Gå til innhold

Vil ikke bruke AMD-prosessorer


Anbefalte innlegg

Bokmålsordboka

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

hertz hertz -en, - (etter den ty. fysikeren H. Hertz, 1857-94) enhet for frekvens = 1 svingning pr sekund, symbol Hz .

 

Nynorskordboka

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRÅ NYNORSKORDBOKA

hertz hertz -en, fl hertz, -ane (etter den ty. fysikaren H. Hertz, 1857-94) eining for frekvens = 1 svinging per sekund (symbol Hz) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe sier meg at dere som mener at det er "bare" antall per. sekund har fått slengt i dere en haug av fysikkformler som dere aldri bruker å jobber med til daglig. Hvor bruker vi begrepet hertz i dag da? Det er mye men alt er jo blandet inn med elektro og da snakker vi svingninger og forandringer.

 

Og i alle hjem her i norge får vi vekselspenning på 50 Hz. Hvis det er slik at det da er antall ganger det betyr så vil det si at strømmen faktisk veksler 100 ganger, altså 100 Hz. Men når vi snakker om svingninger, da er det 50 Hz. For spenningen treffer faktisk 0V 100 ganger i sekundet.

 

Tenk litt på det.

Lenke til kommentar
Nei det blir en helt annen sak, ikke vet jeg hva deres eventuelle avtale inneberer eller hvor gullkantet denne er , men det er jo Dell sitt problem . Man kan vel dermed ikke skrike opp om at Intel er korrupte , for det er jo det som skjer på denne siden.

Nei, det kan man ikke.

Men bapco/sysmark, diverse telefonoppringninger, press mot hk produsenter, chipsetprodusenter etc, det er greit?

Lenke til kommentar
Noe sier meg at dere som mener at det er "bare" antall per. sekund har fått slengt i dere en haug av fysikkformler som dere aldri bruker å jobber med til daglig. Hvor bruker vi begrepet hertz i dag da? Det er mye men alt er jo blandet inn med elektro og da snakker vi svingninger og forandringer.

 

Og i alle hjem her i norge får vi vekselspenning på 50 Hz. Hvis det er slik at det da er antall ganger det betyr så vil det si at strømmen faktisk veksler 100 ganger, altså 100 Hz. Men når vi snakker om svingninger, da er det 50 Hz. For spenningen treffer faktisk 0V 100 ganger i sekundet.

 

Tenk litt på det.

Du kan tro hva du vil om de som mener det, hertz brukes hovedsakelig innen elektromagnetisme, men spørsmålet her var hva hertz betyr, og det er per sekund, spør en hvilken som helst proffessor i fysikk og du vil få svar, poenget er at folk i daglitgtale bruker det "feil", på samme måte som folk bruker ordet kilo om kilogram, selv om det egentlig bare betyr 1000, og setningen en kilo mel, egentlig ikke gir mening.

 

Om man bare bruker herta uten noe annet i dagligtale så er det underforstått at det er svingninger per sekund (antallet faser per sekund), grunnen til det er 50 hz er jo enkel, det er fordi en fase i vekselstørm går først over 0 så under 0, den krysser med andre ord 0 to ganger i løpet av en fase. Så hvis du sier at hertz i dette tilfellet måler frekvens av krysninger med aksen, så blir det jo 100, men det er jo veldig uavnlig, og dessuten uvesentlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vegard20 og sveinsel:

 

Frekvens er noe jeg har jobbet med daglig i mange mange år både i elektro-sammenheng og andre sammenhenger (f.eks statistikk). I elektronikken legger man ofte til "svingninger" som _underforstått_. Dvs. at det er ikke definisjonen, men et _underforstått_ tillegg til definisjonen.

