Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det er den som kommer bak som har skylden.

 

Selvsagt. Men det hjelper lite at den andre trafikkanten som har skylda hvis det er en selv som blir most. Parallelt, det hjelper ikke syklister hvor mye de overholder alle trafikkregler hvis de blir most av en bilist som ikke gjør det. Så rådet er, kjør på rødt hvis det ser ut som vogntoget bak bilen din ikke ser ut som vedkommende klarer å stoppe på rødt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du ligger bak så er det forskjell på vogntog og personbil ...

Vogntog tar mye lengre tid å stoppe, så om du heller vil bli kjørt på bakfra og få all slags skade, enn å bare kjøre på og drepe en fuckings fugl så, deg om det. Spørs hvilken fugl da.

 

Uavhengig om det er en "fuckings fugl", en katt eller rådyr som plutselig dukker opp i veibanen så har jeg ikke tid til å gjøre en vurdering av hvordan situasjonen skal håndteres, da bremser jeg på instinkt.

Derfor er det for jævlig å måtte kjøre rundt på norske veier og vite at hvis det oppstår en hindring foran og man må nødbremse så får man bilen bak i ræva.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg bruker nesten alltid å sørge for at den som kommer bak holder avstand. Ligger de for nærme kan nødblink benyttes.

 

Jeg sier forresten nesten siden jeg var litt lat en periode. Ente med at en kjørte i rævva på meg når jeg overholdt vikeplikt inn mot rundkjøring. Så nå er jeg mer påpasselig igjen...

Lenke til kommentar

Som sagt så tar jeg referanse i Storbritannia, der det ikke er lov.

http://www.theinjurylawyers.co.uk/injury-lawyers-blog/2013/03/19/rules-for-emergency-stop-for-an-animal/

 

Sjelden jeg leser en artikkel med så mye uklar "tåkeprat"* som det der. Det står forøvrig ingen steder i artikkelen at det ikke er lov å nødbremse for (små)dyr, men at det er situasjonsbetinget og en helhetsvurdering.

 

*) "may be at fault", "the Court may deem it unreasonable", "performing an emergency stop may be deemed unreasonable", "ultimately the law in this area is not very clear", "could be at fault"...

Lenke til kommentar

Lov er ikke så konkret som det kanskje virker i mange tilfeller. Om en domstol har dømt bremsing for katter for uforsvarlig så bygger det utfallet for lignende saker i fremtiden.

Uansett så åpnet jeg aldri en diskusjon angående flisespikking, men det var heller ment som noen med et sertifikat fra Storbritannia som delte sitt perspektiv. :)

 

Det er nok ikke ulovlig å bremse for katter i veien, men om du bråbremser på motorveien og får en bil i bakenden så er det ikke nødvendigvis bilen bak deg som får skylden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://touch.tb.no/e18/nyheter/politi/vurderte-a-snu-trafikken-pa-e18-etter-ulykke/s/5-26-48614

 

Stod her i 2 timer bomstille. Hadde vi i et av verdens rikeste land hatt elektroniske skilt som stenger/omdirigeter kjørefelt over hele motorveien istedenfor bare tunneller, kunne de omdirigert trafikken med en gang uten å stenge hele tunnelen osv. Sånne elektroniske skilt er jo å finne overalt i europa på trafikkerte motorveier...

Lenke til kommentar

Var en knøl som tutet på meg fordi jeg ikke ville kjøre på til høyre på en forkjørsvei når en varebil i parallelt felt blokkerte sikten mot venstre. Det er så unødvendig å presse andre sjåfører og provosere frem farlige situasjoner. Jeg holdt nå heldigvis besinnelsen. Det kan godt hende at han tutet for å si at det var klart, men det blir uansett mistolket, og skal aldri gjøres.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

La merke til flere ting idag...

 

Flott dem stenger hele sørgående felt E18 for veiarbeid mellom drammen/sande midt i rushen...

