oppveksten klarer jo å skifte en kjøler. Med termisk throttling er det ikke mye som kan gå galt uansett. Må nesten være fysisk skade på kort...

Lenke til kommentar

Tror ikke produsentene ønsker at folk uten kompetanse skal forsøke ting de ikke kan. Derfor bestemmer de dette selv. Pærer på en bil har ingenting å si for at motoren skal fungere. Om du selv skifter topppakning og så får et motorhavari er det ikke sikkert bilprodusenten ønsker å dekke garantien.

 

Verdt å merke: de fleste som så en legokloss i oppveksten klarer jo å skifte en kjøler. Med termisk throttling er det ikke mye som kan gå galt uansett. Må nesten være fysisk skade på kort...

Det er nok her vi sniffer på poenget (som jeg egentlig prøvde å hinte veldig vagt til): hvis ikke skaden kan relateres til problemet skal RMA godkjennes. Om VRM ryker har jo en GPU-blokk null og niks med saken å gjøre, akkurat som at en lyspære ikke har noe med motoren å gjøre. Generell slitasje likeså, det eneste måtte være fysisk skade fra monteringen (eller bruk, men det er vel sjelden kost).

 

Forøvrig har undertegnede såpass med realkompetanse at han ser seg kompetent nok til å utføre denne jobben uten "profesjonell" hjelp :p Skulle noen påstå noe annet får de klikke på linken under her... hehe.

 

Jeg har hentet kortet, og det er en liten sak akkurat over den ene skruen. Får putte den på en postit-lapp til videre bruk når jeg skal vannkjøle :p Skjer neppe med en gang, først må jeg få ordnet meg X99-CPU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor kraftig prosessor trengs egentlig for å drifte et par-tre GPUer til folding? Selvsagt nvidia. Har et X79-hovedkort som jeg har vurdert å la erstatte et Rampage III Extreme pga pcie3.0, men da billige CPUer er mangelvare tenkte jeg på å finne en gammel xeon... men de kan som kjent ikke klokkes all verden. Noen råd fra dere som har testet litt forskjellig?

Lenke til kommentar

Takker for den, jeg har ikke erfaring med å bytte kjøler. Ser ikke poenget, bedre å kjøpe vannkjøling da, dette kanskje: https://www.komplett.no/evga-geforce-gtx-980-ti-6gb-hybrid/850831

 

Kjøpte noen EK Thermosphere fra et "dumpesalg" på komplett, bare "just in case" jeg skulle få bruk for dem. Betaler heller 300-350kr inkl. fittings ekstra enn langt over tusenlappen - disse hybridløsningene er overpriset. Det samme er vannblokkortene fra EVGA, en skulle tro at stockkjøleren i seg selv har en verdi på 3-400kr, som man normalt sett burde få igjen ved kjøp av kort som kun kommer med heldekkende blokk - men de kortene koster ofte mer enn et vanlig kort + en fullcoverblokk kjøpt løst. For meg er det turn-off. Prisforskjellen burde ligget på 5-600kr, ikke ytterligere en tusenlapp.

Lenke til kommentar

 

 

Tror ikke produsentene ønsker at folk uten kompetanse skal forsøke ting de ikke kan. Derfor bestemmer de dette selv. Pærer på en bil har ingenting å si for at motoren skal fungere. Om du selv skifter topppakning og så får et motorhavari er det ikke sikkert bilprodusenten ønsker å dekke garantien.

 

Verdt å merke: de fleste som så en legokloss i oppveksten klarer jo å skifte en kjøler. Med termisk throttling er det ikke mye som kan gå galt uansett. Må nesten være fysisk skade på kort...

Det er nok her vi sniffer på poenget (som jeg egentlig prøvde å hinte veldig vagt til): hvis ikke skaden kan relateres til problemet skal RMA godkjennes. Om VRM ryker har jo en GPU-blokk null og niks med saken å gjøre, akkurat som at en lyspære ikke har noe med motoren å gjøre. Generell slitasje likeså, det eneste måtte være fysisk skade fra monteringen (eller bruk, men det er vel sjelden kost).

Er det ingen sjanse for at en produsent (unntak av Evga og msi) kan si: "vrm røyk pga varmeutvikling siden vår originale kjøler er blitt tuklet med. Våre kjølere er designet for å forhindre nettopp dette" ?

 

Jeg regner med det finnes en løk som har "glemt" å montere kjøleren igjen (muligens bare for å se hva som skjer).

 

Produsenter har på en måte sikret seg ved å si at så lenge du ikke tukler med produktet vårt, så gjelder garanti/reklamasjon.

 

...selv om jeg er helt enig i at dette er så basic at selv mamma får det til!

Lenke til kommentar

De kan godt SI det, og jeg VET at produsenter er litt strengere på slikt enn lovverket i praksis er - men under normale tilstander skal ikke dette skje. Jeg antar at det da er butikken som har bevisbyrden, og den er ikke enkel. Forøvrig var VRM-ribben grunnen til at jeg kjøpte Strix - den er montert på en "frontplate", som dermed ikke blir berørt dersom jeg fjerner resten av kjøleren :) Alt jeg trenger å gjøre er å stripse fast 92mm slim-viften jeg fikk med på kjøpet by request, og sette den på 5V, eller til nød 7V :)

Som nevnt over (uten å bli cocky) så har jeg også realkompetanse så det holder, med grundig dokumentasjon, når det gjelder å mekke PC. Det inkluderer også å montere kjølere på laptop-GPUer uten pads på sidene de gangene jeg benchet socket 754 :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...