Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Lite problem med trynings på sykkel om vinteren. Akkurat dager med nye snøfall kan det være vanskelig, men da suser jeg uansett forbi masse biler som også sliter. Hele Oslo står da som regel i stampe, folk kommer kjempeforsinket på jobb osv, mens jeg bare trengte ta det litt forsiktig her og der. 

Hanhijnn skrev (28 minutter siden):

Jeg uttaler meg kun om mine erfaringer, som du kontant avviste i din allvitenhet.

Her var det du som påstod at din erfaring om at man ikke kan sykle om vinteren var universell. Det har vel blitt klart motbevist nå 😊 

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sovna skrev (13 minutter siden):

Dekk? Piggdekk på sykkel dekker ikke alt av vinterføre bare så det er sagt. Har sett hjernedøde syklister sklidd på ræva i en betydelig mengde snø på vei. Piggene må faktisk ha noe håndfast dekke. Det blir bortglemt. Fatbike hjelper imidlertid noe..

Jeg sa vinterdekk, men pigg er fint på is føre ja, det samme er jo egentlig sant for all slags vær, racerdekk er ikke nødvendigvis optimalt for vått føre f.eks, landeveisdekk og dekk med knaster har litt allround egenskaper, men er fremdeles best på enkelte typer vei å føre, er det dog vinter så hadde jeg gått for vinterdekk, og pigger er ofte ikke så dumt.  

Skrevet
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Jeg sa vinterdekk, men pigg er fint på is føre ja, det samme er jo egentlig sant for all slags vær, racerdekk er ikke nødvendigvis optimalt for vått føre f.eks, landeveisdekk og dekk med knaster har litt allround egenskaper, men er fremdeles best på enkelte typer vei å føre, er det dog vinter så hadde jeg gått for vinterdekk, og pigger er ofte ikke så dumt.  

Skjønner. Men det mange ikke tenker på(ganske sikker) er at egenvekt + tynne hjul ikke gir særlig forutsigbar balanse. Kjempe-kombinasjon med en halv meter snø og en saftig nedoverbakke.

Skrevet (endret)
Sovna skrev (7 timer siden):

Det hørtes ut for meg at du så på hjemmkjøring som et totalt alternativ til kjøretimer på trafikkskole. Men jeg drømte sikkert. Sitter med lungebetennelse, så jeg ser dobbelt..

Nei, det gjør jeg heller ikke. Så i tillegg til å se dobbelt, så ser du feil

Derimot har jeg snakket om alternativer til ekstra kjøretimer, slik som en seriøs kjøreskole vil oppfordre elevene sine til å gjøre om de ser eleven trenger mer mengdetrening. Kjøre mer privat.

Endret av Hansien
Skrevet
Snylter skrev (11 timer siden):

Det er et heftig langt stykke mellom ulovlig parkering og å bevisst påføre andres eiendom skade. Såpass langt at jeg ville forstått vilje til å påføre vedkommendes legeme vesentlig skade som en reaksjon på forholdet.

Snylter skrev (11 timer siden):

Jeg mener det er en akseptabel reaksjon å grisebanke folk som gjør sånt.

Psykopatisk oppførsel. Heldigvis tror jeg du nok er tøffere bak tastaturet enn i virkeligheten. For slike trusler vitner mer om at man er en svak liten person som må kompensere. Kjempetøffing, du :) 

• Liker 2
Skrevet
Hansien skrev (48 minutter siden):

Nei, det gjør jeg heller ikke. Så i tillegg til å se dobbelt, så ser du feil

Derimot har jeg snakket om alternativer til ekstra kjøretimer, slik som en seriøs kjøreskole vil oppfordre elevene sine til å gjøre om de ser eleven trenger mer mengdetrening. Kjøre mer privat.

Mengdetrening, det er ordet. Da er vi begge på nett.

Trene på det du har fått kunnskap om på trafikkskolen. Gjerne i lignende eller kanskje til og med samme steder. 

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å gjøre stort mer med en feilparkerte bil annet enn å legge det ut på nett, le av det i felleskap også gå videre med livet sitt.

