Gå til innhold

Vil ikke bruke AMD-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dell er som sagt oki i bedrift sammenheng der man har flere pcer, lisenser osv å forholde seg til. Kjøper man mange pcer så får man som oftest god pris. Men dette fant jeg nettopp på dell sine sider

FRI dobling av minne, slik at du kan kjøre flere programmer, laste ned hurtigere og øke den generelle produktiviteten!

 

Kjøp Få

 

Alle Dimension stasjonære PCer eller Inspiron bærbare PCer med 128 MB RAM som standard FRI oppgradering til 256 MB

Alle Dimension stasjonære PCer eller Inspiron bærbare PCer med 256 MB RAM som standard FRI oppgradering til 512 MB

Alle Dimension stasjonære PCer med 512 MB RAM som standard FRI oppgradering til 1024 MB

Alle Inspiron bærbare PCer med 512 MB RAM som standard FRI oppgradering til 768 MB

Hvorfor ikke bare skrive at det er 512 ram i stedet for 256 ram. Dette er jo teit å skrive. En bilselger skriver jo ikke. Nå får du 1.8l passat til 300000 med fri oppgradering til 2.0l. Man skriver 2.0 l til 300000. Skjønner dere poenget mitt?? Og dette argumentet de har med "laste ned hurtigere"? Det høres jo ut som ola dunk som skriver. Laste ned hva hurtigere? Internettsider? Endret av Onanias
Lenke til kommentar

vi bruker dell på skolen vår å på den største datalabben er det ca 50 maskiner som surrer og går, man kan nesten ikke høre dem.

Det er suverent, en annen ting er at dell har en helt grei kvalitet vs pris i forhold til pakka du får med support.

Dette er bra for de som ikke kan/vil bygge selv. Og dem er det mange av.

Vi her på forumet tenker litt feil om andre. Det som er bra for oss er ikke nødvendigvis bra for andre.

 

Jeg kjøper selfølgelig ikke dell da jeg bygger selv :dribble:

Lenke til kommentar
Jepp, det er det jeg vil frem til , men hvorfor er det bestandig sånn hyling når Intel gjør dette???

Si én konkurransehemmende handling AMD har gjort de siste 10 åra da.

De brukte ikke RDRAM og dermed "vant" DDR?

 

Ellers spent på å høre hva AMD har gjort her...

Tror han mente konkurransehemmende, som i under-bordet avtaler, og "bølle-virksomhet" og den slags.

 

AtW

Lenke til kommentar
vi bruker dell på skolen vår å på den største datalabben er det ca 50 maskiner som surrer og går, man kan nesten ikke høre dem.

Det er suverent, en annen ting er at dell har en helt grei kvalitet vs pris i forhold til pakka du får med support.

Dette er bra for de som ikke kan/vil bygge selv. Og dem er det mange av.

Vi her på forumet tenker litt feil om andre. Det  som er bra for oss er ikke nødvendigvis bra for andre.

 

Jeg kjøper selfølgelig ikke dell da jeg bygger selv  :dribble:

De bruker Dell på 'skolen' her og,

høres ganske bra ja, ca 50 maskiner der jeg sitter nå.

Hærlige maskiner 1,6 willy med 256 MB SDRSDRAM.

Det som plager meg though er disse tastaturene som er de værste som noen gang er laget. Oser kvalitet, Dell og made in thailand er alt som står på de.

 

edit: pluss alfabetet og litt til.

Endret av b0nna
Lenke til kommentar
Dell er som sagt oki i bedrift sammenheng der man har flere pcer, lisenser osv å forholde seg til. Kjøper man mange pcer så får man som oftest god pris. Men dette fant jeg nettopp på dell sine sider
FRI dobling av minne, slik at du kan kjøre flere programmer, laste ned hurtigere og øke den generelle produktiviteten!

 

Kjøp Få

 

Alle Dimension stasjonære PCer eller Inspiron bærbare PCer med 128 MB RAM som standard FRI oppgradering til 256 MB

Alle Dimension stasjonære PCer eller Inspiron bærbare PCer med 256 MB RAM som standard FRI oppgradering til 512 MB

Alle Dimension stasjonære PCer med 512 MB RAM som standard FRI oppgradering til 1024 MB

Alle Inspiron bærbare PCer med 512 MB RAM som standard FRI oppgradering til 768 MB

Hvorfor ikke bare skrive at det er 512 ram i stedet for 256 ram. Dette er jo teit å skrive. En bilselger skriver jo ikke. Nå får du 1.8l passat til 300000 med fri oppgradering til 2.0l. Man skriver 2.0 l til 300000. Skjønner dere poenget mitt?? Og dette argumentet de har med "laste ned hurtigere"? Det høres jo ut som ola dunk som skriver. Laste ned hva hurtigere? Internettsider?

