Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Irriterer meg over de folka som sitter i en kø, som går i noen par km. Som ikke slipper inn biler som kommer fra sideveier. Ja, de som sitter i køen har forskjørsrett og de andre har vikeplikt. Men når det er kø så hva gjør det om man slipper fram de som kommer inn ifra sideveier? Ingenting i mine øyne.

 

Edit:

Den VG artikkelen var det mest provoserende lesestoppet jeg har lest idag.

De jævla idiotene som parkerer rett forran pumpen skulle vært skutt og de unnskyldningene de kom med var faen meg enda verre. Helvetes møkka folk!!!!

 

Edit 2:

De to bildene av de som parkerte forran bensinpumpen er så vanvittig irriterende å se på. Fikk lyst å bare finne en slegge å gå psyko på bilene deres!!!!!!!!!

Jeg passer tydligvis ikke som taxi sjåfør siden jeg kan bli eitrande forbanna i trafikken...

Endret av -Léon-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Parkerer utenfor butikken, låser bilen og skal til å gå inn. Plutselig hører jeg lyden av noe som høres ut som en brusboks som blir klemt i panteautomaten. Jeg snur meg rundt, og der er det jammen ei kjærring som har klart å rygge rett på... en annen bil. Hun kikker seg litt forfjamsa rundt, men har i det minste vett til å kjøre inn på den parkeringsplassen hun rygget ut fra og vente.

Der sitter hun fremdeles i det jeg kommer ut av butikken igjen, opptatt med å skrive en lapp som hun legger på ruta til bilen hun har rygga på, før hun kjører avgårde.

 

Er det ikke vanlig å se om det er klart bakover når man rygger? ph34r.gif

Lenke til kommentar

Nei, er ikke alle som gjør det du.

 

Var en gang jeg så ei gammel dame som satte seg inn i bilen sin. Det stod en bil bak bilen hennes, men hun satte den bare i revers og rygga. Hun merket at det ikke gikk, kjørte litt frem, revers igjen og dytta. Det gjentok hun 3-4 ganger før en eller annen reiv opp døra.

 

Er også flere ganger jeg nesten har blitt kjørt ned fordi folk bare rygger rett ut.

Lenke til kommentar

DAGENS DRITTSEKK

"- Du har parkert foran pumpen uten å fylle bensin. Er du klar over at du for andre bilister kan være et irritasjonsmoment?

 

- Hehe. Jeg håper ikke det. Jeg parkerer der det er plass. Hvis jeg ikke tenker på meg selv, så er det ingen andre som gjør det."

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10029849

En idiot som sier alle andre er idioter - det er en del av de ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var en gang jeg så ei gammel dame som satte seg inn i bilen sin. Det stod en bil bak bilen hennes, men hun satte den bare i revers og rygga. Hun merket at det ikke gikk, kjørte litt frem, revers igjen og dytta. Det gjentok hun 3-4 ganger før en eller annen reiv opp døra.

Jeg opplevde noe lignende da jeg tjenestegjorde i Forsvaret i Oslo. Jeg hadde parkert den sivile militærbilen jeg kjørte, og da jeg kom ut fra butikken så jeg en eldre herremann sette seg inn i en bil på andre siden av parkeringsplassen og begynne å rygge. Jeg tenkte at han sikkert så bilen min, men der tok jeg feil. Ikke merket han at han traff heller, for han var på vei til å kjøre vekk. Jeg handlet raskt (som en god soldat skal) og banket forsiktig på ruten. Heldigvis hadde han ikke tilhengerfeste, og traff kun skiltet på bilen jeg kjørte, så den eneste "skaden" var et avtrykk av skiltet mitt i støtfangeren hans. Han brydde seg ikke, og kjørte videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener likevel at grensen (rent regelrett) går der den andre føreren blir forstyrret. Den praktiske utøvelsen vil selvsagt være langt mer antakende.

 

Hva mener du egentlig er forskjellen her? Har man juridisk brutt regelen, så blir man vel i praksis også tatt for det? Mener du man juridisk sett blir dømt for lovbrudd ved enhver forstyrrelse? Det er forstyrrende å ikke kunne ha på fjernlys fordi det ligger en bil foran deg også, du blir allikevel neppe dømt for å bryte vikeplikten om du kjører inne ofran en bil på natta.

 

AtW

Kort fortalt, jeg mener forskjellen går ved den praktiske anvendelsen av regelen, og den juridiske anvendelsen av regelen. Dersom man i dagliglivet bryter en vikepliktsregel slik at man forstyrrer noen, vil det i praksis ikke ha noen betydning. Dersom situasjonen ender i et uhell, vil den juridiske betydningen derimot være avgjørende. Herav forskjellen på "regelrett grense" og "praktisk utøvelse".

 

Hvor du får dette med fjernlys fra forstår jeg ikke helt, da fjernlys i de aller fleste tilfeller har svært lite med vikepliktsreglene å gjøre.

Lenke til kommentar

Igjen, vi er alle enig i at det står forstyrres, men hva er det som juridisk sett regnes som en forstyrrelse? Det er åpenbart at ikke alle forstyrrelse regnes som en forstrrelse juridisk sett i denne regelen.