Om bilen står på Handicap, flere plasser eller i et sykkelfelt er likegyldig. Tåpelig er det lell og vitner mer om den personen sitt fravær av samarbeidsvilje eller forståelse av hvordan ting fungerer utenfor sin sfære. Forutsatt at det ikke er en stakkar som bare driver med på og avlasting.

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, skaftetryne32 said:

Du mener det er greit med vold, men ikke å redde eget skinn ved å påføre en ulovlig parkert bil en skade som 99% av gangene ikke engang vil påvirke kjøreegenskapene? Og der er jeg generøs. Merkelig tankegang du har, greit å være voldelig mot mennesker, men ikke mot litt dødt materiale. 

Jeg mener det er helt ok hvis folk har så liten respekt for andres eiendom at de bevisst skader denne.

Dersom noen mener bilen min står i veien kan de ringe politiet eller trafikketaten i den aktuelle byen.

5 minutes ago, Matsemann said:

Psykopatisk oppførsel. Heldigvis tror jeg du nok er tøffere bak tastaturet enn i virkeligheten. For slike trusler vitner mer om at man er en svak liten person som må kompensere. Kjempetøffing, du :) 

Jeg truer ingen, jeg sier det er en fullt ut akseptabel reaksjon å grisebanke noen som bevisst skader andres eiendom.

Jeg er forresten en ganske stor og fredelig fyr, men det er mulig å fyre meg opp ved å skade dyr, mennesker og materielle ting.

Skrevet
Snylter skrev (1 minutt siden):

Dersom noen mener bilen min står i veien kan de ringe politiet eller trafikketaten i den aktuelle byen.

Tror du alle har tid til det? Og vente på en fjerning av bil som kan ta alt fra ett par minutter til et par uker, nei bileierne får bare leve med konsekvensen av sine egne bevisste valg, og så skal jeg gjøre det samme. 

• Liker 2
Skrevet
Matsemann skrev (2 timer siden):
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Jeg uttaler meg kun om mine erfaringer, som du kontant avviste i din allvitenhet.

Her var det du som påstod at din erfaring om at man ikke kan sykle om vinteren var universell. Det har vel blitt klart motbevist nå 😊 

Ja du kan jo late som i det minste, men du kan ikke vise til hvor jeg har sagt noe sånt. Min påstand var at det var mer fristende å kjøpe en billig bil enn å utsette seg for vær, vind og svette på vei til/fra jobb.

Bare se etter, så ser du det klart og tydelig.

• Liker 2
Skrevet
20 minutes ago, Snylter said:

Jeg mener det er helt ok hvis folk har så liten respekt for andres eiendom at de bevisst skader denne.

Jeg truer ingen, jeg sier det er en fullt ut akseptabel reaksjon å grisebanke noen som bevisst skader andres eiendom.

Jeg er forresten en ganske stor og fredelig fyr, men det er mulig å fyre meg opp ved å skade dyr, mennesker og materielle ting.

Så ... om du skaper farleg situasjon for andre ved å bryte trafikkreglane skal resten av verden passivt godta det og overlate det til ordensmakta.

Om andre skader materielle gjenstander på ikkje-kritisk vis legitimerer det vold.

Fy faen for et verdssyn du har.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
9 minutes ago, barfoo said:

Så ... om du skaper farleg situasjon for andre ved å bryte trafikkreglane skal resten av verden passivt godta det og overlate det til ordensmakta.

Om andre skader materielle gjenstander på ikkje-kritisk vis legitimerer det vold.

Du vet naturligvis ikke bakgrunnen for at jeg bryter trafikkreglene.

Derimot vet jeg selvsagt at hærverk er forårsaket som en forsettlig handling kun for å skade andres eiendom.

Skrevet
Just now, Snylter said:

Det er all stans forbudt i sykkelfelt og på fortau. Nødverge vil være einaste grunnlag, og da er det få grunner til at du ikkje kan stoppe i vegbana, eller køyre ti meter til.

Testen du bør foreta før du stanser i sykkelfelt er om du ville gjort det samme på motorveg med hundregrense. Er svaret nei er det ikkje nødverge.

• Liker 2
Skrevet
barfoo skrev (15 minutter siden):

• Liker 1
Skrevet
Sovna skrev (3 timer siden):

Dekk? Piggdekk på sykkel dekker ikke alt av vinterføre bare så det er sagt. Har sett hjernedøde syklister sklidd på ræva i en betydelig mengde snø på vei. Piggene må faktisk ha noe håndfast dekke. Det blir bortglemt. Fatbike hjelper imidlertid noe..

