Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Sist uke så jeg nesten fight pga nettopp det - en SUV som absolutt måtte presse seg fram uten at det engang var mulighet for å komme forbi - da måtte semi rygget eller kjørt ut på skulder. Var vel en millimeter unna speilet hans.

 

Jeg er for å flette før slutten, for da blir det ikke samme brems på det - flyter bedre og man unngår kø før man må. Når det har blitt kø, så er det greit nok

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må innrømme jeg ikke helt skjønner at det er så veldig irriterende? Joda, det er dustete kjøring, men om det ender med at de bare bremser og legger seg bak, så påvirker jo ikke det så mye i utgangspunktet?

 

Men la meg spørre om noe annet, hvor lenge synes yrekssjåfører det er "behagelig" at motorsykler fletter? Man har en ganske lang distanse etter to felt der det som oftest er "mellom ett og to felt" bredt. Det er plass til å kjøre forbi ganske lenge, men jeg er litt usikker på hva andre sjåfører tenker om det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke forstyrrer min kjøring eller setter meg i situasjoner der jeg ikke har kontroll på deg kan du gjøre hva du vil som motorsykkelsjåfør. Pleier gi plass til dem i stillestående kø og.

 

Poenget er uansett fortsatt at man må utnytte fartspotensialet sitt. Ikke bare lusker opp på siden og forvente å bli sluppet fram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme jeg ikke helt skjønner at det er så veldig irriterende? Joda, det er dustete kjøring, men om det ender med at de bare bremser og legger seg bak, så påvirker jo ikke det så mye i utgangspunktet?

 

AtW

Om det ender med sammenstøt må jeg sannsynligvis skrive skademelding, krangle med en idiot og får overtid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jobber som søppelmann. Står bak på i en 50 sone. Kommer dame i 30 åra i full fart bak og klistrer i rompa på oss. Type 3 meter unna meg. Det er ikke okei, for bråbremser vi kræsjer hun i oss og ender jeg med 2 amputerte og moste bein. Har allerede masse blinkende varsellys, og når vi skulle stoppe skrur sjåføren på nødblink i tilegg. 2 på hver side, oppe og nede. Ikke vanskelig å se det pluss bremselys. Tror du ikke hun stopper rett bak meg? Vinka forbanna med henda på hun og hun gasser rett forbi type noen cm unna foten min når jeg hoppa av...

 

Greit at vi forsinker dere noen minutter når dere havner bak oss på ruta vår, men husk hvor viktig og samtidig farlig jobb vi gjør. Er få som respekterer oss og suser rett forbi oss i full fart. Vi prøver bare gjøre jobben vår så dere slipper å ha søppel råttende hos dere. Tenk på det neste gang du ser en søppelbil og du blir småirritert. Vil du heller kjøre søppelet bort selv? Samfunnet hadde fått panikk etter noen få uker uten søppelbiler

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest member-410723

Vegvesenet ber oss tette lukene i køen, står det på nrk.no idag. -køen kunne vært vesentlig kortere hvis bilistene kneppet inn avstanden til bilen foran, mener sjefsingeniør i Statens vegvesen, Kristian Wærsted. Det er hyggelig lesing for en som har fått bot for å ligge for tett bak en annen bil. Når skal de bestemme seg da, og kanskje lære litt av andre land med større biltetthet enn her? Men når det er sagt er det noe helt annet på landet. Når det ikke er noen annen trafikk hvorfor kommer det da en "klegg" bak som forfølger en i ett og alt. Lurer jeg på ... kjør forbi og forsvinn, eller legg deg lenger bak. drit i hva vegvesenet sier.  Ligger du for tett oppi meg begynner jeg bare å luggbremse...

Endret av member-410723
Lenke til kommentar

Saken fra NRK: https://www.nrk.no/buskerud/_-forsinkelsene-kunne-vaert-halvert-1.13011769

 

Sjefsingeniøren i Statens vegvesen, Kristian Wærsted, mener at 20% av bilistene holder lengre enn 3 sekunders avstand til bilen foran. Han oppfordrer dessuten til å minke avstanden til 2 sekunder ved køkjøring. I teorien vil det nok kunne fungere, forutsatt at ingen gjør noe uventet. Jeg tipper at det i praksis vil føre til mer købulking, noe som igjen vil føre til mere kø, ikke mindre.

 

Man får bot hvis avstanden til bilen foran er 1 sekund eller mindre, så jeg vil absolutt ikke anbefale carbos og andre med nærgående kjørestil til å "kneppe inn avstanden" ytterligere. Da måtte nærkjørerne i tilfelle kneppe inn avstanden til en halvmeter, slik det gjøres i racing. Da er man garantert småbulker hvis bilen foran bremser, men hastighetsforskjellen blir liten slik at det aldri blir store skader.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Trafikken flyter bra ut fra Trondheim, helt til en kommer til Heimdal da det skal flettes..

Det er bare tidsspørsmål før 4 blir for lite også - men så lenge man slipper fletting, så unngår man bremsekloss. Men man skal ikke lengre enn til Siemens (sørover) før man får kø - strekker seg opp mot Nardo rundkjøringen og Moholtlia. Også pga fletting og Heimdalsmyra har man jo startet bygging for utvidelse - "Trondheimsbrura" er bare påtenkt og vil drøye lengre

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

Trafikken flyter bra ut fra Trondheim, helt til en kommer til Heimdal da det skal flettes..

Det er bare tidsspørsmål før 4 blir for lite også - men så lenge man slipper fletting, så unngår man bremsekloss. Men man skal ikke lengre enn til Siemens (sørover) før man får kø - strekker seg opp mot Nardo rundkjøringen og Moholtlia

 

Underdimensjonert vei med masse av/påkjøringsramper

På tide de bygger tunnel 

Lenke til kommentar

De kan fikse problemet ved å bygge 4-felts veier overalt

 

Trafikken flyter bra ut fra Trondheim, helt til en kommer til Heimdal da det skal flettes..

 

Og da blir neste kork Leinstrand, og så enda verre da bedrifter plutselig kan legge kontor mer usentralt. Så Klett, IGJEN etter der. Du kunne sikkert ha lagt firfelts helt ned til Støren eller Ler, og du ville se det nøyaktig samme problemet PGA økt trafikk pga "økt" tilgang til Trondheim.

Tunnel er enda verre, da det provoserer frem det verste i de ustabile, og mangler utsikt. Gjerne kombinert med eledig tunnelys som nesten ikke gir gulfarge mot veimarkeringen.

 

Den eneste fornuftige løsningen er å desentralisere utbyggingen av Trondheim, men ingen tenker så langt. Det ville kreve at alle tettstede rundt Trondheim faktisk la enorme planer, og masse sammarbeid etterpå for å lage veiplaner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...