Gå til innhold

Vil ikke bruke AMD-prosessorer


Anbefalte innlegg

Synes ikke det er så rart at dell ikke satser på AMD hvis de har en avtale med intel. Det er jo helt vanlig i foretningsverden. Her er det ikke bare amd fans det er nok av folk som tar intel i forsvar og. Hvis noen sier at dell er under "intel press" så er jo ikke det nødvendigvis galt og det betyr heller ikke at de er AMD freeks. Skjønner ikke hvorfor dette er så uhyre merkelig jeg.... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

aff.. er så himla lei av middelaldrene "systemansvarlige" som holder på sine prinsipper, som igjen er basert på myter! Det hindrer jo rett og slett utviklingen for å sette det på spissen! En ting er jo da at man ikke vil bruke AMD for det er ustabilt, men jeg har personlig overhørt en "servicemann" på ekspert som mente at maskinen til en kræsja fordi han hadde brukt "FEIL SPILL"!!!!!!!!!!!!!! Må understreke at han var godt over 50.

 

Også slike påstander som at "telenor er best på bredbånd, for de er størst", og at "apacher ram er bedre enn geil, for når jeg var ung, brukte vi bare apacher ram".

 

 

*angst*

Lenke til kommentar
Eks. HD produsenter som byttet regne måte i det de gikk over til GB størrelser.

Utenfor tema:

 

Jeg synes ikke det er rart av HD-produsentene å gjøre slik. De følger bare reglene og standardene som IT-industrien ellers ikke har brydd seg så mye om å følge. Det er godt at noen gjør riktig i hvertfall.. (Ref: diskusjonene om prefikser)

 

Ram : 266MHz, mens det i virkeligheten ikke finnes noen klokkefrekvens på 266MHz, men deriomot på 133MHz.

Klokkehastighet og datarate er to forskjellige ting. Begge han måles i antall per sekund, altså Hertz (Hertz er per defineisjon lik "antall per sekund").

 

Jeg synes dermed det er riktig å kalle datahastigheten for 266 MHz. (266 Millioner per sekund). Enda riktigere hadde det blitt om de fortalte hva som er 266 millioner av per sekund. Og i dette tilfellet er det 64 bit (pga 64 paralelle dataledere i minnebussen). Så for min del kunne de gjerne kalt det "17 Gbit/s" eller "2,1 GByte/s".

Her må jeg rette deg litt. Hertz er pr definisjon "Antall svingninger pr. sekund. Det blir da feil å oppgi ram hastigheten i Hz.

Med tanke på navnet "Double Data Rate" skulle det i såfall tilsi en overføring på 532.

 

Det beste ville vel uansett som du sier å benytte seg av antall bytes pr. sekund som den primære hastighets målingen.

Som vanlig har simen1 rett, hertz betyr bare antall per sekund.

 

AtW

nei, det er riktig det som Wotan sier. hertz betyr antall svingninger/perioder el. pr sek.

 

EDIT: tenkte jeg bare skulle edite på dette før noen hisser seg opp over dette også. jeg leste litt feil, og senere ser jeg jo hva simen1 skriver. jeg trodde han mente at svingninger pr sek ikke hadde noe med hertz i det hele tatt å gjøre, men som sagt ser jeg hva han skrev litt senere og da skjønte jeg at han mente at hertz var underforstått svingninger pr sek. dette ble kanskej litt rotete

Endret av !alex!
Lenke til kommentar

jeg må le når jeg leser denne tråden. det er så mange som hisser seg opp og mener at intel bryter loven osv osv...

 

å inngå avtaler som begge parter tjener på har aldri vært ulovelig, selvfølgelig vil ikke dell gå helt eller delvis over til amd hvis de får ett bedre tilbud fra intel hvis de er lojale. amd har nok av andre partnere å lene seg til. det er langt fra noe monopolspill

Lenke til kommentar
Jepp, det er det jeg vil frem til , men hvorfor er det bestandig sånn hyling når Intel gjør dette???

Si én konkurransehemmende handling AMD har gjort de siste 10 åra da.

Vet ikke om dette er sagt tidligere i tråden, men de støttet M$ i antitrustsaken, der bl.a. administrerende direktør (?) sa at å skulle inkludere muligheten for å fjerne standardkomponenter fra Windows ville gjøre det vanskeligere for forbrukerne.

Walter Jerry Sanders, se http://www.crn.com/sections/special/hof/ho...ArticleID=38523

vitnet for m$ ja, bill gates ringte han personligog ba om en tjeneste. Det han forlangte var at microsoft gikk ut med offentlig støtte for winxp64.

Det står masse om dette http://www.google.nl/search?q=cache:2kcqKB...&hl=nl&ie=UTF-8 , som er sånn avskrift av alt som blir sagt i retten, (vet ikke hva det heter anyone?) hvor WSJ er i vitneboksen.