 

Trodde det ble sånn fine elektroniske skilt av en grunn? De var teipet over 110 på den strekningen her og satt vanlige skilt like etter/før...

 

Mange som koste seg i venstrefeltet idag i nøyaktig samme fart som høyre felt med god plass til dem mellom lastebiler i høyrefelt osv...

Lenke til kommentar

Selv som fersk sjåfør har jeg sett et alarmerende antall skumle situasjoner på veien i det siste. Jeg gjør feil selv, men prøver å være ekstra forsiktig (forsiktig betyr ikke sinke, jeg holder farten oppe der jeg kan) siden jeg vet jeg er uerfaren.

Skal nevne noen få av dem, og for å være rettferdig har jeg tatt med mange trafikantgrupper.

 

- Kjørte på en forkjørsvei med 60 sone. Det er doble sperrelinjer på veien. I landskapet på høyre side holdt de på med veiarbeid og hadde satt opp en slik vegg som gjør at man ikke kan se byggeplassen. Plutselig kom det en bil ut fra bak den veggen, kjørte rett ut foran meg og over doble sperrelinjer for å ta en slags u sving over i motgående kjørefelt. Jeg bremset i tide selvsagt, men var ganske shaky da.

 

- Da jeg øvelseskjørte merket jeg fort at L bakpå bilen fungerer som en magnet på aggressive sjåfører. Lå bak en syklist på en svingete vei. Jeg syntes det var for uoversiktlig til å kjøre forbi og visste at det uansett kom en strak strekning snart som jeg kunne kjøre forbi på.

Bilen bak meg velger i stedet å kjøre forbi både meg og syklisten. Han unngår på håret å krasje i motgående bil og legger seg inn rett fremfor syklisten. Han sparte maks 30 sekunder på dette og risikerte å drepe flere. Syklisten hadde uten tvil dødd umiddelbart, jeg hadde sannsynligvis fått hans bil og syklisten i min front. Koselig. :-!

 

- Er også flere syklister som tror de har vikeplikt når de sykler over fotgjengerfelt. Var borti en som syklet på fortauet, som så strakk ut hånden samtidig mens han krysset veien. Jeg var i bremseberedskap heldigvis ettersom jeg ikke stoler på andre i trafikken. Likevel, folk burde for all del huske at tegn skal gis før man endrer retning. Dette gjelder bilister også. Det hjelper ikke å blinke 0,1 sekund før du svinger av.

 

- De som kjører MC tar også noen skumle manøvre i blant. Jeg valgte venstrefeltet i en rundkjøring med 2 felt. Har en motorsykkel bak meg så ser på ham i speilet. Når jeg begynner å kjøre velger han å kjøre forbi meg på venstre siden. Han valgte så å krysse foran bilen min, kjøre diagonalt over rundkjøringen og så ta til høyre. Jeg bremset for han i tide selvsagt. Feltene var tydelig markert, så jeg har ikke peil på hvorfor han valgte venstrefeltet.

 

Dette er noen få av episodene som har irritert meg i det siste. Kunne kommet med mange flere.

Lenke til kommentar

- Er også flere syklister som tror de har vikeplikt når de sykler over fotgjengerfelt. Var borti en som syklet på fortauet, som så strakk ut hånden samtidig mens han krysset veien. Jeg var i bremseberedskap heldigvis ettersom jeg ikke stoler på andre i trafikken. Likevel, folk burde for all del huske at tegn skal gis før man endrer retning. Dette gjelder bilister også. Det hjelper ikke å blinke 0,1 sekund før du svinger av.

 

Med fare for at jeg misforstod deg: syklister har faktisk vikeplikt når de krysser veibanen i et forgjengerfelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Med fare for at jeg misforstod deg: syklister har faktisk vikeplikt når de krysser veibanen i et forgjengerfelt.

Ah, jeg tenkte riktig, men skrev det motsatte. Flaut. :-P.