Enig at skrive måten er rar, og de heller kunne skrivd noe sånt som "nå med....". Men de er da ikke de eneste som skriver ting på en rar måte?

 

Eks. HD produsenter som byttet regne måte i det de gikk over til GB størrelser.

 

Ram : 266MHz, mens det i virkeligheten ikke finnes noen klokkefrekvens på 266MHz, men deriomot på 133MHz.

 

Når det gjelder bil så er det rimelig ofte at det står "Nå med "ett-eller-annet" inkludert. Gjerne radio/cd, sommer/vinter hjul eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Eks. HD produsenter som byttet regne måte i det de gikk over til GB størrelser.

Utenfor tema:

 

Jeg synes ikke det er rart av HD-produsentene å gjøre slik. De følger bare reglene og standardene som IT-industrien ellers ikke har brydd seg så mye om å følge. Det er godt at noen gjør riktig i hvertfall.. (Ref: diskusjonene om prefikser)

 

Ram : 266MHz, mens det i virkeligheten ikke finnes noen klokkefrekvens på 266MHz, men deriomot på 133MHz.

Klokkehastighet og datarate er to forskjellige ting. Begge han måles i antall per sekund, altså Hertz (Hertz er per defineisjon lik "antall per sekund").

 

Jeg synes dermed det er riktig å kalle datahastigheten for 266 MHz. (266 Millioner per sekund). Enda riktigere hadde det blitt om de fortalte hva som er 266 millioner av per sekund. Og i dette tilfellet er det 64 bit (pga 64 paralelle dataledere i minnebussen). Så for min del kunne de gjerne kalt det "17 Gbit/s" eller "2,1 GByte/s".

Lenke til kommentar

Noen andre som har lagt merke til at Dell nesten bare selger pc`er med Intel Extreme Grapichs som grafikkløsning? Ellers går det i FX5200 (Non-Ultra!!!) og det kaller de multimediamaskin for krevende spill osv!! Er jo svindel som det holder,du får aldri spilt de nye spillende med FX5200. Det RAM "tilbudet" var jo bare svindel.

En maskin med 256MB RAM hadde liksom egentlig bare 128MB...og Windows XP? Høres troverdig ut :roll:

 

Dell har verre pc tilbud enn Elkjøp for tiden,uten tvil.

Dell :thumbdown:

 

EDIT: Dårlig koordinering av fingrene når innlegget skulle skrives,som beklagelig førte til to skrivefeil. Håper ingen følte seg støtet av feilene,og må be om unnskyldning for dette.

 

EDIT2: Nok en tastaturfeil.

Endret av Joddze
Lenke til kommentar
Noen andre som har lagt merke til at Dell nesten bare selger pc`er med Intel Extreme Grapichs som grafikkløsning? Ellers går det i FX5200 (Non-Ultra!!!) og det kaller de multimediamaskin for krevende spill osv!! Er jo svindel som det holder,du får aldri spilt de nye spillende med FX5200. Det RAM "tilbudet" var jo bare svindel.

De legger vel det samme i ordet "multimedia" i dag som det ble gjort for 10 år siden.... (Da betydde det 16-bit lydkort, + 2x CD-rom). :p

Lenke til kommentar
Eks. HD produsenter som byttet regne måte i det de gikk over til GB størrelser.

Utenfor tema:

 

Jeg synes ikke det er rart av HD-produsentene å gjøre slik. De følger bare reglene og standardene som IT-industrien ellers ikke har brydd seg så mye om å følge. Det er godt at noen gjør riktig i hvertfall.. (Ref: diskusjonene om prefikser)

 

Ram : 266MHz, mens det i virkeligheten ikke finnes noen klokkefrekvens på 266MHz, men deriomot på 133MHz.

Klokkehastighet og datarate er to forskjellige ting. Begge han måles i antall per sekund, altså Hertz (Hertz er per defineisjon lik "antall per sekund").

 

Jeg synes dermed det er riktig å kalle datahastigheten for 266 MHz. (266 Millioner per sekund). Enda riktigere hadde det blitt om de fortalte hva som er 266 millioner av per sekund. Og i dette tilfellet er det 64 bit (pga 64 paralelle dataledere i minnebussen). Så for min del kunne de gjerne kalt det "17 Gbit/s" eller "2,1 GByte/s".

Her må jeg rette deg litt. Hertz er pr definisjon "Antall svingninger pr. sekund. Det blir da feil å oppgi ram hastigheten i Hz.

Med tanke på navnet "Double Data Rate" skulle det i såfall tilsi en overføring på 532.

 

Det beste ville vel uansett som du sier å benytte seg av antall bytes pr. sekund som den primære hastighets målingen.

