Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det stemmer, det er slik jeg har lært det. Jeg er, som sagt tidligere, også skeptisk til hvor passiv jeg skal være. Skal jeg beine på, eller skal jeg heller være så passiv at jeg kanskje unngår en farlig situasjon, men som kanskje fører til dårligere trafikkflyt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selv ganske sikker på at jeg kjører rett. Jeg skal ligge ytterst om jeg skal til høyre eller rett frem, og innerst, om jeg skal til venstre. Dette stemmer sant?

Vidre så er det vikeplikt ved felstskifte inne i rundkjøringen. Altså om jeg ligger ytterst, og en annen ligger innerst, så har han vikeplikt for meg om han skal ut av rundkjøringen. Ikke sant?

Om det ikke er merket annerledes i bakken skal du ligge i høyre fil om du skal rett frem så sant det er en utgang til venstre i rundkjøringa. Er det kun mulighet for å kjøre rett frem og til høyre skal du ligge til venstre om du skal rett frem for å gjøre plass til de som skal til høyre.

 

Jeg er også veldig skeptisk til hvordan det ville stilt seg i en forsikringssak om du krasjer med en som ligger feil. Den andre sjåføren har åpenbart gjort en feil, men feilen er ikke like klar som en sjåfør som har brutt vikeplikten eller kjørt på rødt lys. Derfor er jeg også liiiitt avventende når jeg ser sjåfører som oppfører seg litt rart ifm. rundkjøringer da jeg er redd for skylddeling.

Lenke til kommentar

Så er jo problemet. Hvor passiv skal jeg være? Jeg har ingen skrupler med å bare kjøre på, og forårsake en krasj om det kommer så langt, men jeg er usikker på om jeg får medhold av forsikringen. Og jeg kan jo ikke akkurat ringe å spørre dem, for da begynner de jo å tro det er forsikringsvindel.

 

Hvis du bevisst velger å kjøre slik at det blir en kollisjon som du kunne avverget ved å bare kjøre mer defansivt blir du etter mitt syn skyldig etter veitrafikklovens paragraf 3:

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

 

Å avverge skade vil her veie tyngre enn å unngå å være til hinder siden det å avverge en kolisjon må sies å være nødvendig, og en eventuell kollisjon vil forårsake mye mye mer hinder enn hva en lett nedbremsing vil.

 

Den som kommer innenfra og kolliderer under vikepliktsbrudd vil utvilsomt være skyldig selv, men alle plikter å gjøre sitt beste for å unngå kollisjoner selv om andre bryter regler.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en som kjørte inn i bilen min på venstre side i rundkjøring. Han fikk skylda, men da hadde han jo i tillegg prestert å kjøre inn i venstre hjulbue bak på en lengre stasjonsvogn jeg kjørte. Tok jo sin tid, men han ble også etter hva jeg fikk høre via "kontakter" i politet etterforska for vikepliktsbrudd. Men denne fyren var jo eksepsjonelt hissig og gal. Var rett og slett fasinerende å høre på alt det pisset han kom opp med for å forsøke å få skylda over på meg.

Lenke til kommentar

I dag møtte jeg på en fyr som hadde parkert bilen sin etter et Stopp Forbudt-skilt. Han kommer en liten stund etterpå og sier at han skal flytte bilen. (Jeg hadde dobbeltparkert utenfor han og begynt med jobben jeg skulle gjøre - jeg har lov til å stå der og det var plass til å komme forbi.)

 

Det er lettere for meg å gjøre jobben så jeg pakker sammen igjen og skal flytte bilen. Mens jeg gjør dette nevner jeg at han ikke har lov til å stoppe der. Da klikker fyren og sier at det er nå faen ikke min plass og hvorfor kan ikke han stå der om jeg kan stå der. Jeg peker bort på Stopp Forbudt-skiltet og han blir stille i noen sekunder og leter etter noe å si. Så smeller det "DU PARKERER VEL ALDRI GALT SELV PÅ PRIVATEN DU TENKER JEG!?". Jeg snudde meg, gikk helt opp til han og sa "Nei". Så kjørte han.

 

 

 

Ny rekord i idiotisk argument folk har brukt overfor meg for å rettferdiggjøre at de selv har feilparkert fordi de er late og ikke gidder spasere 50 meter ekstra til butikken. Kan og legge til at dette er i en snuplass for busser og det er nok av parkeringsplasser for privatbiler.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forklaringen henviser til to paragrafer i trafikkreglene. Når jeg leste dem nå, ble jeg mindre sikker i min sak mtp gyldigheten (jeg husket tydeligvis ikke rett i forhold til hva jeg trodde sto der), men i alle fall:

 

§ 6. Svinging

3. Ved sving inn på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen kan det kjøres inn i det av feltene som passer best.

 

Det er vel kanskje den de tenker på? I følge § 8 er det jo faktisk din tolkning som gjelder slik jeg kan se det. Men jeg tror nok uansett en kunne bli felt etter § 3 i vegtrafikkloven ettersom bil A vet at bil B nødvendigvis må krysse over i det andre kjørefeltet for å komme seg ut av rundkjøringen og således kjører uaktsomt om han bevisst legger seg inn på siden bil B, ikke svinger ut av sitt felt og således hindrer bil B?

Lenke til kommentar

Jeg vil for så vidt gi A skylden i situasjon 2, men kun fordi han er en idiot som velger det feltet når han skal dit han skal. Likevel er jeg uenig i forklaringen til Gjensidige. De skriver at i høyre felt skal man enten kjøre til høyre eller rett frem. Jeg mener bestemt at det finnes ikke noe "svinge til venstre/høyre i en rundkjøring" eller "rett frem i en rundkjøring". Når du kjører inn i en rundkjøring, da er du i praksis på en vei som går rundt og rundt. Du blinker til høyre når du skal ut av denne og du har vikeplikt for de som befinner seg i feltet til høyre for deg. Jeg mener det er lov å ligge i høyre felt rundt hele rundkjøring om du så vil.

 

Situasjon 3 er jo klassisk. Det er veldig typisk norsk å være bil B og tro at man han forkjørsrett. Dermed er det også veldig typisk norsk å være bil A og sinnsykt passiv. På vei hjem fra jobb passerer jeg en rundkjøring akkurat som dette (bortsett fra at øverste arm ikke er der). Jeg er da bli B, og jeg har aldri opplevd at A tar seg til rette og gjør at jeg må stoppe. Nei, A bare står der og venter og venter på en luke. Jeg pleier også å slakke av på farten i god tid før rundkjøringen slik at jeg skaper en mer-enn-stor-nok luke til bilen foran, men det er kanskje én av ti som hopper inn i denne luken. Resten bare sitter der og venter på at de har 100 meter på seg. Før pleide jeg å blinke med lysene for å slippe dem inn, men da får de bare panikk og kveler motoren. Jeg er overbevisst om at trafikken generelt sett hadde hatt mye bedre flyt om bare folk var litt mer på'n i rundkjøringer.

 

 

Men det var egentlig noe helt annet jeg ville spørre om:

Har politiet lov til å kjøre i kollektivfeltet med uniformert bil når de ikke er i utrykning?

 

De siste to dagene har jeg sett to politibiler gjøre dette, men jeg trodde ikke de hadde lov til det. Han jeg så i dag vinglet voldsomt mellom feltene og kom veldig nær med å presse en liten el-bil ut av veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...