Blir litt spennende ca etter midten :)

Lenke til kommentar

Dessverre var ikke utskriften fra rettssaken komplett, men her har jeg hentet ut noen gullkorn fra AMDs tidligere sjef Jerry "Champion of Competition" Sanders:

 

Q.  Mr. Sanders, AMD has one major competitor in the microprocessor business, does it not?

 

A.  That's correct.

 

Q.  And that would be the Intel Corporation; correct?

 

A.  Yes.

 

Q.  Which you somewhat commonly refer to as the 800 pound gorilla in your industry; is that correct?

 

A.  Yes.

Hehe :thumbs:

 

Q.  And then in the same call, Mr. Sanders, you told Mr. Gates that you now had a 20 percent share of the market but that you hoped to get it to 50 percent; correct?

 

A.  I'm ambitious, yes.

 

Q.  And you told him, did you not, sir, in this same call you hoped that Microsoft would give credence to AMD as a viable alternative to Intel and that Microsoft would recognize that Intel was over; correct, sir?

...

 

A.  That's right.

...

We thought that could help us drive a larger market share, and we were hopeful that Microsoft would support AMD as a viable alternative, the only remaining viable alternative to an Intel monopoly.

Det hadde vært interessant å fått lest resten også (?) :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg tror folk har misforstått litt, dette handler om omdømme og praktisk erfaring. bedrifter vet at Intel baserte PCer er lette å ha med å gjøre og tar ikke sjansen på å kjøpe et par hundre PCer som må bios oppdateres, ha masse spesi drivere etc for å funke.

En ferdigPC hvor du må oppgradere BIOS? Den var ny. Alle andre større merker klarer jo å levere AMD systemer. Hvorfor skal ikke Dell?

La meg nevne at jeg ikke har sett noe som er mer genialt enn Nforce2 driverinnstalasjon. Han legger inn allt tingene du trenger uten at du trenger og tenke på det.

 

Så og bruke dette som et argument er bare latterlig.

Lenke til kommentar
La meg nevne at jeg ikke har sett noe som er mer genialt enn Nforce2 driverinnstalasjon. Han legger inn allt tingene du trenger uten at du trenger og tenke på det.

Ja, pluss noen ting du ikke trenger, som nvidias IDE-drivere. ;)

Hvorfor ikke? IDE/ATA-driverene er jo ganske vesentlig for å få DMA-støtte, enable over 33MB/s interface, og optimalisert bruk av kontrolleren.

 

Hvorfor i all verden skulle man skippe å innstallere dette?

 

Edit: Airguard, helt enig, men det er jo kjedelig å kun diskutere etter alt for fastsatte regler og ikke ha lov til å avspore i det hele tatt. Makan til gestapo-styring vi skal ha tredd ned over hodet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det er faktisk egentlig ikke riktig å kalle det 266 MHz. (Regner med du snakker om en PC2100 brikke.) Den går faktisk på 133MHz, 266 er bare PR for at det skal høres bedre ut. Grunnen til at det brukes er at både stigene og synkende klokkepuls brukes til å gjennkjenne en verdi. Da vil ytelsen bli lik en brikke med dobbelt så stor hastighet, men hastigheten er fortsatt den samme.

<pirkemode>

I en DDR-SDRAM brikke, er det kun antallet DATAOVERFØRINGER som kan skje to ganger per klokkepuls. De indre virkningene skjer ellers PÅ klokka (RAS, CAS, Precharge) osv. Det samme gjør kommandoene til og fra minnet, samt adresseoverføringene.

 

La oss si at du har en DDR-SDRAM brikke som er spesifisert til CAS 2.5. Grunnen til at du ser .5 er, har ikke noe med at brikka internt jobber med DDR-karakteristikker. La oss si at SDRAM-modulene på brikka har en aksesstid på 2,1ns ( 1ns tilsvarer 1Mhz). Når da CAS er gjennomført, er det 0.1 ns for sent å sende data. Som for alle typer minnemoduler, må man vente til neste mulige tidspunkt for dataoverføring. For SDR-SDRAM skjer dette hver gang når klokkepulsen kommer. For DDR-SDRAM, er ved flankeendringer i klokkesignalt (stigende og synkende flanke av klokkepulsen). DDR-SDRAM trenger da kun å vente 0.4 ns ekstra før den kan sende data, mens SDR-SDRAM må vente hele 0.9ns ekstra.

 

SDRAM, er SDRAM ... uansett hva du måtte legge på dem i form av ekstra karakteristikker. De vil jo derfor fungere som SDRAM.

 

Dermed blir det feil å hevde at 266 "DDR Mhz" vil tilsvare 2x133 "Vanlige Mhz".

 

</pirkemode>

Lenke til kommentar

Hemm...... veldig mye dell-snakk her ja! :p

 

AMD vs Intel, hørt denne før tro? :roll:

 

Har begge systemene og mangler bare P3,P4 Xeon og 64bits systemene

før jeg har eid alle sammen.

 

Dell er beklagelig nok en fisk i havet med korrupte produsenter med gull-kanta

avtaler og diverse annet styggdom. :(

 

AMD er ikke bedre en Intel og omvendt, de har bare sine forskjellige fordeler og

ulemper.

 

Håper at VIA kommer med en Cyrix4 prossesor(håper at det blir til soc. T)

ikke bare snikk snakk om ditt og datt(som SCO er verdensmestere i :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...