Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg har opplevd det et par ganger.

For noen år siden drømte jeg at jeg hadde noen ukjente søsken, og at jeg dreiv å leita etter dem. Nå vet jeg ikke hva som var drøm og hva som var drøm og hva som var virkelighet, men jeg trodde faktisk at jeg hadde noen ukjente søsken, og dreiv å sjekka rundt for å finne dem. Vet ikke om det er det som kalles lucid dreaming, men det var meget merkelig. Jeg klarte ikke å skille mellom drøm og virkelighet en periode.

Lenke til kommentar
The Old Hag is often accompanied by feelings of anxiety. You think you are awake, you lie in bed and somebody dark and scary approaches. You can't move, can't scream, nothing. You are very frightened.

 

When you encounter the Old Hag, one way out of it is to close your eyes, try to relax and tell yourself it's all a dream, and enter a new dream.

Noen som har opplevd dette?

 

Opplevde ofte noe lignende når jeg var liten. Skjedde alltid når jeg holdte på å sovne, plutselig ble jeg totalt lammet og kunne ikke røre meg. Bare ligge å se rett opp i taket imens masse skumle ting skjedde rundt. Husker ikke eksakt hva de skumle tingene var men faen så redd jeg var.

Har hatt dette en gang til de siste 4 årene men da hallusinerte jeg ikke noe, bare ble lammet så jeg ikke kunne røre meg.

 

 

Det der skremmer vettet av meg. Har aldri opplevd det selv, men høres helt inni granskauen forferdelig ut.

 

Aldri hørt om eller opplevd lucid dreaming før, men syns det høres interessant ut etter å ha lest her i emnet og på diverse internettsider. Men dette "old hag" - syndromet gjør at jeg ikke tør å prøve det. Til dere som har opplevd det (old hag altså eller sleep paralyzing som det og heter); hvor lenge varte det? Hva slags skapning hallusinerte dere? Og siste spørsmål; i hvilken stilling sov dere i når dette skjedde?

 

Lå og tenkte på det i natt, det skremmer meg virkelig, og gjorde at jeg lå lenge våken, i frykt for å være bevisst i den våken-søvn fasen og oppleve paralyseringen og hallusinasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har dette ganske ofte, vertfall de dagene der jeg sover til 11-12 tida, for da våkner jeg ofte i noen sekund før jeg sover videre igjen..

 

Har som oftest drømmer av litt mer erotisk innhold, og er ganske fint å kunne styre hva jeg vil gjøre her:P Men har også sykere drømmer fra ting jeg har opplevd i det siste osv...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjeempebump!

 

Kom over dette idag, og siden jeg faktisk hadde for 2-3 dager en såkalt "lucid-dream", måtte jeg bare poste.

Drømmen kan man bare glemme siden den var nokså.. ehh.. ja spesiell!

Når jeg våkner, bruker jeg som oftes å bli sur/sinna ettersom dette er noe man har ønsket seg i en tid (min erfaring iallfall). Enten det er å fly eller å eie halve verden, blir det iallfall nedtur når man våkner.. :roll:

 

Off topic: Noen som vet om noen har skrevet en ny tråd om "The Old Hag Syndrome" etter at neitakk stoppet sin? Fikk plutselig interesse i dette igjen!

Lenke til kommentar

Søvnparalyse er litt spesielt, drit redd når det skjer, men samtidig litt spennende. Rart hvordan jeg blir redd hver gang det skjer selv om jeg egentlig burde skjønne at det ikke er noe å være redd for. De gangene jeg har hatt SP som jeg husker så kom de derre ringskrømte fra ringenes herre inn på rommet mitt, en annen gang var det Advokado fra Prison Break(Svæær hårete og sikkert pedo fyr) :p

Lenke til kommentar

Her er noen forkortelser og guide for og hvordan og få Lucid dream:

 

 

 

 

Forkortelser:

LD= Lucid dream= Bevist drøm.

RC= Reality Check= Tester du tar som bekrefter at du drømmer.

DC= Dream character= Personer i drømmene dine.

FA= False Awakening= Du drømmer at du våkner opp.

DJ= Dream Journal= En drømmedagbok.

MILD=Mnemonic Induced Lucid Dream= En teknikk som kan gjør deg lucid.

WILD=Wake Induced Lucid Dream= En annen teknikk som går ut på og være bevist helt til du begynner å drømme.

WBTB= Wake back to bed= Du våkner opp om natten og leser om Lucid dreaming. Slik at hjernen din er innstilt på det. Så legger du deg igjen.

VILD=Visual Induction of Lucid Dreams=Du lager deg en drøm som får deg til å ta en RC som fører til Lucidity.

SP= Sleep Paralyze= Kroppen din sover, men du er våken i hodet.

 

 

 

 

Kan prøve å forklare punktevis hvordan du kan bli lucid.

1, Skaff deg en skrivebok til å skrive ned drømmene dine. Denne boken må være rett ved sengen.

2, Gå til sengen din og legg deg ned på ryggen.

3, Stram musklene i føttene, så slapper du av. Gjør dette til du kommer til hodet.

4, Konsentrer deg å si til deg selv: nå skal jeg sove, nå skal jeg drømme, nå skal jeg huske drømmen min.

5, Se for deg at du våkner opp og skriver ned drømmen din.

6, gjenta 4 og 5 til du sovner.

7, Våkn opp og skriv ned drømmene du har husket. Skriv ned alt du husker selvom det bare er en liten ting. Alltid skriv ned drømmen med engang du våkner, hvis ikke så glemmer du den.

