Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.


Anbefalte innlegg

Forresten - dersom man først begynner med LD, og dermed hver natt er bevisst at man drømmer, er det da slik at man ikke kan gå tilbake til det normale der man er ubevisst, slik man var før man begynte med lucide drømmer? Og kan disse teknikkene være skadelige på noen måte? Noen som har erfaringer de vil dele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan det er med at man ikke lenger kan ha ubevisste drømmer, jeg vil tro at dersom man slutter å gjøre reality checks og slutter å fokusere på å huske drømmene og alt det der, så vil man vel etterhvertl gå tilbake til "normalt" igjen.

Har heller aldri hørt om at LD skal være skadelig på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Yes! I dag tror jeg faktisk at jeg opplevde en lucid drøm. Jeg lå iallfall i sengen i dag morges og var overraskende oppegående da jeg drømte. Jeg husker drømmen ganske godt. Det som var så merkelig, var at jeg etter hvert begynte å kjenne at jeg lå i sengen, og da ble jeg faktisk veldig fokusert på å fortsette drømmen uten å våkne. Så jeg ignorerte alle lyder fra soveromsvinduet og var tilsynelatende fremdeles i drømmen. Jeg følte faktisk at jeg etter hvert styrte innholdet i drømmen. Kom meg dessverre aldri på tivoli, da. Og det ble dårlig med flyturer i natt. Huh..men så ble jeg da vekket av faren min som kom inn på rommet og sa at streiken var over. Jeg trodde jo han bare tulla og sa det for å få meg opp, men neida... :( Men veldig morsomt å ha hatt en lucid drøm, hvis jeg kan kalle denne drømmen det, da. ;)

Lenke til kommentar

Husker første gangen jeg fant ut at jeg kunne kontrollere drømmene mine.. Var ganske liten og hadde hatt en serie mareritt. I en drøm så kom det plutselig en bil mot meg og jeg visste at den kom til å kjøre på meg, men så ønsket jeg meg bare to meter til høyre og vips, teleportation. Etterhvert kunne jeg gjøre mange andre kule ting og, som å spole tilbake drømmen hvis jeg ikke synes den gikk rktig for seg osv.

Lenke til kommentar

Nei, det er faktisk ganske individuelt hvor godt man husker drømmer. Noen kan jo gjenfortelle dem etter hver natt, mens andre hevder at de "aldri" drømmer. Fakta er at alle drømmer, men ikke alle husker drømmene. Det vil vel kanskje også variere veldig HVORDAN man husker drømmene. Noen husker mange detaljer i drømmen, mens andre ikke engang får med seg om drømmen er i farger eller svart-hvitt. Personlig så husker jeg vel mer følelsene jeg hadde i drømmen, enn detaljer og farger i drømmen.

 

Har vel ingen konkrete tips til hva du kan gjøre for å begynne å huske drømmene dine. Kanskje er det noe man har fra tidlig barndom. Dersom man venner seg til å huske drømmene og reflektere over dem, så er det kanskje litt lettere å venne seg til et mer aktivt forhold til drømmene enn å bare la dem gå i glemmeboka når man steller seg om morgenen og spiser frokost osv. Dersom du ikke husker noen ting, er det vel ikke så lett å vite hva du kan gjøre for å få fatt i hva drømmene dine handler om.

 

Kanskje du kan si til deg selv rett før du legger deg at du i natt skal huske drømmene dine, og at du med en gang du står opp, forsøker å hente frem noe av det du kan ha drømt. Det sies at bevegelse svekker hukommelsen. Kanskje er du veldig brå om morgenen? Kaster deg ut av sengen og løper inn på badet? Da er det ikke sikkert du er i stand til å huske drømmene. Men hvem vet? Drømmene er ikke like viktige for alle.

Lenke til kommentar

Når jeg var mindre hadde jeg ett par mareritt som gikk igjen og de kan jeg fortelle ganske nøyaktig enda. Hadde sist en av de drømmene for 6-7 år siden. Har også prøvd å huske drømmene mine før (ikke pga LD, men pga at jeg ville huske bare)

 

Jeg tror kanskje problemet ligger i at jeg sover unormalt tungt. Er ikke av typen som spretter opp og løper på badet. Folkza kommer og vekker meg i kvart på 7-tia, jeg slår og banner uten å være bevisst. så sovner jeg en gang til eller to før jeg våkner skikkelig.

Lenke til kommentar

Hm, jeg sover også så tungt at jeg ikke hører brannalarmen om den ringer midt på natta. (har faktisk skjedd før :ohmy: ) Men likevel husker jeg drømmene mine hver natt, så det er vel kanskje ikke derfor du ikke husker drømmene, i og med at det dermed ikke ser ut til å være noen åpenbar sammenheng?

 

Når det gjelder de skumle drømmene fra du var liten, har jeg også erfaring med noe av det samme. Har vel et par-tre drømmer jeg gjerne skulle glemt, men som jeg husker meget godt, selv om disse drømmene nå vel er rundt 15 år gamle! Husker drømmene og følelsene som om det var i går. Har forøvrig fremdeles et og annet mareritt om Hufsa fra Mummitrollet. Den figuren gjør meg fremdeles fryktelig redd.

