Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På amd er cpu ikke så viktig. Men det kan war og de andre som kjører amd fortelle deg.

Jeg snakker om AMD CPU, ikke GPU. AMD støtter rett og slett flere PCIe-lanes på billigsokkel enn hva Intel gjør. Det er kanskje ikke særlig relevant enda, all den tid PCIe 3.0 x8 ikke capper noen kort på markedet enda, men om AMD slipper en ny prosessorsokkel som støtter PCIe 3.0 x16x16 - noe jeg regner med skjer i relativt nær fremtid ettersom dagens AM3+ begynner å bli ganske gammel - vil det kunne støtte multi-GPU-systemer langt fremover i tid uten at bussen skal bli noen flaskehals.

 

Skal du ha en Intel-løsning som støtter PCIe 3.0 x16x16 må du som sagt over på LGA2011-3 ettersom LGA1150 (og sikkert også kommende LGA1151) kun støtter PCIe x16 dersom du ikke har mer enn én GPU i maskinen. Du må vel strengt tatt helt opp på 5930K for å få en CPU som har nok lanes til å støtte x16 på to PCIe-slots.

 

Såvidt jeg forstår er ikke PCIe-lanes avhengig av prosessor på samme måte i AMD-leiren; så lenge hovedkortet (north bridge) har støtte for nok lanes, så har CPU det også. Da er det bare spørsmål om å ha nok CPU-kraft til å mate skjermkortene.

 

To av mine GTX 970 kjører i dag på PCIe 2.0 x8x8 over et LGA1156-hovedkort. Bussen virker ikke å flaskehalse dem, men vil sikkert kunne flaskehalse (fremtidige) kraftigere GPUer. Med f.eks. en AMD FX 6300 og et 990FX-hovedkort kunne jeg ha kjørt tre stk GTX 970 på PCIe 2.0 x16x8x8, forhåpentligvis uten flaskehals dersom prosessoren er kraftig nok. Med en ny AMD-generasjon som støtter PCIe 3.0 x16x16/x16x8x8 ville man kunnet få et like foldingvennlig system som en X99-maskin med 5930K, forutsatt at prosessorene på denne sokkelen er kraftig nok til å mate de hypotetiske skjermkortene som tyner opp mot 32 PCIe 3.0 lanes. Er hva jeg prøver å si :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jepp, jeg vet det og jeg snakket om det samme :tease:

Jeg skriver: på amd er ikke cpu så viktig, sier jeg noe om amd gpu :)

 

Jepp som jeg gjør på 5 970 og 7 980. her er det cpu som er bremsen. psie 2.0 8x8x.

Er cpu som og bestemmer om du har 16/16x 3.0 eller 8x8x 2.0 pcie :)

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

282.000 med samme kort her.

Det variere mellom prosjektene, men burde ikke så mye.

 

Last ned HFM.NET , v7-PPDen er historikkbasert og vil til tiden være helt på jordet.

 

Eller legg inn tidene og prosjektet i fah-kalkulatoren

Ser ut til at det er CPUen min som henger igjen. Satte affinity og låste core18 prosessen til én kjerne. Ligger å vaker mellom 85-95% last på GPU, mens CPU er på 100%. Dette er med en liten overklokk på CPU fra 2.7 til 2.9 GHz.

 

EDIT: Har nå og skrudd av Cool N' Quiet, som av en eller annen grunn stod på.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Jeg har gått opp ca 10% i ppd ved å bytte fra en svak amd cpu til intel i5 2400 med et r9 290 kort. Er det vanlig ?

 

Sjekk specs for CPU og HK. Dersom du går opp fra PCIe 2.0 til 3.0 så kan det muligens ha innvirkning.

 

Men i utgangspunktet er AMD R9 290 ikke så påvirket av CPU eller PCIe. Men dersom du har annen innstilling for CPU og dvalemodus osv. så kan det utgjøre ca 10% lett. Si du har satt andre setting på power (Høy ytelse istedenfor balansert osv). Det kan også være instillinger i Bios som drar i positiv retning.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har gått opp ca 10% i ppd ved å bytte fra en svak amd cpu til intel i5 2400 med et r9 290 kort. Er det vanlig ?

Sjekk specs for CPU og HK. Dersom du går opp fra PCIe 2.0 til 3.0 så kan det muligens ha innvirkning.

 

Men i utgangspunktet er AMD R9 290 ikke så påvirket av CPU eller PCIe. Men dersom du har annen innstilling for CPU og dvalemodus osv. så kan det utgjøre ca 10% lett. Si du har satt andre setting på power (Høy ytelse istedenfor balansert osv). Det kan også være instillinger i Bios som drar i positiv retning.

Ser ut som om jeg har gått fra pci-e 2.0 til 3.0 ja :)
Lenke til kommentar

Tror ikke klienten er like dårlig til å beregne lengre slik det var i en lengre periode tidligere. Men nå for tiden varierer prosjektene veldig mye, så det er ikke enkelt å bli klok på PPD i forhold til hardware osv.

 

Har selv sett 300k PPD for 9612 (som var postet over med 170k for 970 kort), og det er et godt stykke under hva ett 980 vanlig vis leverer for å si det på en annen måte. Ergo er det ingen god periode for å "kvalitets sjekke" hardware med tanke på PPD om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...