Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Du er klar over at når du ligger i 90 på nåla så er din virkelige fart maks 80km/t.

Man regner vel med noe sånt som 5-10% feilmargin, så det ligger nærmere noe sånt som 82-85 km/t. Men svært sjelden under 80 km/t. Denne feilmarginen er heller ikke absolutt, den er der nettopp for å avhjelpe naturlige variasjoner i speedometervisning.

 

Så jeg ville ikke tatt råd fra fremmede på nettet - det eneste som hjelper er å bli kjent med sin egen bil og observere feilmarginen i ulike situasjoner - for eksempel med hjelp av fartstavle.

 

Jeg ville svingt av på en egnet plass og latt vogntoget kjøre forbi så snart som mulig - når han viser så tydelig at han vil forbi så er det vel fordi han faktisk har tenkt å kjøre fortere enn meg, og jeg orker ikke å ha det ekstra stresset og faremomentet ved å ha et vogntog tett bakpå meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker alltid å slippe forbi lastebiler ved å kjøre ut av veien dersom de tar meg igjen på strekninger utenfor byen, og det er èn grunn til det: De har ingen mulighet for å kjøre forbi ellers. Det må være ufattelig plagsomt å sitte i en lastebil, gjerne vil kjøre fortere, men har ingen som helst mulighet for det.

 

Det samme gjelder dersom jeg får biler bak som tydelig viser at de vil forbi, men det ikke eksisterer mulighet for det. Dersom noen legger seg helt opp i støtfangeren bak gjør jeg ikke det, som følge av at jeg ble påkjørt av en som jeg prøvde å slippe forbi og har nå enda ikke klart å bli definert skyldfri etter det. Desverre for meg var det ingen annen trafikk på strekningen, så det var veldig enkelt for vedkommende å si "han bråbremset uten grunn".

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Du er klar over at når du ligger i 90 på nåla så er din virkelige fart maks 80km/t.

Når da mannen i Traileren bak deg har kalibrert speedometer er det utrolig irriterende å ligge i 80 km/t der det er 90.

Han taper i tillegg tid på å lusekjøre der det går å holde høyere fart.

Her var det veldig mye feil og i tillegg, i beste fall, uvitenhet, om ikke oppfordring til ulovligheter.

 

Motorsykkelen min, målt med gps-mottaker, ligger under én km/t feil til over 130km/t. Bilen min holder 86,7km/t når nåla ligger på 90.

 

Så var det det med den "stakkars" vogntogidioten som måtte "lusekjøre". Vel, fjottsoppen i vogntoget burde vite at h*n ikke har lov å kjøre fortere enn 80km/t så lenge kjøretøyet har en tillatt totalvekt på mer enn 3.500 kg. Altså hadde denne megafjærningen *INGENTING* med å begynne å kjøre forbi en som allerede ligger på/over fartsgrensen i 90-sone.

 

Personlig hadde jeg kommet til å slakke opp og stoppe midt på vegen, tatt med meg øksa og gått ut og spurt hvilke problemer vogntogsoppen har/hadde med hodet sitt. :mad:

 

Jeg har ingen problemer med vogntogsjåfører, har selv "lappen" for litt mer enn A og B. Jeg hjelper dem gernerelt i trafikken, men slike som denne nevnt over har jeg negativ respekt for.

Lenke til kommentar

Det er ikke din sak å håndheve regler. Folk som tror de kan bestemme over andre i trafikken bare fordi de _tror_ (uavhengig av om det er fakta eller ikke) at vedkommende vil bryte en eller annen lov har ingenting i trafikken å gjøre.

Helt enig. Det er et samfunnsproblem at noen trafikanter tror de er hevet over loven og kan kjøre så fort og farlig de bare vil. Da gjør det ikke ting bedre at andre trafikanter tror de er hevet over loven til å gjøre hva de vil for å stanse disse trafikantene.

 

Det er politiets jobb å håndheve loven, punktum.

Lenke til kommentar

Det er på ingen måte oppfordring til ulovligheter for mange biler har rundt 10% feilvisning på speedometeret.

At ikke motorsykkelen din eller bilen min har det betyr ikke at de fleste biler ikke har det.

Få for all del testet speedometeret før man evnetulet begynner å legge inn kompensering for feilvisning.

 

Men ja du har rett i at lastebiler ikke har lov til å kjøre over 80 km/t, kom på det etterpå, men det spiller i grunnen liten rolle når fyren tydeligvis ville forbi.

Lenke til kommentar

Her var det veldig mye feil og i tillegg, i beste fall, uvitenhet, om ikke oppfordring til ulovligheter.

 

Motorsykkelen min, målt med gps-mottaker, ligger under én km/t feil til over 130km/t. Bilen min holder 86,7km/t når nåla ligger på 90.

Helt riktig. 10 km/t feilmargin er helt ute på landet. Cirka 5-10% er mer riktig, ihvertfall i personbiler. Men det er fortsatt bare veiledende. Er du litt uheldig har du en feilkalibrering på speedometeret som spiser opp hele marginen.

