Barny Aråstad Skrevet fredag kl 15:06 Skrevet fredag kl 15:06 Sovna skrev (5 timer siden): I dag var det en slik stressedame jeg fikk oppleve på nært hold. Denne gangen var hun dessverre rett bak meg. Jeg forsøker i rushen å beholde rulling på hjulene isteden for å stoppe opp helt, i motsetning til mange andre. Altså unngå tverrstans. Da må jeg også ha litt avstand til bilen foran meg selvsagt. Dette skjønte ikke eller aksepterte ikke dama med barnesetet i det hele tatt. Jeg mottok tuting bak meg tillegg. Tror hun jeg kan kjøre over taket på bilene foran meg slik at hun tjener noen meter eller hva? Jeg var såå fristet til å stanse, gå bakover til henne å gi en leksjon av dimensjoner. Men jeg tror ikke det er noen vits, tviler på at det hadde gått inn. Det er bedre å holde seg klokelig unna. https://www.nrk.no/buskerud/_-forsinkelsene-kunne-vaert-halvert-1.13011769 1
Sovna Skrevet fredag kl 15:22 Skrevet fredag kl 15:22 Barny Aråstad skrev (5 minutter siden): https://www.nrk.no/buskerud/_-forsinkelsene-kunne-vaert-halvert-1.13011769 "For noen år siden hadde vegvesenet en kampanje der de oppfordret folk til å følge på i køen og tette lukene slik at trafikken kunne flyte best mulig." Og hvordan skal dette flyte hvis det menes at man skal kjøre så tett at man må stopp helt opp i tide og utide? Tror ikke jeg vet om en mer selvmotsigende etat enn st.vegvesen. Kaster ut bastante fasiter som det finnes klare motargumenter mot. Det morsomme er at de selv har motsatt plan for begrepet flyt i sine føringer for førerkortopplæringen. Det er heller ikke miljøvennlig kjøring med unødige stans. Noe som de også er opptatt av i førerkortopplæringen. Artikkelen kan/skal leses at avstand ja, men alt med måte.
DrAlban3000 Skrevet fredag kl 15:24 Skrevet fredag kl 15:24 Sovna skrev (Akkurat nå): "For noen år siden hadde vegvesenet en kampanje der de oppfordret folk til å følge på i køen og tette lukene slik at trafikken kunne flyte best mulig." Og hvordan skal dette flyte hvis det menes at man skal kjøre så tett at man må stopp helt opp i tide og utide? Tror ikke jeg vet om en mer selvmotsigende etat enn st.vegvesen. Kaster ut bastante fasiter som det finnes klare motargumenter mot. Det morsomme er at de selv har motsatt plan for begrepet flyt i sine føringer for førerkortopplæringen. Det er heller ikke miljøvennlig kjøring med unødige stans. Noe som de også er opptatt av i førerkortopplæringen. Artikkelen kan/skal leses at avstand ja, men alt med måte. Det er fordi da får du plass til flere biler. Sett et punkt i asfalten langs veien, hvordan får du maksimalt antall biler over den streken? Unntaket er lastebiler, og der er jeg forkjemper for å la luka deres være i fred. Vi andre trenger ikke veldig mye mer enn en billengde når køen går sakte. 1
Sovna Skrevet fredag kl 15:31 Skrevet fredag kl 15:31 DrAlban3000 skrev (4 minutter siden): Det er fordi da får du plass til flere biler. Sett et punkt i asfalten langs veien, hvordan får du maksimalt antall biler over den streken? Unntaket er lastebiler, og der er jeg forkjemper for å la luka deres være i fred. Vi andre trenger ikke veldig mye mer enn en billengde når køen går sakte. Og hva skjer når én bil foran må bremse ganske hardt til stans fordi denne isteden kjørte litt for nær. Hvordan foregår den kjedereaksjonen? Hvem skal ta ansvaret for å ta igjen den tapte tiden som gikk med der?
