Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om folk er ute å sykler, så gjør de det for en grunn. Klarer de ikke å stoppe og starte når de får vikeplikt, så må de seriøst se seg selv i speilet.

 

Ingen har påstått noe annet, men du må gjerne fortsette å argumentere mot dine egne teser.

 

Du ser jeg ikke vet hva som er tungt eller ei.

 

Jeg kan umulig se hva du ikke vet?

 

Si meg, har du firkanta hjul på sykkelen eller? Nå er jeg ferdig med denne diskusjonen, for dette ble bare for latterlig.

 

"For de som sitter i en stridsvogn" (fra et russisk ordtak) -- du avgjør ikke hva den enkelte finner som tungt eller lett. All den tid lovverket ikke forbyr å sykle flere i bredden er det ingen større grunn til å irritere seg over akkurat det enn å irritere seg over rødt lys eller skiltanvisninger.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Om det er tungt å ha vikeplikt?

Siden det poenget unnslapp, tillater jeg meg selv å gjenta det en gang til -- det er ikke opptil deg å avgjøre hva den enkelte finner som tungt eller lett.

 

Så hvis jeg syns det er tungt med vikeplikt så gjelder ikke den regelen meg?

 

For meg så virker det som at det er en type rus å ligge foran biler når en sykler.

 

Er så imponerende å se på Ås kommune som har svidd av så mange penger for å oppfylle ønsket til syklistene, så bruker de ikke den veien de har fått, for de greier ikke å la være å sykle i veien.

Lenke til kommentar

Jeg synes når det blir laget gang & sykkelstier og fortau i marmor uten et rusk på og brede som et fly, så får de faen meg ta å sykle der framfor i bilveien og lage HELVETE. Og flere ganger ser jeg syklister som sykler over fotgjengeren, og da kan jeg tenke meg at hvis skjer noe mellom den syklisten og bilisten som evt kommer kjørende, så blir det et helvete for bilisten da syklistene er alltid de som har retten på veien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

regler og regler , hvor er en trafikkert vei å foretrekke når man har gode sykkelveier med lite trafikk ?

 

Man får jo et kart inntrykt av at mange syklister er noen store egoer som vil utnytte reglen i ytterste konsekvens.

Ikke fordi det er nødvendig , men fordi man kan gjøre det.

 

Hvis det går an å si at man misbruker reglene så gjør de det.

Lenke til kommentar

Jeg synes når det blir laget gang & sykkelstier og fortau i marmor uten et rusk på og brede som et fly, så får de faen meg ta å sykle der framfor i bilveien og lage HELVETE.

Det er det syklisten som bestemmer. All den tid G/S veier blir bygd med det formål å lage lekeplasser og steder for bilistene til å peke på fremfor funksjonelle trasportårer må man forvente at de ikke blir brukt.

 

Det er et veldig enkelt og logisk kriterie man kan benytte for å se om sykkelinfrastruktur virker etter hensikten. Hvis den blir brukt til utelukkelse av alternativene, da virker den. Blir den valgt bort, da virker den ikke.

 

Det er grunn til å tro at det aller meste av g/s veier i norge er planlagt og designet av bilister, ikke av syklister, da de er direkte farlige å benytte til det formålet.

 

Og flere ganger ser jeg syklister som sykler over fotgjengeren, og da kan jeg tenke meg at hvis skjer noe mellom den syklisten og bilisten som evt kommer kjørende, så blir det et helvete for bilisten da syklistene er alltid de som har retten på veien.

 

Antar du mener fotgjengerfelt fremfor fotgjenger. I så fall: Du tenker feil.

Lenke til kommentar

Jeg synes når det blir laget gang & sykkelstier og fortau i marmor uten et rusk på og brede som et fly, så får de faen meg ta å sykle der framfor i bilveien og lage HELVETE.

 

For det første heter det ikke "bilveien". Viktig skillnad, så la oss begynne der. Det heter "kjørebane" eller "vei", alt ettersom hva spesifikt man vil fokusere på. For det andre, så lenge lovverket plasserer valgmulighetene hos syklisten, så blir alle sammen pent nødt til å respektere det. For det tredje har ikke kvaliteten på gang og sykkelvei (nei, det heter ikke sykkelsti, atter en gang) noe relevans sett fra forskriftens ståsted.

 

Sist, men ikke minst, vis meg 3 "sykkelstier" i Norge laget av marmor. finn/google maps sine bilder ville ha vært fint, men jeg vil godta en stedsbeskrivelse også.

 

Og flere ganger ser jeg syklister som sykler over fotgjengeren,

 

Fotgjengeren? Virkelig? Tillat meg å tvile på at du flere ganger ser syklister kjøre over personer.