Lenke til kommentar

Hufsa... blitt skremt med den i mange år. Mamma sitt lille pressmiddel:P

Men får se nå i natt hva jeg husker. Så poster jeg sikkert her i morgen

 

Edit: Siden vi er på et nerdeforum. Må være en syk hjerne vi har som kan prosessere så mye fysikk og grafikk i en drøm:P

Endret av les_paul92
Lenke til kommentar

Gah, har mange drømmer jeg kan styre selv, problemet er bare at, er liksom at drømmen kan begynne å "lagge" og at ting ikke går akkurat som jeg forestiller meg dem.

Veldig irriterende, husker jeg skulle prøve å åpne en bok i en drøm engang, men hver gang jeg tok tak i den la jeg den fra meg igjen automatisk... :mad:

Lenke til kommentar

Oi, spennende tråd :) LD har interresert meg lenge, men jeg har aldri funnet ork til å sette igang med det ordentlig... Men nå har jeg bestemt meg, jeg skal prøve! Har skaffet meg DJ, og skrevet ned punkter jeg skal gå gjennom hver natt :)

 

 

Kommer til å sette inn posten min i flere Spoiler-tag'er, så den ikke blir så lang å lese.

 

Jeg har hatt noen drømmer som jeg mener var LD gjennom tidene, men er ikke helt sikker..

 

 

Den første jeg husker fikk jeg når jeg var ca 11 år, og i starten var den en vanlig drøm. Jeg syklet nedover gangstien der jeg bor på min orange sykkel. Plutselig bråbremser jeg, og farer fremlengs over styret. Men jeg faller oppover! Jeg fortsetter å fare opp og fram, til jeg er ca 50 m over bakken. Da først slår det meg at dette kan umulig gå an. Dette kan ikke være virkelig. jeg tenker ikke over at det er en drøm, men tar kontrollen over min egen kropp, og flyr videre. Jeg farer liksom gjennom landskapet, slik at det blir helt blurred, og ender opp hjemme hos søskenbarnet mitt. Så husker jeg ikke mer :)

 

 

 

En annen drøm jeg hadde for litt siden:

Det begynte med at jeg og en god venn listet oss gjennom et gammeldags slott. Enten skjulte vi oss for noen, eller så jaktet vi. Uansett hvordan det var endte det til slutt med at vi ble konfrontert med erkefienden, en skapning som var en mellomting mellom Mr. Smith og Terminator. Karen var udødelig, og skjøt mot oss og sparket og slo. Vi skjøt tilbake, og jeg tenkte at denne karen er jo uovervinnelig! Vi har ikke sjangs til å vinne! Så jeg fikk panikk og begynte å fly, for å flykte fra ham. Da slo det meg at dette går ikke an, Andreas. Dette må være en drøm! Ergo kan jeg vinne alt mulig! Så jeg snudde brått i luften og fløy ned mot fienden min, og smeltet inn i kroppen hans, slik at han forsvant.

Deretter besteme jeg meg for å teste ut evnene mine og føy videre. Jeg fløy overalt, til og med til Lanzarote, men verdenen jeg var i var så uvirkelig, så det virket fremdeles som en drøm sånn sett. Det var bare det at jeg var bevisst det, og gjorde det jeg ville :) Det spesielle med denne drømmen var at den varte virkelig lenge, minst like lenge som en normal ubevisst drøm.

 

 

 

Andre opplevelser jeg har hatt er drømmer som kommer tilbake. Noen netter drømmer jeg meg inn i kingike situasjoner. En natt drømte jeg for eksempel at foreldrene mine ble til et STORT trehodet monster, og at jeg måtte gjemme meg inne i en trehytte for å være trygg.

En annen natt, kanskje 3 å senere drømte jeg meg tilbake til AKKURAT samme drøm, men denne gangen tenkte jeg at dette er en drøm. Derfor er jeg trygg. Jeg forestilte me at uhyret forsvant, og jaggu gjorde det ikke det.. jeg var trygg :)

 

Er dette en LD

 

 

Jeg har hatt flere andre små, korte, men disse husker jeg best...

 

En annen ting jeg lurer på, er om noen her rett før de sovner får en følelse av at underkroppen eller hele kroppen rett og slett faller nedover i et kort rykk? Av og til føles det som om jeg faller ned ca 2 meter, men det varer ikke lenger enn noen tideler av et sekund..

 

 

Og en siste ting. En ting jeg er redd for er at alle LD'ene mine egentlig er drømmer hvor jeg tror at har full kontroll over drømmen, men så er det bare drømmen som ER slik :p Noen andre som føer det slik?

 

 

Jaja, jeg starter i natt :) Ønsk meg lykke til fremover! Jeg skal prøve å gi rapport etter noen dager. (netter :p )

Endret av Beges
Lenke til kommentar

Jeg drømte en gang at jeg var i et hus som brant. Jeg kløp meg i armen for å se om jeg fikk vondt, for det gjør man ikke, i følge Donald :D Det merkelige var at jeg fikk vondt :hmm: - altså var det ikke en drøm, konkluderte jeg. Neste morgen oppsøkte jeg huset som brant, men det stod der fortsatt. Mystisk...

Lenke til kommentar

Har hatt noen sånne drømmer for lenge siden, var drit fett.

 

Men alikevel hadde jeg en drøm for litt siden som var mer syk. jeg drømte om et eller annet, så begynte mobilen min å ringe i drømmen. Jeg tok den opp også våkna jeg. jeg var våken i kanskje 3 sekunder, så begynte mobilen min å ringe på ordentlig(og den hadde ikke ringt før). Altså hvis mobilen ringte mens jeg drømte hadde jeg skjønt det, men at det ringte etter jeg våkna var litt småsykt.-

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...