 

AtW

Det er ikke helt enkelt å definere en trafikal forstyrrelse, men et sentralt poeng må være at en annen bilist har blitt hindret i å utføre en handling han eller hun hadde planlagt å gjennomføre. Det kan eksempelvis være å holde en spesifikk hastighet forbi et kryss (på forkjørsvei), for så å bli nødt til å bremse fordi noen har kjørt ut på veien for tett opp til den aktuelle bilist. Hvor grensen skal trekkes blir et spørsmål om skjønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største idioten jeg traff på i trafikken i dag som skulle spare inn et par meter på turen sin. Han kom inn i en rundkjøring og hadde visst planer om å kjøre tilbake samme vei som han kom fra. Men i stedet for å kjøre rundt rundkjøringen som normale folk gjør, så svingte han rett til venstre med en gang han hadde passert øya som skiller inn- og utkjøring av rundkjøringen. I tillegg så nekta jo han å vike for de andre som skulle ut på normal måte, så det var like før han kjørte ned en av bilene som kom imot. DUST!!!

Lenke til kommentar

Største idioten jeg traff på i trafikken i dag som skulle spare inn et par meter på turen sin. Han kom inn i en rundkjøring og hadde visst planer om å kjøre tilbake samme vei som han kom fra. Men i stedet for å kjøre rundt rundkjøringen som normale folk gjør, så svingte han rett til venstre med en gang han hadde passert øya som skiller inn- og utkjøring av rundkjøringen. I tillegg så nekta jo han å vike for de andre som skulle ut på normal måte, så det var like før han kjørte ned en av bilene som kom imot. DUST!!!

Kunne kostet han lappen om politiet hadde sett han. Uansett så hadde bota vært ca 4K for å kjøre mot påbudt kjøreretning.

 

Hadde en oversiktlig rundkjøring, som lett kunne passerest i motsatt kjørefelt her, før den ble endret. En tidligere kamerat benyttet seg av muligheten til å ikke kjøre rundt. Kostet han lappen.

 

Samme rundkjøring har en fil som kommer fra Europaveien og 80 sone.

Har sett flere tilfeller av bilister som har kjørt ned den veien, med STOR fare for seg selv og andre.

Lenke til kommentar

GAAH! Går det an?!

 

Jeg kjørte ned fra Sirdal mot E39 i dag og veien er veldig smal et lite stykke. Det var mye trafikk oppover på grunn av TV2's SnowShow og sikkert en del som var på vei til hyttene for helga.

 

Når jeg da kjører på det smaleste stedet treffer jeg selvfølgelig hele Jæren på en gang i en bilrekke. Jeg stoppet opp på grunn av at veien ytterligere ble smalere fremfor meg, men i svingen så var det plass til to biler i bredden igjen. Var det noen som tok hintet og stoppet i svingen så jeg og bilen bak meg kunne kjøre forbi? Nei. Selv ikke på grunn av at vi laget saktegående kjøring ettersom det var <5cm klaring mellom sidespeilet mitt og motgående sitt og at svingen var 20m fremfor meg. RIktignok kunne jeg, han andre og sikkert flere rygget tilbake før svingen, men det var allerede for sent ettersom den motgående trafikken hadde svært dårlig tid og presset seg mellom og det ble dessuten smalere igjen bak oss.

 

Det ble til at jeg stod der i overkant av 5 minutter før de ble slutt på bølgen med biler. Bare på grunn av at Rogalendingene har denne innstillingen i trafikken: "Eg gidd faen kje stoppa!".

 

Jeg laget en Paint illustrasjon for å prøve å få frem det jeg mener. Blå stiplet linje er motgående trafikk og jeg er den røde bilen/firkanten:

post-141082-0-87325200-1297454021_thumb.jpg

Endret av CFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ringvei rundt et boligfelt, med biler parkert på motsatt side av veien grunnet for få parkeringsplasser i P-hus.

post-95082-0-27571700-1297459273_thumb.png

Grunnet mye snø/dårlig snørydding, må bilene parkere langt inn i veibanen. Jeg møter en buss på et sted der det stort sett er plass til en og en halv personbil i bredden, men finner ei luke jeg kan snike meg inn og vente på at bussen passerer. Bussen stopper for å slippe forbi et par passasjerer, men uten mulighet til å lage mer plass. Mens både jeg og bussen står i ro, kommer det gråhårete neket i konebil bak meg og tror hun kan snike seg forbi meg og mellom buss/parkert bil, og klarer å nesten kile seg fast før hun skjønner at det ikke går og forsøker deretter å rygge seg bak meg igjen.

 

Resultat: hun klarer ikke rygge rett bakover for alt i verden! Et sted mellom 3 og 5 minutter brukte neket på å manøvrere seg de rundt 10 meterne bak bilen min. Jeg hadde god tid, og syntes derfor det hele var delvis fascinerende... Men skummelt å tenke på hvordan slike har fått bestått førerprøven...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...