Lenke til kommentar

Det er ikke feilkalibering, men det er tydelig intensjonell økning et eller annet sted som gjør det.

 

Min bil viser 64 når den ligger i 60.. og det er helt nytt med heldigitalt speedometer som får data fra ABS-systemet som måler det over alle 4 hjul med i vertfall 40 tenner på hvert hjul, dvs. ingen nål men visning av tall på en LCD-skjerm. Det er tydelig noen som mener at det er en god idè å programmere den til å vise høyere.

 

Forrige vil jeg hadde viste korrekt hastighet i kjørecomputeren.. dvs. jeg kunne vise gjennomsnittsfart, men feil på speedometernåla, og det var også slik at begge disse fikk data fra samme kilde, altså ABS-systemet, via de samme kanalene, bare at det er tydelig at noe i speedometeret var programmert til å vise høyere på nåla.

 

Jeg begynner å lure på om dette er noe særnorsk opplegg, eller er det virkelig slik at bilprodusentene gjør dette bare for å gjøre det når alternativet er å vise 100% nøyaktig..

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det er ikke feilkalibering, men det er tydelig intensjonell økning et eller annet sted som gjør det.

Ja, denne feilmarginen er med vilje. Bilprodusentene legger inn en feilmargin, for ellers måtte de kalibrert alle bilene helt nøyaktig, og det ville vært unødig dyrt. Det er ikke særnorsk, det gjøres over hele verden.

 

Poenget mitt er at hvis du er uheldig har du en uintensjonell feilmargin som spiser opp den intensjonelle feilmarginen, og da har du et problem hvis du begynner å råkjøre fordi du "vet" at speedometeret er så og så mange km/t feil.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det er ikke din sak å håndheve regler.

Pluss etpar "pepper" kommentarer til.

 

Helt rett, det er ikke min sak å håndheve regler. Men det er etthundreogti prosent min sak å ivareta min egen sikkerhet på veien. I tillegg til at det er min sak å forhindre ulykker.

Kommer det da en vogntogfjott og vil forbi i 90+ på det føret vi har nå (iallefall i Nord-Norge), så er det ikke snakk om å håndheve regler, men å ivareta sikkerheten til meg selv, andre, og ikke minst, denne gale piloten i Formel-1-vogntog. Dessuten, som de ble nevnt. Det er *ikke* gøy å ligge bak et vogntog som auser opp allslags drit og snøføyk etter seg.

 

En annen ting som irriterer hjerteinfarkt på meg er idioter som absolutt *MÅ* forbi for enhver pris, for deretter å ligge saktere enn det jeg kjørte før forbikjøringen. Enten så kjører man forbi og fortsetter i en fart som ikke er til hinder for den forbikjørte, eller så LAR MAN VÆRE.

Lenke til kommentar

Det er ikke feilkalibering, men det er tydelig intensjonell økning et eller annet sted som gjør det.

 

Min bil viser 64 når den ligger i 60.. og det er helt nytt med heldigitalt speedometer som får data fra ABS-systemet som måler det over alle 4 hjul med i vertfall 40 tenner på hvert hjul, dvs. ingen nål men visning av tall på en LCD-skjerm. Det er tydelig noen som mener at det er en god idè å programmere den til å vise høyere.

 

Forrige vil jeg hadde viste korrekt hastighet i kjørecomputeren.. dvs. jeg kunne vise gjennomsnittsfart, men feil på speedometernåla, og det var også slik at begge disse fikk data fra samme kilde, altså ABS-systemet, via de samme kanalene, bare at det er tydelig at noe i speedometeret var programmert til å vise høyere på nåla.

 

Jeg begynner å lure på om dette er noe særnorsk opplegg, eller er det virkelig slik at bilprodusentene gjør dette bare for å gjøre det når alternativet er å vise 100% nøyaktig..

Samme på vår bil, vi hadde en stund problemer med at speedometeret "hang" enkelte steder, men ved å resette gjennomsnittshastighet på kjørecomputeren fikk du helt nøyaktig fart.

Lenke til kommentar

Ja, for du er en av dem som øker farta når noen kjører forbi? Det forklarer jo isåfall hvorfor du blir liggende bak vogntoget slik at du får all dritten på bilen din etter at vedkommende har kjørt forbi. Ellers er det ingen grunn for at det du skulle bli liggende bak det vogntoget såpass nært.

 

Det er ikke feilkalibering, men det er tydelig intensjonell økning et eller annet sted som gjør det.

Ja, denne feilmarginen er med vilje. Bilprodusentene legger inn en feilmargin, for ellers måtte de kalibrert alle bilene helt nøyaktig, og det ville vært unødig dyrt. Det er ikke særnorsk, det gjøres over hele verden.

