Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

hermosa skrev (1 time siden):

Hva skal vi med bakspeilet da, hvis det ikke er nødvendig/påbudt å kunne se ut gjennom bakruten? Da jeg hadde kjøretimer i forrige årtusen, ble jeg innprentet viktigheten av å kaste et blikk i dette speilet med jevne mellomrom.

 


Forskrift om bruk av kjøretøy

§1-3 "Føreren skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider, derunder påse at snø, is, dugg eller merke eller annen gjenstand ikke hindrer sikten eller virker forstyrrende."

Sier vel forskriften, så du har rett i at det kan tolkes slik du sier.
Men meg bekjent vet jeg ikke om noen som har fått reaksjon på til-iset bakrute f.eks - eller, man kan jo ikke kjøre med skap-henger heller da. Eller fylle opp mye i en stasjonsvogn osv osv ...
Så sidespeil er gull verdt ;) - ingenting hindrer sikten der til å se bakover - altså utsyn bakover slik forskrift krever

Endret av D0vendyret
La til sitering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hermosa skrev (5 minutter siden):

At det ikke står i forskriftene at det skal være fri sikt til alle sider.

Den aktuelle paragrafen står svart på hvitt litt lengre opp. 

Sitat

"Føreren skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider..."

Regelverket praktiseres slik at man regnes å ha tilstrekkelig utsyn bakover ved å kunne se i sidespeilene. 

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, hermosa said:

Hva skal vi med bakspeilet da, hvis det ikke er nødvendig/påbudt å kunne se ut gjennom bakruten? Da jeg hadde kjøretimer i forrige årtusen, ble jeg innprentet viktigheten av å kaste et blikk i dette speilet med jevne mellomrom.

Når du ser blålys i innerspeilet - NAF

Jeg ble litt skremt når jeg nylig fant ut at man heller ikke har noen teoretisk undervisning lenger. Bare et lite halvdagskurs og så er man overlatt til seg selv.

Lenke til kommentar
hermosa skrev (Akkurat nå):

At det ikke står i forskriftene at det skal være fri sikt til alle sider.

 

1. Speil skal ha slik størrelse og være slik utformet og plassert at de gir tilstrekkelig utsyn bakover fra førerplassen.


2. Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes.

Lenke til kommentar
hermosa skrev (32 minutter siden):

At det ikke står i forskriftene at det skal være fri sikt til alle sider.

Se sitatet i forskriften jeg linket til - der står det nettopp det. Men om man bruker sladrespeil eller sidespeil avhenger av flere ting - som f.eks om man har en skap-henger. Da hadde dette vært ulovlig å bruke hvis de hadde laget forskriften etter ditt syn. Forøvrig heter det:

§ 30-5.
"Lukket to- og trehjuls motorvogn skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom motorsykkelen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes."

Men du får rett ihht til denne - da vil egentlig dette forskriftpunktet gjøre skap-henger ulovlig der innvendig speil er påkrevd. Eller* Må kunne se gjennom bakvindu, men man kan stenge for samme utsikt med henger (?)

§ 31-1."Generelt om vindu

2. [...] Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves."

Begynner man å lese forskrifter så kan man bli rar - tror det er best å se på hva som praktiseres i håndhevingen. (der, meg bekjent, reageres det ikke)

Endret av D0vendyret
Eller*
Lenke til kommentar

Når man blir sveiseblind av nye kraftige blålys på ambulanser og politibiler på mørke høstkvelder.

1. Stod en politibil ved siden av vegen (40kmt) og de hadde stoppet en annen bil. Politibilen stod med blålysene på og det var så sterkt at det var omtrent umulig å se noe som helst for å passere i krabbefart.

2. Møtte en saktegående ambulanse med blålys i et skogparti uten gatebelysning og det samme skjedde igjen, det var så sterkt at jeg nesten måtte stoppe bilen for å ikke kjøre i autovernet på min side.


Disse lysene er såpass kraftige for at de skal være godt synlig i dagslys, men hvorfor i alle dager har de ingen mekanismer for å dempe de en grad eller to på mørke høstkvelder og netter. Det er jo ikke krav om å se de milevis unna?

Jeg bare venter på at de forårsaker ulykker på kveldstid.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 10.1.2020 den 9.55):

Ikke eleven, men ledsageren som er den ansvarlige. Eleven er ikke ansvarlig.
Her er hva Vegvesenet skriver om øvelseskjøring.

Man plikter å ikke unødig hindre trafikk. 
Å drive å sinke trafikken unødig er respektløst og skaper farlige trafikksituasjoner. 

Og ja, dette er en tråd om trafikk og jeg mine tanker om trafikk jeg også. Så kall meg en type eller hva du vil, det er likegyldig for meg. 

