Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

SeaLion skrev (9 minutter siden):

Hipp, hurra! Jeg er syklist og slipper å betale noe som helst, i følge @D0vendyret

Jeg får vel si fra om dette til skattemyndighetene ... 🕵️‍♂️

Jeg har ikke sykkel for tiden, så hva betaler du mer for nettopp det å ha/bruke sykkel - forklar meg gjerne før du forklarer skattemyndighetene. Det er ett seriøst spørsmål, for jeg skal skaffe meg sykkel igjen og vil gjerne vite hva jeg må betale for det - for jeg trodde dette var gratis for meg - har jeg virkelig bommet så kraftig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som andre har nevnt før meg: vi betaler inntektskatt, formueskatt og årsavgift for bil (de fleste voksne syklister). Når vi kjører bil betaler vi bomavgifter som andre bilister.

Hva med landets fotgjengere, de betaler jo heller "ingenting" for å bruke offentlige veier? Hest regnes også som kjøretøy i trafikkreglene. De har ikke lov å benytte fortau eller gang- og sykkelveier, men betaler ingenting i veibommer. Hvorfor er du så opphengt i syklister? Har du en personlig agenda mot syklister eller noe?

Trøsykkel og elsykkel betaler man mva. for, mens elbiler, elmotorsykler og elmopeder er helt avgiftsfrie og har en sterkt redusert årsavgift (kun den obligatoriske trafikkforsikringsdelen). Joggesko betaler man også mer avgifter for enn for elbiler.

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
SeaLion skrev (37 minutter siden):

Som andre har nevnt før meg: vi betaler inntektskatt, formueskatt og årsavgift for bil (de fleste voksne syklister). Når vi kjører bil betaler vi bomavgifter som andre bilister.

Hva med landets fotgjengere, de betaler jo heller "ingenting" for å bruke offentlige veier? Hest regnes også som kjøretøy i trafikkreglene. De har ikke lov å benytte fortau eller gang-og sykkelveier, men betaler ingenting i veibommer. Hvorfor er du så opphengt i syklister? Har du en personlig agenda mot syklister eller noe?

Inntektskatt og formueskatt har ingenting med sykkel, bil eller annet å gjøre. Det er slik samfunnet er bygd opp.
Når 'vi' ? - det er ikke snakk om vi eller dere.(det er her endel gjør feil - lager det til en 'kampsak' for seg selv mot andre) Spørsmålet var om syklister betaler og det å blande inn alt mulig annet som at 'vi' også kjører bil har absolutt ingenting med det å ha sykkel/bruke sykkel å gjøre. 

Jeg svarte på innlegg her og har ingenting imot syklister(som følger forskriftene vel og merke). Jeg har vel vært ganske klar på det i tråden her og andre. Jeg konstaterer bare hva som er fakta på hva som er i diskusjonen her. Mener du at jeg ikke skal få lov å svare eller kommentere? - Vi får vel bare konstatere at jeg hadde rett og at du slipper å kontakte skattemyndighetene. Jeg får ingen ekstra kostnader ved å skaffe meg sykkel igjen - Godt er det. (men da blir jeg en av 'vi' hmmm og da får jeg en agenda imot meg selv ... uff trasige greier dette)

Endret av D0vendyret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (4 minutter siden):

Inntektskatt og formueskatt har ingenting med sykkel, bil eller annet å gjøre. Det er slik samfunnet er bygd opp.

Alle skatter og avgifter går inn i den samme potten, og så er offentlige veier én av utgiftspostene i samfunnet. Derfor er det ikke sånn at noen, f.eks syklister, ikke betaler for noe av det. Selv tante Olga som mottar minstepensjon og som er så dårlig til beins at hun ikke kommer seg utenfor gamlehjemmet er med og betaler for offentlige veier, og alt det andre. Det er sånn samfunnet er bygd opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SeaLion skrev (34 minutter siden):

Alle skatter og avgifter går inn i den samme potten, og så er offentlige veier én av utgiftspostene i samfunnet. Derfor er det ikke sånn at noen, f.eks syklister, ikke betaler for noe av det. Selv tante Olga som mottar minstepensjon og som er så dårlig til beins at hun ikke kommer seg utenfor gamlehjemmet er med og betaler for offentlige veier, og alt det andre. Det er sånn samfunnet er bygd opp.

