Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Matsemann skrev (2 timer siden):

Øvelseskjøre privat er kun gratis om man tenker at man bruker foreldres bil eller noe uten kostnad. De jeg kjenner som har tatt lappen i voksen alder her i Oslo har måttet leie bil for mengdetrening eller brukt flere kjøretimer, og attpåtil betalt dyrere for kjøretimene fordi man ofte er avhengig av å ha dem utenfor arbeidstid (så på kveldstid).

Jeg skrev heller ikke at alternativene er gratis, men å betale 250-500,- timen for å øvelsekjøre privat er definitivt en reduksjon av kostnaden fremfor å måtte betale rundt 1000,- for en kjøretime. Et kjapt søk med priser spesifikt i Oslo etter 16.00 tilsier er at det er en liten merkostnad. Det virket som om normalen var 150-200,- mer pr time, med enkelte som faktisk ikke tar mer enn 50,- mer for timene etter 16. Så en ekstremt stor byrde å måtte ta timene sine etter 16 virker det ikke som det er, og ihvertfall ikke 60.000,- dyrt.Det finnes alltids alternativer til ekstra kjøretimer hos kjøreskole. Og har man ikke tilgang til noen av disse er vel spørsmålet om man i realiteten har behov for førerkort siden ingen andre rundt seg har førerkortet eller mangler bil. 

Matsemann skrev (2 timer siden):

Poenget var uansett at å ha bil er enormt dyrt. Folk ser bare marginalkostnadene per kjørte km som er relativt lav, men glemmer alt de har betalt i tillegg som flyr ut. Selvfølgelig "kan" man bruke penger på det, men ønsker vi virkelig at alle skal måtte det? Se på dieselbrølet, hvor mange som nå påføres en ekstra kostnad fordi samfunnet og livet er lagt opp rundt bil. I mine øyne hadde det vært bedre om det var lettere for folk å velge alternativt.

Å fremme poenget med enormt dyrt fungerer egentlig kun om kostnadsbildet man serverer er reelt og ikke oppdiktet eller maksimert basert på enkelte særtilfeller hvor ingenting har klaffet og man har endt med maksimal mulig kostnad på hver eneste tenkelige ting relevant til kjøreopplæringen. Jeg reagerte på at prisen du kom med for fullført kjøreopplæring var nærmest dobbelte enn hva google la snittet til. Selv med moderate/normale merkostnader får jeg ikke det til å bli 60.000,- med mindre dette inkluderer å kjøpe en billig skrotbil for øvelseskjøringen sin del. Som egentlig ikke er en dum idé om man får en som nylig er EU ok og har denne til det ikke er verdt å fikse mer. 

Endret av Hansien
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hansien skrev (1 time siden):

Å fremme poenget med enormt dyrt fungerer egentlig kun om kostnadsbildet man serverer er reelt og ikke oppdiktet eller maksimert basert på enkelte særtilfeller hvor ingenting har klaffet og man har endt med maksimal mulig kostnad på hver eneste tenkelige ting relevant til kjøreopplæringen.

Du har helt rett. Bil er billigere enn sykkel, beklager. 

• Liker 2
Skrevet
Matsemann skrev (2 minutter siden):

Vist dette var slutningen du dro vil jeg oppfordre deg til å logge av også oppsøke profesjonell hjelp.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Matsemann skrev (16 minutter siden):

Om førerkort for noen er 10-20k billigere enn det jeg fremla endrer ærlig talt ikke poenget mitt. Så det opphenget i det forstår jeg ikke. 

Nå var det jo fort opp mot 30k rimeligere, halv pris, av din opprinnelige påstand som var det jeg reagerte på. Videre reagerte jeg på alle de såkalte fordyrende elementene du prøvde å legge til for å forsvare din påstand som viste seg å være minimale/moderate ekstrakostnader. Selv disse "fordyrende" elementene med å ta kjøretimene etter kl 16 og andre merkostnader fant jeg ingen konkret informasjon som tilsa at det er vanlig å ende på 60k. Særtilfeller ja, men heller ikke vanlig.

Endret av Hansien
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
On 4/5/2026 at 8:49 AM, skaftetryne32 said:

Vel det er jo egentlig langt på vei det da, har man bil sertifikat så har man ofte stemmerett også, i motsetning til en viss andel syklister som strengt tatt er å regne som barn ennå, og tar man seg til rette og parkerer i sykkelfelt så er det bilisten sin feil det også.

Vel ikke bli sutrete om noen trial sykler over bilen din for det er akkurat hva noen kommer til å gjøre, de gidder ikke å bry seg, akkurat som deg.

https://www.trial-bikes.com/en/

I det noen påfører min eiendom materiell skade vil jeg benytte alle tilgjengelige virkemidler for å straffe vedkommende slik at det ikke skjer igjen hverken med min eller andres eiendom.

Det er et heftig langt stykke mellom ulovlig parkering og å bevisst påføre andres eiendom skade. Såpass langt at jeg ville forstått vilje til å påføre vedkommendes legeme vesentlig skade som en reaksjon på forholdet.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Skrevet
5 minutes ago, Snylter said:

I det noen påfører min eiendom materiell skade vil jeg benytte alle tilgjengelige virkemidler for å straffe vedkommende slik at det ikke skjer igjen hverken med min eller andres eiendom.