Ok, men hvorfor tror du bare at det er sinker da? Tenker du ikke på at den som ligger BAK og presser oppi ræva til folk plikter å holde tilstrekkelig avstand?! Og at du vil få en klekkelig straff hvis det smeller og du må i resten av ditt liv ha på samvittigheten at du har skadet en barnefamilie? Eller er du helt blotter for alt og er en sosiopat selv? Jeg fatter ikke at dere får holde på og oppfordre folk til farlig oppførsel i trafikken og at moderatorene ikke stenger dere ute! Jeg håper ikke du har lappen. Klarer man ikke å oppføre seg i trafikken, ha god impulskontroll som et oppegående og modent menneske, så burde man parkere bilen rett og slett! Det håper jeg du skjønner. Jeg har selv mange rævslikkere bak meg stadig, og jeg har hatt lappen i seks år, kjører jevnt og holder minst fartsgrensen, dette skjer spesielt når det er mørkt ute, da skal folk råkjøre visst, aldri på dagtid, da sinker de. Men jeg presser ikke folk av veien fordet, fordi alle har like mye rett som DEG til å være på veien så lenge de har gyldig sertifikat og betaler veiavgiften og kjørte km! Ha for jeg opplever ofte psykopater som hisser opp trafikken og presser folk av veiene, truer folk, blender de med lysene og kjører forbi fem personbiler på en strekning der det er en bakketopp uten tilstrekkelig med sikt. Og ingen av de som ser det kontakter snuten osv, lenge leve drittsekker! 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 9.1.2020 den 17.21):

Kanskje han la seg ut på midtlinjen for å se om det var klart til å kjøre forbi. 
Det er uansett også helt rævva oppførsel å ikke slippe ham forbi.
Da kan de bare ha det så godt. 

Hadde det vært meg som hadden en på støtfangeren hadde jeg sluppet forbi ved første anledning. Problem no more. 

Hvis man holder fartsgrensen, så burde den bak være fornøyd, men sånn er det ofte ikke. Man kan ligge over fartsgrensen og allikevel ligger de i støtfangeren din. Hvis vedkommende kjører så sakte at det plager folk, så burde den bak klare å kjøre forbi også. Eller holde avstand. Holder man fartsgrensen har man heller ingen plikt til å slippe den bak forbi, da bidrar man til straffbar handling som at den får kjøre fort og skade andre. Du gjør sånne farlige folk en tjeneste, du viser de at å ligge oppi rompa di at det nytter og at sånn slipper de forbi, vet du, det er ikke så kult for meg eller mange andre!!

Lenke til kommentar
8 hours ago, Passordet said:

 Tenker du ikke på at den som ligger BAK og presser oppi ræva til folk plikter å holde tilstrekkelig avstand?! Og at du vil få en klekkelig straff hvis det smeller og du må i resten av ditt liv ha på samvittigheten at du har skadet en barnefamilie? Eller er du helt blotter for alt og er en sosiopat selv? Jeg fatter ikke at dere får holde på og oppfordre folk til farlig oppførsel i trafikken og at moderatorene ikke stenger dere ute! Jeg håper ikke du har lappen. 

Det var voldsomt til personangrep du skulle komme med. Jeg utfordrer deg til å finne der jeg oppfordrer til farlig oppførsel og sitere meg på det hvis du mener det er det jeg gjør. 

Jeg har hatt lappen lengre enn deg og jeg ligger aldri for tett opptil trafikken foran. 
Jeg vil gi meg selv lengre tid til å reagere hvis trafikken skulle bråbremse av ulike årsaker.

Samtidig slipper jeg alltid forbi trafikk som ligger for tett opptil meg bak. Her er grunnene:

a) Å ha en for nært opptil meg bak er ikke trafikksikkert.
b) Hvis han vil kjøre forbi meg og ikke har mulighet blir han irritert som bidrar til farlige trafikksituasjoner.

De som vil bidra til god trafikksikkerhet bør slippe forbi trafikk som vil kjøre fortere og ikke kan kjøre forbi. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Passordet said:

Du gjør sånne farlige folk en tjeneste, du viser de at å ligge oppi rompa di at det nytter og at sånn slipper de forbi, vet du, det er ikke så kult for meg eller mange andre!!

For et tullete utsagn. Det er ingenting galt med å slippe forbi trafikk.
Hvis du er en som aldri slipper forbi trafikk er det du som skaper farlige trafikksituasjoner. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Argghh jeg er så drittlei av omkjøringene og all forsiinkelsen pga bygging av den nye E6'en! Og i tillegg må vi betale ekstra for det, istedenfor å få kompensasjon for tid, bensin og stress som følge av dette. Farlige situasjoner skaper det også, for ikke lenge siden i en midlertidig rundkjøring, opplevde jeg at det kom en bil i høy fart fra høyre og nesten traff meg idet jeg skulle ut. Sukk.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Vet ikke hva du skal fram til da det ikke er ulovlig å stå over stripen

Stopplinje betyr altså ikke det jeg trodde - forklar gjerne med kildehenvisning

"1020 Stopplinje
Linjen angir hvor kjøretøy skal stanses når offentlige trafikkskilt eller trafikklyssignal påbyr stans. Stopplinjen er en bred, heltrukken linje. Den kan bare anvendes i kombinasjon med skilt 204 «Stopp» eller trafikklyssignal"

Endret av D0vendyret
La til avsnitt over vegmerking og hva jeg trodde stopplinjen betydde
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...