Gå til innhold

Vil ikke bruke AMD-prosessorer


Anbefalte innlegg

Titt på denne. Den er til og med fra NTNU.

 

http://www.ling.hf.ntnu.no/fag/exfac/hfexf...ustikk_svar.pdf

 

Svingninger her også.

 

Telenor sin definisjon. Bla litt ned til H.

 

http://www.telenor.no/fou/publisering/ordliste.shtml

 

Om lyden, fortsatt svingninger.

 

http://www.nb.no/html/digitallyd.html

Jeg lærte også at Hertz var svingninger pr. sekund når jeg gikk på skolen, men også at frekvens var hyppigheten på når noe skjedde. Etter litt research ser jeg at Simen1 har rett. Definisjonen på Hertz får nå være hva det er men jeg mener fortsatt at det blir feil å kalle DDR Ram for 266MHz DDR Ram. Slik det skrives skulle det tilsi, slik jeg leser det, at minnet skal gå på 266 (hvilket det da gjør) og ha en dobbling av datahastigheten som i praksis ville gitt 536MHz SDRam. Men det er slik jeg leser det.

La nå Hz være Hz og la oss holde oss til topic.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lest de jeg,men det får bare bære eller briste, fordi det var ikke sagt ett ord først,før du kom og begynnte med at visst det var amd så hadde det ikke værdt slik osv. hvorfor i det hele tatt ta det opp? så slipper man krangel og tull.

 

Til topic.

 

Dell har vell en kjempe avtale med intel,er jo greit nok det da...men må jo være en stor en siden de ikke vil bruke de nye amdene..

men det kommer seg vell etterhvert ;)

Tror ikke du har lest hele posten, her er første svar som kom inn og som ble bifalt momentant . SITAT :press fra intel, garantert! SITAT SLUTT:

Hvordan kan du da si det ikke var sagt et ord, bare her er det 4 :cool:

Lenke til kommentar
"Når en skal drive firma er man avhengig å avtaler firma imellom,vist en i heletatt skal få dritten til å gå rundt,så vist dell vil forsette å sammerbeide med intel,så må de da inderlig få lov til det!"

 

er man avhengig av det ? asus klarer seg jo utmerket ? og de leverer hovedkort og skjermkort fra nvidia samt skjermkort fra ati.

før asus gikk over til å levere fra både ati og nvidia så var de vel den største produsenten av nvidia kort...

Nå er vell kansje det å sette sammen pc er ,men mangen forskjellige levrandører,itilegg til suport,salg,avtaler ivertfall minst like omfattende som det Skjermkort avdeligen til Asus driver med,UTEN at jeg skal være bombesikker på det,bare my opinion.

 

Hvilke hk er det i dell pcene foresten?

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
"Når en skal drive firma er man avhengig å avtaler firma imellom,vist en i heletatt skal få dritten til å gå rundt,så vist dell vil forsette å sammerbeide med intel,så må de da inderlig få lov til det!"

 

er man avhengig av det ? asus klarer seg jo utmerket ? og de leverer hovedkort og skjermkort fra nvidia samt skjermkort fra ati.

før asus gikk over til å levere fra både ati og nvidia så var de vel den største produsenten av nvidia kort...

Nå er vell kansje det å sette sammen pc er ,men mangen forskjellige levrandører,itilegg til suport,salg,avtaler ivertfall minst like omfattende som det Skjermkort avdeligen til Asus driver med,UTEN at jeg skal være bombesikker på det,bare my opinion.

 

Hvilke hk er det i dell pcene foresten?

Mener Dell lager sine egne HK. Med Realtek og intel NIC's. Intel lyd. Og Intel og Nvidia onboard skjermkort der dette finnes.

Lenke til kommentar
Jeg lærte også at Hertz var svingninger pr. sekund når jeg gikk på skolen, men også at frekvens var hyppigheten på når noe skjedde. Etter litt research ser jeg at Simen1 har rett. Definisjonen på Hertz får nå være hva det er men jeg mener fortsatt at det blir feil å kalle DDR Ram for 266MHz DDR Ram. Slik det skrives skulle det tilsi, slik jeg leser det, at minnet skal gå på 266 (hvilket det da gjør) og ha en dobbling av datahastigheten som i praksis ville gitt 536MHz SDRam. Men det er slik jeg leser det.

La nå Hz være Hz og la oss holde oss til topic.

Hvor fikk du tak i denne research`en?

 

Når det gjelder den minne saken så forklarte jeg det i en post tidligere. Om hvordan det fungerte. Er det noen som mener at det finnes DDR brikker som kjører på over 300 MHz (serieprodusert) så er det jammen meg feil det også. La oss håpe ikke dem legger alt i fysikk`en.

Lenke til kommentar
Frekvensen = 1 Hz når svingesystemet gjør en svingning per. sekund

 

Hentet fra min søsters fysikkbok.

 

Ergo Fysikk 2FY

 

Skrevet av 5 karer med hovedfag i fysikk.