 

Når du husker minimum en drøm hver natt så kan du prøve å få en LD.

Hvordan få en LD:

1, Gå og legg deg på ryggen i sengen.

2, Stram musklene i føttene og så slapp av i de. Gjør dette helt til du kommer til hodet. Begynn med føttene, så beina, så lårene osv osv.

3, slapp av.

4, si til deg selv: Nå skal jeg sove, jeg er klar over drømmen min, jeg skal bli lucid og sånt...

5, Se for deg at du er i drømmen din og se for deg at du fks flyr.

6, gjenta 4 og 5 til du sovner.

Er du heldig så merker du plutselig at du er i en drøm.

 

Du kan også prøve å ta RC`er i virkeligheten heletiden. Plutselig kan det hende at du tar en i drømmen din og da blir du lucid.

 

Husk å skriv ned mest mulig i DJ din.

 

Du må ikke ønske det for mye. Da kan det hende at du ikke får den.

 

Du kan lese mye mer på ld4all.com.

Lenke til kommentar

husker for en 10 år siden jeg

 

Drømte at jeg ledet en hær i angrep. alt så man ovenfra (ala C&C :p) men jeg var der og mange andre kjente

 

Husker at uansett hvilken taktikk jeg brukte så klarte fienden og drepe bataljonen min hver jævla gang. hadde uendelig med "liv" så alt begynte på nytt for hver gang jeg døde

 

Husker at det var litt forandringer for hver gang drømmen begynte på nytt

 

Så har jeg hatt endel ninjadrømmer der jeg har vært totalt uovervinnelig. sykeste hopp , slag og spark ever :)

 

Kom heletiden nye fiender innpå et lager, men de hadde ikke nubbtjangs

Lenke til kommentar

Opplevde selv dette for litt siden. Jeg har alltid vert av den oppfatning at det om det eksisterte så kunne det vel ikke skille seg så mye fra vanlige drømmer. Så feil tok jeg. Som mange andre (har kikket litt mer på fenomenet i ettertid) forløp det hele slik at jeg plutselig ble bevisst på at jeg faktisk drømte, og med en gang etterpå hadde jeg frihet til å kontrollere alt istedenfor å bare være en "tilskuer" slik som i vanlige drømmer. Jeg begynte å fly og følelsen var ubeskrivelig! Det hele varte maks et par sekunder før jeg våknet. Jeg husker enda at den eneste følelsen jeg satt med etterpå var "jøss"...

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er vel ikke akkurat bevisst i drømmene, for jeg vet jo ikke at jeg drømmer når jeg faktisk gjør det. Men jeg husker drømmer hver eneste natt. Har dessuten mange drømmer om den samme gjenstanden eller det samme elementet, for eksempel vann.

 

Men hvordan kan jeg ta en virkelighetstest i drømmen for å sjekke om jeg drømmer, når jeg ikke klarer å vite at jeg drømmer før etter jeg har våknet? Dersom man ikke er bevisst i drømmen, er det jo kanskje litt vanskelig å lese tekst med vilje i drømmen når man ikke er lucid og dermed ikke bestemmer hva man skal gjøre i drømmen?

Lenke til kommentar
Men hvordan kan jeg ta en virkelighetstest i drømmen for å sjekke om jeg drømmer, når jeg ikke klarer å vite at jeg drømmer før etter jeg har våknet? Dersom man ikke er bevisst i drømmen, er det jo kanskje litt vanskelig å lese tekst med vilje i drømmen når man ikke er lucid og dermed ikke bestemmer hva man skal gjøre i drømmen?

 

Derav opplegget med å øve inn å gjøre regelmessige virkelighetssjekker når du er våken. Legger du det til en vane over en tid, er det også sannsynlig at du kommer til å gjøre det i drømmen.

 

Selv har jeg enda ikke fått til lucid dreaming, har dessverre enda ikke tid eller ork til å holde på å skrive ned drømmene mine hver natt. Men det jeg derimot har registrert den siste tiden (ok jeg har vel kanskje alltid hatt det sånn) er at jeg ofte har VELDIG livlige og "klare" drømmer, litt rart forklart kanskje, men at drømmene ikke føles som bare en grøt av farger og figurer, men at jeg opplever dem veldig klart, og at jeg er veldig god til å huske dem i ettertid, veldig detaljert. Forleden hadde jeg en drøm som jeg dagen etter husket helt i små detaljer, og kunne gjenfortelle den steg for steg hvordan den forløp. Husket den så godt at det føltes som det hadde skjedd på ordentlig. Så håper bare jeg kan få til å bli lucid snart, så kan det bli veldig gøy. :wee:

Lenke til kommentar

Takk for den oppklarende forklaringen! ;)

 

Jeg har også ganske klare drømmer, og jeg husker dem hver natt. Kan enkelt sette meg ned og skrive ned 25 drømmer som bare handler om vann, dvs. at jeg svømmer i et basseng eller ser en innsjø osv. I det hele tatt kan jeg huske kjempemange drømmer og beskrive dem også. Vel, beskrive dem delvis. Jeg skjønner liksom ikke helt hvordan man kan klare å oppfatte detaljer i drømmene. Jeg kan ikke engang huske/oppfatte om jeg drømmer i farger eller svart-hvitt. Det er litt rart, men så har jeg også hørt at mange husker drømmene mer etter hvilke følelser de har i drømmen og hvilken stemning det er i drømmen. Tror jeg er en av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...