Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (4 timer siden):

Fra høyre vel?
Du skal vike for de som kommer fra venstre
Er du i rundkjøringen så er de bak deg og jeg ser da ikke hvorfor du skal bremse

Her sier du jo to motsigende ting?

Jeg skal vike for de som allerede befinner seg inne i rundkjøringen, dersom jeg selv ikke har entret rundkjøringen enda.

Hvis jeg har entret rundkjøringen, er det de som skal vike for meg dersom de ønsker å bytte til mitt felt. Jeg skal vike hvis jeg ønsker å bytte til deres felt.

Det er jo basic vikeplikts- og forkjørsvegregler, bare at den går rundt og rundt i stedet for rett frem.

Hvis du skal inn på en forkjørsveg hvor du har vikepliktskilt så kan du ikke bare kaste deg ut på veien hvis det kommer trafikk?

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Slike evige diskusjoner viser at det må lages egne lover for rundkjøringer, lover som gjør at det ikke kan synses 
Flere som har meninger om hvordan det skal kjøres og hvem som har vikeplikt, men det er ingen som har fasiten da det ikke finnes lover

Ikke enig, da man har forskriftene og trenger ikke egne for rundkjøring. Blir bare ennå flere forskrifter å prøve å tolke. Man tolker og diskuterer ofte om andre ting også der man egentlig har klare forskrifter. (som å lage kø, sykkel-debatt osv)

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar

Rundkjøring er enkelt.

Inne i rundkjøringen har du vanlig høyrevikeplikt. Skal du inn i rundkjøringen har du venstrevikeplikt. Er ikke så komplisert dette.

Forstår ikke at folk klarer å rote til noe så enkelt.

Bruker du blinklys for å signalisere hva du skal så tilhører du de som gjør dagen bedre for de rundt deg også.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er ganske lei personer som blinker for sent i rundkjøring.

For eksempel når en person skal til venstre i rundkjøringa. Da starter mange å blinke til venstre når dem er på vei ut, og blinker til høyre i det sekundet dem forsvinner ut av rundkjøringa. Eller kun blinker til venstre uten å blinke høyre i det hele tatt.

Bedre å droppe blinke til venstre og heller blinke tidsnok mot høyre når enn skal ut.
Dvs, blinke til høyre før enn er på vei ut. I det enn er på vei ut så er det jo tross alt for sent å blinke

Endret av spetter
Lenke til kommentar
17 hours ago, Dubious said:

Slike evige diskusjoner viser at det må lages egne lover for rundkjøringer, lover som gjør at det ikke kan synses 
Flere som har meninger om hvordan det skal kjøres og hvem som har vikeplikt, men det er ingen som har fasiten da det ikke finnes lover

Helt enig. Lovverket må forenkles og gjøres forståelig for den vanlige mannen i gata, som faktisk skal følge disse lovene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, D0vendyret said:

Her var det vel snakk om de som allerede var inne i rundkjøring, ikke de som hiver seg inn

Hvor går grensa? Hvor mange millisekunder må det ha gått før det går fra å være "i ferd med å hive seg inn" til "er inne"? Og hvem skal avgjøre det? Forsikringa til den med dyrest bil?

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (27 minutter siden):

Hvor går grensa? Hvor mange millisekunder må det ha gått før det går fra å være "i ferd med å hive seg inn" til "er inne"? Og hvem skal avgjøre det? Forsikringa til den med dyrest bil?

"Jeg må daglig bremse fordi folk kommer i full fart fra min venstre etter at jeg allerede har kjørt inn, og forventer at jeg skal vike."

Tar du dette til f.eks en påkjøringsrampe til to felt i samme kjøreretning og da går grensen hvor for når man kan kjøre innpå? Altså hvis man der har kjøretøy i venstre felt, ikke høyre. 

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
21 hours ago, D0vendyret said:

Nei, endel ting i trafikken er ikke det og som alt så er ikke enkelte ting i rundkjøring unntatt fra dette (selv om mye bør være greit). Som eksempel var det den "fasiten" som stod i dagbladet og der man har forskjellige tolkninger/vektlegging av forskriftene.

Easy peazy.
61140718.jpg?imageId=61140718&x=0&y=0&cr

Ved forbehold om videobevis:
Ligger de likt har B kjørt på A ved feltskifte
Kommer B inn først(med forbehold om korrekt signalisering og plassering), så har A kjørt på B
Og vis A kom inn først, så har B brutt vikeplikten inn og ut av rundkjøring.

Jævelig enkelt. Spørsmålet er om B tar en rasjonel avgjørelse når han risikerer å få skylden i 2/3 tilfeller, eller om rundkjøring ikke er traffikert til vanlig.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Snylter said:

Videobevis påvirker ikke hvem som har skyld bare så det er helt klart. Det er bare i beste fall bevis for hvordan hendelsesforløpet var.

Nei, med videobevis er en relativ sterk bevisform.
Så fremt den viser nok(f.eks 160° foran og bak), viser den often om filmer ble påkjørt eller kjørte på andre.
Vis ikke blir det skyldfordeling alt etter hva slags merker man har på bilene, hva forsikringselskapene hvil, og hvem som er advokatsterk nok til å krangle seg igjennom rettssystemet. 

Det viktigste i traffikkbildet er at med mindre du kan bevise at de ble påkjørt eller sto rolig, kommer du til å få skyldsfordeling.
Så reglene er ofte veldig enkle: Kjør litt defansivt og hold bremseavstanden og du kommer ikke til å kjøre på noen før du ser bort på veien på feil tidspunkt.
Men å krangle det fram foran forsikringsselskapene er noe helt annet, og det er også derfor Forsikringselskapene, NAF og Vegdirektoratet ikke blir enig: Fordi det er en pengekrangel etter hendelsen har funnet sted, i et land hvor videobevis fortsatt ikke er vanlig.
Har en stykk mistanke om av biler med gode innebygde kameraer som f.eks Teslaer vil vinne flere tvister enn biler som ikke har det, mye av samme grunn.

Lenke til kommentar
On 5/30/2020 at 7:50 PM, D0vendyret said:

Du har din mening, jeg har og andre. Men når advokater og andre eksperter på lovvverket ikke engang er enig, så må det nok opp i domstolen før man kan si "jæveli enkelt" i etterpåklokskapens navn.

Advokater får betalt for å "tolke", kverulere og krangle. 

Rundkjøring er enkelt.
- Inn er vikeplikt fra venstre
- Inne i rundkjøring har du vikeplikt fra høyre (ved feltskifte for å stoppe kverulering)

Det blir ikke mer komplisert enn dette bare for at man er kranglevoren.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Dubious said:

Så det er ikke så "enkelt" som du prøver å skrive

Joda, men alt kan kverules på når man vil :) Ergo la jeg til et par ord, som fortsatt gjør det like enkelt.

 

Quote

Rundkjøring er enkelt.
- Inn i rundkjøringen har man vikeplikt for venstre
- Inne i rundkjøring har du vikeplikt for høyre ved feltskifte.

Det blir ikke enklere enn det uansett. Det hele er også veldig logisk siden vi har ratt på venstre side og kjører i høyre felt. Sliter man også med å forstå hvorfor det er slik synes jeg man kanskje ikke er skikket til å kjøre bil.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...