 

Det at bokmålsordboka og nynorksordboka ikke har fått med seg dette er vel ganske forståelig da det neppe er fysikere eller andre som bruker SI-systemet daglig som skriver disse. De har dermed bare basert seg på førstehåndsinformasjon og ikke gjort grunndige undersøkelser av hva som egentlig ligger i ordene. Kanskje på tide at noen som veet hva de prater om forteller folkene som skriver ordbøkene hva ordet egentlig betyr.

 

I klartekst: Hertz sier ikke noe om hva som skjer eller er per sekund.

Lenke til kommentar

Herlig med en flamme tråd igjenn :devil: neida,ikke så vondt sagt som det var ment.

 

Litt av cluet her er jo at det er ofte de største som får gjennom gå,og kansje folka er inne på noe her,hva vet vell vi om grunnene til at Intel virkelig ble størst,(så lenge det varer)

 

 

Men til poenget igjenn,Vist vi feks nevner Microsoft ,hva tror dere ikke de har ordnet seg med avtaler opp igjenom,og da mener jeg ikke at det er sånne bissniss as usual,med prsssen ventende utforbi altså.Det er nok en grunn til at de fortsatt har omtrent monopol på operativsystem markedet.Og vist vi tenker oss litt om så kan vi nok ramse opp nok av selskaper som vi kan putte i samme bås.Hva vet vell egentlig vi?Er ikke sikkert amd er hakket bedre.

 

Jeg skal ikke ta noen side i denne saken(se bort fra de små kommentarene i inledningen).Til dere som stiller dere kritiske til at Dell skal forsette sin avtale med Intel,bør kansje tenke dere litt om.Dell lager pc,dell trenger cpu`er,Dell har i en årekke hatt avtale med intel,noe som sansyneligvis har fungert godt,ellers så hadde de vell vert på Amd sin side for lenge siden.Når en skal drive firma er man avhengig å avtaler firma imellom,vist en i heletatt skal få dritten til å gå rundt,så vist dell vil forsette å sammerbeide med intel,så må de da inderlig få lov til det!

 

En annen ting er,Hva tror dere det krever av resurser å bytte maskinvare levrandør?Avtaler,pliktende bindinger,leveranser osv,en kan ikke bare bytte dette i en fei.Nå har jeg ikke verken salgs eller leveranse tall foran meg her,men at dell sender ut en maskin og to i året er ikke usansynelig.

 

Og om Dell har lyst å bytte,så er det ikke sikkert markedet har lyst på Dell med amd cpu i,og hva hjelper det da?

 

Jeg sier ikke at amd ikke duger,og som alle har fått bevist i det siste,så har aldri amd vert så suverene på ytelse/tid/lanseringer/ og at markedet faktisk har fått det de har ventet på,istenden for papir lanseringene.

 

Edit:papir lanseringer er noe både Intel og Amd har vert "flinke" på!

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Tittet faktisk i leksikon nå.

 

1Hz = 1 svingning per. sekund.

 

Hertz ble faktisk funnet opp av Heinrich Hertz. Og grunnlaget for Hertz ble satt ved eksprementeringer innenfor det elektromagnetiske felt.

 

Og alle skriver ikke feil her i verden.

Slå opp i en fysikk-bok da, leksikon og ordbøker er ikke det rette til slikt, eller ta min oppfordring gå til en professor og spør han, simen1 har såvidt meg bekjent studert fysikk i 5år og jobber med det nå, om du ikke vil høre på meg, så hør på han.

 

AtW

Lenke til kommentar
Om man bare bruker herta uten noe annet i dagligtale så er det underforstått at det er svingninger per sekund (antallet faser per sekund), grunnen til det er 50 hz er jo enkel, det er fordi en fase i vekselstørm går først over 0 så under 0, den krysser med andre ord 0 to ganger i løpet av en fase. Så hvis du sier at hertz i dette tilfellet måler frekvens av krysninger med aksen, så blir det jo 100, men det er jo veldig uavnlig, og dessuten uvesentlig.

 

AtW

Men så lenge det er 50 Hz så MÅ det være svingninger. Og det er 50 hertz det er.

