Gå til innhold

Vil ikke bruke AMD-prosessorer


Anbefalte innlegg

Sier meg enig med Wotan. Dell leverer 85% av systemene sine til bedrifter. De har I praksis ikke mulighet til å kjøpe PC'ene i smådeler for så å sette dem sammen selv. Ikke ville de tjent penger på det heller, da kostnadene til montering ville blitt kolosale.

 

Videre er det ikke alle private kunder som har en personlig nerd i grenda som kan konfigurere, bygge og installere en PC helt gratis til dem!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper snekker'n har rett, da jeg akkurat har levert en stor bestilling hos Dell, litt mot min vilje.

 

Har aldri kjøpt en "ferdig pc" før, men bygd dem selv. 0 kroner på kontoen og hjemmepc avtale på jobben med dell tvinger deg jo litt :-)

 

Blir jo ikke så ille når man får trukket fra mva, og slipper å betale skatt :-)

Lenke til kommentar
Det er som å selge en bil og si "nå får du et ratt i bilen med på kjøpet!"

Jeg mener å ha sett en slik reklame. Det var noen som reklamerte med at her fikk du blinklys, pedaler og sikkerhetsbelter inkludert i prisen.. :laugh:

 

Ontopic: Dell bygger greie maskiner etter min mening. Det finnes selvsagt unntak, hadde en venn som kjøpte en maskin fra dem til 27'000, til tross for mine ville protester. En 1,3 GHz P4 Willamette med Geforce 2 noe (toppmodellen?). Pris: 27 000. Det må ha vært en voldsomt verdifall, for jeg mener å huske at jeg satt sammen en bedre spesifisert AMD-maskin noen måneder senere til rundt 11 lapper.

Lenke til kommentar
Vil si at Dell er meget bra PC sett i forhold til andre ferdigmaskiner , ikke for at jeg skal ha noen av dem da jeg bygger selv .

Jepp, enig med deg :) Dell har bra maskiner, men det har ikke noe med dette å gjøre.

 

Og ja, Dell mottar med all sannsynlighet x antall $ pr solgte CPU som markedsstøtte fra Intel. Det samme gjør HP, IBM m.m. Det er ikke noe nytt i denne bransjen, og det er mange andre firmaer som gjør det samme.

Lenke til kommentar
Det er som å selge en bil og si "nå får du et ratt i bilen med på kjøpet!"

Jeg mener å ha sett en slik reklame. Det var noen som reklamerte med at her fikk du blinklys, pedaler og sikkerhetsbelter inkludert i prisen.. :laugh:

I Pondus har du jo også den hvor Pondus skal kjøpe ny bil, hvor prisen er relativt rimelig, men med ekstrautstyr som ratt, pedaler sikkerhetsbelter + hundre andre ting, blir det svinedyrt allikevel :-)

 

Beklager hvis det begynner å bli vel off-topic her

Lenke til kommentar
Vil si at Dell er meget bra PC sett i forhold til andre ferdigmaskiner , ikke for at jeg skal ha noen av dem da jeg bygger selv .

Akkurat der er jeg enig. Men bra er det såvisst ikke når man ser på prislappen. Og de har mange elkjøp tendenser som 128meg agp grafikk-kort osv. Men sikkert greit nok for mor og far som trenger god support. :no:

 

Hos Dell har man jo mulighet for å endre standard oppsettet en god del og blandt annet bytte ut grafikk kortet med ett bedre. Så muligheten for å få en grei spill pc er jo tilstede for flere enn oss "data nerder". Ikke det att jeg er ute etter å "forsvare" Dell, men ser at de dekker ett behov for folk som ikke har så mye kunnskap om pc'r. Husk bare på at om alle hadde kunnet alt om data hadde mange av oss vært i et annet yrke.

 

Elkjøp tendenser er vel litt ekstremt? :) Men skjønner hva du mener.