Alle eksemplene du henter er tatt fra frekvens-sitasjoner der man beskrivelser svingninger. Naturlig nok blir Hz enheten for antall svingninger i disse situasjonene.

 

Ber deg gjøre litt research, som Wotan gjorde, og prøve å finne andre kontekster der Hz-begrepet brukes. Du vil da oppdage at det også er gyldig i beskrivelser av andre situasjoner enn bølger, selv om det absolutt er bølger/svingninger det er mest brukt for. :)

Lenke til kommentar

Vel egentlig fikk jeg beskjed om å se i en fysikk bok. :)

 

Og det gjorde jeg. Men skal det være så mange her som mener/trur dem vet hva det er så kan det vel ikke være så vanskelig å peke meg til en side eller to hvor det står forklart.

 

Hertz ble jo svarte meg definert av en som drev med svingninger jo.

Endret av Vegard20
Lenke til kommentar
Frekvensen = 1 Hz når svingesystemet gjør en svingning per. sekund

Det er jo helt riktig... Altså i forbindelse med svingninger så er 1 svingning per sekund = 1 Hz ..

 

Men mes det samme du er i gang: Sjekk matteboka og spesiellt statistikk-delen: frekvens = antall per tidsenhet. Der Hz = 1/s.

 

Les litt rundt på www.SSB.no og se hvordan ordet frekvens brukes.

 

Les i 2FY-boka til søstra di og sjekk bruken av ordet frekvens og benevningen Hz i andre deler av boka enn de som bare omhandler svingninger.

 

Les definisjonen av Hz i SI.

Lenke til kommentar
Les i 2FY-boka til søstra di og sjekk bruken av ordet frekvens og benevningen Hz i andre deler av boka enn de som bare omhandler svingninger.

Hertz står kun nevnt under mekanisk og elektromekanisk. Og der er det de samme beskrivelsene pluss litt formler og stæsh på begge to.

 

Når du tenker på SSB så har ordet frekvens mange betydninger spesiellt i matte og statistikk. Men Hz har ikke noe med det å gjøre.

Endret av Vegard20
Lenke til kommentar

Det er kanskje mest rett å kalle PC3200 minne for 133 MHz-minne, men det er heller ikke feil å kalle det 266 MHz minne.

 

I det ene tilfellet betegner Hz-en antall hele sykluser/bølger/svingninger for klokkefrekvensen per sekund, mens i det andre tilfellet betegner Hz-en antall dataoverføringer per sekund.

 

Dette bare understreker at Hz kan brukes på forskjellige måter, og at hva den "måler" i hvert tilfelle må ses ut i fra sammenhengen.

 

Et annet eksempel er at antallet skjermbilder som sendes fra skjermkortet til skjermen oppgis i Hz. F.eks. kan man stille inn i skjermkortdriverne at man vil ha en oppdatering av skjermbildet på 75 Hz. Dette vil si "75 skjermbilder per sekund". Det som måles her er altså skjermbilder, og jeg tviler litt på at du finner en svingning noe sted i skjermkortet eller skjermen som har samme frekvens som denne oppdateringsraten.

 

Når det er sagt, så hadde det vært veldig kjekt om industrien bestemte seg for om hva DDR-betegnelsen for minne skal bety. Skal det oppfattes som:

1. At frekvensen skal ganges med 2, eller

2. At frekvensen allerede er ganget med to.

 

Jeg synes standarden bør være punkt 2, av 2 grunner:

1. Siden dette sørger for det høyeste tallet, og det uansett vil være produsenter som vil bruke dette tallet av markedsførings-hensyn; vi blir altså ikke kvitt det uansett.

2. Fordi at DDR peker tilbake på Hz-angivelsen, og forteller oss at den Hz-en som er oppgitt gjelder for den doble dataraten (DDR-en), og dermed altså IKKE klokkefrekvensen til minnet eller FSB-en.

 

Om man (mot formodning) ønsker å oppgi minnets klokkefrekvens, synes jeg man kan ta med noe som forteller at Hz-en som er oppgitt gjelder klokkefrekvensen, altså f.eks. 133 MHz CLK = 266 MHz DDR.

 

;)

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar
Vegard20 og sveinsel:

I klartekst: Hertz sier ikke noe om hva som skjer eller er per sekund.

Herremosees altsååå...

Man må ikke bli så opptatt av å debattere at man ikke ser når man er enig. Alle som har minst hobby innen elektronikk vet at man snakker om frekvens målt i Hz både når det er frekvensmodulert og amplitudemodulert. Man snakker også om frekvens når det gjelder lyd og bølger på havet. Hehe.. bølger på havet ja.. Her er der fullstendig stampesjø (interferens). Snart begynner vel dopplereffekten å gjøre seg gjeldende ogsååå :scared:

 

Edit: Lagt til "målt i Hz"

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Nå er du veldig ute å kjøre her.

 

133MHz minne er faktisk PC2100. PC3200 er 200MHz. Men det er uirellevant.

 

Og det er ikke noe som heter dataoverføringer per. sekund som måles i hertz.