Å parkere i sykkelfelt er farlig. Du tvinger meg ut i trafikken - og om du er rævhol nok til å åpne døra på feil tidspunkt er det potensielt drapsforsøk.

Det er på ingen måte urimelig å reagere på at egoistiske idioter bryter norsk lov med overlegg og utset andre for risiko.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 minutes ago, barfoo said:

Å parkere i sykkelfelt er farlig. Du tvinger meg ut i trafikken - og om du er rævhol nok til å åpne døra på feil tidspunkt er det potensielt drapsforsøk.

Det er på ingen måte urimelig å reagere på at egoistiske idioter bryter norsk lov med overlegg og utset andre for risiko.

Mener du det er en akseptabel reaksjon å ty til fysisk skade på andres eiendom for en forseelse som det er å feilparkere?

Jeg mener det er en akseptabel reaksjon å grisebanke folk som gjør sånt.

• Liker 2
Skrevet
Matsemann skrev (8 timer siden):

Det var din påstand at man ikke kan sykle om vinteren.

Mange som gjør det ja. Med vekslende hell. Mange av de legger hjernen igjen hjemme dessverre. Det er sykle for enhver pris som gjelder, de tenker at så lenge de har pigg så funker det optimalt på alle typer vinterforhold på vei. Det gjør faktisk ikke det.. så jeg har vel sett ett og annet tryn ja.. Farlig nær fotgjengere eller andre kjørende.

• Liker 2
Skrevet
Hansien skrev (6 timer siden):

Det finnes alltids alternativer til ekstra kjøretimer hos kjøreskole. Og har man ikke tilgang til noen av disse er vel spørsmålet om man i realiteten har behov for førerkort siden ingen andre rundt seg har førerkortet eller mangler bil. 

Er du en av de som mener og tror at førerkort kan man like greit gjennomføre på youtube?

Skrevet
Hansien skrev (51 minutter siden):

Hvordan kom du frem til dette?

Det hørtes ut for meg at du så på hjemmkjøring som et totalt alternativ til kjøretimer på trafikkskole. Men jeg drømte sikkert. Sitter med lungebetennelse, så jeg ser dobbelt..

Skrevet
Snylter skrev (9 timer siden):

Det er et heftig langt stykke mellom ulovlig parkering og å bevisst påføre andres eiendom skade.

Når din ulovlige parkering tvinger folk ut i tungtrafikken så vil jeg si akkurat det motsatte, det er et heftig langt stykke mellom det å bevisst tvinge myke trafikanter ut i tungtrafikken og det å påføre litt skade på helt døde materialer.

Samme her, og det er akkurat hvorfor jeg ikke vil styre unna når eller om noen velger å feilparkere, for det er akkurat hva de gjør.

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener det er en akseptabel reaksjon å grisebanke folk som gjør sånt.

Du mener det er greit med vold, men ikke å redde eget skinn ved å påføre en ulovlig parkert bil en skade som 99% av gangene ikke engang vil påvirke kjøreegenskapene? Og der er jeg generøs. Merkelig tankegang du har, greit å være voldelig mot mennesker, men ikke mot litt dødt materiale. 

• Liker 4
Skrevet
Matsemann skrev (17 timer siden):

Så du innrømmer at det, i det minste i byen, går helt fint å sykle om vinteren og trolig er langt billigere og enklere enn å kjøre bil? Bra.

Du er veldig ivrig etter å legge ord i munnen på andre. Syns du at det er en akseptabel hersketeknikk?

Siden jeg aldri har bodd i byen så kan jeg hverken avkrefte eller bekrefte din påstand. Jeg uttaler meg kun om mine erfaringer, som du kontant avviste i din allvitenhet.

• Liker 1
Skrevet
Matsemann skrev (13 timer siden):

Billigere er det ikke, men nærme nok til at bil frister mer på vinteren enn en sykkel. I hvertfall utenfor byen, for folk som allerede har tatt sertifikatet. 😎

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Siden jeg aldri har bodd i byen så kan jeg hverken avkrefte eller bekrefte din påstand. Jeg uttaler meg kun om mine erfaringer, som du kontant avviste i din allvitenhet.

Vel det er stort sett mulig å sykle overalt selv på vinterstid, det handler om vilje, akkurat som med en bil så lønner det seg å legge om til vinterdekk, akkurat som med en bil så lønner det seg å tilpasse farten til forholdene, og akkurat med en hvilken som helst vinter så må en kle seg etter forholdene. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 3
Skrevet
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Vel det er stort sett mulig å sykle overalt selv på vinterstid, det handler om vilje, akkurat som med en bil så lønner det seg å legge om til vinterdekk, akkurat som med en bil så lønner det seg å tilpasse farten til forholdene, og akkurat med en hvilken som helst vinter så må en kle seg etter forholdene. 

Thank you Captain Obvious, for argumenter som jeg aldri har argumentert mot. 😎

Jeg sykler en god del på vinteren med en fatbike med piggdekk, men da som trening på fine dager, og da med mål om å bli god og svett.

• Liker 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (11 minutter siden):

Dekk? Piggdekk på sykkel dekker ikke alt av vinterføre bare så det er sagt. Har sett hjernedøde syklister sklidd på ræva i en betydelig mengde snø på vei. Piggene må faktisk ha noe håndfast dekke. Det blir bortglemt. Fatbike hjelper imidlertid noe..

Endret av Sovna
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...