Til sykling på asfaltert vei som saltes/ryddes, vil jeg påstå at det generelt er best med så smale dekk som mulig også på vinterstid. Når det kommer snøfall, blir man med brede dekk liggende å flyte oppå snøen og får dermed dårlig grep, mens smale dekk heller trenger gjennom snøen og får mer feste i dekket under snøen. Generelt vil man også få mye mindre rullemotstand alle de dagene det ikke er snøkaos. Det er i hvert fall min erfaring etter mange vintre som syklist i by. Det hører dog med at jeg aldri har prøvd fatbike, bare standard MTB-vinterdekk på rundt 2,5 tommer bredde.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snylter skrev (49 minutter siden):

Du forklarte det jo tidligere her: Du mener at det er for dårlig tilrettelagt for bilkjøring i Oslo sentrum, og i stedet for å finne en parkeringsplass/-hus, så parkerer du i sykkelfeltet.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
52 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Du forklarte det jo tidligere her: Du mener at det er for dårlig tilrettelagt for bilkjøring i Oslo sentrum, og i stedet for å finne en parkeringsplass/-hus, så parkerer du i sykkelfeltet.

Ahh, du tror nicket mitt står på bilen?

Skrevet
Snylter skrev (2 minutter siden):

Ahh, du tror nicket mitt står på bilen?

Nei, jeg misforstod nok at du her refererte til biler parkert i sykkelfeltet generelt, og ikke til hva du selv har uttalt i tråden her, så den er på min kappe.

Men sånn generelt, så kan man som syklist som regel observere grunnen til at det parkeres i sykkelfeltet. Det er som regel enten biler eller taxier som skal plukke opp noen som står langs veien, eller det er sjåføren som skal løpe inn i en av forretningene (gjerne restaurant for å plukke opp take-away) som ligger i tilknytning til veien. I begge tilfeller her har man en haug med andre alternativer enn å stoppe i sykkelfeltet, men det krever at man gidder å kjøre rundt og bruke beina noen titalls meter.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Just now, Hugo_Hardnuts said:

Nei, jeg misforstod nok at du her refererte til biler parkert i sykkelfeltet generelt, og ikke til hva du selv har uttalt i tråden her, så den er på min kappe.

Men sånn generelt, så kan man som syklist som regel observere grunnen til at det parkeres i sykkelfeltet. Det er som regel enten biler eller taxier som skal plukke opp noen som står langs veien, eller det er sjåføren som skal løpe inn i en av forretningene (gjerne restaurant for å plukke opp take-away) som ligger i tilknytning til veien. I begge tilfeller her har man en haug med andre alternativer enn å stoppe i sykkelfeltet, men det krever at man gidder å kjøre rundt og bruke beina noen titalls meter.

Hva tenker du er riktig å gjøre når man rett og slett ikke kan bruke beina mer enn høyst nødvendig?

Jeg har forsøkt å bevege meg rundt blant annet i Dronning Eufemias gate mens jeg var i en slik tilstand at jeg ikke kunne gå mer enn høyst nødvendig... Området er ikke tilrettelagt for annet enn elsykkelfiffen og kollektivbrukere..

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snylter skrev (5 minutter siden):

Hva tenker du er riktig å gjøre når man rett og slett ikke kan bruke beina mer enn høyst nødvendig?

Jeg har forsøkt å bevege meg rundt blant annet i Dronning Eufemias gate mens jeg var i en slik tilstand at jeg ikke kunne gå mer enn høyst nødvendig... Området er ikke tilrettelagt for annet enn elsykkelfiffen og kollektivbrukere..

Hvis det er så dårlig stilt at man ikke klarer å gå fra parkeringsplassene eller kollektivstoppene i området til dit man skal, er kanskje rullestol på sin plass eller?

Og må man absolutt stoppe i tilknytning til den gaten, er det som tidligere nevnt ingenting som forbyr en å gjøre et kort stopp i selve veibanen. Det er faktisk tillatt i motsetning til sykkelfeltet hvor det er all stans forbudt.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...