DrAlban3000 Skrevet fredag kl 16:12 Skrevet fredag kl 16:12 Sovna skrev (36 minutter siden): Og hva skjer når én bil foran må bremse ganske hardt til stans fordi denne isteden kjørte litt for nær. Hvordan foregår den kjedereaksjonen? Hvem skal ta ansvaret for å ta igjen den tapte tiden som gikk med der? Det samme som skjer om 10 giraffer plutselig skal over veien - det stopper opp. Merk at jeg snakker om kø i 20-30kmt. I den hastigheten er risiko for ulykke lav siden bremseavstanden er lav. Og du trenger ikke lime deg til han foran. Det viktigste er dog at du er "på" og følger på når køen beveger seg. Det er pri 1 foran hvor stor avstand du har. Trekkspill effekten blir redusert da. En av de tingene jeg irriterer meg over er hvordan vi i et lyskryss står å ser på samme lyset, men en og en bil starter etter hverandre. Da klarer lyskrysset 5 biler istedet for 10 om gangen. Samme konsept, annen situasjon. 2 1 1
Sovna Skrevet fredag kl 16:33 Skrevet fredag kl 16:33 DrAlban3000 skrev (18 minutter siden): Merk at jeg snakker om kø i 20-30kmt. I den hastigheten er risiko for ulykke lav siden bremseavstanden er lav. Og du trenger ikke lime deg til han foran. Kanskje ikke en bevegelig kø engang faktisk..
DrAlban3000 Skrevet fredag kl 17:05 Skrevet fredag kl 17:05 Sovna skrev (29 minutter siden): Kanskje ikke en bevegelig kø engang faktisk.. Den eneste måten å unngå det problemet på er biler som kjører selv. Når du legger inn menneskelig svikt skjer det der. Eneste vi kan gjøre er å ikke lage alt for lange luker imellom bilene og følge på. "Men jeg kan lage flyt jeg" tenker du. Og det er en god tanke, men det kan du ikke. Noen biler bak deg er det kø igjen, og du er bare en fyr som tar 3 bilers plass som lager kø. 1 3
Hugo_Hardnuts Skrevet fredag kl 17:19 Skrevet fredag kl 17:19 DrAlban3000 skrev (12 minutter siden): "Men jeg kan lage flyt jeg" tenker du. Haha, her følte hvertfall jeg meg skikkelig truffet 🙈 Takk, lærte noe nytt. 1
Sovna Skrevet fredag kl 17:24 Skrevet fredag kl 17:24 DrAlban3000 skrev (11 minutter siden): Den eneste måten å unngå det problemet på er biler som kjører selv. Når du legger inn menneskelig svikt skjer det der. Eneste vi kan gjøre er å ikke lage alt for lange luker imellom bilene og følge på. "Men jeg kan lage flyt jeg" tenker du. Og det er en god tanke, men det kan du ikke. Noen biler bak deg er det kø igjen, og du er bare en fyr som tar 3 bilers plass som lager kø. For lang avstand er for langt.. Lett å si, og å være enig i. Men ved ambisjon om flyt hjelper jeg i det minste en bil eller to bak meg til å holde flyten også, hvis de gidder da. Miljøvennligere kjøring driver jeg med også. Miljø er jo så moderne for tiden. Rart at st.vegvesen har glemt dette argumentet oppe i alle de bastante meningene sine. De har vært svært så opptatt av miljø før. 1
Dubious Skrevet fredag kl 19:23 Skrevet fredag kl 19:23 Sett bilen i første gir, eller i D. Du skal ha nok avstand til bilen foran at du ikke skal trenge å bremse. Det er bremsing som lager kø.