 

Edit : Stakileif

Endret av Wotan
Lenke til kommentar

Jeg tror folk har misforstått litt, dette handler om omdømme og praktisk erfaring. bedrifter vet at Intel baserte PCer er lette å ha med å gjøre og tar ikke sjansen på å kjøpe et par hundre PCer som må bios oppdateres, ha masse spesi drivere etc for å funke. Selv Intel PCer funker som regel ikke optimalt uten tilleggsdrivere, men de fungerer stabilt og det er det som er viktig ikke hvor bra maskinen takler quake 4. Dessuten er nok dette brikkesett relatert også, mange tar ikke AMD seriøst fordi de ikke lager brikkesettene til CPUene selv. Mange ser på dette som en slags ansvarsfraskrivelse fra AMD, som i praksis overlater endel av sin egen jobb til andre, dersom det skulle bli problemer er det da lett å si; "Nei, det må være brikkesettet". Greit nok at det blir tilbudt tredjeparts brikkesett, men AMD har etter min mening et ansvar å fullføre jobben.

 

Intel lager f.eks også HK i eget navn, de gjør det lett å finne syndebukken og må derfor også holde en viss kvalitet. Ytelse og pris er ikke alt etter min mening, kvalitetsfølelse får man bare dersom hele pakken holder mål. Jeg sier ikke at man ikke finner kvalitetspakker basert på AMD, men jeg tror strategien til AMD med hensyn til dette gjør det lett å ende opp med noe som ikke holder mål, dvs dersom man kun ser på pris og gjerne ikke er nerd som noen her sier.

Lenke til kommentar
Jeg tror folk har misforstått litt, dette handler om omdømme og praktisk erfaring. bedrifter vet at Intel baserte PCer er lette å ha med å gjøre og tar ikke sjansen på å kjøpe et par hundre PCer som må bios oppdateres, ha masse spesi drivere etc for å funke.

En ferdigPC hvor du må oppgradere BIOS? Den var ny. Alle andre større merker klarer jo å levere AMD systemer. Hvorfor skal ikke Dell?

Lenke til kommentar
Bortsett fra bærbare hvor dell er oki, så er jo dell pcer primær bare for folk som tror de får valutta for pengene. Har enda til gode å se en oki prisa dell. Feks har de tilbud som nå får du dobbelt så mye minne på kjøpet. Dette er jo bare en annen måte å se at i stedet for 256ram så er det 512 ram på pcen. Nei dell,hp og andre ferdig pcer får "elkjøp" folk bare kjøpe seg som vil bli svindla. :p

Svindla? Hva er behovet til kjøperene?

1. Ikke alle kan bygge selv.

 

2. Skal du ha mange identiske maskiner for å bruke multicast programvare sitter man ikke å snekrer selv. I tillegg får man garantier så man slipper å sende ting hit og dit for å få det fikset.

 

Misstenker at en del sitter og ser utelukkende på delepris på de forskjellige nettbutikkene for så å sammenligne, men det er vel ingen av de som gir "på stedet" garanti. Så det å kalle ting "svindel" blir vel litt sterkt.

Svindel er kanskje et sterkt ord, men det er nesten litt på kanten mye av det dell proklamerer med. Som at du får med mere ram gratis. Realiteten er jo at man får all rammen når man bestiller. Har du sett andre seriøse web shopper som markedsfører seg på samme måte. Så klart er det mange som kjøper pcer ferdigbygget, men vil påstå at man får mer for pengene ved å kjøpe ferdig pc fra komplett,multicom etc. Skjønner ikke hvorfor du forsvarer dell..jobber du kanskje der selv eller har kjøpt pc en gang der selv? :dribble: Og hvor ofte tror du at man trenger å benytte seg av den på stedet garantien. Har hatt x antall pcer og enda har jeg bare hatt 1 hardisk som ble defekt, og det var en ibm disk, var bare å sende den til ibm så kom det ny. Og såklart så får man jo multicast maskiner ferdigbygget, men det er et annet marked. Dell har ikke gode priser på privatmarkedet ferdig med det. :p

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Jepp, det er det jeg vil frem til , men hvorfor er det bestandig sånn hyling når Intel gjør dette???