Alt av minne og CPU styres av pulser (som er svingninger) Og denne har en viss frekvens, 1kHz, 1MHz, 1GHz+++. Disse pulsene har ikke noe med RAM eller CPU og gjøre, dem blir tilført fra hovedkortet. For hver svingning så er det mulighet til å gjøre en instruksjon, så får den pulser på 1MHz så kan den gjøre en million handlinger per. sekund. En pulsperiode går slik 0V, 5V, 0V. Foran 5V stiger pulsen og etter 5V synker den. DDR fungerer slik at den kan utføre operasjon både når den stiger og synker. Dette får man til med en god del logikk.

 

Og ett skjermbildet oppdateres med to frekvenser (CRT). En vertikal og horisontal styrefrekvens. Den frekvensen styrer du i Windows så du får den frekvensen du vil ha. Men hva gjør skjermkortet? Det pumper ut den frekvensen i pulser som gjør at skjermen oppdaterer seg så fort. Og alt dette har med svingninger å gjøre.

Lenke til kommentar

Vegard20 (høytalergutten) p: : Du forklarer hvordan DDR sender to bit per klokkesyklus.. Dette bør være ganske grei kunnskap for de fleste leserene her og også ganske uinterresant.

 

Det jeg prøver å si er at Hz ikke kun er en benevning for sykliske svingninger men også er en benevning for alt annet som kan telles per sekund. F.eks bit per pin per sekund. Eller totalt antall bit per sekund eller antall hønseegg per sekund .. Altså at det ikke er galt å benevne bit per pin per sek med Hz.

 

Jeg skjønner at du er vant til å bruke Hz om svingninger og at det er det mest brukte bruksområdet for Hz og dermed lettest å grave opp linker til, men det utelukker fortsatt ikke at det finnes andre korrekte måter å bruke benevningen Hz på.

Lenke til kommentar
Nå er du veldig ute å kjøre her.
Det synes jeg ikke var en spesielt hyggelig kommentar. Skriveleif heter det; jeg er ikke ute og kjører. Hrmf!

 

133MHz minne er faktisk PC2100. PC3200 er 200MHz. Men det er uirellevant.
Du har så rett så rett. Jeg tenkte først å ta utgangspunkt i 400 MHz DDR-minne, men ombestemte meg ettersom frekvenser på 133/266 MHz var brukt tidligere i tråden. Men dessverre fortsatte jeg å skrive på posten, og etterhvert glemte jeg å rette det.

 

Jeg tror bare vi får konkludere med at du forholder deg til en annen, og begrenset, definisjon av Hz enn det SI-systemet gjør. Det gjør ikke nødvendigvis din definisjon feil, men det betyr at vi ikke snakker om samme Hz.

 

Forresten er ordet "svingninger" ganske diffust. Det går vel an å si at alt som gjentar seg periodisk er en slags svingning. Men om du mener at alle svingninger som kan betegnes med Hz er "pulser" eller "bølger", så er vi uenig.

 

Skal prøve å finne noen linker til deg, slik du ber om. :)

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar
Vegard20 og sveinsel:

I klartekst: Hertz sier ikke noe om hva som skjer eller er per sekund.

Herremosees altsååå...

Man må ikke bli så opptatt av å debattere at man ikke ser når man er enig. Alle som har minst hobby innen elektronikk vet at man snakker om frekvens både når det er frekvensmodulert og amplitudemodulert. Man snakker også om frekvens når det gjelder lyd og bølger på havet. Hehe.. bølger på havet ja.. Her er der fullstendig stampesjø (interferens). Snart begynner vel dopplereffekten å gjøre seg gjeldende ogsååå :scared:

Vel nå er jo lyd vibrasjoner/variasjoner/svingninger i lufta. Det kan fint måles i Hz, til og med fram til høyttaleren hvor det alltid vil gå en en pulserende likspenning evt. vekselspenning. (Spørs hvor på veien). Men dette er svingninger som også måles i hertz.

Lenke til kommentar
Forresten er ordet "svingninger" ganske diffust. Det går vel an å si at alt som gjentar seg periodisk er en slags svingning.

 

Det synes jeg ikke var en spesielt hyggelig kommentar. Skriveleif heter det; jeg er ikke ute og kjører. Hrmf!

 

Det var ikke negativt ment for å si det sånn. :)

 

Men jeg begynner å bli forferdelig forvirret og forbannet.

 

Forresten er ordet "svingninger" ganske diffust. Det går vel an å si at alt som gjentar seg periodisk er en slags svingning.

 

Det du sier der er faktisk sant det. Jeg nevte faktisk perioder for deg tidligere men ikke i samme sammenhengen.

 

Men er det slik så kan det jo overhodet ikke være feil og si at det er "Svingninger per. sekund." Da må det bli slik at svingninger kan være mye rart.

 

Men når vår kjære kar Hertz tenkte ikke på frekvensen av konsumprisindeksen de ti siste årene når han grunnla definisjonen. Det føles nesten ut som at ordet blir feilbrukt for meg. Selv om jeg forstår de fleste av dere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...