Man betaler for å være endel av samfunnet man vil ha, ikke for noe spesifikt. Det er ett gode med samfunnet vi vil ha. Tante Olga benytter helsetjenesten f.eks. 

Igjen, hva koster det meg å begynne å sykle? 
Jeg er ikke en syklist idag, så da må du klare å fortelle meg hva det vil koste meg.
Det bygges jo vanlige veier(der 'vi' kan sykle) og egne der bil(m.flere) ikke har tilgang, så det er naturlig at jeg må betale litt for det, mer enn 'samfunnet' dekker.

Kanskje jeg heller skal skaffe meg bil - hva koster det å begynne å kjøre?
Det bygges jo veier, så jeg vil tro det er naturlig at jeg må betale litt for det, mer enn 'samfunnet' dekker. (selv om Olga trenger veien for ambulansen og altså noe 'samfunnet' ofte bør kunne dekke)

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar

Halvparten av inntektene via bom går til syklistene.
Nei jeg har ikke statsistikk på dette, men nylig så ble det laget 2 ekstra felt nederst i moholtlia i Trondheim, og det var krav om at det samtidig skulle bygges sykkelfelt, som ikke har noen sammenheng med disse feltene, da de går under veien lengre opp som ikke har blitt endret.

Det er planer om sykkelfelt i Elgsetergaten, selv om det er sykkefelt i begge retninger i begge gatene som går langs Elgsetergata, 2 gater hvor det er mye mindre biltrafikk.  Hvem vil sykle i en av de mest trafikerte gatene i sentrum, hvor bussene suser forbi centimeter fra hodet ditt..

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke sykkel for tiden, så hva betaler du mer for nettopp det å ha/bruke sykkel

Hva er det egentlig å betale for ? Utslipp, veislitasje, medisinske utgifter, sykkelveier ? Bare ved å ha og bruke en sykkel så tjenes det inn penger fordi jeg hoster og harker meg til min destinasjon framfor å bruke bil. Hadde det faktisk blitt satset på noen sykkelveier så kanskje det hadde vært noe å betale for, men det er det altså ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (30 minutter siden):

Elbil betaler opptil 50 prosent i bommen og årsavgift, så å si at de betaler mindre enn noen som kun betaler 4000-5000 i moms på en elsykkel blir feil.

Elbilen er jo subsidiert 100 000 kr pluss bare ved å slippe moms.
At de betaler 50% er igjen også egentlig et subsidie på 50%, der andre må ta regninga.
I så måte er nok en elbilist veldig mye mer sponset enn en syklist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (1 time siden):

Igjen, hva koster det meg å begynne å sykle?

Du må ha en sykkel. Du får veldig billige som holder noen få km, f.eks de man får på kjøpet hvis man kjøper noe på Power. Betaler du litt mer, f.eks rundt 5000 eller mer, får du noe som holder til vanlig bruk. Vil du ha elmotorhjelp i motbakkene koster det lett mer enn 20k for en grei sykkel.

Sykkelen må vedlikeholdes, smøres, slitedeler må skiftes, hjulene lekker luft (alltid) og må pumpes opp med jevne mellomrom. Noen gjør dette selv, andre setter alt sånt bort til et sykkelverksted. Noen sykkeleiere sykler til felgene skjærer gjennom dekksidene, fordi de trodde at sykkelen ble levert ferdig pumpet fra fabrikken. Det ligger sykkelvrak over alt, slengt i grøfta med en eller annen fillefeil.

Du bør kunne trafikkreglene, spesielt de om hvor du har vikeplikt og ikke, for din egen sikkerhet. Men det er ikke sikkert at dette hjelper deg, for det er mange bilister som ikke kan vikepliktsreglene.