Grunnen til at det er hyling er vel at det er relativt på kanten moralsk sett, bare fordi andre er like ille så går det vel ann å påpeke det, forøvrig kunne jeg gjerne sett ett litt bedre forsvar enn, "amd hadde gjort det samme", det gjør det hverken mer eller mindre amoralsk, bare mer eller mindre vanlig.

 

Forøvrig synes jeg alle "sider" drar hverandre over en kam her, de fleste er litt mindre radikale i sine synspunkter enn de mest harbarkede intel og amd-fansene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Joda la det være på kanten , men amd har jo også ting som er på kanten og blir de trukket frem i en eller annen sammenheng så blir de forsvart her på forumet eller det blir glatt oversett og dikusjonen tar en annen vending .

Det jeg mener er at skal man hyle opp ang den ene så får man være konsekvent å hyle opp ang den andre . Det som ser ut til å gjelde her er at Intel er korrupte og det er grusomt , amd er også korrupte med dem er det synd i :roll:

Husk dette er to firmaer som konkurerer om de feteste kontraktene og begge tråkker gjerne over noen lik for å hale disse i land .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Ontopic: Dell bygger greie maskiner etter min mening. Det finnes selvsagt unntak, hadde en venn som kjøpte en maskin fra dem til 27'000, til tross for mine ville protester. En 1,3 GHz P4 Willamette med Geforce 2 noe (toppmodellen?). Pris: 27 000. Det må ha vært en voldsomt verdifall, for jeg mener å huske at jeg satt sammen en bedre spesifisert AMD-maskin noen måneder senere til rundt 11 lapper.

Så utrolig frustrerende.. Har vært ute for det samme selv: Den gang ble det kjøpt inn 6 stk PC'er til 10.000 kr pr. stk. mot mine ville protester. Jeg hadde tilbudt dem 6 stk PC'er med bedre spesifikasjoner til 5500 kr inkl arbeid med montering. Evt. 11 PC'er med bedre spesifikasjoner til samme prisen som de betalte for de 6 dårligere PC'ene. Åhhh.... Så frustrerende!

Lenke til kommentar
Bortsett fra bærbare hvor dell er oki, så er jo dell pcer primær bare for folk som tror de får valutta for pengene. Har enda til gode å se en oki prisa dell. Feks har de tilbud som nå får du dobbelt så mye minne på kjøpet. Dette er jo bare en annen måte å se at i stedet for 256ram så er det 512 ram på pcen. Nei dell,hp og andre ferdig pcer får "elkjøp" folk bare kjøpe seg som vil bli svindla. :p

Svindla? Hva er behovet til kjøperene?

1. Ikke alle kan bygge selv.

 

2. Skal du ha mange identiske maskiner for å bruke multicast programvare sitter man ikke å snekrer selv. I tillegg får man garantier så man slipper å sende ting hit og dit for å få det fikset.

 

Misstenker at en del sitter og ser utelukkende på delepris på de forskjellige nettbutikkene for så å sammenligne, men det er vel ingen av de som gir "på stedet" garanti. Så det å kalle ting "svindel" blir vel litt sterkt.

Svindel er kanskje et sterkt ord, men det er nesten litt på kanten mye av det dell proklamerer med. Som at du får med mere ram gratis. Realiteten er jo at man får all rammen når man bestiller. Har du sett andre seriøse web shopper som markedsfører seg på samme måte. Så klart er det mange som kjøper pcer ferdigbygget, men vil påstå at man får mer for pengene ved å kjøpe ferdig pc fra komplett,multicom etc. Skjønner ikke hvorfor du forsvarer dell..jobber du kanskje der selv eller har kjøpt pc en gang der selv? :dribble: Og hvor ofte tror du at man trenger å benytte seg av den på stedet garantien. Har hatt x antall pcer og enda har jeg bare hatt 1 hardisk som ble defekt, og det var en ibm disk, var bare å sende den til ibm så kom det ny. Og såklart så får man jo multicast maskiner ferdigbygget, men det er et annet marked. Dell har ikke gode priser på privatmarkedet ferdig med det. :p