Det skal jo ikke mer til enn en kalkulator for å beregne seg frem til hva som er korrekt hastighet i forhold til hvor mange tenner som passerer sensoren hvert sekund. Hvor vanskelig skal det være å kalibrere speedometeret 100% korrekt for en hel serie med biler når man vet at alle har samme størrelse på hjulene?

Lenke til kommentar

Det skal jo ikke mer til enn en kalkulator for å beregne seg frem til hva som er korrekt hastighet i forhold til hvor mange tenner som passerer sensoren hvert sekund. Hvor vanskelig skal det være å kalibrere speedometeret 100% korrekt for en hel serie med biler når man vet at alle har samme størrelse på hjulene?

Reglene på dette området er svært strenge, speedometre skal aldri, under noen omstendigheter, ligge under faktisk fart. Faktorer som slitasje på dekk, last, temperatursvinginger osv påvirker speedometerets presisjon, og gjør at man blir nødt til å legge inn en feilmargin for å kunne tolerere slike variasjoner. Ifølge Wikipedia utgjør slitasje på dekkene alene opp til 10% feilvisning på speedometre.

 

Hvordan man løser kalibrering rent teknisk vet jeg ikke, jeg har bare hørt at det er dyrt å kalibrere helt nøyaktig. Kan hende det var et større problem med analoge speedometre.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Ja, for du er en av dem som øker farta når noen kjører forbi?

Nei.

 

Jeg kjører ikke nødvendigvis altfor fort hele tiden, men jeg kjører jevnt og jeg klarer, med sikkerheten godt ivaretatt, å holde grei fart gjennom svingene og oppoverbakkene. Det er når jeg blir forbikjørt på "langstrekkene" og jeg tar igjen de samme "unge kule gutter" i gamle "bee-æmm-vee" som ligger i tolv og trekvart km/t i svingene jeg blir forbanna. Det samme med vogntog som jeg tar igjen i bakkene når de pruster og peser med diesel-astma og svartrøyk nok til å mørkelegge halve Stillehavet.

Lenke til kommentar

Det skal jo ikke mer til enn en kalkulator for å beregne seg frem til hva som er korrekt hastighet i forhold til hvor mange tenner som passerer sensoren hvert sekund. Hvor vanskelig skal det være å kalibrere speedometeret 100% korrekt for en hel serie med biler når man vet at alle har samme størrelse på hjulene?

Reglene på dette området er svært strenge, speedometre skal aldri, under noen omstendigheter, ligge under faktisk fart. Faktorer som slitasje på dekk, last, temperatursvinginger osv påvirker speedometerets presisjon, og gjør at man blir nødt til å legge inn en feilmargin for å kunne tolerere slike variasjoner. Ifølge Wikipedia utgjør slitasje på dekkene alene opp til 10% feilvisning på speedometre.

 

Hvordan man løser kalibrering rent teknisk vet jeg ikke, jeg har bare hørt at det er dyrt å kalibrere helt nøyaktig. Kan hende det var et større problem med analoge speedometre.

Jeg snakker om nye digitale hvor alt den vet er hvor mange tenner som passerer sensoren pr. omdrening. Bortsett fra det lille (vet ikke hvor mye) som kommer av dekkslitasjen er det ingenting som vil endre på dette tallet. Last, temperatur, osv. endrer ikke på at 1 + 1 = 2. Alt sammen blir reget ut av en datamaskin som burde klare å kalkulere helt nøyaktig basert på de dataene den får inn.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Ja, for du er en av dem som øker farta når noen kjører forbi?

Nei.

 

Jeg kjører ikke nødvendigvis altfor fort hele tiden, men jeg kjører jevnt og jeg klarer, med sikkerheten godt ivaretatt, å holde grei fart gjennom svingene og oppoverbakkene. Det er når jeg blir forbikjørt på "langstrekkene" og jeg tar igjen de samme "unge kule gutter" i gamle "bee-æmm-vee" som ligger i tolv og trekvart km/t i svingene jeg blir forbanna. Det samme med vogntog som jeg tar igjen i bakkene når de pruster og peser med diesel-astma og svartrøyk nok til å mørkelegge halve Stillehavet.

En grei regel her er at dersom noen tar deg igjen, så kjører de gjenomsnitlig fortere enn deg, og dermed skal det ikke utgjøre noe problem om vedkommende kjører forbi deg.. med mindre du øker din hastighet, så kjører de i fra deg.

 

Nyere lastebiler kan i de fleste tilfeller holde minst like høy hastighet som mindre biler, men det kan variere mye basert på hvor mye last de har.

Lenke til kommentar

Last, temperatur, osv. endrer ikke på at 1 + 1 = 2. Alt sammen blir reget ut av en datamaskin som burde klare å kalkulere helt nøyaktig basert på de dataene den får inn.

Variasjoner i temperaturen får gummien til å utvide/synke sammen. Last og trykk i dekkene påvirker formen på dekkene og kontaktflaten med bakken. Alle disse faktorene endrer dermed på rundetiden til dekket. Så det er ikke så enkelt som du påstår, at 1+1=2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...