 

Men dette blir vi aldri enige i. (Føles det ut som ihvertfall).

Endret av Vegard20
Lenke til kommentar
Jepp, det er det jeg vil frem til , men hvorfor er det bestandig sånn hyling når Intel gjør dette???

Si én konkurransehemmende handling AMD har gjort de siste 10 åra da.

Vet ikke om dette er sagt tidligere i tråden, men de støttet M$ i antitrustsaken, der bl.a. administrerende direktør (?) sa at å skulle inkludere muligheten for å fjerne standardkomponenter fra Windows ville gjøre det vanskeligere for forbrukerne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

"Når en skal drive firma er man avhengig å avtaler firma imellom,vist en i heletatt skal få dritten til å gå rundt,så vist dell vil forsette å sammerbeide med intel,så må de da inderlig få lov til det!"

 

er man avhengig av det ? asus klarer seg jo utmerket ? og de leverer hovedkort og skjermkort fra nvidia samt skjermkort fra ati.

før asus gikk over til å levere fra både ati og nvidia så var de vel den største produsenten av nvidia kort...

Lenke til kommentar

Jeg har lest de jeg,men det får bare bære eller briste, fordi det var ikke sagt ett ord først,før du kom og begynnte med at visst det var amd så hadde det ikke værdt slik osv. hvorfor i det hele tatt ta det opp? så slipper man krangel og tull.

 

Til topic.

 

Dell har vell en kjempe avtale med intel,er jo greit nok det da...men må jo være en stor en siden de ikke vil bruke de nye amdene..

men det kommer seg vell etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Nei det blir en helt annen sak, ikke vet jeg hva deres eventuelle avtale inneberer eller hvor gullkantet denne er , men det er jo Dell sitt problem . Man kan vel dermed ikke skrike opp om at Intel er korrupte , for det er jo det som skjer på denne siden.

Nei, det kan man ikke.

Men bapco/sysmark, diverse telefonoppringninger, press mot hk produsenter, chipsetprodusenter etc, det er greit?

Nei det er ikke greit og det gjelder uansett hvem det er .

Har aldri støttet noen som driver med juks/fanteri , det jeg har prøvd å få frem her (og som tydeligvis mange misliker) er at det er like galt UANSETT hvem som bruker skitne triks .

Men i denne tråden som i så mange andre er det stort oppstyr når Intel nevnes men er det noen som nevner noe som kan være negativt om amd så er de samme gutta ute og forsvarer dem .

Den samme tendensen ser vi i flere poster under webshoperfaringer der Komplett nærmest er en hellig ku men om en annen webshop gjør samme tabben da er det full rulle, dobbeltmoral igjen .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Nei det blir en helt annen sak, ikke vet jeg hva deres eventuelle avtale inneberer eller hvor gullkantet denne er , men det er jo Dell sitt problem . Man kan vel dermed ikke skrike opp om at Intel er korrupte , for det er jo det som skjer på denne siden.

Nei, det kan man ikke.

Men bapco/sysmark, diverse telefonoppringninger, press mot hk produsenter, chipsetprodusenter etc, det er greit?

Nei det er ikke greit og det gjelder uansett hvem det er .

Har aldri støttet noen som driver med juks/fanteri , det jeg har prøvd å få frem her (og som tydeligvis mange misliker) er at det er like galt UANSETT hvem som bruker skitne triks .

Men i denne tråden som i så mange andre er det stort oppstyr når Intel nevnes men er det noen som nevner noe som kan være negativt om amd så er de samme gutta ute og forsvarer dem .

Den samme tendensen ser vi i flere poster under webshoperfaringer der Komplett nærmest er en hellig ku men om en annen webshop gjør samme tabben da er det full rulle, dobbeltmoral igjen .

kan vi ikke heller ta den diskusjonen på et tidspunkt hvor amd har gjort noe lignende som intel ?

hvis ikke så blir det for mye synsing

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...