 

og da kan jeg tenke meg at hvis skjer noe mellom den syklisten og bilisten som evt kommer kjørende, så blir det et helvete for bilisten da syklistene er alltid de som har retten på veien.

 

Under forutsetning at du mente "fotgjengerovergang" så er utsagnet "har retten på veien" feil. En syklende har vikeplikt når vedkommende sykler over slik overgang, og gitt en evt. kollisjon, er det slettes ikke sikkert at det blir et "helvete for bilisten" (nei, det vil antageligvis ikke frita bilisten for objektivt ansvar, men det er det forsikringen er til). Det er f.eks. derfor jeg alltid går av sykkelen når jeg krysser veien (for å tvinge bilistene til å stoppe i en slik situasjon). Vi har alle en forskrift å forholde oss til hva oppførselen på veien angår. Den tillater (dvs. ikke forbyr) syklende å 1) benytte seg av kjørebanen 2) sykle 2 i bredden. #1 og #2 er imidlertid ikke en carte blanche ift vikeplikt, som er et helt annet tema igjen.

 

Ingen er gardert mot andres feilvurderinger i trafikken, men den selvfølgeligheten alene utløser på ingen måte plikt fra de syklendes side om å fjerne seg fra veien, bare fordi noen skulle ubegrunnet mene de plutselig skulle ha slike plikter.

Lenke til kommentar

Siden det poenget unnslapp, tillater jeg meg selv å gjenta det en gang til -- det er ikke opptil deg å avgjøre hva den enkelte finner som tungt eller lett.

 

Så hvis jeg syns det er tungt med vikeplikt så gjelder ikke den regelen meg?

 

Jeg vet ikke hva får deg til å servere dette sinnsvake vrøvlet. Veitrafikkloven og trafikkreglene gjelder likt for alle uansett deres synspunkter. Dette er vitterlig det grunnleggende.

 

Er så imponerende å se på Ås kommune som har svidd av så mange penger for å oppfylle ønsket til syklistene, så bruker de ikke den veien de har fått, for de greier ikke å la være å sykle i veien.

 

Forklaringen er såre enkel -- syklende må bruke hverken sykkelfelt eller gang/sykkelveier selv når de finnes. Hyggelig gest fra Ås kommune, men det endrer ikke lovverkets ordlyd på noen måter.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Holdningen til enkelte her overrasker meg ikke. Skuffende hvor korttenkt den er.

 

Snu problemstillingen. Hva er fordelen med sykler for oss bilister? Mindre biler på veien. Ergo mindre trafikk og kortere kø. Selv åtte syklister på rekke med to i bredden er enklere å kjøre forbi enn en pensjonist med innbilt god tid.

 

Men den type forståelse eller tålmodighet burde eg egentlig vite bedre enn å forvente at mine medtrafikanter. Og for å være helt ærlig, etter at eg begynte å se lystigere på syklistene så har eg enda aldri, bank i bordet, aldri blitt vesentlig forsinket av en eller flere syklister. Aldri. Og eg kan heller aldri huske å ha mistet ei ferje, et fly, jobb, eller møter pga syklister før heller. Problemet er oppkonstruert. Og samtidig som eg har begynt å vise respekt til syklistene så har eg heller aldri opplevd respektløshet fra syklistene. Om du sørger for å legge deg godt bak en syklist og tydelig gi vedkommende plassen de trenger for sin egen sikkerhet, så kan eg garantere dere at de aller fleste syklistene vil sette stor pris på dette, og legge litt ekstra energi i å slippe dere frem raskere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Syklister har det med å f.eks rase inn og ut av kryss og rundkjøringer uten å bry seg om det kommer biler, smetter mellom. Kanskje ikke trafikkfarlig, men det er skremmende adferd, og en gang går det galt. Ikke alle, ikke mange, men mange nok.

Jeg har syklet atskillige kilometre i mitt liv (okei, er ikke aktiv syklist for tiden, men har vært det tidligere). Og jeg gjør ikke de tingene du beskriver over.

 

Det at du prøver å sette syklister i bås på denne måten er bare tull. Husk at du som menneske har en tendens til å legge merke til og huske bedre de som irriterer deg. Du kan gjerne sykle forbi 100 syklister som sykler lovlig og slik at de ikke er i veien nesten uten å legge merke til dem. Men når du møter på den ene syklisten som oppfører seg som en idiot på veien legger du veldig merke til den ene syklisten, noe som dessverre farger din oppfatning av syklister generelt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ingen har sagt at alt er i orden, men at man ikke skal skjære alle med en kam pga et lite fåtall. Syklister flest er ålreite dyr.