Det jeg mente var at syklister ofte tror andre har vikeplikt for dem når de sykler over fotgjengerfelt. Den syklisten jeg nevnte syklet over uten å tenke på at han faktisk hadde vikeplikt for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husker når jeg kjørte med L før ikke superlenge siden, med fattern var det kjedelig og måtte holde fartsgrensa, med muttern lå jeg i 90 i 80 sona, kjørte forbi biler osv. Når det kommer et ekstra felt og man kjører forbi med L, 4/5 ganger gir de på og presser i rompa og blir sure. Man merker rett og slett hele innstillingen på sjåføren endrer seg så fort de merker de ble kjørt forbi av en L?

Lenke til kommentar

Disse utolmodige sjåførene er alltid kjekt å måtte styre på med. Men i dag tok de kaka :)

 

På vei til jobb så kjører eg i en lengre undervannstunnel. Den har to kamera på vei ned den ene veien og tre kamera på vei ned andre veien. 80-sone i hele tunnelen. Adferden til ganske mange er at de enten kjører i jevnt ~80km/t på vei ned eller rykkvis med 80 fremfor kamera og fortere ellers. Og når en da kommer til bunnen av tunnelen så presser en bilen opp i over 90km/t siden det da er "fri fart".

 

Eg legger meg på 85 nedover på speedometeret(som tilsvarer 80 målt på GPS), og 90 oppover på cruisecontrol(som tilsvarer 85 på GPS).

 

Når eg i dag kom ned i bunnen blir eg forbikjørt av en bil så snart det ble to kjørefelt. Greit nok, ikke uvanlig. Bak i speilet ser eg ei gruppe med biler som sakte innhenter meg. Saaaaaakte. Eg hadde 90 på speedometeret og de har nok hatt rett over det igjen - men det tok evig tid. Satt med inntrykk av at de absolutt skulle forbi men ikke hadde mer ytelse å ta av i motoren. Normalt sett så pleier eg å justere cruisecontrolleren til 100 i slike tilfeller for å være sikker på å ikke måtte ligge bak de når vi kommer ut av tunnelen. Erfaringsmessig så legger denne typen bilister seg på 70-75 når vi kommer ut og det lar eg meg av og til irritere over.

 

Men i dag klarte eg igjen å innhente to biler som dreiv med forbikjøring rett fremfor meg før gruppen bak meg hadde innhentet meg. Dette ødela min mulighet for å gi på litt ekstra for å kjøre forbi, og gav samtidig den treigeste av de i gruppen mulighet for å kjøre opp på min venstre side. Effektivt var eg nå blokkert fra å gi på siden det var en bil der, og kjøre forbi siden det feltet og var blokkert.

 

Gruppen med biler bak meg viste seg å bestå av tre biler som alle skulle forbi, og som alle presset bilen til maks for å klare det.

 

Enden på visa ble at når vi kom ut av tunnelen så låg eg som bil nr 6 på ei rekke med biler som lunket rundt i 70km/t i 80-sonen.

 

Eg passe frustrert og oppgitt - men lot det passere. Å kjøre forbi en eller to biler på resten av strekningen på vei til jobb er ikke noe problem. Men 5 biler da synes eg det blir litt vel mye. I tillegg var mange av mulighetene for forbikjøring hindret pga møtende trafikk.

 

Just one of those days.. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husker når jeg kjørte med L før ikke superlenge siden, med fattern var det kjedelig og måtte holde fartsgrensa, med muttern lå jeg i 90 i 80 sona, kjørte forbi biler osv. Når det kommer et ekstra felt og man kjører forbi med L, 4/5 ganger gir de på og presser i rompa og blir sure. Man merker rett og slett hele innstillingen på sjåføren endrer seg så fort de merker de ble kjørt forbi av en L

Mest sansynlig så lå du under grensa med far og knapt over med mor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...