Endret av Wotan
Lenke til kommentar

Det burde ikke være lov å stenge ute en likeverdig produsent fra et så stort marked som Dell rår over, det lukter tvilsomme eksklusive kontrakter (bestikkelser/korrupsjon?) mellom Dell og Intel lang vei :thumbdown:

 

Slikt er direkte skadelig for fri konkurranse og valgfriheten til forbrukerne, og PC-leverandører som Dell burde være boikottet iallefall av det offentlige etter min mening! :realmad:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Her må jeg rette deg litt. Hertz er pr definisjon "Antall svingninger pr. sekund.

Nope det er kun "antall per sekund" men brukes ofte om regulære svingninger og blir dermed ofte tenkt på som "antall svingninger per sekund".

 

Benevningen Hz kan også skrives på denne måten: s^-1 eller 1/s (altså "per sekund").

 

F.eks kan du telle biler som passerer utenfor huset ditt på en time å si at frekvensen av biler er xx biler per time og evt regne det om til antall per sekund (Hz) Selv om dette ikke har noe med regulære svingninger å gjøre så betegnes det frekvens og kan benevnes med Hz.

 

Edit: leif

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jepp, det er det jeg vil frem til , men hvorfor er det bestandig sånn hyling når Intel gjør dette???

Si én konkurransehemmende handling AMD har gjort de siste 10 åra da.

Jeg sitter ikke med noen bevis på at amd har gjordt noe "galt" ei heller sitter vel noen av dere med beviser på at Intel og Dell har konkuransehemmende/korupte avtaler seg i mellom . Men dette slukes rått og mange kaster seg på og hyler med .

Det jeg så mente med kritiske ting ang amd her på forumet så er det jo en kjent sak at er det en som er så uheldig å si noe som kan oppfattes som kritikk av dem er hylekoret på stettene med en gang og forsvarer dem med nebb og klør , det som imidlertid er innresangt at stort sett samme "hylekor" plutselig opptrer som "moralens voktere" når det gjelder Intel .

Det jeg prøver å si er vel enkelt og greit at BEGGE nok har sine svin på skogen , men det er desverre ikke ALLE her på forumet som er istand/villige til å se dette .

 

Når det så gjelder boikottforslagene av Dell fordi de velger å selge bare maskiner med Intel synest jeg det er helt bak mål . Ethvert firma har vel selv lov til å bestemme hvilket produkt det vil satse på , skulle jeg feks bli boikottet i markede fordi jeg kun leverte trelast fra norske skog og ikke billig finsk tømmer :wow:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Eks. HD produsenter som byttet regne måte i det de gikk over til GB størrelser.

Utenfor tema:

 

Jeg synes ikke det er rart av HD-produsentene å gjøre slik. De følger bare reglene og standardene som IT-industrien ellers ikke har brydd seg så mye om å følge. Det er godt at noen gjør riktig i hvertfall.. (Ref: diskusjonene om prefikser)

 

Ram : 266MHz, mens det i virkeligheten ikke finnes noen klokkefrekvens på 266MHz, men deriomot på 133MHz.

Klokkehastighet og datarate er to forskjellige ting. Begge han måles i antall per sekund, altså Hertz (Hertz er per defineisjon lik "antall per sekund").

 

Jeg synes dermed det er riktig å kalle datahastigheten for 266 MHz. (266 Millioner per sekund). Enda riktigere hadde det blitt om de fortalte hva som er 266 millioner av per sekund. Og i dette tilfellet er det 64 bit (pga 64 paralelle dataledere i minnebussen). Så for min del kunne de gjerne kalt det "17 Gbit/s" eller "2,1 GByte/s".

Her må jeg rette deg litt. Hertz er pr definisjon "Antall svingninger pr. sekund. Det blir da feil å oppgi ram hastigheten i Hz.

Med tanke på navnet "Double Data Rate" skulle det i såfall tilsi en overføring på 532.

 

Det beste ville vel uansett som du sier å benytte seg av antall bytes pr. sekund som den primære hastighets målingen.

Som vanlig har simen1 rett, hertz betyr bare antall per sekund.

 

AtW

Lenke til kommentar
mange tar ikke AMD seriøst fordi de ikke lager brikkesettene til CPUene selv. Mange ser på dette som en slags ansvarsfraskrivelse fra AMD, som i praksis overlater endel av sin egen jobb til andre, dersom det skulle bli problemer er det da lett å si; "Nei, det må være brikkesettet". Greit nok at det blir tilbudt tredjeparts brikkesett, men AMD har etter min mening et ansvar å fullføre jobben.

Selvsagt tar AMD ansvar og lager brikkesett selv også; det begynte med AMD-640 for K5/K6 (sokkel 7), så AMD-750 for Athlon (slott A), AMD-760 for Duron/Athlon/XP (sokkel A), deretter AMD-760 MP/MPX for Athlon MP (sokkel A), og nå senest AMD-8000 for Athlon 64 (sokkel 754) og Opteron (sokkel 940).