Får du med mere ram uten tillegg i pris blir vel denne "gratis"? At jeg har kjøpt Dell pc'r kan jeg bekrefte, flere hundre faktiskt. Men dette er da til multicast. Når du sier at man får mere for pengene hos Multicom, Komplett o.l. kan jeg være enig at man får mere hardware for pengene, men husk at du får med OS lisens hos Dell o.l. Men tenkt deg ett kjøp av bil på samme måte. Den samme bilen kan koste forskjellig i to forskjellige butikker, men hva ekstra er det man får med hos den dyre? Det kan være ordninger som man forhåpentligvis aldri trenger å benytte seg av, og garantier som dekker mere enn hos den billige forhandleren, evenuelt i dette tilfelle får du med førerkort i prisen.

Tenk bare på bilforsikring, ikke sikkert at man trenger å benytte seg av dette men utrolig kjekt å ha i de tilfeller man faktisk trenger det. Man må faktisk sjekke alt prisen inkluderer, før man sammenligner.

 

Jeg jobber ikke hos Dell men i det offentlige, og mitt forsvar går ikke på Dell spesiellt men på ferdig maskiner generelt. Det er for mange som sitter å telle fps i Quake eller Unreal eller hva det måtte være og sier bra eller dårlig, og det irriterer meg litt at det er så mange som det faktisk er som ikke klarer å se at andre mennesker har andre data behov enn spill.

 

Er man entusiast er selvfølgelig ferdig maskiner fra Dell, HP/Compaq eller hvem det måtte være ikke å anbefale. Men for de som kun er interessert i å slå på pc'n og så skal alt være greit er disse produsentene et godt alternativ. Hvor mange gidder for eksempel å mekke på bilen sin i dag?

 

At du kun har hatt en disk som har gått er jo svært heldig for deg, men personlig har jeg hatt flere disker, skjermkort, to hovedkort og ram som har gått. Dette har vært kjøpt fra Komplett og da med påfølgende uke uten operative maskiner i vente på nye deler. Dette slipper man jo med "på stedet dagen etter" garanti.

 

Skal vi diskutere ferdigmaskiner mere, noe jeg gledelig gjør, foreslår jeg en egen tråd til det da dette bli litt "off-topic".

 

Med ønske om fortsatt god dag

 

Wotan.

 

Ps. "Sett inn" smiley's der det måtte passe selv.

 

Edit. Stave

Endret av Wotan
Lenke til kommentar

Wotan er helt enig med deg her . For som jeg sa tidligere 9 av 10 vet ikke hvordan en maskin ser ut innvendig , de skall heller ikke bruke maskinen til å kjøre 3d tester for maks score men bruke den til helt andre ting og har et krav , nemmelig at denne kassen skal starte opp og fungere uten problemer . De vil også ha med mest mulig programvare i prisen og helst ferdig inntalert på maskinen , alt dette får de ved kjøp av feks en Dellmaskin .

Når det så gjelder pris er jeg også enig , man kan ikke bare sammenligne en ferdigmaskin med en kjøpt i deler fra feks komplett , da det ved kjøp av maskin i deler ikke følger med os og annen programvare da må jo dette med i prisen da ikke alle baserer seg på piratkopier .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Dell er Intel sin partner, søsterselskap eller hva man skal kalle det. Deres oppgave er å selge m.a. Intelprodukter. Det er ikke noe galt i det. Jeg skal ikke si om Intel har aksjer i selskapet, men det ville ikke være noe galt der heller.

 

Å si at Dell bør selge AMD-CPU i sine produkter er nesten like dumt som å si at Intel bør kjøpe AMD64-chips og sette inn i sine CPU, og spare utvikling og kostnader.

 

Men det har av mange vært hevdet at Dell kunne tjene enda mer om de solgte AMD-produkter også. Jeg mener det er renhårig å vise lojalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...