 

Etter disse debattene å dømme ,om sykkel vs bil så virker det som alle bilister er de stygge og syklisten bare er de snille

 

Til tross for at syklister er mere fristilt hvor de kan drive med sin aktivitet så velger de å menge seg med bilistene

 

det jeg ikke forstå er hvorfor det skal være så mye sikrer å være klemt mellom biler enn å bruke en egen bane/vei som er fri for biler når man har den muligheten.

 

Her i Bodø velger de fleste syklister å sykle der syklister bør ferdes . altså fortau,sykkelvei o.s.v når de har muligheten for det.

til gjengjeld er alt for mange uforsiktige når de skal krysse veien

Lenke til kommentar

Etter disse debattene å dømme ,om sykkel vs bil så virker det som alle bilister er de stygge og syklisten bare er de snille

De bilistene som presser seg forbi syklistene på farlige strekninger og gir skylda på syklistene er idiotene.

 

Til tross for at syklister er mere fristilt hvor de kan drive med sin aktivitet så velger de å menge seg med bilistene

 

det jeg ikke forstå er hvorfor det skal være så mye sikrer å være klemt mellom biler enn å bruke en egen bane/vei som er fri for biler når man har den muligheten.

Årsaken til dette er nevnt tidligere. Sykkel- og gangstien er ofte full av farlige gjenstander(glass, stein, greiner), er ulogisk planlagt og primært designet for fotgjengere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De bilistene som presser seg forbi syklistene på farlige strekninger og gir skylda på syklistene er idiotene.

 

men når syklisten snor seg mellom biler i trafikken og skremmer vettet av sjåførene så er de også bilistene sin skyld hvis de skjer noe ?

 

 

Årsaken til dette er nevnt tidligere. Sykkel- og gangstien er ofte full av farlige gjenstander(glass, stein, greiner), er ulogisk planlagt og primært designet for fotgjengere.

 

ikke over alt slik man kan få inntrykk av

Lenke til kommentar
men når syklisten snor seg mellom biler i trafikken og skremmer vettet av sjåførene så er de også bilistene sin skyld hvis de skjer noe ?

De syklistene som bryter trafikkreglene er likestilt med de bilistene som bryter reglene. Men faktum er at dette stort sett kun er enkeltpersoner, eller en liten gruppe som det gjelder. Ikke alle syklister/bilister som en helhet.

 

ikke over alt slik man kan få inntrykk av

Men hva skal syklisten gjøre da når 2-5 meter av sykkel- og gangstien er dekket av glassbiter fra ei knust flaske? På begge sider er det høye kanter. Og når det "hinderet" er passert, så dukker det opp et par barnevogner, og syklisten må nå redusere farten til gangfart til etter passering. Så går det noen hundre meter til så kan det dukke opp et turfølge med bikkjer på langline, som ikke viser noe hensyn til at syklister også kan ferdes der. Så begynner plutselig "veien" å følge feil kjøreretning, og syklisten må nå over i veibanen allikevel. I et lite stykke i det minste. Men først må syklisten over et fotgjengerfelt, og da skal de av sykkelen.

 

Alt dette er små hindre som syklister møter på HVER eneste dag om de velger sykkel- og gangstien, men som de plutselig slipper å bekymre seg over når de er i veibanen. Men da skal de følge normale trafikkregler, det anser eg som en selvfølge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hva skal syklisten gjøre da når 2-5 meter av sykkel- og gangstien er dekket av glassbiter fra ei knust flaske? På begge sider er det høye kanter. Og når det "hinderet" er passert, så dukker det opp et par barnevogner, og syklisten må nå redusere farten til gangfart til etter passering. Så går det noen hundre meter til så kan det dukke opp et turfølge med bikkjer på langline, som ikke viser noe hensyn til at syklister også kan ferdes der. Så begynner plutselig "veien" å følge feil kjøreretning, og syklisten må nå over i veibanen allikevel. I et lite stykke i det minste. Men først må syklisten over et fotgjengerfelt, og da skal de av sykkelen.

Alt dette er små hindre som syklister møter på HVER eneste dag om de velger sykkel- og gangstien, men som de plutselig slipper å bekymre seg over når de er i veibanen. Men da skal de følge normale trafikkregler, det anser eg som en selvfølge.

 

Så det du egentlig snakker om er å videreføre problemet? Slik at det er bilistene som får dette problemet, noe som også er farligere.

 

Dessuten det scenariet du snakker om, skjer det ofte? Jeg har syklet mye for lenge siden, jeg støtte knapt på 1 problem i uken kanskje. Jeg følte at det er bedre at jeg støter på det ene problemet enn å ligge i veien og ødelegge for alle andre.

 

Jeg har bodd i utlandet, flere steder med mange flere personer enn i lille Oslo, og der har syklistene funnet ut at fortau, det fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...