 

Mer informasjon om noen av AMD sine brikkesett finner du her:

http://www.amd.com/us-en/Processors/Produc...202_873,00.html

 

Og til forskjell fra Intel, så samarbeider AMD veldig godt med andre brikkesett-produsenter for å sørge for at man har mange alternativer å velge imellom.

 

GamePC Labs har testet en del forskjellige AMD64-brikkesett her:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...latforms&page=1

 

Foreløpig finnes AMD-8000 brikkesettet bare i hovedkort for Opteron (fra Tyan, MSI, Arima, Iwill m.fl), og ettersom brikkesettene fra Nvidia, VIA, ALi og SiS er så mye rimeligere så det spørs om vi i det hele tatt får se noen Athlon 64-hovedkort med AMD-8000 brikkesett. Det hele handler faktisk om pris, og det har dessverre vist seg at de store hovedkort-produsentene ikke er villig til å betale så mye for kvalitetsbrikkesett for AMDs desktop-prosessorer. AMD er heller ikke i en posisjon der de kan diktere markedet slik Intel ofte gjør dessverre.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Snekkern: Om du leser The Inquirer så har du sikkert lagt merke til alle sakene de har skrevet om hvordan Intel bruker markedsmakt ovenfor leverandørene for å skade konkurrenter. Om det er lovstridig eller ikke har jeg ikke noen formenig om, men at det er etisk uforsvarlig er det liten tvil om. Andre eksempler kan være SysMark 2002.

Lenke til kommentar
Jepp, det er det jeg vil frem til , men hvorfor er det bestandig sånn hyling når Intel gjør dette???

Si én konkurransehemmende handling AMD har gjort de siste 10 åra da.

Jeg sitter ikke med noen bevis på at amd har gjordt noe "galt" ei heller sitter vel noen av dere med beviser på at Intel og Dell har konkuransehemmende/korupte avtaler seg i mellom . Men dette slukes rått og mange kaster seg på og hyler med .

Det jeg så mente med kritiske ting ang amd her på forumet så er det jo en kjent sak at er det en som er så uheldig å si noe som kan oppfattes som kritikk av dem er hylekoret på stettene med en gang og forsvarer dem med nebb og klør , det som imidlertid er innresangt at stort sett samme "hylekor" plutselig opptrer som "moralens voktere" når det gjelder Intel .

Det jeg prøver å si er vel enkelt og greit at BEGGE nok har sine svin på skogen , men det er desverre ikke ALLE her på forumet som er istand/villige til å se dette .

 

Når det så gjelder boikottforslagene av Dell fordi de velger å selge bare maskiner med Intel synest jeg det er helt bak mål . Ethvert firma har vel selv lov til å bestemme hvilket produkt det vil satse på , skulle jeg feks bli boikottet i markede fordi jeg kun leverte trelast fra norske skog og ikke billig finsk tømmer :wow:

Jeg gidder ikke ramse opp, men det er jo slik at intel har sine svin på skogen, det er ikke noe å diskutere.

 

ja, hver bidige gang dette kommer opp så begynner du å hyle om at AMD hadde gjort det samme hvis de hadde vært intel, ja det hadde de nok gjort men det har ikke noe med saken å gjøre. Det som er er at monopol går utover oss forbrukere, og intel er jo så og si et monopol.

Patetisk at et selskap som har 80% av markedet og 10x mer ressurser enn den andre konkurenten på markedet bruker trussler etc mot 3part for å holde konkurenten nede.

Endret av b0nna
Lenke til kommentar

Dette koker egentlig ned til det faktum at AMD har dårlig fotfeste i bedriftsmarkedet. Årsaken er enkelt og greit at de ikke har vært en signifikant aktør i markedet lenge nok ennå og at de heller ikke leverer komplette systemer med rik funksjonalitet i store kvantum. Tenker da spesielt på at de baserer seg på chipset fra VIA, nVidia sov. og heller ikke leverer HK.

 

Jeg tror nok AMD kommer inn i bedriftsmarkedet i større grad om ikke lenge og vil da bli en mer lukrativ partner for Dell. Fortsetter de å levere prosessorer som holder kvalitetsnivået til AMD XP og AMD64 så vil dette skje i løpet av et par tre år vil jeg tro. Årsaken til at det ikke skjer raskere er at bedriftsmarkedet er konservativt og de liker ikke de problemene AMD platformene har hatt de siste åra. Selv om dette ofte var relatert til tredje part leverandører så gjør ikke det saken bedre for kunden. Han kjøper en komplett vare ikke en CPU!

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...