Og så bør du ha en god lås, helst to ulike slik at ett verktøy ikke er nok for å kutte over begge. Gode låser koster fra 1500 kr og oppover. Det stjeles sykler for over 700 millioner årlig i Norge og de fleste kommer aldri tilrette. Tyvene er ofte utstyrt med batteridrevne vinkelslipere og stålsakser med meterlange skaft. En forbipasserende som forsøkte å stoppe en sykkeltyv ble banket opp så grundig at vedkommende måtte legges inn på sykehus (et par år siden i Trondheim). Det beste er å låse sykkelen fast i noe solid og helst innendørs.

Sjekk om innboforsikringen din dekker tapet av sykkelen, slik at du kan kjøpe en ny. Tyveriet må anmeldes, selv om sykkeltyverier ikke står på politiets normale prioriteringslister.

Hjelm og sykkeljakke er frivillig. Hjelm kan være greit å ha fordi ulykker som kjent alltid skjer uventet, signalgul sykkeljakke fordi den er svært synlig på dagtid. I mørket er alle katter grå, da hjelper kun refleks (som forutsetter at de blir belyst for å vises) og sykkellykter (som vises uansett). Lys bør du derfor ha, selv om det ikke er påbudt montert på dagtid.

Lykke til som syklist!

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, MultiGamerClub said:

Sjeldent folk vet at de må vike/vikeplikt ettersom de bytter felt i en rundkjøring med 2 felt.. Helt sykt hvor mange som dropper å se til høyre før de bytter felt🙃

Jeg tror problemet er at det er mange som ikke engang er klar over at de bytter felt.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (2 minutter siden):

Men jeg har begynt å forstå hvorfor det er så dyrt med bil. 'Vi' betaler jo for kulturhus, medisin, skoler osv osv

I Frankrike har de en øremerket årsavgift: der går pengene til de fattige i samfunnet. Tanken er at bileiere har så god råd at de kan betale for dette. Ei uke i året blir betalingsoblaten i frontruta kontrollert av politifolk som står i veikantene. Bilistene er da pålagt å redusere farten straks de ser en poltibetjent i veikanten slik at oblaten kan avleses. Er avlesingen godkjent får de tommelen opp, hvis ikke lyder det ei politifløyte.

I Norge er ikke årsavgiften øremerket og har heller aldri vært det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SeaLion skrev (54 minutter siden):

I Norge er ikke årsavgiften øremerket og har heller aldri vært det.

Som er bra hvis alternativet har vært som i Frankrike.
Kjenner flere som ikke har bil (de leier hvis de trenger en sjelden gang) i Oslo og minst to av de tjener ganske mye over median-lønn, for å si det mildt. Samtidig kjenner jeg de som er helt avhengig av bil og som sliter forferdelig med økonomien. Tanken om å 'ta' litt fra de med gode ressurser og gi til de som virkelig trenger det er jo fint, men det holder ikke bare med 'tanken' - det må gjennomføres på riktig måte. En av de to jeg nevnte her sykler så og si hele tiden, men slipper altså unna hvis han hadde bodd i Frankrike. (ohhh ... og i Norge)

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
1 hour ago, Matsemann said:

Elbilen er jo subsidiert 100 000 kr pluss bare ved å slippe moms.
At de betaler 50% er igjen også egentlig et subsidie på 50%, der andre må ta regninga.
I så måte er nok en elbilist veldig mye mer sponset enn en syklist.

Statsfinansene er i absolutt kroner, ikke prosenter. Så det er faktiske kroner inn som er interessant. Blir ikke mye vei/infrastruktur om jeg kjører elsykkel til jobb og drikker opp resten av pengene på Granca til tross for 25 % mva på elsykkelen.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (9 timer siden):

Skatt betaler alle, selv de som hverken har bil eller sykkel. Så det er ett ikke-argument. 
Mva er for selve tingen, altså sykkelen, ikke veien. (du kan kjøpe deg en brukt sykkel, til og med få sykkel hvis du er heldig)
At de har bil også har ingenting med sykkelen å gjøre.
Prøv igjen

Du kan kjøre med fallske skilter men bil.

Prøv igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...