Sovna Skrevet fredag kl 19:39 Skrevet fredag kl 19:39 Dubious skrev (12 minutter siden): Sett bilen i første gir, eller i D. Du skal ha nok avstand til bilen foran at du ikke skal trenge å bremse. Det er bremsing som lager kø. Korrekt. Samme med rødt trafikklys egentlig. Sakk et brukbart stykke før, med ambisjon om å oppnå grønt før du har stanset fullstendig opp. Miljøvennlig kjøring.
spetter Skrevet fredag kl 20:00 Skrevet fredag kl 20:00 (endret) Mange gjør fletting i tett trafikk eller zipper merging feil. Man skal i utgangspunktet kjøre helt frem til innsnevringen i sitt kjørefelt før man fletter inn. På den måten kan trafikken tilpasse farten uten å bremse og slippe deg inn. Endret fredag kl 20:00 av spetter 1
Dubious Skrevet lørdag kl 04:04 Skrevet lørdag kl 04:04 Det viktigste er at en fletter, men mange skal presse seg inn sånn at fletten blir ødelagt, og da blir det stopp langt bakover. Høyre, venstre, høyre venstre. Ikke høyre høyre venstre. Jeg slipper kun EN bil inn foran meg. 1
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 06:11 Skrevet søndag kl 06:11 Sovna skrev (På 10.10.2025 den 17.22): Og hvordan skal dette flyte hvis det menes at man skal kjøre så tett at man må stopp helt opp i tide og utide? 3 Sekunders regelen gjelder vel fremdeles, problemet er at alle de som har samme avstand i 90kmt som 10kmt, det gir kø.
Sovna Skrevet søndag kl 07:50 Skrevet søndag kl 07:50 skaftetryne32 skrev (21 minutter siden): 3 Sekunders regelen gjelder vel fremdeles, problemet er at alle de som har samme avstand i 90kmt som 10kmt, det gir kø. Nå tenker jeg ikke nødvendigvis en kø som går på desimalen jevnt, om nå det noengang har skjedd. På en annen måte, skulle du i en kø finne på å aktivisere en cruisekontroll(30 km/t) går den fort av igjen tenker jeg.. I 80/90 km/t derimot er jo en cruisekontroll passe behagelig i blant. Apropos 3 sekunders regelen. Leste engang en artikkel hvor man hadde bevitnet polske arbeidsgivere i transportbransjen. Sjåførene ble fortalt at de skulle kjøre så tett som mulig bak traileren foran seg. Tour de France prinsippet, begrense luftmotstand. Da ble det spart mye diesel.
bzzlink Skrevet søndag kl 08:09 Skrevet søndag kl 08:09 1 hour ago, skaftetryne32 said: 3 Sekunders regelen gjelder vel fremdeles, problemet er at alle de som har samme avstand i 90kmt som 10kmt, det gir kø. Det er ikke noe som heter 3 sekunders regel. Det er en reklamekampanje. Du får ikke bot før ned mot 1 sekund. 1
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 08:12 Skrevet søndag kl 08:12 Sovna skrev (17 minutter siden): Nå tenker jeg ikke nødvendigvis en kø som går på desimalen jevnt, om nå det noengang har skjedd. Nei de finnes nok ikke, 3 sekunders regelen funker like fint i kø som ellers, en må uansett ha nok tid til å reagere, men vi trenger ikke den samme avstanden som 3 sekunders reglen skaper når man ligger i 90kmt, der ser jeg en del som synder, det er virkelig ikke nødvendig med så mye fysisk avstand i en kø. Håper jeg forklarte meg litt bedre. 1
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 08:20 Skrevet søndag kl 08:20 bzzlink skrev (3 minutter siden): Det er ikke noe som heter 3 sekunders regel. Det er en reklamekampanje. Det er en grei regel, og det er klart man kan ikke holde nøyaktig 3 sekunder avstand til enhver tid, det er en tommelfingerregel, men er man kronisk for nær over større avstander så kan det bli konsekvenser. Trafikkreglene er tydelige, det skal være stor nok til å trygt bremse hvis det blir en full stopp foran deg, og det skal være mulig å flette inn ved forbikjøring, jeg ser ikke hvordan det er mulig med en normal bil med ett sekunds avstand.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå